Hoppa till innehåll

RG

Recommended Posts

Intressanta slutsatser. Innebär att vi inte kan "strejka" med anledning av viltets lidande.

 

Fungerar det likadant med människor som strejkar inom äldreomsorg, sjukvård eller skola? Får inte dessa personer strejka av rent moraliska skäl?

 

I så fall är vi väldigt illa ute om vi vill få medhörning i vargfrågan!

 

:wallbash:  :wallbash:

RG

 

Visst finns det väl yrkesgruppen som inte enl lag får strejka ?

Eftersöksstrejk har det redan varit, Svenljungagruppen va det väl som började.

Den är väl avslutad nu.

Men inget hindrar väl att den tas upp igen.

 

Men jag personligen kan inte tänka mig att strejka. jag kan dock hoppa av eftersom det hela är på frivillig basis.

Ska det strejkas borde vi strejka från jakt , och då från all jakt!

Men att strejka från eftersök och viltolyckor känns dom ett slag under bältet.

Visst inser jag att en generell strejk på ett år är orealistiskt (minst sagt) men det skulle nog ta skruv :-D

Plus att frugan skulle bli glad?

Skickat från min LT18i

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att klyva ord var jag aldrig intresserad av. Alla jobb i Sverige är väl frivilliga??

Svenljungagruppen är alldeles för svaga ensamma och här tycker jag vi skulle ställa upp mer för varandra.

Att strejka från all jakt hade iof varit intressant...

Oavsett förslag krävs det att jägarkpren sanktionerar strejkbrytate!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste man ha samma syn på saker för att man är jägare? Måste man ha samma åsikter för att man inte vill ha varg?

Jag är jägare och jag vill inte ha varg, men jag personligen tror inte en eftersöksstrejk är rätt väg att gå.

Men enligt mångas resonemang så måste man tydligen stödja en sak man inte tror på bara för att vara solidarisk.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är också nvr:are. Har tre laikor och gör eftersök på älg, gris o rovdjur i Västra Götaland och gris och rovdjur i Halland.

 

Apropå det NS skriver ovan har jag lustläst pdf:en från viltrådet o tolkar orden som: på vildsvin får man vara två personer, men inte fler eller färre (om det inte handlar om unga vildsvin då man får vara ensam). Det står:

•Vid eftersök av vildsvin består en patrull av ett eftersöksekipage och en eftersöksjägare. ("Eftersöksekipage avser en person med hund".)

 

Det är enbart vid eftersök på rovdjur som man får vara fler än två, åter enligt min tolkning av texten:


"Vid eftersök av björn, varg, järv och lo består en patrull av ett eftersöksekipage och minst en eftersöksjägare."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@ BJ

 

Du får gärna visa vilka regler som fanns innan dåvarande SES som sedemera blev NVR.

Jaktförordningen och jaktlagen fanns givetvis.

 

Idag får jag inte använda mig av ev jaktlag, eller andra utanför NVR. 

Nej det är riktigt, och rent krasst handlar detta om att något fåtal har över utnyttjat detta för att bedriva jakt på annans mark.

Man har helt enkelt varit på tok för många vid några tillfällen.

 

Får inte ens ringa en NVR-e-sökare och be honom kolla olycksplats, alltså göra platsbesök trots att han tex bor 50m från olyckan medan jag har 1,5 mil dit.

Iom områdes indelningen så förutsätter man att varje K-man känner till samtliga markägare vid platsen, som E-sök så står man till tjänst i hela länet.

Ett annat alt är samtliga har dubbla roller,dvs K-man samt E-jäg, iaf i områden där många händelser inträffar..!

 

Jag anses som en säkerhetsrisk ifall jag har laddat vapen om jag aggerar bistående kontaktman åt en eftersökare.

Ja det kan jag förstå... :thumbsup: när det gäller dig..+ halvautomaten.

Finns alltid risker med detta, och myndighetens fasa är en olycka, då föranledd av skottlossning under eftersök..

Därför hängsler + livrem för att undvika.

 

Jag får inte ens använda folk ur NVR att ställa ut som passare, trots att de gärna skulle göra det ideelt utan ersättning. Finns tillfällen då det skulle underlätta.

Se svar på fråga 2.. men jag kan också tycka att detta ibland underlättar högst avsevärt.

Sett över tid så tror jag detta bekymmer ev,, kan luckras upp framöver.?

 

Jag måste ha godkänt av polis om jag som kontaktman själv tar eftersöket.

Detta handlar bara om att man vill försäkra sig om att inget händer dig under uppdraget, därför återkoppling LKC vid platsbesök.

Och formellt/skrivet i hr om godkännade om att du själv genomför uppdraget.

 

Jag måste bära benreflexer... och keps med öronlappar som sitter felplacerade ;)  iofs inget större problem men med pannlampa gillar jag inte att ha keps under.

Här håller jag till fullo med dig, utrustningen är i vissa avseenden nästan oanvändbar, skicka en problem beskrivning till ansv jägare+ polisen.

Så ska vi göra gemensam sak av detta vid nästa SO-Syd träff.

 

Har jag blinklampan på får jag inte ha varningsblinkers samtidigt. fast jag har inte fått någon blinklampa från NVR.

Helt rätt.. men faktum kvarstår det får ingen göra.

Har bara två magnetskyltar, man ska ha tre... fast det är väl bara en till i kommunen som har sånt.

Jag har ett viltolycka tält, hur man nu varnar trafikanter från två håll med ett tält med text på en sida.

Jag får heller inte använda mig av andra skyltar, trotts att jag har komplett par som ä rsen innan SES.

Läs in § 30 så ser du vad polisen ska förse dig med, handlar bara om att polisen måste äska pengar, alt göra budgetavsteg under 2013

Oavsett vilket så SKA ni ha detta: 3 magnetskyltar+saftblandar samt en handlampa, alt en pannlampa!

Tälten är så oerhört kostsamma så dessa går inte att kräva..kostnad ca 5000:-/st och då ska varje K-man ha 2st.!

 

 

Mycket, mycket  pengar som lagts på typ ingenting...

Nya västar givetvis, de vi hade innan gick ju inte att ha... Många hade inga västar alls så det är givetvis bra att den biten kommer ifatt.

Nä det va lättare, smidigare och mindre byrokrati innan SES och NVR och ersättningen kom till.

Att det var mindre byråkrati,, ja det håller jag absolut med om.

Men det är tok-svårt att försöka att förklara hur förlagan, och det första regelverket så ut,,!,  jösses då var det nästan helt o-möjligt att iNTE bryta mot någon regel i början!

Man måste se detta ur ett annat perspektiv. NVR i sin utformning har varit aktiv i snart 4 år vissa delar är bra och ger oss oanade möjligheter att göra det vi är bra på.

Och vi har varit bra på detta länge,, men det är först nu som vi kan få ett hållbart och o-antastligt kvitto på att vi faktiskt är bra på att bringa klarhet i en viltolycka.!

Utöver detta så består det såk NVR-rådet av många medlems.org och alla dessa slåss givertvis för sin medlemar, en stor förändring som inte hade varit möjlig är gränslösheten!

Utan regleringen fap+nfs så hade vi fått kontakta varje markägare innan vi fortsätter, nu gjordes ett stor avsteg från äganderätt, viltets lidande gick före ägorätten!

Detta troligen tackvare att både skogen + jorden mfl satt med i rådet och då fick veta varför detta vara så viktigt och nödvändigt.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst, allt är väl inte dåligt.

Minns jag rätt så om det va innan SES eller i uppstarten skickades det ut ett fårgeformulär till samtliga jakträttshavare om de gav fullmakt till e-sökare att göra trafikeftersöken.

va tre alternativ, ta det själva, få hjälp och bli informerade och sen va det nog att de vill eha hjälp med själva va med. 

Funkade rätt bra dock så blev listorna snabbt inaktuella med ägarbyte av både mark och jakträtter osv.

 

Att någon skulle nyttja möjligheten för "tjuvjakt" har jag inte hört eller läst om men tokar finns det ju lite var stans.

Borde finnas rättfall eller anmälningar som de gick på när beslut tagits ?

Eller va det bara beslut på farhågor ?

 

Tror nog att det blir förändringar va det gäller att nyttja fler ur NVR som tex passare framöver, protesteras på en del håll ang det verkar det som.

Vore kanon om vi kunde "jobba" lite med fritt efter eget huvud framöver.

Finns många ställen i landet där hundsläpp är omöjligt, iallafall om man vill ha hunden levande med hem.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Kontaktperson och eftersöksjägare, använder kl münster till älg rå hjort o gris, 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aktiv som Kontaktman och eftersöksjägare på alla klövvilt.

Hund innehavet är 4 karelare.

Utöver detta så är jag också länsansvarig jägare.

//B

Lite nyfiken :confused:  använder du karelarna till samtliga klövvilt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...