Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Så fruktansvärt vorstehvalpsugen just nu

Featured Replies

Publicerat

Har träffat en 45kilos stående och det var en weimaraner och jag trodde först det var en kalv som titta ut ur bakluckan, som tur var den lika snäll som stor för det var en liten och värn kvinnliga kyrkovaktmästare som förde. Och nej det var ingen raket, mera som Ior/Ferdinand.

Publicerat

Mitt sträv har tyskt bak i leden å väger in på 34 sist jag vägde. Men är ett riktigt kraftpaket i skogen och skidspåret finns bara 1 växel framåt å det är Max i alla lägen. Har även en kh tik . Så vad 3 vhorsten blir för hårlag vet jag inte. Men det blir några år fram i tiden då dom här är 6 och 4 år. Blir nog tillfälligheterna som avgör som med dessa 2. Började lite lätt med prov och utställningar med första hunden i ukl men blev aldrig bra när det gällde så slutade med det å jagar enbart.

Så ingen toppuppfödare lär vela sälja till mig då jag inte är intresserad utav prov å resultat utan har rena brukshundar som får jaga mkt ist.

Men är alltid sugen på en ny förmåga när man ser söta valpar.tur att man kan behärska sig:)

Publicerat

Tycker nog det är några intressanta parningar på gång på strävhårssidan. Stora tyskar...min ena tik har matchvikt på runt 23 kg.

Publicerat

Nu är min tik med en hel del tyskt i sig lite småfet,hon löper å här springer för många andra raser i skogen så hon är täckesvärmare just nu å gubben har upp över öronen med jobb,men trots det vägde jag henne i morse,30 prick annars ligger hon runt 28-29,hon har maxhöjd så det stör inte med den vikten.

Om vi sen tittar på hur svenska hundar orkar jämfört med norska,då sågar jag ditt resonemang helt å hållet, skoe.Med min mångåriga erfarenhet av travhästar så kan jag lugnt påstå att norrmännen har inga anatomiskt annorlunda hundar än vi i övriga länder.För att få en topptränad individ,hund eller häst så börjar man med att titta på kroppens harmoni,benvinklar,längden på skenor,utseendet på leder(torra eller blöta)harmonin mellan längd-höjd,storlek på huvet,vinklar på bog å kors,bröstkorg(det är ju där lungorna ska få plats)osv.osv.(det är väl detta rasstandarden är till för)detta för att individen ska tåla att tränas.

sen kommer individens egen lust,drivkraft att bli tränad(arbetsviljan)å det saknas väl inte hos V. vare sig de är tyska,norska ,danska eller svenska?När dessa bitar är på plats då är det upp till tränaren att ge individen just den typ av träning som just den individen behöver och mår bra av.

Detta var väl enkelt,eller? :biggrin:

Som ett strålande exempel när det gäller ovanstående filosofi,måste jag framhålla travtränare Stefan Melander"Tarzan"när han kom med sin tumstock å vinkelmätare så undrade kollegerna,vad i helvete håller han på med?"Idag är han en guru och andra försöker göra efter med skiftande resultat.

Tarzan är en god vän till mig och vi talar ofta om hur mycket folk snackar utan att ha den minsta aning om vad dom säger,han brukar le åt "TV experterna"och deras kommentarer och sanningen är att han själv lärde sig att se på anatomins harmoni av självaste Sören Nordin,kanske en av världens bäste genom tiderna,så kunskapen är gammal !! och det har ingen betydelse vilket land individen kommer ifrån,allt hänger på hur individen är skapt ,fysik-psyke och sist men inte minst,hur den tränas! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tycker nog det är några intressanta parningar på gång på strävhårssidan. Stora tyskar...min ena tik har matchvikt på runt 23 kg.

Ja, jag har hittat ytterligare en som jag tycker är intressant. Så några finns det.

Publicerat

hehe, vorsteh på 45kg. Det skulle vara en syn det :).

Kan man verkligen säga. Mitt strävhår ligger runt 40 kg och han är STOR. Folk häpnar när de får träffa honom och säger att han är den störste vorsteh de sett.
Publicerat

Dom har bättre hundar i Norge

I vilka avseenden? Andel som går till pris på prov? Bättre mångsidighet? Bättre mentalitet? Har du något att hänvisa till eller är det hur du själv uppfattar det baserat på vad du sett?

Publicerat

En bild kanske gör att suget går över :-)

Skomakaren på Lundhags sa "att detta va den värsta exempel på vorsteh han hade sett"

post-12870-0-96536000-1360660364_thumb.j

Publicerat

:woot:

Publicerat

I vilka avseenden? Andel som går till pris på prov? Bättre mångsidighet? Bättre mentalitet? Har du något att hänvisa till eller är det hur du själv uppfattar det baserat på vad du sett?

Självklart är det min åsikt som jag framfört.

Jag känner inte till någon vetenskaplig jämförelse ang. Andel som går till pris på prov? Bättre mångsidighet? Bättre mentalitet o.s.v.

Min åsikt bygger jag bl.a. på:

att om utbudet är stort så ökar konkurensen och jag har mer att välja på, för att passa mina önskemål 

att norska jägares åsikt på en vorsteh generellt stämmer bra med mina önskemål

att jag sett många hundar på jaktprov

Men åter, dom flesta får den hund dom önskar och vill ha

Publicerat

Så, då har man gett sig på något nytt ny då. Igår ringde jag och satte upp mig som intressent på en kh vorsteh. Får bara hoppas att det tar sig och blir tillräckligt många tikar för att jag skall kunna få en av dem. Ett intressant komplement till den lilla tyskråttan. Det roliga denna gång är att min hustru har varit minst lika drivande som jag i fråga om ytterligare en hund.

Publicerat

Grattis,Grattis,än en gång Grattis,har svårt att tro att ni ångrar er,svårslaget om man dessutom har en tysk krokodil! :yes:

Törs man fråga vem den kommer ifrån? :sleep:

Publicerat

Grattis,Grattis,än en gång Grattis,har svårt att tro att ni ångrar er,svårslaget om man dessutom har en tysk krokodil! :yes:

Törs man fråga vem den kommer ifrån? :sleep:

Tack.

Och du får ett svar på din fråga åxå: http://www.resultatdatabasen.se/vorstehavel/Breed/showbreed.asp?breed=592

Parningen är precis genomförd, återstår att se om det tar sig.

Publicerat

OJ,OJ,Oj,varför jag frågade?jag anade det!!creme de la creme!!Mormor från Sten och på det Dansken,svårt att misslyckas!än en gång Grattis :yes:

Ruggigt bra hundar! :thumbsup:

Välkommen i gänget! :biggrin:

Publicerat

Blir iallafall ingen valp hos oss på ett tag, då valpen eller unghunden (vart går gränsen för valp?) är 1 år nu. Om man nu inte man skaffar en själv ;) Nä bäst att skaffa fast jobb osv innan man ger sig in som hundägare.

Publicerat
  • Författare

Tack.

Och du får ett svar på din fråga åxå: http://www.resultatdatabasen.se/vorstehavel/Breed/showbreed.asp?breed=592

Parningen är precis genomförd, återstår att se om det tar sig.

Kul! Fin parning efter vad det verkar trevliga hundar. Jag var in och läste provrapporterna och omdömena var ju mycket bra. Kommer nog bli kanonhundar om parningen tog som den skulle :)

Enda nackdelen är att dom inte har skägg men eftersom jag är så snäll så har jag löst detta åt dig. http://www.buttericks.se/product.html?product_id=124&category_id=114

Publicerat

Kul! Fin parning efter vad det verkar trevliga hundar. Jag var in och läste provrapporterna och omdömena var ju mycket bra. Kommer nog bli kanonhundar om parningen tog som den skulle :)

Enda nackdelen är att dom inte har skägg men eftersom jag är så snäll så har jag löst detta åt dig. http://www.buttericks.se/product.html?product_id=124&category_id=114

Tack snälla. Det var omtänksamt. Jyckarna måste ju matcha husse, inte sant?

Publicerat

Näe!I detta fallet måste husse matcha jycken !! :yes:

Här får du nåt att jobba med :thumbsup:

Publicerat

Näe!I detta fallet måste husse matcha jycken !! :yes:

Här får du nåt att jobba med :thumbsup:

Menar du som när clownen Javier apporterar fåglar åt Franco i den fenomenala filmen The Last circus? http://www.imdb.com/title/tt1572491/

The-Last-Circus-Movie-2010-4.jpg

Publicerat

Jag har faktiskt inte sett den filmen så jag kan inte kommentera just det,men kanske är du ganska nära! :thumbsup:

det jag menar är att du förmodligen och förhoppningsvis får en superhund och då ska fan ta mig husse leva upp till det också! :biggrin:

Hälsa Kalle! :yes:

Publicerat

Almenson,jag ska upp till Umeå sista helgen i april,ser det ut som,kanske ska titta in bakom isladan??? :sleep:

Publicerat

Jag har faktiskt inte sett den filmen så jag kan inte kommentera just det,men kanske är du ganska nära! :thumbsup:

det jag menar är att du förmodligen och förhoppningsvis får en superhund och då ska fan ta mig husse leva upp till det också! :biggrin:

Hälsa Kalle! :yes:

Jomenvisst.

Publicerat
  • Författare

Almenson,jag ska upp till Umeå sista helgen i april,ser det ut som,kanske ska titta in bakom isladan??? :sleep:

Det tycker jag du ska.

Publicerat

Operation bered en väg för vortehvalpen fortsätter:

Min arbetsgivare är väldigt bra. Nu har jag precis förankrat att jag skall få ta med mig ytterligare en hund till jobbet! Blir det stökigt så finns det ett tjänsterum på vinden som jag kan flytta upp till!