Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Så fruktansvärt vorstehvalpsugen just nu

Featured Replies

Publicerat

Om vissa saker bara löser sig så kanske det blir en valp i år. Synd bara att det är så få strävhårsparningar denna vår. Jag har egentligen bara hittat 2 intressanta vilket är rätt konstigt. Synd att det inte är ett korthår man är ute efter, då det finns många parningar efter välmeriterade föräldrar.

Någon fler som planerar för ev. valp i år?

Publicerat

Jodå sugen är man ju varje vår! Tycker nog du ska vänta till nästa vår då ska en riktig topptik paras;-)

En jättetrevlig tik med ännu trevligare husse;-). Kanske inte toppmeriterad men iaf uppe i Ekl på några få starter, hoppas på några meriter därifrån i höst. Bra meriter på hundarna före i stamtavlan.

Annars tror jag att jag har koll på två parningar som nog blir bra. Den ena blir nog lite senare på året.

/Johan

Publicerat

Jo, jag hoppas på att bli med ett strävhår här i år. Får se hur det faller ut.

Publicerat

Varför en strävhår?

Hämta en korthår i Norge i stället.

Publicerat

Varför en strävhår?

Tja, hjärtat klappar mer för ett strävhår. :thumbsup:

Har alltid tyckt att de är exteriört tilltalande med skägg och allt.

Från ett utseendeperspektiv och korthår så skulle gillar jag personligen även utstrålning och hållning hos Weimaraner men tänkte ta den rasen längre fram.

Publicerat

Exakt! Har själv KH.men är jävligt sugen på en W.men dom ska ju va ojämna i kullarna sägs det :sad:

Publicerat

Varför en strävhår?

Varför från Norge?

Publicerat

Exakt! Har själv KH.men är jävligt sugen på en W.men dom ska ju va ojämna i kullarna sägs det :sad:

Don, ja det är samma som jag hört. Så jag kommer utvärdera den rasen mer i lugn och ro när jag har ett SH för jakt och prov samt mitt yrväder till blandras för jakten.

Publicerat

pws.Nu är jag en inbiten vorstehfantast,haft både kh och sh,(föredrar faktiskt kh)så varför provar du inte en sån,du lär inte ångra dig! :thumbsup:

Sen är det ju alltid den där förbannade nyfikenheten(weimaraner)har en kompis som jagar en del gris i södra tyskland å österike,han påstår att W.har en jävla rovdjursskärpa,kanske mer än V.kanske behövs här när vargjakten blir fri(oundvikligt i framtiden) :biggrin:

Publicerat

DC, jag har redan varit i den dialogen med mig själv (och familjen... :smile: )

Min grannar har KH och det är utan tvivel väldigt fina hundar men jag är inne på ett SH.

Precis när det gäller W. Har också läst att de (som är avlade rätt för jakt...) skall ha en fantastisk näsa samt att de har blod från Schweissare om jag inte missminner mig fel.

Onekligen spännande ras.

Jag har förnärvarande inga intentioner att hålla på med avel men i framtiden kanske saker förändras så varför inte försöka få fram bra ämnen inom just W tänker jag... :wink:

Publicerat

OK,men min fru uppskattar k.håren betydligt mer än sh.kan bero på frekvensen av dammsugarpåsebytandet :woot:

Publicerat

Varför från Norge?

Dom har bättre hundar i Norge

Publicerat

Är det för att dom(norbaggarna)använder de Svenska fjällen som övningsfält????

Publicerat

Är det för att dom(norbaggarna)använder de Svenska fjällen som övningsfält????

Med Sverige  och Norge tillsammans så kan man ju säga att dom har två jaktsäsonger, kanske ha ha,

I Norge är det ca 100 000 som jagar med st hund.

I Sverige ca 10 000 st, det förklarar det mesta.

Publicerat

Det är väl därför dom invaderar våra fjäll å skräpar ner,men det är det snart slut med!

Publicerat
  • Författare

Dom har bättre hundar i Norge

När det gäller vorsteh så skulle jag säga att de generellt är sämre i norge. I sverige är det fortfarande många som köper vorsteh för de allroundegenskaper de besitter. I norge går dom oftare som rena fågelhundar. Dessutom ställer deras provregler också till det för dem som vill ha en vorsteh med karakteristiskt beteende under, exempelvis, söket samt allroundegenskaper. Jag har talat med norrmän som vill ha strävh. vorsteh som en setter fast med skägg. Rent sorgligt enligt mig..

Publicerat

Som tur är så ser vi lite olika på det där med hund och vi använder dom lite olika beroende på var vi bor och jagar.

Bor man som jag i mellansverige så finns det ingen uppsjö av varken ripa, tjäder, rapphöna eller fasan så har man en vorsteh så

används dom rätt så ofta allround.

Jag vill påstå att dom norska vorsteh är som regel "smärtare" än svenska och det bl.a. gör att dom orkar hela jaktdagar dag efter dag bättre.

Nationalrasen i Norge för fågel är defenitivt eng. zetter och inte vorsteh.

Publicerat
  • Författare

Som tur är så ser vi lite olika på det där med hund och vi använder dom lite olika beroende på var vi bor och jagar.

Bor man som jag i mellansverige så finns det ingen uppsjö av varken ripa, tjäder, rapphöna eller fasan så har man en vorsteh så

används dom rätt så ofta allround.

Jag vill påstå att dom norska vorsteh är som regel "smärtare" än svenska och det bl.a. gör att dom orkar hela jaktdagar dag efter dag bättre.

Nationalrasen i Norge för fågel är defenitivt eng. zetter och inte vorsteh.

Det är precis det jag menar. Varför upplever du norska vorsteh som mer smäckra? Självklart för att det avlas på såna individer som är mindre och tunnare än den vorsteh vi är vana vid. Och inte bara det, ett strävhår med ett typiskt vorstehsök har mycket svårt att hävda sig i ett norskt prov där konkurrenterna utgörs av pointrar, settrar och bretoner. Därför blir det naturligtvis så att de hundar som går till avel är de med ett betydligt snabbare och vidare sök och ,vips så har man på några år fixat fram just en skäggig setter. Jag tycker att detta är väldigt synd, eftersom jag vill ha en "riktig" vorsteh. Vill jag ha andra egenskaper så väljer jag en annan ras.

Enda lösningen som jag ser det är att alla hundar på proven skall bedömas utifrån den ras de är. En strävh. vorsteh som jagar som en pointer ska inte ta något pris. Men säger man det i norge så blir man väl doppad i messmör och fjädrar...

Jag ska dock tillägga att jag talat med många norrmän som håller med mig, och faktiskt söker sig hit för att para sina hundar. Allt för att behålla vorsteh som just en vorsteh.

Publicerat

Jag har varit på många vorsteh-jaktprov, både vanliga och Ricksprovet och det är ett bra ställe att studera hundar på och jag talar inte om några rasblandade prov med

hundar som inte tillhör vorstehgruppen.

Jag har sett ursnygga hundar, jag skiljer inte på st. el. kh., som har gått fantastiskt bra, men enligt mitt tycke så har det varit för många av dessa som har varit totalt

slut efter att ha gått några 20 min. pass.

Jag anser att detta beror bl.a på för stor inblandning av tyska importer.

Jag har under många år  hittat vad jag sökt i Norge och är nöjd. 

Sen tror jag inte det är speciellt vanligt att man i Norge försöker göra settrar av vorsteh, så dumma tror jag inte norska jägare är, det verkar ju var att gå över ån efter vatten.

Hade

Publicerat

skoe,det där med tyska importer,det får du gärna utveckla lite mer ingående,för det har enl.min erfarenhet inte med kondition och uthållighet att göra.har just nu min första V.med tyskt blod i sig och det är fan i mig en duracellkanin jämfört med mina tidigare av samma ras. :wink:

Hade jag vetat vad jag vet idag om tyskt blod i V.(iof.så e dom tyskar allihop)då hade jag döpt henne till HELGA,det låter tyskt å starkt! :smile:

Publicerat

Jag kan räkna upp hundarna som oftast har mycket kända uppfödare-ägare men det här är inget sådant forum.

Det finns stor erfarenhet om hur mycket en vorsteh helst bör väga för att klara sin uppgift under sin praktiska livstid.

En stående fågelhund som väger 35 - 40 kg  och ibland uppåt 45 kg har inte så goda förutsättningar för att hålla fart och uthållighet.

Jag kan tänka mig att tyska hundar jagar på mindre ytor och kanske inte har den mest ihållande långvariga jakten - söket och då gör det inte så mycket om dom är lite "tungt byggda".

Jag anser att en vorsteh, hane eller tik absolut inte skall väga över 30 kg och det betyder inte att dom inte uppfyller rasstandard

Publicerat

Lustigt när alla svenskar gnäller på min tysk som bara väger 27kg en bra dag före säsongen...svammel skoe..svammel..har en del tyskar i min omgivning och tror inte en enda når mer än 30-32kg.

Publicerat

Det är ju det som är det fina med hundar. Var och en är nöjd och äskar sin hund och har sin tro och övertygelse.

Publicerat
  • Författare

hehe, vorsteh på 45kg. Det skulle vara en syn det :).  Hade det förekommit ofta så hade tom jag velat avla ner storleken på dem... Men det har säkert hänt att någon kommit upp i den vikten men det tillhör garanterat inte vanligheterna.

Och om man nu tycker vorsteh är för stor i formatet, för långsam eller för trång i söket, varför vill man då börja det mödosamma arbetet med att ändra på dom? Då är det väl ändå bättre att köpa en annan ras.

Publicerat

Har sett norska dragavlade kh vorsteh som nog låg på en matchvikt på 35-40kg och en mankhöjd på kanske 70cm. inget man jagar med men jävlar va fort dom springer i skidspåret! utöver det så var min förra korthåriga hane halvtysk och han vägde 30kg jämnt. Har nu en halvtysk tik och hon är inte större än någon av sina helsvenska kollegor.