Publicerat Mars 15, 200521 yr Detta fick man ju inte prata om på robsoft så då vore det kul att prata om den här! Eftersom jag främst är en kulvapenjägare så börjar jag den här - hoppas ni har överseende som mest gillar hagel! Nåväl - hur ser den ut då? Naturligtvis varierar den från jägare till jägare beroende på marker, intressen mm men ändå? Så här ser min drömgarderob ut, om jag måste begränsa mig till 6 vapen: Merkel SL 20-76/.22 Hornet + Zeiss 3-9x40 för skogsfågel samt ripa i fjällen (klass 3) Sako Hunter Varmint 6PPC + Zeiss 6-24x56 för rådjur, räv och kråkor Sako Classic .270 Win + Zeiss 3-12x56 för hjort (och rådjur) Sako Safari .375 H&H Mag + Zeiss 2,5-10x50 för älg, vildsvin & björn Krieghoff Classic Big Five .470 NE med öppna riktmedel + Zeiss 1,1-4x24 för afrikaturen och jakt i trånga lägen Beretta Urika 12-76 för fågel och småvilt En grytpistol måste man ju också ha och den räknas ju inte in, jag som tävlar pistol kan ju få en flerskottare så då vore en Walther PP inte fel... OBS att detta är inte den garderob jag har! Sedan finns ju möjligheten att skaffa pipset/pipor/växelsatser till ovanstående också!
Publicerat Mars 15, 200521 yr optimala ? du menar väll önske gaderoben ? ;D Sako TRG-S för klass 1 djuren. Berettas upkomande bryt-halvautomat för småvilts jakten. Ljudempad 22a alternatift .17 för skade djur. resterande delen av gaderoben skulle fylas med vapen med personligt värde. Mvh Lalle
Publicerat Mars 15, 200521 yr Sako Finnfire 22 lr, övning, bisam och skator på tomten Blaser K95 22 Hornet ripa och habegär Winchester 70 classic featerweight 325 wsm eller 358 wm, högvilt och "köpesjakt" Winchester 70 classic featerweight 243w eller 243wssm toppfågel, bäver, räv och rådjur, har ingen erfarenhet av vssm men i teorin ser det bra ut Benelli super 90 12/76, kråkor och sjöfågel Arrietta eller grulla sbs 12/70 med 75cm pipor och engelsk kolv, kan inte ens föreställa mig att köpa en H&H.... Eftersom regeringen inte tycker att jag har behov av fler vapen än dessa så får jag försöka inrymma dessa i någon vävillig persons garderob Winchester 94, 30-30 med flamhärdning och oktagonal pipa Merkel SL 12/22 hornet, för jakt med stående på senhösten och vinterfjället Winchester 70 pre 64, 270w Winchester 9422 22lr för plinking Om jag hade detta i skåpet skulle det kanske inte bli så mycke mer mat i frysen men jag skulle iaf ha ännu roligare under tiden !! ;D
Publicerat Mars 15, 200521 yr Optimalt är svårt att uppnå med tanke på 6 vapen max men här kommer min idé om hur det kan eller kommer att se ut. Blaser S2 Dubbelstudsare 9,3x74R S&B 2,5-10x56 Belyst & S&B 1-4x22 (Gris, Älg, Hjort) Blaser K95 7x68R S&B 3-12x50 Belyst (Rådjur, Älg, Hjort), (Extra pipa i 30R Blaser) Blaser R93 Varmint 22-250 S&B 3-12x50 Belyst, Extra pipor (.270W / 9,3x62) Blaser D99 Drilling 20/76, 9,3x74R S&B FlashDot 1,5-6x42, och ett Docter Holisight Blaser F3 Francotte SbS 12/70 (En Purdy vore ju inte fel) Japp jag gillar Blaser, hurså syns det
Publicerat Maj 26, 200521 yr Som Lars Haneus skrev en gång i VT så existerar bara den perfekta vapen gardroben ett fåtal gånger under årets lopp eller under perioder av ovanlig klarsynhet (eller förvirring...) För tillfället känns det som att jag inte skulle kunna utelämna; 358W, förpackad i en kort Remington eller Sako Forester, öppna riktmedel kompletterat med en aimpoint eller 1,5-6x42. Används istället för min 9,3x62 till alla de där trånga passen som infinner sig här i södra delen av västra götalands trånga granskogar. 280R eller 7mm RM, tornbössan, Rem eller Sako mekanism med en amerikansk matchpipa. Givetvis i rostfritt. Mcmillan eller H.S skulle få leverera stocken. En Zeiss eller Swarovski i storleksintervallen 2,5-10 eller 3-12x56 toppas bössan med. Används med fördel till pyrschjakt på vårat svenska klövvilt. 308W med en utbytespipa i 22-250. Rem 700 VS, då jag redan har en annars går det bra med en vssf. En Zeiss 6-24x56 är som gjord för uppgiften att förgylla dagen för denna bössa. Varför? En 308W kan jag inte leva utan, punkt! 17HMR,Anschutz, en sådan bössa infinner sig endast om blyförbundet inte gör det, annars är den nog rolig att klyva kråkor med. Då den endast skulle användas dagtid duger en Bushnell 6-24x40 eller en Leupold 6,5-20x40. Hm, den verkar kul. Har igentligen inget stormbehov av den men skulle vara kul att testa! 22LR, Sako Finnfire Varmint för att jag redan har den och att jag inte kan tänka mig att skilja mig från den. Jag skulle även kunna tänka mig en Anschutz 54 eller 64 för målskytte. Beretta S.P eller 682 Gold E, för att jag skjuter hyffsat med dem och trivs med dem. Kan även tänka mig en Urika 391, dock sålde jag min för två månader sen, än så länge saknar jag den inte... En Rem 870 kommer jag även att testa lite?! Kvalite skall lysa som ledord i hela gardroben, gärna rostfritt i glasfiber eller kevlar! Jag väntar hellre en månad till än att köpa en "sämre" bössa, de få gånger jag köpt en bössa av sämre än toppkvalite har jag sålt den efter en månad eller två. Absolut inga "plaster" i min gardrob, har haft en R93, det räckte för mig... Öööö, nu behöver jag bara 5-10 bössor till för att vara nöjd hela eftermiddagen....
Publicerat Maj 31, 200520 yr Lalle-skåne: Blir svårt att få en ljuddämpare för 22:an i Sverige idag. Vore inte helt fel dock eftersom det hade funkat utmärkt att skjuta utan att väcka grannarna. 1. Merkel Abbessor - förkrigsdrilling. (http://www.drillinggun.com/stack/?album=album1&img=AbessorMerkelfront) Vacker! 2. Så klart måste alla ha en JP Sauer modell 30 luftwaffedrilling - med tyska örnen och allt (http://www.drillinggun.com/Dart/9/the-luftwaffe-drilling). Kostar som en Toyota Yaris men men... 3. En CG 2000 med ett Leupold Vari XXX .308 för alla klass 1 skott 4. En hagelbock, typ en Beretta 688 5. En CG 2000 .22:a alt 222:a med Leupoldkikare. Jultomten - ge mig! BAW
Publicerat Maj 31, 200520 yr Min optimala garderob är så nära den jag har som man kan komma. Sako Finfire warmint 22lr med ljuddämpare (jo jag har licens), för övningsskjutning samt småvilt. Brno ZWK 465 i 22H uteslutande för jakt på vinterripa. Tikka Continental 6,5X55 för bäver, toppfågel samt rådjur Husqvarna 9,3X62 för dom lite större..... Hagelbock, Beretta 686 med kapad pipa för jakt med stående fågelhund. Halvauto, Beretta A300 för änder och gäss. Blir det några förändringar i garderoben så blir det ett extra pipset till 686:an med utbytbara choker samt att halvauto:n kanske får stryka på foten för en drilling.
Publicerat Maj 31, 200520 yr hur i satan fick du ljudämpare till 22:an? Kommunal jägare? Vore kul att veta... BAW
Publicerat Maj 31, 200520 yr kan bara hålla med bengus...hur gjorde du?? ....jag menar...vem vill inte ha ljuddämpare på bössan...
Publicerat Maj 31, 200520 yr Svårt detta men kanske såhär Winchester modell 12 Hagelpump Winchester bygel 44-40 Winchester bygel 356 win Winchester bygel 444 eller 45-70 eller 405 WCF Winchester modell 70 i 375HH, eller en rigby i 416 rigby Sen vette sjutton kanske en bygel i 22 mag eller nån gammal mysig bössa, kanske dubbelstudsare eller liknande. Obs inte en kikare till nån av dem så länge ja ser bra. nån som vill skänka pengar? ;D
Publicerat Juni 1, 200520 yr Om jag skulle börja från "scratch" och med en fet plånbok skulle min vapengarderob se ut som följande: 1 st Mauser 03, 6,5X55 för rådjur, räv och toppfågel + 1 st pipa i 9,3X62 för älg och gris + 1 st pipa i 375 Holland & Holland för ev. utlandsjakt 1 st Ruger No. 1 7 mm Rem. Mag för långdistansskytte 1 st Merkel 96K Lyx drilling 20/76-20/76-7X57R för allroundjakt 1 st Beretta Urika 12:a halvautomat + slugpipa 1 st Piotti sidolåsare 12:a för allround vad det gäller hageljakt 1 st Ruger 10/22 22lr. helstockad halvatomat för skadedjur och övning Optiken skulle självfallet utgöras av Zeiss-sikten samt Aimpoints produkter. Snabbfäste? Naturligtvis! Nu kommer jag aldrig ha råd med en dylik garderob men jag hyser en förhoppning om att det någon gång kommer en klass 1 drilling i min ägo. Annars är jag rätt nöjd med min existerande garderob....
Publicerat Juni 1, 200520 yr Som jag skrev till Mats i ett tidigare inlägg - varför inte kika på widforss vapenauktion. Det gick en 96K i nyskick för 15 000:- plus 17% i slagavgift nu i maj. Hade jag inte haft min Sauer & Sohn skulle jag slagit till. I skick som ny! Så mellan 10-15 000 får du en helt OK begagnad 1:a klass Drilling. Kolla bl.a. på Delsbo vapen där de har två Merkel i ok skick. Bengt
Publicerat Juni 20, 200520 yr Marcus & Bengus...... Ledsen att jag inte svarat tidigare men jag har haft ledigt från datorn ett par veckor . Nej jag är inte komunjägare! Ska man få licens på en ljuddämpare till 22.an så krävs en hyfsad hörselnedsättning, ett tillstånd från naturvårdsverket samt en välskriven motivering till Polisen. Häpp! skitenkelt! : Jag behövde "bara" åka och prata med polisen en gång innan jag fick licensen beviljad, fick dessutom "bara" en restriktion nedskriven [glow=red,2,300]"Amunitionen skall hålla en viss prestanda för att ljuddämparen skall reducera skottljudet lägre än tillåtet värde" [/glow] Vad säger man om det? Världsklass! Är den någon som kan förklara för mig varfrör man skrivit dit det på licensen ??? Det krävs ju dessutom att man läser igenom det några gånger innan man fattar vad dom menar.
Publicerat Juni 20, 200520 yr Marcus & Bengus......Ledsen att jag inte svarat tidigare men jag har haft ledigt från datorn ett par veckor . Nej jag är inte komunjägare! Ska man få licens på en ljuddämpare till 22.an så krävs en hyfsad hörselnedsättning, ett tillstånd från naturvårdsverket samt en välskriven motivering till Polisen. Häpp! skitenkelt! : Jag behövde "bara" åka och prata med polisen en gång innan jag fick licensen beviljad, fick dessutom "bara" en restriktion nedskriven [glow=red,2,300]"Amunitionen skall hålla en viss prestanda för att ljuddämparen skall reducera skottljudet lägre än tillåtet värde" [/glow] Vad säger man om det? Världsklass! Är den någon som kan förklara för mig varfrör man skrivit dit det på licensen ??? Det krävs ju dessutom att man läser igenom det några gånger innan man fattar vad dom menar. Hmm.. fattas det inte ett INTE där ...? ???
Publicerat Juni 21, 200520 yr Nope, det är avskrivet ordagrant som det står på licensen ??? Förmodligen så har dom blandat in det här med decibellgränsen som finns, 120db peak 30m från mynningen. Men jag har tillstånd att dämpa bössan tyst och för att kunna göra det så krävs subsonic ammo. Vad vet jag, ingen har lyckats förklara för mig vad skrivningen betyder i alla fall eftersom den är betydelselös då jag har tillstånd från naturvårdsverket.
Publicerat Juni 21, 200520 yr Eftersom det är en restriktion tycker man ju det borde stått: Amunitionen skall hålla en viss prestanda för att ljuddämparen INTE skall reducera skottljudet lägre än tillåtet värde. ???
Publicerat Juni 21, 200520 yr Hur tycker du attt dämparen påverkar vapnets handhavande? Är den framtung? Är det svårt att gå runt i skogen med den och måste du ha ett benstöd för att kunna skjuta hyffsat? Läste en artikel i Svensk jakt om att stålversionen av dämparna gör bössan ganska otymplig och att lättmetallkonstruktioner kostar skjortan. Hur upplever du det? BAW
Publicerat Juni 22, 200520 yr Iom. att min dämpare "bygger framåt" så blir ju pipan 15cm längre med allt vad det innebär för smidighet osv. Vikten är inget jag tänker på speciellt dämparen till en 22:a är ju inte så stor. Däremot så kan jag inte hålla på att skruva av och på dämparen helt utan vidare utan måste provskjuta om den varit "av" eftersom träffläget kan förändras. Nästa steg i utvecklingen blir att försöka få tag på en dämpare som man kan "trä" över pipan så att den inte bygger så mycket på längden.
Publicerat Juni 22, 200520 yr Lalle-skåne: Blir svårt att få en ljuddämpare för 22:an i Sverige idag. Vore inte helt fel dock eftersom det hade funkat utmärkt att skjuta utan att väcka grannarna.BAW leta upp en mink farm få skyddsjakt där få farmägaren att skriva under din licens ansökan på ljuddämparen sen e det klart, minkarna e extremt känsliga för ljud under tiden dom har valpar och det är tom flygförbud över farmerna under denna tid
Publicerat Februari 10, 200620 yr Blaser r93 professional 9,3*62 + Zeiss 1,5-6*42 i sadelmontage Blaser s2 9,3*74 + Swarovski 1-4*24 + aimpoint Hva/Cg 1900 med laminat kolv och portad varmint pipa i 7mm rem magnum + Zeiss 6-24*56 Remington 700 Vs Sf 22-250 + Zeiss 6-24*56 Ruger m77 22 mag med ljuddämpare + Leopold 3-9*40 Winchester Pigeon Grad 12/70 Beretta urika 12/76 Aya sidolås s/s 20/76 Revolver 22 long
Publicerat Februari 10, 200620 yr Tänk om man finge uppdraget: Köp de jaktvapen Du behöver och vill ha för Din jakt, men Du får inte byta under Din levnad och räkningen behöver Du inte bry Dig om... Jag hade valt: * En Krieghoff kipplauf 7 x 65 R * En Krieghoff bockdubbelstudsare 9,3 x 74 R (tja, älgbanan...) * En till Krieghoff kipplauf, men i 5,6 x 50 R Alla tre med personligt anpassade kolvar och utvalt kolvträ.Gravyr utan djur... Kikare på samtliga: Zeiss 1,5-6 x 42 med riktm.4 * En (1) Browning B25 kal.20 svanhalskolv och 75 cm långa cylinderborrade pipor. Naturligtvis personligt anpassad, +++++ kolvträ. Gravyr enl. ovan. Hade kunnat bli en blaser F3 istället, om de bara gjorde den i rätt kaliber och utan p.grepp... Med dessa vapen hade jag varit glad...tror jag
Publicerat Februari 10, 200620 yr ohhh...detta är kul ;D... Jag vill ha följande: nu kanske inte kalibrarna stämmer med dom som bössorna tillverkas i...men man får ju drömma Sako Finnfire Varmint kamrad för 17HMR Med ljuddämpare. (bisam och kråkor) Ruger #1, 338 Lapua Mag (varför inte? ) Benelli Argo, 9,3x62 (om man nångång kommer sig till nån drevjakt på vildsvin) Tikka M77, 12-70/222r (rävvak) Tikka continental, 22-250 (sprängaren 8)) Ruger M77 mkII VT, .243w (rådjur och bäver) Benelli super black eagle, 12-89 (det mesta inom hageljakt) nån svindyr sida-sida hagelbrakare (dammsamlare :) custombyggd precisions värsting, 6mm BR (kan vara kul) Grytpistol, fullt magasin/trumma (kan man ju behöva :) Remington 700 LTR, .308w (tjaa...används till de mesta) Något sådant skulle va kul att ha...men man får nog nöja sig med dom tre (snart fyra) vapen man har :- Mvh Fredde
Publicerat Februari 11, 200620 yr Merkel k96 drilling i 20 i hagel och 7x65r i kulpipan. merkel klipplauf 7x65r samt en merkel dubbel i 375h&h vore kul.. Var och klämde på en merkel 32 standard i kal 16 och 6,5x55......synd att de ville ha för mycket imellan.
Publicerat Februari 11, 200620 yr Den optimala vapengarderoben + 6 vapen = Olösligt! jag roade mig med den här övningen igår kväll, stärkt av lite "doping". Jo, det var ju OS-invigning å allt... Efter mycket kliande, huvudräknande, ojande och stånkande kom jag fram till ett minimum; 15 vapen måste minst ha för att kunna kalla garderoben någorlunda komplett utan att skämmas... Pettson
Publicerat Februari 11, 200620 yr Detta är min "drömgarderob" ! Min Hva 640 i 8x57js och Apelvridet med Zeiss siktet som sitter i idag 2,5-10x52. (för grisvaken och älgjakterna i torn) Min Krico 700 i 6,5x55 och Zeisset( 1,5-6x39) med skena fast detta skulle suttit i ett hakmontage i stället för på Weavers skenmontage.(för smygjakt på allt klövvilt/även för en del utlands jakter t.ex. Kronhjort på skottska höglandet) En AYA no.1 i kaliber 20 (för flyktskytte på änder och på finare klappjakter i skåne ) En Krieghoff modell Teck i kaliber 20/222rem toppad med ett Swarovski 1,1-4x24 belyst (circle dot) i ett hakmontage (för jakt på rådjur och småvilt med hund) En VO-Royal TD i kaliber 7mm RM och 9,3x62 toppad med ett Swarovski 2,5-10x50 belyst till 7mmRM pipan och ett Swarovski 1,5-6x42 icke belyst till 9,3 pipan, dessa ska sitta i ett Apelvrid (för utlandsjakterna) Och en fin smäcker 22Hornet för eventuella ripjakter på fjället och trädskällarjakt. Denna skulle toppas med ett Swarovski begagnat av lite äldre modell så det blir harmoniskt med bössan. en förstoringsgrad på 3-9x40 eller något i det spannet hade varit fint. Och till sist en hunförarbössa i kaliber 9,3x57 eller 358win i fallet 9,3x57 så skulle jag ha tagit och gjort det som jag kommer att göra inom en snar framtid nämligen bygga om en Hva mod 146 korta den och sätta på ett par riktigt vassa öppna riktmedel som skulle vara det enda som skulle andvändas till denna. Snida till en vacker Laminatstock till den coh sedan skulle den gått varm i skogen. Så skulle nog jag lagt upp min garderob. MVH/Jocke