Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Från Räv till färdigt skinn?!

Featured Replies

Publicerat

Har kollat runt lite men inte hittat de tips jag tycker mig behöva för att kunna ta tillvara på mitt rävskinn. har aldrig gjort det inan så det blir lite spännande att se hur det går ;)

Hur skrapar man bort fettet "inuti" svansen?..
Finns det något hyfsat enkelt sätt man kan göra för att hålla skinnet mjukt utan att lämna in?
Bra saker att tänka på om man inte vill förstöra hela pälsen? :biggrin:

Svaren finns säkert i någon tråd, men jag har inte riktigt förstått helt hur jag ska göra! :)

Lördagens dubblé.. bild nr 2 är på den som ska flås : den ser finare ut i verkligheten :thumbsup:

post-9181-0-81257700-1359962606_thumb.jp

post-9181-0-28922800-1359962616_thumb.jp

Publicerat

Tänkte du nöja dig med att bara skrapa och torka skinnet eller är du ute efter att även bereda det så du kan tillverka något av det?

Om du vill bereda skinnet efter skrapning så är det tydligen uringarvning som gäller. Har för mig att det finns en bra beskrivning i Lotta Rahmes bok om skinngarvning. Det borde finnas beskrivnignar på nätet men jag hittade ingen nu i brådrasket.

Publicerat
  • Författare

Tänkte du nöja dig med att bara skrapa och torka skinnet eller är du ute efter att även bereda det så du kan tillverka något av det?

Om du vill bereda skinnet efter skrapning så är det tydligen uringarvning som gäller. Har för mig att det finns en bra beskrivning i Lotta Rahmes bok om skinngarvning. Det borde finnas beskrivnignar på nätet men jag hittade ingen nu i brådrasket.

Det beror lite på hur svårt det är att bereda själv.. vill ju helst ha ett mjukt skinn att hänga upp och kanske ev göra ngt av sen, men annars får det ju bli som det blir :)

Får kolla upp om boken finns på bibblan!

Publicerat
  • Författare

Räven ligger i frysen, är det en god ide att tina den innan man flår?...

Publicerat
  • Författare

Sålänge ingen känner någon som kan tänka sig att flå o bereda för under 1000 kr iaf ^^

Publicerat

Jag vet en som gör jobbet för 700 riksdaler, men det är på grannön (Orust)

Publicerat
  • Författare

Frågan är hur rutten räven är vid framkomst om det är så långt:/

Publicerat

Räven ligger i frysen, är det en god ide att tina den innan man flår?...

Färsk är enklast att flå. Tinad måste den i vart fall vara.

Publicerat

Frågan är hur rutten räven är vid framkomst om det är så långt:/

Hur gör du med älgskinn om nu ni säljer dom? Har du inte lärt dig det på skolan yngling? Sov du den lektionen kanske??? :tongue:  :whistling:

Hos oss köps dom upp och då får vi salt som vi saltar skinnet med tills dom hämtas. Granngården har salt.

Finns det ingen skinnberedning i Tranås längre? Det fanns det förut på min tid när jag bodde i krokarna. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Säljer inte älgskinnen då det inte lönar sig..
Menade ju o skicka iväg hela räven jonsson, svårt o salta då... :yes:

Publicerat
  • Författare

tranås tar inte skinn från vilt..

Publicerat

Säljer inte älgskinnen då det inte lönar sig..

Menade ju o skicka iväg hela räven jonsson, svårt o salta då... :yes:

Ok! Men skriv det då.

Kan inte jägmästaren på Bodrsjö det???

Publicerat
  • Författare

Tommy är nog inte så glad i o ta vara på rävskinn :biggrin: :biggrin:

Publicerat

Det beror lite på hur svårt det är att bereda själv.. vill ju helst ha ett mjukt skinn att hänga upp och kanske ev göra ngt av sen, men annars får det ju bli som det blir :)

Får kolla upp om boken finns på bibblan!

Det är inte speciellt svårt att bereda själv. Men om du bara skall ha den på väggen räcker det att skrapa och torka. Bloggen naturtratten hade precis en blogpost med måtten på en rävtana, vilket du ju behöver för detta ändamål.

http://naturtratten.blogspot.se/2013/02/byggt-en-ravtana.html

Har du bara gjort rätt med skrapningen och torkningen så kan du bereda någon gång i framtiden då andan faller på.

Publicerat

Hör om en som tar 300kr norr om växjö ska kolla upp de, det är min kompis kompis. Vi har ett skinn där nu som borde va färdigt!

Publicerat
  • Författare

300 inkl flåning? :P du kan väl höra med hnm vad han ska ha  o om han kan ta min o fixa ! :)

Publicerat

300 inkl flåning? :P du kan väl höra med hnm vad han ska ha  o om han kan ta min o fixa ! :)

Vad har du lärt dig på skolan under dessa år som du har gott där???

Våran lärare som vi hade när jag tog jägarexamen hade med sig vilt från helgens jakt som vi fick flå och få praktisk träning på. :smile:  :thumbsup:

Det är bara att du tränar på den första så kan du det på den andra sedan. Praktisk träning. :tongue:  :yes:

Publicerat

Ja då vill han flå den själv. Ska kolla om jag kan få hans nummer! :)

Publicerat
  • Författare

Vi lär oss mest av varandra inom flåning o sånt jonsson;)

Kolla de hampus skulle va skitschysst!:) kan du kanske ta me den åt mig när du ska hämta din?;)

Publicerat
  • Författare

Ska öva på nästa om den inte är så fin, känns dumt o förstöra fint skinn:P

Publicerat

Vi lär oss mest av varandra inom flåning o sånt jonsson;)

Kolla de hampus skulle va skitschysst! :) kan du kanske ta me den åt mig när du ska hämta din? ;)

Jaha, men hur gjorde du med rådjuret/bocken du sköt i höstas? :thumbsup:  Då fick du ju praktisk träning.  :yes: Det är ju bara att fortsätta i samma spår ungefär, tror jag. :wink:  :biggrin:

Publicerat

Ska öva på nästa om den inte är så fin, känns dumt o förstöra fint skinn:P

Att du inte tänkte på det igår redan. :whistling:

Publicerat
  • Författare

Har faktiskt skjutit 5 rådjur i år o flått allihopa själv så att flå är ingen match, är mest orolig att jag kommer fippla till det vid öron o ögon o förstöra skiten ;) kände inte för o pilla med den andra, den hade skabb på ena bakhasan, så den sålde jaktlaget te ngn som gjorde saker av skinnen ;)