Jump to content

Två älghundar på mindre mark?

JacobSandström

Recommended Posts

JacobSandström

Halloj!

Jag står i kö på en gråhund som skall hämtas till sommaren (ifall parningen har gått bra).

Den marken jag jagar på främst är på 1100 ha ren skog, inga åkrar, och har en god älgstam. Nu ska vi inom vårt jaktlag rekrytera några nya goa gubbar. Vi har ingen älghund i dagsläget utan bara sprängande/kortdrivande. Vi har fått många svar från folk som önskar mark, bla en kille som har en jämte jaktchampion. Spontant vore det toppen för höstens jakt då vi helt saknar ställande, Jag avser ju börja jaga med min gråhund hösten 2014, möjligtvis släppa lite i slutet av nästa säsong beroende hur bra det gått med lydnadsträningen.

Men min farhåga är om konkurrensen blir för stor med två älghundar på en mark på 1100 ha? Man vill ju ge jycken tillräckligt med jakt.

Ska tillägga att jag även har möjlighet att åka till småland och jaga på ca 1000 ha för där saknar de helt och hållet älghund sen ett par år tillbaka. Men det blir nog inte så många helger där.

Dessutom har jag en mark på 300 ha där jag ska jaga gris/rådjur med min tysk men det är väl knappt värt att släppa en gråhund på de arealerna om man inte kan köra gemensamhetsjakt med grannarna? Jag har inte jagat där något utan det blir nytt för säsongen så jag vet inte hur grannsämjan är.

Eventuellt kommer jag, efter att jagat in grållen på älg, se om den är intresserad av gris. Har inte bestämt än om det ska bli älg/grishund eller ren älghund. Lägger man till grisen finns ju möjlighet till ytterligare jaktdagar.

Vad säger ni? Är konkurrensen för stor med två ställande (grå + jämte) på en ren skogsfastighet på 1100 ha?

Beror lite på hur såväl du och den nya är som människa, din inställning tycker jag visar att du är prestigelös.

Jag skulle säga att en mark av den storleken behöver två hundekipage i södra Sverige, såtarna går att få så pass stora att man inte behöver gå på varandra. Löp och skador kan ställa till och jag har alltid tyckt det varit skönt at oftast gå två. (Har två marker i samma storlek) Har jag/min hund en dålig dag så kanske kompisen har en bättre och vice versa, pressen minskar.

Tycker du skall ta referenser på killen som vill in, man skall tro gott om folk men ett provår rekommenderar jag alla.

• Like 1
JacobSandström

Det var kul att höra att det skulle fungera.

Jo, jag är prestigelös så tillvida att jag både vill att mina jaktkamrater och mina hundar får bra jakt. Därför vill jag inte vara egoist och säga "Nä, vi tar inte in en älghund nu för jag kommer (förmodligen) ha en till nästa säsong). En tanke jag har är, förutom att vi kan få in en välfungerande hund redan till höstens jakt, är ju att det kanske inte är så dumt med två. En hund kan ju som du skriver skada sig tidigt på säsongen och då står man där helt utan. Dessutom kan oktoberjakten bjuda på rätt varma dagar och en enda hund kanske då får det tufft att jaga 7 dagar i sträck i premiärveckan.

Sen är det klart jag vill att just mina hundar ska få flest jakttimmar och få så bra utvecklingsmöjligheter som möjligt, det vill ju alla hundägare. Men jag har inte långt till marken och kommer kunna åka dit och jaktträna mycket.

Helt klart ska vi ta referenser. Vi har fått in 25 ansökningar och utvärderar dem alla noga samt vi kommer ha ett "provår".

Christian N

Nu är jag så där halvrudis på detta men visst är det väl ändå bra att ha en vilad, fräsch hund att ta fram o ut om det skulle bli frågan om eftersök osv, arealmässigt har jag svårt att hänga med, 1000 H är stort för mig och även om det är viltfattigare marker än i mellan och södra sverige så kommer ni knappast att springa på varandra.

Gillar Magnus inlägg ovan, hade kanske inte ens behövt skrivit detta. /CHristian

Kias Husse

Visst räcker marken. Vi har 5 hundar på samma yta(Alla som vill ha hund och vill gå får göra det. Men det blir å andra sidan mindre jakttid för varje hund ju fler det är. Men alla har rätten att hålla hund och alla får samma möjligheter) Funkar bra, men man önskar större mark. Vi delar marken i 2 såter. En fm såt och en "em" såt. Sen släpper vi 2 hundar i varje såt. jagar man förmiddag ena dagen jagar man em dagen efter. Nu har 2 av hundförarna 2 hundar var. Hur dom använder sina hundar är upp till dom. Men där blir det vilodagar för hundarna. 

Iom att marken eg är liten från början så visst är hundarna på grannmarkerna en del av tiden. Men vi har inte upplevt några problem med att hundarna springer ihop eller så.... Eller nja. en av hundförarna brukar kunna släppa sina båda samtidigt. Det ger honom bekymmer och en vilande hundförare kan få släppa sin hund istället...... Det har hänt att hundarna kommer ihop men det brukar ta 10-15 min innan dom söker av åt åtskillda håll igen. Sen händer det någon gång/år att en sökande hund springer in på ett stånd som den andra hunden har. Vissa gånger går det lös då, men inte alltid....

Har du tur så är den andra hunden på grannmarkerna hela tiden och du kan gå med din, inne på marken och få resultat.

Kias Husse

"Har inte bestämt än om det ska bli älg/grishund eller ren älghund. Lägger man till grisen finns ju möjlighet till ytterligare jaktdagar."

Är det sant....? En hund som "jagar" vilt som inte är lovligt, jagar inte enl lag. Dvs att hundföraren begår jaktbrott om hunden intresserar sig för ett vilt som inte för tiden är lovligt. Tex hundar som skäller björn och älg....  Dessa går bara att använda i ca 3 veckor. för skäller dom fel vilt(björn) senare under hösten så är det ett jaktbrott.

Se det som positivt. Ena hunden går ur marken  och där sitter ni annars utan hund. IN MED FLER HUNDFÖRARE I LAGEN =). Letar själv älgjakt till mina jyckar då jag knappast får släppa på den ena marken för då kan hundarna gå ur marken och ställa så grannarna får skjuta sig en älg......hujedamig.......

Jagar själv på flera olika marker men bara i 2 olika jaktlag, så de blir 2 veckors jakt rakt av när det börjar. Min första vecka är jag i västernorrland och där är jag ensam hundförare och jag liksom du har bara 1 jämte på ca 1000 ha där. Och jag skulle om möjligheten fanns, haft 1 hund till. Det tar på hårt på min hund att jaga ensam så mkt. Iaf har jag jävligt bra jägare i det laget som förstår när jag säger att hunden är trött och inte kan jaga mer nu m.m, så de funkar okej, samt att de är jävligt bra med älg så de brukar bli klart ganska fort. Men som sagt, jag skulle inte säga nej till en till hund, dock skulle jag inte släppa båda samtidigt då marken är liten. I mitt andra lag är vi nu till nästa säsong 4 st hundförare på ca 8000 ha och det funkar precis som det ska :thumbsup: . Utöver de jagar jag när all jakt är klar i lagen på annan privat mark som oftast har ett gäng vuxna kvar in i november och dec. Men då är jag oftast själv, och träningen kan användas till fullo :tongue: .

Musköt

Går säkert bra att komma överens med en undförare till.

Men en sak till att tänka på är ju om du får tillräckligt många jaktdagar för din hund?

Hur många älgar har ni tilldelade? Med lite flyt i jakten så kan det va över på ett par dagar.

Här i mina trakter så ska alla ha älg och grishundar nu, men många har ju inte tillräckligt med jakt till det och då blir ju hundarna där efter också.

Går säkert bra att komma överens med en undförare till.

Men en sak till att tänka på är ju om du får tillräckligt många jaktdagar för din hund?

Hur många älgar har ni tilldelade? Med lite flyt i jakten så kan det va över på ett par dagar.

Här i mina trakter så ska alla ha älg och grishundar nu, men många har ju inte tillräckligt med jakt till det och då blir ju hundarna där efter också.

Bra hundar finner alltid mark, men basen vill man ju sitta på själv speciellt med unghund att jaga in.

• Like 1
Kias Husse

man kan väl för f-n it lära hundarna lagen? inte ens där,,,,,jeeesus var är vi på väg,,,därför man jagar i obygden

Lag är lag. Det kan var ok att döda en som inte tycker som jag. Framför allt om jag gör dådet i skyl och inte riskerar att stå till svars...

Till saken. jag har väldigt svårt att förstå varför så pass många bara vill bryta mot lagar och förordningar. Om dom tycker att en lag är tokig så ger det inte en rätten att bryta mot den lagen som inte passar. Jag skulle hellre se att folk följer lagen OCH när vissa lagar är direkt otillämpliga, då vill jag höra röster för att förändra.

Men sådna som du bara fortsätter bryta lagar när dom inte passar dig. Det är inget som stärker jägarnas förtroende och anseende.

Jag tycker det är skit som vissa jaktlagar är skrivna, dom är i praktiken omöjliga att följa. Tex att jaga björn med en hund. Ca 3 veckor/år är det lagligt att ha en hund som jagar björn. Hur många hundar skulle kunna bli duktiga på björn med 3 veckors träning och jakt? Hur många älghundar som även skäller björn skulle gå att använda om lagen tillämpas? Varför accepterar vi lagar som inte fungerar, är praktiska eller efterlevs? Nä vi står där som byfånar i begåvningreserven och bugar, men bryter mot lagarna. Vilket svensson som helst kan använda det mot jakt och särskilt mot jägare, för vi bryter mot lagen....

Näe bäste Herr Karlzzon visa lite kurage och stå upp mot lagar som inte går att följa, istället för att narra dom som påpekar dumheterna.

Musköt

Bra hundar finner alltid mark, men basen vill man ju sitta på själv speciellt med unghund att jaga in.

Jo men det behövs ju jakttillfällen för att de ska bli bra också. :)

Kias Husse

Kia det jag menade med fler jaktdagar är att man kan jaga gris med den när älgarna är skjutna.

Ok.

Vet inte hur ni har det ordnat i laget. Vi jagar gemensamt på helger(älg). Det som faller då delas på dom som är på marken.

Går du med hund under veckodagar så behåller du kalv, men faller stor så delar man med laget. För mig innebär det i praktiken att jag jagar från andra måndagen i sep tom sista januari med undantag av brunstuppehållet. Sen är det upp till mig att ge hunden de dagar den behöver för att bli duktig. Det är sällan som den "allmänna" jakten innebär att min hund måste stå över. Dock kan det bli några dagar som blir halvdagar.

Planerar jag arbete och sem rätt så kan jag i princip gå med hund 4½ månad varje dag under hösten. Ser det som en stor fördel att inga passare är ute då jag går med hund. Passare är enbart till för att betala arrende och dra fram älgar som hundförarna har skjutit.(Vissa kan vara roliga att lyssna på i bastun efter en öl också....)

Det har tagit kraft och tid för att skapa dessa förutsättningar, men jag tycker att dom varit värt det även om det årligen kommer gliringar om att jag skjuter mer än andra(halva tilldelning, ibland mer, under de senaste åren. Vi har 5 + fri kalv....). Dom har ju samma förutsättning att jaga som jag, så varför klaga? Är man inte på skogen ska man heller inte hindra andra, eller bli avundsjuk på dom som lägger den tiden och har större intresse av att jaga. Finns inte det intresset så ska man inte ha hund utan bara passa när "alla andra" är ute..... Har man intresset så ser man till att skapa de förutsättningar man behöver. 

Klart att 1100 ha räcker! Det skulle räcka till 10 hundar om man vill och spelar sina kort rätt. Vi brukar tom ibland att gå av hela marke med 3 hundar samtidigt. Visst vi kanske är klara i 13-14 tiden, men i slutet av oktober och fram så är det inte ljust så mycket längre. Dock är det fullt möjligt att dagar där alla vill gå, så kommer några att få stå över.... Men det finns 5 dagar till/vecka!

• Like 1
henke67

Hmm. Jag är tämligen säker på att det är ok att jaktträna hunden även en bit utanför jakttiden. Så om det blandas lite älg och Björn är det nog ok. Värre är om du nu i febr släpper en hund som skall jaga hare/ räv men istället ger sig på rådjur...

Ingemar Löfqvist

Ja det är i vart fall inget jaktbrott om hunden jagar fel vilt iaf

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Kias Husse

Hmm. Jag är tämligen säker på att det är ok att jaktträna hunden även en bit utanför jakttiden. Så om det blandas lite älg och Björn är det nog ok. Värre är om du nu i febr släpper en hund som skall jaga hare/ räv men istället ger sig på rådjur...

Nope. Att släppa på björn är tillåtet från 21 augusti tom att länsstyrelsen i länet avlyser jakten. Dvs oftast under andra älgjaktveckan. Sen är det fullständigt olagligt att ha en hund som skäller björn lös i skogen.........!!! Jag ser det som ett problem. För att få en duglig hund krävs mer än dessa veckor/år. Sen finns det många duktiga älghundar som även skäller björn. Finns det en gröngök i skogen så är det färdigjagat för all framtid om den älghunden tar och ställer en björn.

Kias Husse

Ja det är i vart fall inget jaktbrott om hunden jagar fel vilt iaf Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Jo, det är det! Läs på i arean från förbundet. Sen är det en helt annan sak att det inte beivras eller anmäls. Men olagligt är det!

Du kanske kan komma undan om du inom några minuter lyckas kalla in hunden när den är efter vilt som inte får jagas med hund vid den tiden..... I andra fall är det ett jaktbrott!

henke67

Hmm, har du länk på den? I boken jag har ( gammal) står det till den tidpunkt Naturvårdsverket särskilt beslutar. Dvs att länsstyrelsen blåser av jakten när kvoten är fylld hör inte hit!

Kias Husse

Hmm, har du länk på den? I boken jag har ( gammal) står det till den tidpunkt Naturvårdsverket särskilt beslutar. Dvs att länsstyrelsen blåser av jakten när kvoten är fylld hör inte hit!

Var så god: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/40094-bjoernhunds-traening/

http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet-Norr/mittnorr/Jakt/Bjorn/Bjornjakt/

Jakt och träning på björn är från 21 aug tom 30 sep om inte lst avlyser för då är det det datumet som gäller. Eller ja 2012 var det 15 okt som var sista dagen om jakten inte avlystes... Iaf i Jämtland.

Ingemar Löfqvist

Jo hunden får inte skälla fel djur men det är i vart fall inget jakt brott. När man upptäcker att hunden skäller fel får ska man få den att avbryta sen får man fortsätta jaga rätt vilt.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2