Publicerat Februari 12, 201313 yr Vilken är bäst. Kan köpa hendsoldt 6-24x72 för 19200 +moms. Men motsvarande Zeiss kostar ca 2500 kr mer?
Publicerat Februari 12, 201313 yr Är inte Hendsholt Zeiss militärversioner, här får nån kalenderbitare på optik hjälpa mig men jag tror mig ha läst det någonstans. Om så är fallet torde det vara ett överkomligt pris
Publicerat Februari 12, 201313 yr Författare Tack. Kan hendsoldt ha typ tjockare glas, som ger sämre ljusgenomsläpp?
Publicerat Februari 12, 201313 yr Njaa, Hensoldt är numera avknoppat, ägs av Cassidian, http://www.cassidian.com/documents/10157/137612/Prosp1_HandheldSightSys_WEB.pdf;jsessionid=86922E649CBB62B154F8CDA1081FF820 Det är inte omöjligt att man prisdumpar sikten av äldre stil, vidare har jag fått uppfattningen att även Zeiss har fimpad x72 linserna, för mycket arbete och för kostsamt att ha den storleken på prylar, det är enbart i SAM varianten man kommer att ha kvar den stora linsen. Om jag har rätt, ingen aning men det känns så. För att svara på en följdfråga, Hensoldt= militära specifikationer, Zeiss= är det inte./CHristian
Publicerat Februari 12, 201313 yr Njaa, Hensoldt är numera avknoppat, ägs av Cassidian, http://www.cassidian.com/documents/10157/137612/Prosp1_HandheldSightSys_WEB.pdf;jsessionid=86922E649CBB62B154F8CDA1081FF820 aha tack för ny infon
Publicerat Februari 12, 201313 yr Författare Och är linserna samma? Finns det jakt riktmedel till hendsoldt?
Publicerat Februari 12, 201313 yr Den huvudsakliga skillnaden verkar vara funktionen, även om de är "samma": "Nja, nån Hensoldt har vi nog fått tillbaka - tror jag" kontra "Alltså, menar du hur många Zeiss vi reklamerat idag?!?" Ungefär. -- Mats
Publicerat Februari 12, 201313 yr ? Du har mil dot i de gamla versionerna, Nya tuber har en pletora av rm, mycket Horus o andra specade rm, jag jagar med dem om tillfälle ges. /Christian
Publicerat Februari 13, 201313 yr Största skillnaderna mellan Zeiss och Helsoldt x72 är det mekaniska, Hensoldt har mer justeringsmån och en digital belysning. Skymningsegenskaperna räcker till i dom båda.
Publicerat Februari 13, 201313 yr Sök bilder på riktmedel #43 och #63, det var dessa som fanns till dom förr
Publicerat Februari 13, 201313 yr Författare Sök bilder på riktmedel #43 och #63, det var dessa som fanns till dom förrRm 43 verkar ok för jakt men rm63 känns som en julgran.....Någon som har synpunkter?
Publicerat Februari 13, 201313 yr Det är samma riktmedel bara att nr 63 är en förfining av en klassisk mildot. /Christian
Publicerat Februari 13, 201313 yr Författare dom jag hittade så var 43 svarta stolpar med ett belyst kors av punkter. och 63 var belyst kors över hela men med punkter. så nu kan jag nog inte ens googla.....
Publicerat Februari 13, 201313 yr Sen är det grövre gods i Hensoldts tuber där av 34mm tub, dom blir ju då tyngre också, mitt 4-16x56 väger 900gr. Du kan beställa de flesta mildot liknande riktmedlerna till Hensoldt, tror dessvärre inga "rena" jakt riktmedel. Vissa modeller kan man få icke medförstorande. Rätta mig gärna om jag har fel
Publicerat Februari 14, 201313 yr Ja vi har ju olika smak när det gäller riktmedel har jag märkt redan tidigare Jag har haft #63 i ett par av mina Zeiss och den funkar till jakt, men jag vill ju gärna använda mina sikten till även skytte så det blir alltid en kompromiss där. Välj Zeissen så kan du få den med Tex #60, den hade jag på min senaste x72:a (Zeiss) och det är ju en klassisk jaktriktmedel, du bedriver ju inte nån värst avancerad skytte så en Hensoldt är lite overkill (men det handlar säkert lite om coolhetsfaktorn också) Samt så vill man bedriva seriöst skytte så är inte Hensoldt det optimala valet heller. En sak till ang #43 kontra #63, så är #63 mycket tunnare och finare är #43 som jag personligen upplever som lite väl grov för skytte.
Publicerat Februari 14, 201313 yr Författare Sen är det grövre gods i Hensoldts tuber där av 34mm tub, dom blir ju då tyngre också, mitt 4-16x56 väger 900gr. Du kan beställa de flesta mildot liknande riktmedlerna till Hensoldt, tror dessvärre inga "rena" jakt riktmedel. Vissa modeller kan man få icke medförstorande. Rätta mig gärna om jag har fel Jag kollade på en amerikansk sida där ingick det 34mm ringar till zeissen så den borde vara 34mm? Vikten var även den lika på några grams skillnad! vilket är smartast medförstorande eller inte? mest lättsåld? edit 1060 mot hensodts 1100gram
Publicerat Februari 14, 201313 yr Sen är det grövre gods i Hensoldts tuber där av 34mm tub, dom blir ju då tyngre också, mitt 4-16x56 väger 900gr. Du kan beställa de flesta mildot liknande riktmedlerna till Hensoldt, tror dessvärre inga "rena" jakt riktmedel. Vissa modeller kan man få icke medförstorande. Rätta mig gärna om jag har fel Jag kollade på en amerikansk sida där ingick det 34mm ringar till zeissen så den borde vara 34mm? Vikten var även den lika på några grams skillnad! vilket är smartast medförstorande eller inte? mest lättsåld? edit 1060 mot hensodts 1100gram Zeissen i x72 har 34mm mellantub. x72 finns inte med medförstorande. Zeiss är kanske lättare att sälja till den "stora massan" då inte alla vet vad Hensoldt är, men dom som vet köper gärna detta.
Publicerat Februari 14, 201313 yr Författare enligt greatprice så har hendsolts medförstorande? "Den med hålen icke medförstorande den andra medförstorande....."
Publicerat Februari 14, 201313 yr Utan medförstorande så är ju alla former av milldot o liknande helt värdelöst! I min värld finns det inte på kartan att köpa ett sikte av den här typen som inte har medförstorande riktmedel! Ända nackdelen med medförstorande är att det ofta blir lite smått på låg förstoring.
Publicerat Februari 14, 201313 yr Författare Bra, jag började nog luta åt hendsolts så då ska jag bara fundera över 56 eller72! 56 är ju mer allround men 72 verkar grym och då endast 1600+ moms dyrare.....
Publicerat Februari 14, 201313 yr Utan medförstorande så är ju alla former av milldot o liknande helt värdelöst! I min värld finns det inte på kartan att köpa ett sikte av den här typen som inte har medförstorande riktmedel! Ända nackdelen med medförstorande är att det ofta blir lite smått på låg förstoring. Nja, vad det gäller hensoldt så framgår det att riktmedlet 'stämmer' på halva förstoringsgraden(ie 12ggr på exempelvis 72:an), vilket innebär att man kan gångra upp mätskalan dubbelt om man kör 24ggr förstoring. inte särskilt avancerat faktiskt... Lite avancerat blir det däremot om man måste köra på exempelvis 19,5 gångers förstoring av någon anledning men det har jag aldrig förstått vitsen med... Men det hela beror ju på vad man skall ha kikarn till, som så mycket annat. Men att Hensoldt till hör toppklass är det inget tvivel om!
Publicerat Februari 14, 201313 yr Nja, vad det gäller hensoldt så framgår det att riktmedlet 'stämmer' på halva förstoringsgraden(ie 12ggr på exempelvis 72:an), vilket innebär att man kan gångra upp mätskalan dubbelt om man kör 24ggr förstoring. inte särskilt avancerat faktiskt... Lite avancerat blir det däremot om man måste köra på exempelvis 19,5 gångers förstoring av någon anledning men det har jag aldrig förstått vitsen med... Men det hela beror ju på vad man skall ha kikarn till, som så mycket annat. Men att Hensoldt till hör toppklass är det inget tvivel om! Men det jobbiga blir som sagt om man har kommit mot förstoringsvredet o det plötsligt står på 21 istället för 24 eller 15 istället för 12 osv... Och om situationen kommer upp lite fort så vill man ju enligt mig ha minst möjligt att tänka på innan man kan skjuta.
Publicerat Februari 14, 201313 yr När jag tänker efter: Vid de tillfällen jag använder mätskalan så är det uteslutande på relativt långa avstånd (kanske 150m och däröver) och då använder jag bara 24 förstoringen endå(samma beprövade beräkningsmodell som sitter i ryggmärgen)... -Uppskattar de tunna linjerna som ett icke-medförstorande riktmedel ger på höga förstoringar.