Publicerat Februari 10, 201313 yr Hej sitter och längtar tills höstens fågeljakt Då man fortfarande är nybörjare påfågeljakten med vovven så vill jag gärna veta hur det funkar med jakten pårenbetesområden? Är det bara att köpa ett kort hos någon återförsäljare ellermåste man anmäla sig till lottning där också eller är det bara i samebyarnatåssåsen och där omkring eller?Funderar lite på hur jaktmarkerna är runtomkring Tännäs? Någon som har nån erfarnhet?//Henrik
Publicerat Februari 10, 201313 yr På statens är det bara att köpa dagkort, max 5 dagar i följd om det är samma regler som sist. Undantagen är Tåssåsen och Ammarnäs som kör ett eget race och upplägg. Skiljer lite mellan länen på pris och baglimit.
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare Okej det låter ju bra Någon som varit där runt omkring och jagat? Fina marker? eller brukar det vara fullt med folk?
Publicerat Februari 10, 201313 yr innan norrmännen invaderade området så var det nog ok.jagade på ett område året före dom stängde helt,tyvärr alldeles för mycket folk,men då var det fritt med jaktkorten,vet inte om just Tännäs är kvoterat idag,men jag vet att nåt område stängdes där helt i höstas.Som strävhår säger,alldeles inpå gränsen.
Publicerat Februari 10, 201313 yr henrikg! du kan gå in på länstyrelsen jämtlands län,småviltjakt på renbetesmark,där står all info hur det funkar med korten,vad jag vet är det mittådalen,handöldalen o tåssåsen som är kvoterat.men Tå.har egna regler.
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare Okej ja man kanske skulle sökt sig lite mer inåt landet. är det lika mycket norrmän runt omkring funäsdalen? Vore ju fint att släppa åka så himla långt upp i landet när det finns fjällmarker där i krokarna men trist om det är fullt av folk
Publicerat Februari 10, 201313 yr henrikg,titta på kartan!Tännäs,Funäsdalen,Mittådalen,Handöldalen osv,allt hänger ihop,NV.Härjedalen,allt runt här är i mina ögon alldeles för överbelagt på ripmarkerna,förmodligen pga.tillgängligheten för södra å mellersta landet och framförallt från Norge,därför är de kvoterade,på gott å ont.Trycket på markerna lättar nog något ju längre upp du tar dig,men även Tärna,Hemavan trakterna är hårt belastade,iallafall när jag har varit där,(mycket Italienare)vet ej hur det ser ut i Norrbotten men det vet säkert nån annan på forumet.
Publicerat Februari 10, 201313 yr http://www.smavilt.se/jamtland/jakttryck/totalt.html?upplatelseRegion=3&korttyp= Så här såg det ut förra året, spridda skurar med olika jakttryck mellan områdena. De med noll bör ha varit avstängda !?
Publicerat Februari 10, 201313 yr Även Mittodalen är kvoterat i närområdet men Tännäs är "fritt". Finns några fina rutor, men de stängs ofta pga rennäringen. Var där förra året och jagade skog, lite folk fina marker. Men de fjällrutor dom var öppna förra året var det hejdlöst med jägare på.
Publicerat Februari 13, 201313 yr Författare Okej. hmm man är lite kluven när ni säger att det är fullt av folk. Säljer dom hur många kort som helst eller är det ett visst antal för varje område? eller ett kort för all statlig mark?
Publicerat Februari 13, 201313 yr Områden som är högt belastade brukar kunna stängas, första veckan är alltid öppen men sedan kan de mest frekventa stängas. Reglerna varier lite ifrån år och län så kolla på länstyrelsernas hemsidor. Två jaktdagar per kvadratkilomter har det varit som gräns på en del ställen vet jag.
Publicerat Februari 14, 201313 yr särvfjället brukar också vara tillgängligt,men lite svåråtkomligt,men ingen vet hur det blir i år,kanske stängs hela skiten om man ska gå efter förra årets tillgång. Blir det så kan man alltid jaga i skogen,egentligen mycket roligare jakt förutom vyerna då alltså
Publicerat Februari 14, 201313 yr Kommuninnevånare ska ha förtur! Sen ska det regleras hårt! Skickat från mobil
Publicerat Februari 14, 201313 yr Det där va nog inte riktigt övertänkt Dr krall,hur gör vi när inlandsbor kommer ner till västkusten på semester å vill pilka torsk eller dörja makrill?ja ungarna kanske tom.vill fiska krabba medan föräldrarna sitter i husvagnen å super eller har"närkontakt"Nä havet tillhör också staten(vi allihop alltså) precis som renbetesmarken,ska bara kustborna få ägna sig åt det?Nä men det är inte fel att svenska medborgare ska gå först å det ska regleras hårt,alla utlänningar ska bli tvingade till guide,antingen blir det jävla mycket guidejobb eller så slipper vi invasionen!
Publicerat Februari 14, 201313 yr Klart det var övertänkt. Jag har för vana att tänka innan jag öppnar käften. Du kan inte jämföra ripjakten med 'vardagsfisket'!!! Du får gärna komma upp till Härjedalen och fiska Harr så mycket du vill. Jämför hellre med hummerfisket! Där tycker jag kommuninnevånare nere hos dig ska ha förtur. Jag vidhåller...kommuninnevånare förtur till ripjakt! För mig är det egalt (lika illa) om det är norskar eller utsocknes svenskar...fullt blir det på fjället ändå första veckan vilket som Skickat från mobil
Publicerat Februari 14, 201313 yr Men du Dr Krall,jag som utsocknes som investerat i ett stugbygge för över melonen eller mer i en av dina kommuner i just Härjedalen,sysselsätter byggare,betalar vägavgifter,elkraft från Härjekraft,handlar på lokalorten,tankar mina bränsletörstiga fordon,ser med andra ord till så den lilla sysselsättning som finns i dessa glesbygdskommuner har iallafall en lite större möjlighet att fortleva,hur ser du på det ? Intressant i allra högsta grad.Dessutom kan jag upplysa dig om,att du kan som Sv.medborgare har rätt att fiska med max.6 st hummertinor,bara du registrerar dina redskap,helt fritt i västerhavet.Ponera att du får en H. i varje tina under en veckas fritidsfiske,alltså sex st.OJ,OJ,Oj,hur många ripor behövs skjutas under samma tidsperiod,inberäknat alla kostnader för att det skall motsvara värdet av 6 st.H.Om vi nu räknar det ekonomiska värdet!!Vidare så påstår du att du har för vana att tänka innan du öppnar käften,det har du enligt min mening glömt denna gången.Med det menar jag att näst intill alla norrlandskommuner,i synnerhet inlandskommunerna,tappar befolkning för varje dag,att vända det,det gör man inte med din inställning,Dr Krall!
Publicerat Februari 14, 201313 yr Mycket faktafel, du har inte sån koll på Härjedalen som du vill ge sken av Definieras att 'tänka' att tänka som dig!? :-S Ripjakten är inte sämre för att ni utsocknes får starta en vecka senare Bara bra att sprida ut jakttrycket B-) Skickat från mobil
Publicerat Februari 14, 201313 yr Klart det var övertänkt. Jag har för vana att tänka innan jag öppnar käften. Du kan inte jämföra ripjakten med 'vardagsfisket'!!! Du får gärna komma upp till Härjedalen och fiska Harr så mycket du vill. Jämför hellre med hummerfisket! Där tycker jag kommuninnevånare nere hos dig ska ha förtur. Jag vidhåller...kommuninnevånare förtur till ripjakt! För mig är det egalt (lika illa) om det är norskar eller utsocknes svenskar...fullt blir det på fjället ändå första veckan vilket som Skickat från mobil Boendes i "smeten" vad gäller ripjakten så håller jag med Doktorn. Invasion som "drabbar" området känns olustig & gör att jag stannar hemma istället för att ta mig ut på fjället.
Publicerat Februari 14, 201313 yr Det är väl bara att konstatera att med din inställning så är vi utsocknes inte välkomna att investera miljontals kronor i tex. husbyggen i dina kommuner som ger arbetstillfällen och konsumtion,förmodligen resonerar du så att majoriteten av den svenska skattebetalarskaran som till övervägande del är bosatt i den södra halvan av landet skall solidariskt betala skatt som överförs till de mindre kommunerna i norr så att dess befolkning kan bibehålla sin livsstil och privilegier att jaga å fiska utan att besväras av inkräktare.Tyvärr Dr.Krall så utstår du i mina ögon likvärdig en "Alien"det är nog dags att du öppnar ögonen för framtiden.Och vad säger då "lappen"som genom statlig"intervention"blev av med rätten att sälja jakt på renbeteslandet när staten införde den fria jakten?? när såna med samma tankesätt som du ,vill egenmäktigt styra å ställa om den svenska småviltjakten på renbeteslandet.Nä Dr.Krall,du hör hemma i en annan tid!
Publicerat Februari 14, 201313 yr Kommuninnevånare ska ha förtur! Sen ska det regleras hårt! -_-Skickat från mobil Kan väll räcka med länsinvånare, Östersund vore tänkbart att flytta till;-)
Publicerat Februari 14, 201313 yr Att hålla på att munhuggas svenskar emellan tror jag inte hjälper ett enda dugg. Nog så räcker både ripmark och andra marker till som vi allihopa äger. Jag har den största av förståelser att ni som har förmånen att bo i närheten av fjällmark tycker det blir lite trångt då kalendern visar första ripjaktsveckan, men det finns ju så många kvadratkilometer med bra jaktmark så inte behöver vi trängas om vi inte vill... Nä, det blir till att snöra kängerna och använda benen lite också... Är man lat så får man kanske nöja sig att ha folk ikring sig och kanske gå på jagad mark. Det är ju inte bara fisket på västkusten som alla kan komma åt alldeles gratis... Sjöfågeljakten kostar en liten slant och sedan så kan man ha en mycket god och väl så vacker jakt som jag tror de flesta skulle tycka om. Välkommna hit till Västkusten och prova... P
Publicerat Februari 14, 201313 yr Hmm, ärligt talat så förstår jag inte hur ni kan diskutera om vissa svenskar ska stängas ute från fjällen eller inte. För det första är det knappast juridiskt möjligt (kan ju ha fel förstås men nån jäkla diskriminering är det säkert) och för det andra så finns det ju inget problem i att fjällen är öppet för alla svenskar. Jag har hamnat på mycket välbefolkade områden några gånger och det är då varken skånska, göteborgska eller någon annan dialekt man hör eka över fjällsidorna. Det är mest norska, lite tyska och kanske någon italiensk filur som man hör. Befinner man sig i norrbottens fjällnära skogar så är det många finska bilar längs vägarna istället. Om vi skulle skjuta upp jaktpremiären för utländska jägare i två veckor så skulle det inte finnas någon trängsel, trots att alla svenskar skulle vara välkomna. Boende i fjällkommunerna har väl redan en stor fördel. De får väl köpa årskort för runt 1000lappen, och det tycker jag är helt ok med tanke på att de bor och verkar där. Länsborna får vill jag minnas betala det dubbla ungefär, och boende i övriga sverige får betala 350 dygnet för dyngskort om de ska jaga. edit: årstillstånd 800kr för kommuninnevånare, 1500kr för länsinnevånare och 250kr/dygn för utomsocknes verkar det vara. Allt enl. länsstyrelsen
Publicerat Februari 14, 201313 yr Nä Dr.Krall,du hör hemma i en annan tid! Måhända...och stolt över det är jag också! Skickat från mobil
Publicerat Februari 15, 201313 yr Mycket bra,Almenson,du träffa huvet på spiken! Inför mer restriktiva regler för ickesvenskar,det är ju ändå vi som äger det som i dagligt tal kallas statens,då ska VI också få bestämma vem,när och hur det skall jagas av folk som kommer från annat land. Märk väl att det är statlig mark och inte läns eller kommunägd mark och som du säger,läns och kommuninvånarna har en mycket stor fördel med sina årsskort som kan utnyttjas under hela säsongen,det är betydligt mycket mer besvärligt att hela tiden lösa dagkort,så om det skall gnällas så är väl detta som kan anses som orättvist! Dr.Krall,jag funderar på att skriva mig i "min"stugkommun och inkräkta på "dina"marker Sedan måste jag hålla med om att i synnerhet första veckan kan upplevas som ett inferno av jägare o hundar,men skit då i att jaga den veckan,säsongen är lång,mycket lång och dessutom lättillgänglig för de närboende.