Publicerat Februari 11, 201313 yr Hej, skulle vilja kolla vilka/vem på forumet som är NVR-aktiva? Vore kul att veta hur Ni arbetar, vilka hundar ni använder osv. Nyfiken! RG
Publicerat Februari 11, 201313 yr Jag är kontaktman och eftersökare på samtliga vilt. Har basset till rå/hjort och är även reggad för gris/älg med min brors ADB. Har tyvärr kort uppehåll just nu pga sjukdom... Skickat från min LT18i
Publicerat Februari 11, 201313 yr Eftersöksjägare, kontaktperson, samordnare, biträdande länsansvarig jägare. Två laikor, en wachel och en korsningshund! Mvh Jonas
Publicerat Februari 11, 201313 yr K-man, E-sökare, hundansvarig i kretsen. va de sista nu ska va bra för. Plott, wachtel och en ADB.
Publicerat Februari 11, 201313 yr Ganska nybliven kontaktman och eftersöksjägare med en Bayersk Viltspårhund som spårar allt med klövar. Einar
Publicerat Februari 11, 201313 yr Eftersökare med KH Vorsterh på allt utom mufflon, kungsörn, järv, björn och varg. Har även tillgång till en Wachtel och två blandhundar. Mestadels älg och rådjur här.
Publicerat Februari 11, 201313 yr Eftersöksjägare på enbart vildsvin. Två västlaikor som spår/löshundar.
Publicerat Februari 11, 201313 yr Eftersöksjägare Tollare till spårning på samtliga klövvilt, även lös (med blandat resultat)på dov/ rådjur. Västlaika till gris/älg(Kron) Arbetar mycket på E22 och det är aldrig roligt
Publicerat Februari 11, 201313 yr Kontaktman å e-jägare med 3 posavski gonic på vildsvin och en strv vorsthe som skall vara till allt utom älg men är bara unghund än då länge
Publicerat Februari 11, 201313 yr Författare Kul att så många anmäler sitt intresse och sina resp hundar ! Flera?? RG
Publicerat Februari 11, 201313 yr Aktiv som Kontaktman och eftersöksjägare på alla klövvilt. Hund innehavet är 4 karelare. Utöver detta så är jag också länsansvarig jägare. //B
Publicerat Februari 11, 201313 yr Eftersöksjägare Tollare till spårning på samtliga klövvilt, även lös (med blandat resultat)på dov/ rådjur. Västlaika till gris/älg(Kron) Arbetar mycket på E22 och det är aldrig roligt Var någonstans i Norra Kalmar län? Ursäkta OT.
Publicerat Februari 11, 201313 yr Kontaktman och eftersöksjägare på klövvilt. Springer/Wachtel Jämte Gråhund
Publicerat Februari 11, 201313 yr Nybliven eftersöksjägare i Jönköpings län med en Bayrare och en Väst Laika //Mekus
Publicerat Februari 12, 201313 yr Författare Själv enbart eftersöksjägare i dagsläget. Tidigare kontaktperson i syd. Så till frågan! Hur många av Er skulle stå bakom en nationell eftersöksstrejk. Där vi lägger dagens välvilliga halvideella arbete på hyllan och enbart åtar oss detta arbete för betydligt mer marknadsmässiga priser? Hade vi alla bestämt oss och tagit en gemensam linje i frågan hade vi snabbt fått gehör. Notera 40000 viltolyckor/år, med lagstadgad undersökningsplikt/eftersökskrav. Då hade viltet sluppit lida(lättat vårt samvete) och skattebetalarna/försäkringsbolagen hade fått stå för notan! Jägarhälsningar! RG
Publicerat Februari 13, 201313 yr Detta är en populär post. Själv enbart eftersöksjägare i dagsläget. Tidigare kontaktperson i syd. Så till frågan! Hur många av Er skulle stå bakom en nationell eftersöksstrejk. Där vi lägger dagens välvilliga halvideella arbete på hyllan och enbart åtar oss detta arbete för betydligt mer marknadsmässiga priser? Hade vi alla bestämt oss och tagit en gemensam linje i frågan hade vi snabbt fått gehör. Notera 40000 viltolyckor/år, med lagstadgad undersökningsplikt/eftersökskrav. Då hade viltet sluppit lida(lättat vårt samvete) och skattebetalarna/försäkringsbolagen hade fått stå för notan! Jägarhälsningar! RG Inte jag. Sen ersättningen kom in i bilden har det mesta blivit sämre.... mer byråkrati, idiotiska regler osv. Jag gör det inte för pengen, har alldrig gjort. Visst va jag för ersättning, men med facit i hand så kom det så in i h-vete mycket regler som jag anser är ren idioti. Värsta dummheten stod regeringen för som fastslog att eftersök är jakt. För mig är det primära att avlvia skadat djur. Hur det sen gick till är ovesäntligt. Jag kommer alldrig att använda lidande djur som slagpåse i någon "löneförhandling".
Publicerat Februari 13, 201313 yr Har också lite svårt att förstå varför eftersöken skulle bli bättre för att ersättningen höjs.
Publicerat Februari 13, 201313 yr Författare Handlade inte i första hand om ersättning, vad den rör kunde jag lika gärna jobbat enligt tidigare modell, nu handlar det om vargen och att den sprider sig snabbt. Ni i mellandelen av landet kan strax, några år bort, skaffa bandhund... Tyvärr!
Publicerat Februari 13, 201313 yr @ RG Tror det vore mycket oklokt att göra det du förslår. Av den enkla anledningen att detta är snart det enda positva som allmännheten ser, iaf som dessa förhatliga jägare gör.. @NS Många av dagens regler har funnits sedan länge i andra lagtexter, enda skillnaden är nu finns dessa reglerade i skrift gm (FAP + NFS) Att eftersök är jakt..? jag blev lika förbryllad som du första gången jag läste detta.. Men faktiskt så är det, iaf för lagtolkarna ang fap,, dvs RPS-jurister ser det. Jf §40b ger var och en rätten att avliva ett vilt som lider, förutsatt att detta plötsligen upptäcks! Men om detta vilt i såk försåt att döda det förföljs,? så måste detta vara att betrakta som jakt. @Musköt Du har en poäng.. //B
Publicerat Februari 13, 201313 yr Tycker med att det var bättre förr Innan NVR så kunde man ju ta hjälp dom gånger man snabbt var i behov av postare för att lösa Eftersöket! Sen blir jag i alla fall retad på vissa saker,, i org,, Vi har inte fått ut all utrustning -tält saftblandare, m,m väntat i flera år nu ,, Ersättningen är ju löjligt låg , bättre o gett fan i den o gort detta idellt som förut Avdragen har väl ingen här fått i genom Försäkringen här har vi inte fått nån info ,, det är arbetsgivaren väl skyldig att ypplysa om,,enligt arbetsmiljölagen,, Kläderna ? ja suck vad säger man där ? Nej det var bättre förr !!!
Publicerat Februari 13, 201313 yr @ BJ Du får gärna visa vilka regler som fanns innan dåvarande SES som sedemera blev NVR. Jaktförordningen och jaktlagen fanns givetvis. Idag får jag inte använda mig av ev jaktlag, eller andra utanför NVR. Får inte ens ringa en NVR-e-sökare och be honom kolla olycksplats, alltså göra platsbesök trots att han tex bor 50m från olyckan medan jag har 1,5 mil dit. Jag anses som en säkerhetsrisk ifall jag har laddat vapen om jag aggerar bistående kontaktman åt en eftersökare. Jag får inte ens använda folk ur NVR att ställa ut som passare, trots att de gärna skulle göra det ideelt utan ersättning. Finns tillfällen då det skulle underlätta. Jag måste ha godkänt av polis om jag som kontaktman själv tar eftersöket. Jag måste bära benreflexer... och keps med öronlappar som sitter felplacerade iofs inget större problem men med pannlampa gillar jag inte att ha keps under. Har jag blinklampan på får jag inte ha varningsblinkers samtidigt. fast jag har inte fått någon blinklampa från NVR. Har bara två magnetskyltar, man ska ha tre... fast det är väl bara en till i kommunen som har sånt. Jag har ett viltolycka tält, hur man nu varnar trafikanter från två håll med ett tält med text på en sida. Jag får heller inte använda mig av andra skyltar, trotts att jag har komplett par som ä rsen innan SES. Mycket, mycket pengar som lagts på typ ingenting... Nya västar givetvis, de vi hade innan gick ju inte att ha... Många hade inga västar alls så det är givetvis bra att den biten kommer ifatt. Nä det va lättare, smidigare och mindre byrokrati innan SES och NVR och ersättningen kom till.
Publicerat Februari 13, 201313 yr Författare Intressanta slutsatser. Innebär att vi inte kan "strejka" med anledning av viltets lidande. Fungerar det likadant med människor som strejkar inom äldreomsorg, sjukvård eller skola? Får inte dessa personer strejka av rent moraliska skäl? I så fall är vi väldigt illa ute om vi vill få medhörning i vargfrågan! RG
Publicerat Februari 13, 201313 yr Intressanta slutsatser. Innebär att vi inte kan "strejka" med anledning av viltets lidande. Fungerar det likadant med människor som strejkar inom äldreomsorg, sjukvård eller skola? Får inte dessa personer strejka av rent moraliska skäl? I så fall är vi väldigt illa ute om vi vill få medhörning i vargfrågan! RG Visst finns det väl yrkesgruppen som inte enl lag får strejka ? Eftersöksstrejk har det redan varit, Svenljungagruppen va det väl som började. Den är väl avslutad nu. Men inget hindrar väl att den tas upp igen. Men jag personligen kan inte tänka mig att strejka. jag kan dock hoppa av eftersom det hela är på frivillig basis.