Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ripjakt runt Tännäs?

Featured Replies

Publicerat

Svärfar min har ett gyllene ordspråk:

"Bättre att tiga och vara en idiot än att prata o röja alla tvivel om saken" 

Turism=pengar och överlevnad för glesbyggd.

De vet alla som jobbar för glesbygdens överlevnad.

• Svar 52
  • Visningar 10,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Klart det var övertänkt. Jag har för vana att tänka innan jag öppnar käften. Du kan inte jämföra ripjakten med 'vardagsfisket'!!! Du får gärna komma upp till Härjedalen och fiska Harr så mycket du vil

• don corleone
    don corleone

Det är väl bara att konstatera att med din inställning så är vi utsocknes inte välkomna att investera miljontals kronor i tex. husbyggen i dina kommuner som ger arbetstillfällen och konsumtion,förmodl

• Att senarelägga premiären skulle göra att norska och svenska ripjakten skulle börja samtidigt och då skulle jakttrycket i svenska fjällen minska betydligt. Dessutom så tycker jag ofta att ripkycklinga

Publicerat

Senarelägg premiären

Publicerat

Ytterligare en individ som använder det som är skyddat av en rund benstruktur,nu är det flera st.sådana på tråden,glädjande :smile:

Publicerat

särvfjället brukar också vara tillgängligt,men lite svåråtkomligt

förutom vyerna då alltså :sick:

Är det de 200 meterna från parkering du avser med svåråtkomligt?
Publicerat

Det är inte så lätt det här med utländska jägare i fjällvärden.

Det finns många i "renbetesland" som har ständig jakträtt och möjlighet till obegränsat med jaktgäster med sig.

Publicerat

Kallel,ha,ha,när jag var där så jagade vi inte från det hållet,särvfjället är rätt stort,men jag vet vart du menar,men sedan tycker jag personligen att det är en jävla tråkig väg dit,både från Hedehållet och Messlingen,det känns nästan som man aldrig kommer fram,gropig å krokig!men ska sanningen fram så vid min ålder föredrar jag helikopter om det handlar om mer än 5km.för att komma in i marken,man ska ju också orka gå med hunden :thumbsup:

skoe,där tryckte du på en öm punkt för de "giriga"turistföretagen,det är väl det som retar upp de flesta av oss svenskar som får stå i kö för några dagskort,en gång hade jag 17 st makaronkrökare före mig i kön i Tärnaby. :verymad:

Men som det tidigare har påtalats på tråden,det är regering och riksdagen som bestämmer,tänk på det vid nästa val.Det är väl egentligen tur för oss som inte bor i de tre fjällänen att det avgörs på den höga nivån,för hade det legat på kommunnivå så finns ju alltid risken att personer med Dr.Kralls inställning hade haft ett större inflytande över besluten,suck! :sad: 

Nä nu e de fredag så nu korkar vi upp ! :biggrin:

Publicerat

Makaroniätare, norskar med långben eller rika svenskar som åker helikopter ut på jakt...'same same but different'... :P

Vad gäller turism klarar vi oss gott med skidturismen :P :p

Publicerat

Säg det till Jämtflyg eller Ostermanns,Krallen! :sad:

Vad jag vet bedrivs skidturismen bara under vintertid,så klarar ni er med endast denna turism,ja då är det bara att konstatera att skidturisterna betalar åthelvete för mycket för mat,logi å skidlogistik. :thumbsup:

Krallen,ta nu en "stänkare" så du blir som folk igen :yes:

Publicerat

Makaroniätare, norskar med långben eller rika svenskar som åker helikopter ut på jakt...'same same but different'... :P Vad gäller turism klarar vi oss gott med skidturismen :P :P

Det är inte "same same". Om vi börjar diskutera att begränsa jakt på statlig mark för vissa så tror jag vi är farligt ute när det gäller jaktens framtid. Det blir en slags statssanktionerad nepotism som garanterat kommer bidra till färre ungdomar i jägarexamenskurserna. Jag vet att det är många även i södra sverige som har den årliga fjälljakten som höjdpunkt och kanske huvudsaklig orsak till att överhuvud taget jaga och köpa hund. De flesta vet ju hur det ser ut i många älgjaktslag. Medelåldern är 60-70 år och leden tunnas ut allt eftersom gubbarna faller för ålderssträcket. Trots det är det svårt för ungdomar att få ta plats OM de inte råkar vara släkt med någon i jaktlaget eller sedan länge bott i byn. Hamnar vi i samma läge i fjälljaktsfrågan, då endast fjällkommunbor och markägare kan jaga, så kommer alla jägare, och även många hundraser, drabbas. För vad jag vet så har de allra flesta fjällkommuner en negativ befolkningsutveckling, ungdomar flyttar och hittar nya intressen, och om vi då inte släpper in nya jägare så kan vi be siste jägargubbe att stänga bommen till fjällvägen.

Börja med att skjuta upp jaktpremiären och införa guidetvång eller att utlänningar ska jaga som inbjudna tillsammans med en svensk. Redan där är trängselproblemet löst.

Slutligen kan jag tillägga att jag inte talar för egen sak. Jag bor i västerbotten och kommer näppeligen stängas ute från jakt i fjällen.

Publicerat

Almensson,du stiger klart i min aktning,mitt i prick igen!

Men att senarelägga jaktpremiären?jag vet inte riktigt vad det skulle förbättra situationen med,däremot guidetvånget för utlänningar,DET är mycket viktigt,för där strålar två agendor samman,nämligen en kontrollerad jakt där medverkande får en insikt hur vi ser på vår jakt(både djurskydd och hur man uppför sig i ModerNatur)och genom dessa åtgärder minska jakttrycket i våra fjällmarker(märkVÅRA fjällmarker)

Sedan måste jag ta tillfället i akt att kommentera Dr.Krall om "rika Svenskar "som tar helikopter ut till jaktmarkerna.När du Krallen har jobbat och slitit i 40-50 år i förvärvslivet som innebär värk i stort sett varenda led och därigenom skapat dig en sådan ekonomisk situation att du kan unna dig den lyxen att ta helikopter ut till jaktmarken,Vad stör dig????Krallen?

Publicerat

Almensson,du stiger klart i min aktning,mitt i prick igen!

Men att senarelägga jaktpremiären?jag vet inte riktigt vad det skulle förbättra situationen med,däremot guidetvånget för utlänningar,DET är mycket viktigt,för där strålar två agendor samman,nämligen en kontrollerad jakt där medverkande får en insikt hur vi ser på vår jakt(både djurskydd och hur man uppför sig i ModerNatur)och genom dessa åtgärder minska jakttrycket i våra fjällmarker(märkVÅRA fjällmarker)

Sedan måste jag ta tillfället i akt att kommentera Dr.Krall om "rika Svenskar "som tar helikopter ut till jaktmarkerna.När du Krallen har jobbat och slitit i 40-50 år i förvärvslivet som innebär värk i stort sett varenda led och därigenom skapat dig en sådan ekonomisk situation att du kan unna dig den lyxen att ta helikopter ut till jaktmarken,Vad stör dig????Krallen?

Att senarelägga premiären skulle göra att norska och svenska ripjakten skulle börja samtidigt och då skulle jakttrycket i svenska fjällen minska betydligt. Dessutom så tycker jag ofta att ripkycklingarna är så små 25 augusti så att de skulle få växa ifred lite till skulle inte skada.

Publicerat

OK. om att synkronisera det med norskarnas jakttider,men jag köper inte riktigt det,för under alla år jag jagat både i J.å V.B.län efter norskarnas premiär så har det fortfarande vatt full av dessa HomoSapiens i markerna!som om dom inte får plats i sitt eget land!?

När det gäller pipkycklingarna,Ja där har du delvis rätt,men som erfaren(eller erfarna)jägare,så är det ganska enkelt att komma runt det problemet,med andra ord,låt hjärnan funka innan skottet går,där är ytterligare ett problem med utlandsjägarna!(dom skiter fullständigt i hur det går för våra ripstammar,bara dom får skjuta eller när det gäller våra västra grannar,att fylla salttunnan! :yucky:

Publicerat

OK. om att synkronisera det med norskarnas jakttider,men jag köper inte riktigt det,för under alla år jag jagat både i J.å V.B.län efter norskarnas premiär så har det fortfarande vatt full av dessa HomoSapiens i markerna!som om dom inte får plats i sitt eget land!?

När det gäller pipkycklingarna,Ja där har du delvis rätt,men som erfaren(eller erfarna)jägare,så är det ganska enkelt att komma runt det problemet,med andra ord,låt hjärnan funka innan skottet går,där är ytterligare ett problem med utlandsjägarna!(dom skiter fullständigt i hur det går för våra ripstammar,bara dom får skjuta eller när det gäller våra västra grannar,att fylla salttunnan! :yucky:

Hehe, hårda ord. Men det finns väldigt många norrmän och andra utländska jaktgäster som sköter sig utmärkt samtidigt som det finns svenskar uppträder illa. Det får man inte glömma.

Publicerat

Absolut,absolut,Almensson,du har helt rätt igen(ta mig fan,vi tycker lika,vi kunde kanske funka ihop nåra jaktdar?)det är alltid avarterna som utmärker sig å sätter "fingeravtrycken"OBS. även Svennarna! :thumbsup:

Publicerat

Hehe, hårda ord. Men det finns väldigt många norrmän och andra utländska jaktgäster som sköter sig utmärkt samtidigt som det finns svenskar uppträder illa. Det får man inte glömma.

därför vill ju en annan ha med en guide som hjälp och stöd på sin första resa

Publicerat

OK.Dr. Krall,om vi köper ditt resonemang om att endast kommuninvånare ska ha rätt till statens jakt,då har jag ordnat det på följande sätt.

Kollade med skatteverket som håller ordning på folkbokföringen,dom säger att du måste bo en sjundedel av din tid på samma ställe för att ha rätt att skriva sig där,alltså 52,14 dagar i stugan räcker,INGA problem,min stuga är toppmodern å ligger i nära anslutning till statens mark,det vill säga,min och andra svenskars mark!

Så Krallen,se upp för D.C. :yes: :biggrin: :woot:

Och skulle du även finna en helikopterplats utmärkt med ett stort vitt kryss i nära anslutning till en parkeringsplats där det står nån eller några feta amerikanska bilar med bränsletörstiga V8 motorer,ja då har du med största sannolikhet hittat min boplats! :thumbsup:

Dessutom ramlar det in lite dollar till din glesbygd i form av skatteintäckter :sweat:

Publicerat

Perfekt...skriv dig här och bo här >53 dagar per år...då är du välkommen att börja jakta 1 vecka före resten av 'byket'! ;-)

Du ser...Q.E.D...ett dylikt regelverk skulle snarare LOCKA folk att flytta hit mer permanent istället för det motsatta att bara komma hit och 'snylta' 1 vecka om året B-) Tomma turiststugor gör ingen glad ;-)

Publicerat

En får tocke!som Tage Erlander sa! :wink:

Publicerat
  • Författare

Okej åter till ämnet då :thumbsup:

När ni säger mycket folk, hur mycket är mycket?

Är det så man springer på varandra när man jagar eller ser man en bil på parkeringen under morgonen eller? :smile:

Publicerat

Gekås de light i vissa dalar, sällskapen går om lot och det smäller i bästa fall lite varstans. Inget roligt, lämna in en "lott" till Tåssåsen är mitt tips. Typ 4 bössor på 2000ha som värst där.

Publicerat

Det är som strävhår säger,anmäl dig till en lott på dom kvoterade områdena för där hålls det mycket striktare med antalet jägare,på dom öppna områderna kan du om du har otur uppleva det han säger"rena GeKås"

Nu vet vi ju inte än hur fjälljakten kommer att fördelas 2013,men om man skall utgå från höstens facit,ja då lär det inte bli mycket till ripjakt detta året :sick:

Chansen att lyckas få en lott ökar om du accepterar de längst bort liggande områdena,eftersom lottning fungerar så att de som tackar nej plockas bort och då går lotten till nästa aspirant,ofta blir de otillgängliga områdena delvis tomma,så släng ut 5-10000 på helikopter ,bered dig på att bo i tält(om inte någon renvaktarstuga finns att hyra)ja då ökar chansen och det brukar vara hyfsad oskjuten mark på grund av just de faktorerna.I annat fall får du söka dig längre norrut,men riskerar då att få stå i kö bakom norbaggar å italienos och när du kommer fram till kortförsäljaren så är korten slut! :wallbash:Så funkar det med den "fria fjälljakten"inomEU,iallafall om man skall lyssna till Rikspuckot Eskil ! :woot:

Nästa alt. är guidejakt,men där brukar det vara svårt med egen hund och hur roligt är det?denna jakten är nog mer ägnad åt salongsnissarna som inte ser skillnad på en lerduva-duva och skiter fullständigt i skillnaden också. Ytterligare alt. är att helt enkelt skaffa sig privat mark,ja då har du nåt att jobba på! :yes:

Själv har jag möjlighet till detta alt.men det kostar både tid å pengar! :pinch:

Publicerat
  • Författare

Hmm man kanske skulle anmält sig till en lott då :/

Ja det lär väl vara en stor risk att man har massa såna framför sig och med min otur så är det nog slut när jag kommer fram :tongue:

Du vill inte ha sällskap då "don corleone"? :thumbsup:

Publicerat

Nja,henrik,dom privata markerna är förbehållet oss själva och dom statliga vet vi ju ännu inte hur det blir iår,där kan du lätt få följa med,men som sagt länstyrelserna brukar vara jävligt sega med beslut så vi får avvakta framåt våren,du kan själv gå in på LS jämtland,kolla småviltjakt på statens mark(OBS.vår mark,alltså ej endast förbehållen ortsbefolkningen)Jag var in å kolla hur det såg ut med kort och då var det endast öppet för dom som har årskort alltså läns och kommunbor,så visst har dom en fördel jämfört med oss andra,men vi betalar ju ingen kommunalskatt dit heller!!Sen vill jag även föreslå dig Vilhelmina övre allmänningsskog,där brukar det va enkelt att få kort,har flera kompisar som återkommer dit år efter år.Det är dock stövarjakten dom nyttjar,men där finns även goda fågeljaktsområden. :thumbsup:

Det är lika spännande varje år i väntan på besluten om fjälljakten,särskilt i år när den "rödmosige"smålänningen har fått i uppdrag av riksdagen att se över renäringslagen,beträffande fjälljakten!Nåväl,om det hyser jag inga större förhoppningar. :sad:

Noterbart också,är att utan det mest utskällda skampartiet,så hade det inte ens kommit i närheten att få en ändring till stånd,vem vet,det kanske är nästa stora landsbygdsparti,nu när "Maramö"deltagarna ska ta ställning till framtidsplanerna,tillåt mig skratta,ha,ha,"Maramö"?? :woot: :woot: :woot: :woot: :woot:

Publicerat
  • Författare

Nej det är väl klart att man håller dom markerna för sig själv :tongue: Vart har ni markerna då av ren nyfikenhet :smile:

om man anmäler sig till en lott i någon sameby är det 1pers/lott som gäller eller hur funkar det? eller får man ett visst område på ett visst antal personer?