Publicerat Februari 15, 201313 yr Så fick jag lite o skriva omRingde nu på morgonen, 5.45.En mindre grisr av tre påskjuten, de hade handspårat en bit och hittat mycket blod och en lega 70m från skottplats.6,5x55 va kalibern.Kom dit tre tim efter skott, inget direkt på skottplats men några meter bort i spåret låg det nått som jag fick till lunga.Hittade lever eller om det va en bit mjälte.Tog för givet att den grisen skulle ligga död.Hade bara Blackie med annars hade det nog varit ett bra första spår till Signe resonerade jag.Slog till och med vad med skytten... ligger denna grisen inte död så ska du få 100:- av mig.Tog dit kräket och spårade fram till planteringskanten, typ 30m. Kopplade loss och väntade mig att hon snart skulle lugga grisen.Kom några trevande skall som hon brukar köra med.Läste först lite fel på pejlen när vi gick in.Men hon tjoade på där en bit bort men det flyttade på sig hela tiden.Gick efter och såg en lega med blod i, förstod då att grisen lämnat sårlegan.Verkade som jycken nu är försiktig i mörker. Inte samma drag som det brukar och nån meter för långt ifrån.Men efter en stund så lyckas jag se ett par grisklövar när jag nästan ligger på magen, Måttar en bit ovanför och grisen blir på plats, 510m från skottplats.Ett utgångshål strax bakom mellangärdet hittade jag men inget in.Mitt chansskott gick in mellan bakbenen på grisen och frammåt.... som det verkar...Får väl besked om hur kulorna tagit när de flått den.Jävligt märkligt att grisen levde tre tim efter första skottet.Man lär sig alltid nått nytt.Dessutom kom man upp i tid idag med
Publicerat Februari 15, 201313 yr Se där ! Det dök upp ett uppdrag till sist. Nästan ligger på magen? Blir väl ungefär samma höjd som att ligga på knä... Bra jobbat iallafall.
Publicerat Februari 15, 201313 yr Författare VId närmare koll på filmen så ligger jag nog på magen...
Publicerat Februari 15, 201313 yr Författare Bra jobbat men surt med hundralappen för en smålänning antar jag . it´s was a stupid bet ! Eller jag fick ju betalt så de blev lite rabbat
Publicerat Februari 15, 201313 yr Författare Funderat en del.Fullt möjligt att jag tolkade lungbiten fel.Snackat lite med killarna, grisen är inte flådd än men min kula hade gått in precis mellan benen och stannat långt fram i nacken fint uppsvampad. Gått genom lungor/härta på väg dit.Låg ner när jag sköt och sköt lite uppåt antar jag. Ett utgångshål finns ju på höger sida bakom mellangärdet stort som en femkrona.Men nått ingångshål har det inte hittat mer än där jag stack in kniven vilket iofs va helt onödigt.Grisen stod på skrå mot skytten, snett alltså. Möjligt att ingångshålet sitter där jag stack kniven.För att grisen ska klara leva och gå undan så måste en lunga va hel annars kan den inte syresätta sig så länge.Antar att första kulan enbart träffat ena lungspetsen. och gått ut genom levern. Kollat på filmen och man ser tydligt konturen av grisen i den smälta snön i sårlegan.Det verkar finnas blod där trynet legat.Måste hostat upp blod antar jag.De ska flå i morgon och hör väl av sig då. Imponerande är det iallafall att grisen levde och gick undan.
Publicerat Februari 15, 201313 yr Och jag vidhåller att ditt skott troligen gick snett nedåt. Verkar lite konstigt? Kan väl inte tagit så mycket i levern heller, borde väl förblöda då. Och med träff i både lunga o lever så borde den varit rätt spak.
Publicerat Februari 15, 201313 yr Författare Ja nog va den spak antar jag, men gick ändå ur sårlegan och gick undan dock sakta. Såg ju inte mer än ett par klövar när jag sköt liggandes på magen. Min kula har de hittat långt fram i nacken som sagt när de tog ur. Ingång i grenen. Antar att de skär upp halsen vid urtagning, annars kan de inte sett den i nacken. Att där va lever ev mjälte är jag hundra på, lungan kan jag kanske sett fel på. PM dig en länk till filmen. Sprid den inte än är du snäll. Har ju "sålt" mina filmer och vet inte än om köparen vill ha den. Tror iofs inte han vill ha den eftersom man inte ser grisen i bild. J-vligt märkligt är det iallafall.
Publicerat Februari 17, 201313 yr Författare Detta är en populär post. Släpper väl filmen nu då http://youtu.be/XE_N_5Ra_KE
Publicerat Februari 17, 201313 yr Hej Niklas , ja så er jeg i frederikshavn en javla bra film ,på maven eller knæ er vel ligegyltig grisen er fundet og død supper fik se på grisen i morse indgangshul 10 cm bag om fremben i sammehøjde som udgangshul. skytten var meget nøjd, inponeret men talte ikke om rabat har er vest jyde=smålænding mvh kalle.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Författare Ingång 10 cm bakom framben, då kan det inte varit lunga jag hittade. Eller är ingång precis framför mellangärdet ?
Publicerat Februari 18, 201313 yr Ingång 10 cm bakom framben, då kan det inte varit lunga jag hittade. Eller är ingång precis framför mellangärdet ? eller var det der du satte kniven, har ringt til killen om at tite efter når den er flået vi i dk bruger ikke flå før der skal stykkes kommer tilbage når jeg for besked kalle.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Författare Ok, här en liten filmsnutt när vi försöker ta reda på var skotten tagit.. http://youtu.be/yOogniBEqng
Publicerat Februari 18, 201313 yr Ingång 10 cm bakom framben, då kan det inte varit lunga jag hittade. Eller är ingång precis framför mellangärdet ? men lungorna är ju jätte stora när det är luft i dom. så 10 cm bakom frambenen borde du ju ha snuddat i alla fall ?
Publicerat Februari 18, 201313 yr Författare men lungorna är ju jätte stora när det är luft i dom. så 10 cm bakom frambenen borde du ju ha snuddat i alla fall ? Det hänger ju på om ingångshålet sitter bakom eller framför mellangärdet. Jag kan givetivs felbedömt det jag såg som lungbit.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Det hänger ju på om ingångshålet sitter bakom eller framför mellangärdet. Jag kan givetivs felbedömt det jag såg som lungbit. ja det kan inte vara lätt att se minsta jäkla detalj i mörkret med en stressad hund och en skadeskjutet vildsvin! den insatsen du gjorde tyckte jag var lika bra som vanligt
Publicerat Februari 18, 201313 yr Det hänger ju på om ingångshålet sitter bakom eller framför mellangärdet. Jag kan givetivs felbedömt det jag såg som lungbit. men det som man såg på filmen tyckte jag också såg ut som lungblod lite ljusare så där. men ni har inte funderat på lever elle rså för då kan dom ju gå en jäkla biit en då. fast leverblod är kanske lite mer mörkare och bräkt ?
Publicerat Februari 18, 201313 yr Författare Visst va det även en leverträff, hittade lever på skottplats och där utångshålet är sitter levern oxå. Att de kan leva efter en leverträff är inge ovanligt men har det gått genom lungan oxå är det märkligt att den levde och kunde gå undan en bit. Vi får avvakta tills Kalle och Co har fått av skinnet då kanske vi får mera fakta.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Visst va det även en leverträff, hittade lever på skottplats och där utångshålet är sitter levern oxå. Att de kan leva efter en leverträff är inge ovanligt men har det gått genom lungan oxå är det märkligt att den levde och kunde gå undan en bit. Vi får avvakta tills Kalle och Co har fått av skinnet då kanske vi får mera fakta. som jeg kan se på filmen der du peger at du har sat kniven er nok det som jeg har set som indhuld er presis 8-10 cm bag frembenet og ud er længere tilbage,så måske er indhul længere bagud frem kan det ikke være så havde været knald fald, men dit røv skot har træffet lunge og stref hjerte så venter på svar fra skytten kalle.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Nyttttt fra grisen Niklas du har sat kniven i indhul ingen andre tegn efter at den er skinnet og nu minus 18 grader en kold gris kalle.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Författare Nyttttt fra grisen Niklas du har sat kniven i indhul ingen andre tegn efter at den er skinnet og nu minus 18 grader en kold gris kalle. Ja då är det ju inget tvivel, utan att kulan tagit i ena lungspetsen och ut genom levern. Hur i h-vete den kan leva när den va påskjuten 03.20 fattar jag inte... Helt otroligt! Vet du vad för kulan han sköt med ? 6,5x55 vet jag att han hade.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Ja då är det ju inget tvivel, utan att kulan tagit i ena lungspetsen och ut genom levern. Hur i h-vete den kan leva när den va påskjuten 03.20 fattar jag inte... Helt otroligt! Vet du vad för kulan han sköt med ? 6,5x55 vet jag att han hade. skal få rede på det, jeg tror han bruger samme kugle til kronvilt han ikke før haft problem at døde dem, men såklart kun ene lungspids og lidt lever!!!!! , udhul som en 5kr!!!!! ok vi aldrig helt at vide hvad som er hent på vej igennem kroppen kalle.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Hej kulan er 6,5 55/ 10,1grams laupa mega blyspeds hjemmeladet med lidt mere krudt end købe amo kalle.
Publicerat Februari 18, 201313 yr Författare De är fan hur märkligt som helst... Men tja.. det ger ju vatten på kvarnen i diskutioner ang lämpliga kalibrar och kulor