Publicerat Februari 20, 201313 yr Hejsan. Hoppas jag hamnat i rätt tråd?, Tänkte dela med mig av mitt vakkoje bygge, önskar även tips och idéer. Vakkojan är tänkt till framför allt grisjakt går även säkert bra med räv,
Publicerat Februari 20, 201313 yr En mobil vakkoja el. en fast stående? Jag har köpt en mob som jag ska restaurera nu till våren o försommaren. Den står inbäddad i > 1 m snö just nu så det tar ett tag innan jag kommer ut till den. Det ska bli gångjärn på fönsterna och rikta upp dörren så att den blir möjlig att stänga ordentligt och lite annat smått o gott invändigt samt ny färg utvändigt.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Här kommer lite bilder, började med en gammal släpvagn och lade sedan dit en rostfri plåt som underdel där efter började fackverk reglas och isoleras, väggar golv och tak isoleras med 70mm cellplast, och utsidan kläs med liggande panel. Invändigt mått blir 2,40x1,50. Tanken är ett avlångt fönster på framsidan och förhoppningsvis plats till två skjutgluggar, funderar lite på hur skjutbänken / fikabänk ska utformas för bästa plats och ergonomi.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Ser bra ut! Något liknande ska jag bygga vad det lider. Jag hade tänkt mig 3 skjutluckor som man når från samma sittplats. Men nu går inte grisarna alls på min åtel så det känns lite bortkastat för tillfället. O så måste jag hitta en lämplig vagn. Tycka till!
Publicerat Februari 20, 201313 yr Det ser fint ut! Du ville ha tips på bygget! Ett problem som kan uppstå med flera skjutgluggar är om du har fönster åt flera håll så syns du i siluett från sidan. Jag fick täcka igen sidofönstren på min första vakkoja av liknande modell annars syntes jag för tydligt, både av allt ljus som kunde lysa upp mig och att man kunde se rakt genom kojan. Fler gluggar är enligt mig bäst när man har ett torn.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare En mobil vakkoja el. en fast stående? Jag har köpt en mob som jag ska restaurera nu till våren o försommaren. 2013-02-18-408.jpg Den står inbäddad i > 1 m snö just nu så det tar ett tag innan jag kommer ut till den. Det ska bli gångjärn på fönsterna och rikta upp dörren så att den blir möjlig att stänga ordentligt och lite annat smått o gott invändigt samt ny färg utvändigt. Antagligen har du redan fått svaret det blir en mobilvakkoja, din ser inte helt fel ut den heller faktiskt, har du vanlig enkelaxlad vagn?
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Ser bra ut! Något liknande ska jag bygga vad det lider. Jag hade tänkt mig 3 skjutluckor som man når från samma sittplats. Men nu går inte grisarna alls på min åtel så det känns lite bortkastat för tillfället. O så måste jag hitta en lämplig vagn. Tycka till! Funderade själv på om man skulle ha fler skjutluckor men nu blir det två luckor på samma håll så man kan sitta två stycken, tyckte det blev för mycket jobb med luckor åt alla sidor,
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Det ser fint ut! Du ville ha tips på bygget! Ett problem som kan uppstå med flera skjutgluggar är om du har fönster åt flera håll så syns du i siluett från sidan. Jag fick täcka igen sidofönstren på min första vakkoja av liknande modell annars syntes jag för tydligt, både av allt ljus som kunde lysa upp mig och att man kunde se rakt genom kojan. Fler gluggar är enligt mig bäst när man har ett torn. Bra att tänka på! Nu ska jag placera båda luckorna på samma sida är tanken, så man kan vaka två stycken dock så är min cellplast synlig på insidan för jag skulle snåla in på utgifterna undrar om det kommer bli ett problem då den är väldigt ljus.. Kommer bilder på det så får ni tycka till.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Skummat fast fönstret idag, isolerat och spikat råspont på taket. Har dock en fundering kring min isolering, jag tänkte snåla lite och inte sätta tex osb på insidan även för "Ekot" så därför är min isolering synlig och väldigt ljus så funderar på om det kan vara till en nackdel, skjutluckorna är tänkt i vardera hörna av fönstret då dem små mörka rutorna går att plocka bort, vad tror ni om det?, har även lite funderingar kring hur man ska göra med stödben om man bara ska palla under med klossar/ lekablock eller satsa på något med mer klass?
Publicerat Februari 20, 201313 yr Antagligen har du redan fått svaret det blir en mobilvakkoja, din ser inte helt fel ut den heller faktiskt, har du vanlig enkelaxlad vagn? Ja, den är enkelaxlad men jag har 4 stödben som jag släpper ner och rikta upp den med.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Du kan köpa stödben till en husvagn eller liknande. Du vet sånna man vevar ut likt en saxdonkraft. Saxdonkraft funkar ju säkert med. Så lägger du en stenplatta eller liknade i varje hörn.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Måla cellplasten i någon mörk färg? Behöver ju inte vara någon dyr färg utan ta vilken skitfärg som helst
Publicerat Februari 20, 201313 yr Måla cellplasten i någon mörk färg? Behöver ju inte vara någon dyr färg utan ta vilken skitfärg som helst Dock inte oljebaserad för då smälter cellplasten Jag har satt asfaltboard på mina inneväggar och de är både svarta och lite ljuddämpande och lätt att montera + billiga!!
Publicerat Februari 20, 201313 yr Dock inte oljebaserad för då smälter cellplasten Se där! Varje dag lär man sig något nytt
Publicerat Februari 20, 201313 yr Skummat fast fönstret idag, isolerat och spikat råspont på taket. Har dock en fundering kring min isolering, jag tänkte snåla lite och inte sätta tex osb på insidan även för "Ekot" så därför är min isolering synlig och väldigt ljus så funderar på om det kan vara till en nackdel, skjutluckorna är tänkt i vardera hörna av fönstret då dem små mörka rutorna går att plocka bort, vad tror ni om det?, har även lite funderingar kring hur man ska göra med stödben om man bara ska palla under med klossar/ lekablock eller satsa på något med mer klass? Hej Hanson en meget fin koje, brug et tæppe hvilken som helst det lyddæmper og isolere lidt, din skutgluk bag bliver der ikke meget plads til en højre skytte din kombis er måske venstre? ,opklodsning kan du bruge hvad som helst det skal bare være stabilt!!! ,skal den stå så tæt ved marken må du have et 110mm udluftnings rør på 3-4m lav det sådan at det kan skilles lige over tag for nem transport til en ny plads om du vil prøve et andet sted, forsat god arb løst kalle.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Har funderat på det där med "husvagnsstöd" hittade något på biltema men kostade 200-300 st och behöver la minst 4?. Har en tanke om att svetsa muttrar i ramen och i dem befintliga benstöden som förnuvarande bara sitter med en sprint och går att justera upp och ner men inte låsa, så tänkte dra en lång bult / gängstav egenom dem tänkta muttrarna så man kan justera benen. ni förstår säkert ingenting om vad jag menar nu men får la klämma in en bild på det imorgon. Det där med färgen hade jag inte en tanke på.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Här i länken så ser du mina stödben om du klickar på fotot så att det blir större. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7483-jonssons-jaktstrapetser-viltvaard-viltspaningar/page-25
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Hej Hanson en meget fin koje, brug et tæppe hvilken som helst det lyddæmper og isolere lidt, din skutgluk bag bliver der ikke meget plads til en højre skytte din kombis er måske venstre? ,opklodsning kan du bruge hvad som helst det skal bare være stabilt!!! ,skal den stå så tæt ved marken må du have et 110mm udluftnings rør på 3-4m lav det sådan at det kan skilles lige over tag for nem transport til en ny plads om du vil prøve et andet sted, forsat god arb løst kalle. Du får ursäkta mig men jag tror jag fick med det mesta av det du skrev, det sista med röret låter bra men förstod inte riktigt. Ja det blir trångt intill väggen för ena skytten, men vi brukar bestämma vem som ska få skjuta och den som ska skjuta får välja plats . Tack Kalle
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Här i länken så ser du mina stödben om du klickar på fotot så att det blir större. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7483-jonssons-jaktstrapetser-viltvaard-viltspaningar/page-25 Kunde inte öppna länken, var tvungen att göra 50 inlägg först.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Kunde inte öppna länken, var tvungen att göra 50 inlägg först. røret skal deles i to stykker, et stk bare 5-10cm over tagryk derefter et helt stykke, husk samle muffen skal vende ned mod taget så der ikke kommer vand ned i kojen, er der andet du ikke forstår så skriv det og jeg vil prøve at forklare kalle.
Publicerat Februari 24, 201313 yr Författare Dörr, stödben, utvändigbehandling, bekämpningsmedel klass2. Funderar lite om skjutluckorna ska öppnas inåt, utåt, uppåt, sidled, vet inte riktigt vad som blir bäst. Några tips?.
Publicerat Februari 24, 201313 yr De bör öppnas inåt annars kommer rörelsen synas allt för tydligt för att räv eller gris ska missa det! Dessutom så bör utsidan inte ändras när du sitter så om du kommer ha luckan utåt men öppen hela sittningen så kommer det ändå vara en förändring som drar till sig onödig uppmärksamhet.
Publicerat Februari 24, 201313 yr Har en skjut lucka på utsidan. När jag sitter drar jag bara bort den. Ingen förändring för räven att se.
Publicerat Februari 24, 201313 yr Författare De bör öppnas inåt annars kommer rörelsen synas allt för tydligt för att räv eller gris ska missa det! Dessutom så bör utsidan inte ändras när du sitter så om du kommer ha luckan utåt men öppen hela sittningen så kommer det ändå vara en förändring som drar till sig onödig uppmärksamhet. Bra tips, har ont om plats inåt men man kanske kan göra så man öppnar den inåt fast uppåt, får ju göra något så man kan låsa fast den då med bara....