Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Från Räv till färdigt skinn?!

Featured Replies

Publicerat

Har faktiskt skjutit 5 rådjur i år o flått allihopa själv så att flå är ingen match, är mest orolig att jag kommer fippla till det vid öron o ögon o förstöra skiten ;) kände inte för o pilla med den andra, den hade skabb på ena bakhasan, så den sålde jaktlaget te ngn som gjorde saker av skinnen ;)

Jag har då inte sett att du har redovisat dom i din dagbok el. har jag missat dom??? :yes: Grattis på dig! :smile:

Ja visst kan det vara svårt  att flå mickel vid öron o ögon. Har själv aldrig skjutit någon men det har varit nära. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Va fasen jag har ju skjutit 5 rådjur o 2 grisar o 4 rävar o massa fåglar o grejer men inte har jag tänkt på det (; får lägga upp samlade troféerna efter säsongen e helt slut :)

Publicerat

Va fasen jag har ju skjutit 5 rådjur o 2 grisar o 4 rävar o massa fåglar o grejer men inte har jag tänkt på det (; får lägga upp samlade troféerna efter säsongen e helt slut :)

Ja, det blir nog bra ska du se Gustaf!  :thumbsup:

Bättre sent än aldrig heter det visst! :yes:

Det går inte att hålla på så i längden. Du får skärpa dig Gustaf! :thumbsup:

Publicerat

En bra introduktion kan annars vara den dvd som följer med Ulf Lindrots bok "Konsten att locka räv". Det ligger ett bra spår om att flå och skrapa räv på den dvd:n.

//

Publicerat
  • Författare

Kom till skott i söndags o flådde räven! la ur den ur frysen o lät den ligga 14-15 timmar i ett 35 gradigt pannrum.. så här tinad vart den när vi började flå.. :sleep: 

post-9181-0-83437800-1360600339_thumb.jp

Insåg rätt fort att om jag fortsatte såhär så skulle hela skinnet bli sönderskuret.. jag gick o hämtade varmluftspickadollen! :yes::thumbsup:

resultatet :

post-9181-0-47595600-1360600421_thumb.jp

riktigt nöjd faktiskt! tur man lånade farsans swingblade .. :) nu är frågan: vad gör jag nu, skinnet ska ju skrapas, antar att brosket ska ur öronen, eller??
men blev lite skraj när jag googlade och såg folk som förstört fina skinn helt när de skulle skrapas, så lite tips skulle inte vara fel! :)

Publicerat

Kom till skott i söndags o flådde räven! la ur den ur frysen o lät den ligga 14-15 timmar i ett 35 gradigt pannrum.. så här tinad vart den när vi började flå.. :sleep:

attachicon.gif222733_548476658520375_1245113005_n.jpg

Insåg rätt fort att om jag fortsatte såhär så skulle hela skinnet bli sönderskuret.. jag gick o hämtade varmluftspickadollen! :yes::thumbsup:

resultatet :

attachicon.gif529813_548748965159811_1285608746_n.jpg

riktigt nöjd faktiskt! tur man lånade farsans swingblade .. :) nu är frågan: vad gör jag nu, skinnet ska ju skrapas, antar att brosket ska ur öronen, eller??

men blev lite skraj när jag googlade och såg folk som förstört fina skinn helt när de skulle skrapas, så lite tips skulle inte vara fel! :)

Ska du inte salta det till att börja med innan du bestämmer dig?

Är inte detta något för dig?

http://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&ie=UTF-8#hl=sv&gs_rn=2&gs_ri=hp&cp=11&gs_id=g&xhr=t&q=skinnskrapa&es_nrs=true&pf=p&tbo=d&sclient=psy-ab&oq=skinnskrapa&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.42080656,d.bGE&fp=7c0dcf6fe9f5fe78&ion=1&biw=1680&bih=830

:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

vad jag förstått så ska man skrapa skinnet först? eller? ;)

Publicerat
  • Författare

lånar skinnskrapa av skolan ;)

Publicerat

vad jag förstått så ska man skrapa skinnet först? eller? ;)

Ja, det är det väl.

lånar skinnskrapa av skolan ;)

Ok, men det kan vara bra att investera  en egen el. ska du gå kvar länge till på skolan. :wink:  :tongue:   :yes:

Publicerat
  • Författare

Jo de e klart , o en flåstock:)!

Publicerat

Tänk på att en päls/skinn inte får bli varmare än 35grader innan det är garvat, ruttnar annars..

Publicerat

Har du frågor om päls/skinnhatering så hör av dig eller om du vill ha tips och trix