Publicerat Februari 14, 201313 yr Jag kan förvisso välja vilken del av 10x10cm plåten jag ska sikta på även på 500m+. Så jag ser inte heller problemet med ett medförstorande riktmedel.
Publicerat Februari 14, 201313 yr Jag kan förvisso välja vilken del av 10x10cm plåten jag ska sikta på även på 500m+. Oj, det är imponerande...
Publicerat Februari 14, 201313 yr Inte sagt att jag kan träffa vilken del jag vill Därimot Men visserligen kunde jag inte allt för sällan träffa 10x10cm på 500m med den Zeiss 3-12x56 som satt på 6,5an innan jag köpte Kahlesen även att den täckte målet gott o väl. Säger bara vad jag anser och folk tycker olika o det är väll tur för vad skulle vi annars ha detta mfl forum till?
Publicerat Februari 15, 201313 yr Inte sagt att jag kan träffa vilken del jag vill Därimot Men visserligen kunde jag inte allt för sällan träffa 10x10cm på 500m med den Zeiss 3-12x56 som satt på 6,5an innan jag köpte Kahlesen även att den täckte målet gott o väl. Säger bara vad jag anser och folk tycker olika o det är väll tur för vad skulle vi annars ha detta mfl forum till? Nu är ju den Kahles K624i du använder ett väldigt mycket bättre skytte sikte än Hensoldt, speciellt när det kommer till avståndsbedömning, justermån mm. Nu har jag inte testat dom senaste modellerna av Hensoldt dock, så det finns väl bättre riktmedel i dom nya. Men K624:an har många fördelar kontra dom Helsoldt jag testat om man ser till skytte.
Publicerat Februari 15, 201313 yr ?-tja allt handlar om brukaren min 4-16 henny är otroligt bra i optiken, det är inte siktet eller rm:et som utgör hindren/ utmaningarna för mig att träffa på långa håll, oklart hur det är för andra./Christian
Publicerat Februari 15, 201313 yr Författare Nu är ju den Kahles K624i du använder ett väldigt mycket bättre skytte sikte än Hensoldt, speciellt när det kommer till avståndsbedömning, justermån mm. Nu har jag inte testat dom senaste modellerna av Hensoldt dock, så det finns väl bättre riktmedel i dom nya. Men K624:an har många fördelar kontra dom Helsoldt jag testat om man ser till skytte. Två Kahles ki kan man väl inte ha men kanske skulle sälja en zeiss ht o göra som du skriver! Jag får inte byssan förom en månad tror jag!
Publicerat Februari 18, 201313 yr ?-tja allt handlar om brukaren min 4-16 henny är otroligt bra i optiken, det är inte siktet eller rm:et som utgör hindren/ utmaningarna för mig att träffa på långa håll, oklart hur det är för andra./Christian Hensoldt är ju inte dålig på nått sätt, och optiken i dom är ju riktigt riktigt bra, men min personliga åsikt är att som långhålls sikte finns det bättre, Tex K624i,PMII och Premier, men när det gäller riktmedel så handlar det om tycke och smak.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Två Kahles ki kan man väl inte ha men kanske skulle sälja en zeiss ht o göra som du skriver! Jag får inte byssan förom en månad tror jag! Har du redan en K624:a så är det väl vettigare att ta en Zeiss x72:a, du är ju inte i behov av ett långhålls sikte och då funkar ju Zeissen med riktmedel 60 till jakt.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Författare jo jag testar nog med ki först. priserna på hendsoldt borde väl inte gå upp.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Nu när Hensoldt har en ny ägare kommer dom att strama tillgången för civila användare, vi får Tex inte sälja till andra än Polisiära och militära slutanvändare from nu.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Författare Nu när Hensoldt har en ny ägare kommer dom att strama tillgången för civila användare, vi får Tex inte sälja till andra än Polisiära och militära slutanvändare from nu.så detta gäller från idag?great Price kunde sälja till mig förra veckan.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Det man har i lager kan man säkert sälja och det finns säkert fler som kommer att slinka igenom ett tag till kan jag tänka mig, men det är iaf reglerna från nya ägaren att ingen försäljning till privatpersoner kommer att ske.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Nu är ju den Kahles K624i du använder ett väldigt mycket bättre skytte sikte än Hensoldt, speciellt när det kommer till avståndsbedömning, justermån mm. Nu har jag inte testat dom senaste modellerna av Hensoldt dock, så det finns väl bättre riktmedel i dom nya. Men K624:an har många fördelar kontra dom Helsoldt jag testat om man ser till skytte. Hensoldt har ju kommit med en ny 3,5-21x56 tror jag det är, den har en justermån på +/- 400cm på 100m det är inte illa i höjd, i vind kommer jag inte ihåg
Publicerat Februari 20, 201313 yr Hensoldt har ju kommit med en ny 3,5-21x56 tror jag det är, den har en justermån på +/- 400cm på 100m det är inte illa i höjd, i vind kommer jag inte ihåg Det blir en 3,5-26x56 FFP Ja den är ju riktigt grym enligt specen ,har inte sett nån live ännu, men optiken lär väl hålla samma klass som dom alltid gjort om inte bättre. Dock kommer priset hamna på vad två K624i kostar Listpris på en sådan hamnar på 49995kr
Publicerat Februari 20, 201313 yr Som handlare med tidigare köp av Hensoldt lär man kunna ta hem en sådan tub och tja det är ju enligt dem som faktiskt hanterat prototyperna på Shot, Famous Grouse, Håkan, GP och lille Frank G som så att det är helt sjukt mycket sikte för pengarna. De nya tuberna skal även komma med lite bättre rm än det annars så vanlijglassartade Mil-dot, visst är utvecklingen intressant. /Christian
Publicerat Februari 20, 201313 yr Som handlare med tidigare köp av Hensoldt lär man kunna ta hem en sådan tub och tja det är ju enligt dem som faktiskt hanterat prototyperna på Shot, Famous Grouse, Håkan, GP och lille Frank G som så att det är helt sjukt mycket sikte för pengarna. De nya tuberna skal även komma med lite bättre rm än det annars så vanlijglassartade Mil-dot, visst är utvecklingen intressant. /Christian Ja jag lär ju kunna ta hem ett, och suget finns då jag är helt säker på att denna är riktigt grym, specen mm talar absolut för denna men tyvärr så är det för mycket pengar för mig iaf att ta köpa en sån.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Som handlare med tidigare köp av Hensoldt lär man kunna ta hem en sådan tub och tja det är ju enligt dem som faktiskt hanterat prototyperna på Shot, Famous Grouse, Håkan, GP och lille Frank G som så att det är helt sjukt mycket sikte för pengarna. De nya tuberna skal även komma med lite bättre rm än det annars så vanlijglassartade Mil-dot, visst är utvecklingen intressant. /Christian Menar du dom nya hendsoldt nu, de för 50 000?
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Hur bedömmer ni en nu helia ki 6-24x56 mot hendsolt 6-24x56 och helia 6-24x56? Och då tror jag vi pratar gamla hendsoldt? 20-25000kr. och hur mycket mer ljus ger en hendsoldt 72a mot en 56a,,, märkbar?
Publicerat Februari 21, 201313 yr Har du en K624i är det ingen ide att byta mot en Hensoldt 6-24x56 eller tvärtom spec inte till jakt.x72 vinner över dom och alla andra x56:or i skymning och upplösning, sen om det är värt mellanskillnaden kan bara du avgöra.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare Har du en K624i är det ingen ide att byta mot en Hensoldt 6-24x56 eller tvärtom spec inte till jakt. x72 vinner över dom och alla andra x56:or i skymning och upplösning, sen om det är värt mellanskillnaden kan bara du avgöra. Den "gamla" hendsoldt 72 kostar ju bara nån 1000 kr mer än en Ki.men då har hendsoldt några år på nacken och Ki har ju nästan nya glas. ingen är begagnad.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Har haft "gamla" Hensoldten och en Zeiss med FL linser i x72, och jag upplevde inga större skillnader mellan dessa, så att Hensolden skulle halka efter en ny x56 finns nog inte på värlskartan. Men skillnaden i pris var ju inte stor, men skillnaden i smidighet är större, så det är väl beslutet du står inför. Hade jag haft råd att ha både K624i och en x72 på mina jaktvapen hade valet varit enkelt.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare nja. jag ska bara" ha två ljusstarka kikare. ett på helgens 308 pipa. antingen Zeiss ht 3-12x56 m av eller ki. och på blaser/grs antingen hendsoldt eller ki.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Då är ju frågan om du behöver högförstorande på båda? Kanske ha 3-12 på den ena och högförstorande på den andra?
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare Då är ju frågan om du behöver högförstorande på båda? Kanske ha 3-12 på den ena och högförstorande på den andra?helt rätt och 34 tub blir nog lite klumpigt på helixen.även om nu behovet inte har med saken att göra....... en nackdel med 72än är att centrum kommer ca 8mm högre.