Publicerat September 29, 200619 yr Jag när också tankar om andra studsare och där ligger Mauser 66S mycket bra till. Kan inte riktigt förklara varför i ord men kvaliteten och hantverk plus precision kanske Har varit mycket inne på detta fina vapen också ska du veta! Det är mycket vackert och mycket välgjort och mycket intresant i konstruktionen. Också är den ju lite ovanlig också, vilket gör den ändå roligare Jag funderar just nu som en tok på att sälja min Krico 6,5x55 och köpa en Mauser 66S i en klass 2 kaliber typ 243win eller liknande. Redan sedan i början av min karriär när jag började handla med vapen (14år) så har jag velat ha en Mauser 66S men har inte hittat någon jag vill ha och när jag väl hittat det så har den vatt såld eller annat Jag hoppas just nu på att detta ska fungera, att jag ska hitta en sådan i klass 2, om jag inte gör det så det inte så farligt för jag är ganska så öppen för vad för klass 2 bössa som helst (dock inte i kaliber 222rem). MVH/Jocke
Publicerat September 29, 200619 yr Käre Jimbo, att en Mauser 66 skulle tillföra variation till din vapengarderob är ett oomkullrunkeligt faktum (dock är jag lite tveksam till vad den skulle tillföra i övrigt ;D). Dessutom är jag den förste att applådera alla dbs/dbsdrilling alternativ för det är trots allt så att den typen av vapen tillför en viss variation till dina i övrigt något enkelspåriga fantasier :-*. Själv tycker jag att det känns motiverat med en stor variation i min garderob, och det som för tillfället känns optimalt (om nu vår klaustrofobiska vapengarderob någonsin kan sägas vara optimal :-[) är följande; [li]Vixen i 6x45, som beräknas vara klar efter årsskiftet[/li][li]Forester i 308 win, beräknas vara klar till våren/försommaren[/li][li]Finnbear i 375 H&H som ännu inte är detaljspecad men med trolig leverans om ett år (efter samtal med Hr Eliassson)[/li][li]Dubbelstudsare i 8x57 IRS (Gärna en Heym m/80 med en hoper extra pipset)[/li][li]Martini/Hagn fallblockare i lämplig långhållskaliber t ex 300 H&H [/li][li]Hagelbrakare kal 12[/li] För tillfället är jag kanske halvvägs på vägen till denna garderob där en så länge bara fallblockaren är riktigt avlägsen, de andra bössorna står antingen i mitt vapenskåp eller är på väg in i detsamma ;D ( dock är dbs i dag en Merkel 141E).. Sedan har ju hustrun fått ta över Blasern med extra stock och alla pipseten och när fallblockaren kommer in i mitt vapenskåp får hon väl ta över 22:an också... Kungcarl, syftet med sådana här trådar (och kanske hela forumet) är bland annat att vi skall kunna dryfta idéer och funderingar, diskutera problem eller helt enkelt få oss ett gott skratt. Det är dessutom viktigt att ha i åtanke att det finns nog inte två medlemmar med samma verklighet vare sig när det gäller det jaktliga eller livet i övrigt. Vad som är rätt för dig är helt säkert fel för andra och tvärtom.... Hur många vapen man anser sig behöva beror väl på hur den jaktliga verkligheten ser ut (inte alla är frestade av tanken på att skjuta sina rådjur med 300 win mag ) men också på den ekonomiska situationen och den snålt tilltagna vapengarderoben. Henrik
Publicerat September 29, 200619 yr Min optimala vapengarderob kan jag väll räkna upp nu då när jag har tid och ork Den ser ut som följer! [li]Sako L46 Kal: 25-20win toppad med ett weaver 6x40. - andvändas till smådjur typ kaniner, gäss och räv, när det är endast dessa vilt tillåtna, t.ex precis innan bockjakten när man sitter och ska skjuta sig en räv.[/li][li]Mauser 66S i en klass 2 kaliber, i princip vilken som helst. Denna ska toppas med ett Zeiss 2,5-10x52. - andvändas till renodlad rådjurspürch på åkrarna på markerna.[/li][li]Ruger M77 kal: 280Remington. toppad med ett Helia 3-10x50 och ett lågförstorat leupold 1,75-5x20. - andvändas till allt, typ drevjakt på älg, drevjakt på gris, rådjurspürch m.m lite senare på sessongen.[/li][li]Angelo Zoli kombi 12/7x57R den inbringar ett visst värde då det var min farfars 60års present från hela familjen och nu när han har gått bort så frågade jag om jag kunde få den och det fick jag, så den lämnar aldrig någonsin mitt skåp!.[/li][li]Aya nr 1 kaliber 20/70 .-andvändas till jakter på fågel eller hare där det behövs en lätt bössa för att man går långt.[/li][li]Och till sist vill jag ha en enkelskottare av något slag, antingen en kipplauf eller en fallblockare, dock vet jag ännu inte vilken, men denna konkurerar med Muser 66:an ovanför för tillfället i och med att man bara får ha 6vapen i garderoben och jag vill ha en ledig plats hela tiden helst i fall jag hittar något jag bara måste ha. Dock om jag hittar en fin enkelskottare kommer Kricon i 6,5x55 bytas bort och ersättas med denna, och den kommer då att toppas med en swarovski 3-9x36 i hakmontage.[/li] MVH/Jocke
Publicerat September 29, 200619 yr Författare Kungkarl - en liten poäng som kan vara nog så viktig som du missar är att man alltid måste ha minst 2 bössor som kan göra ungefär samma jobb. Den dag när din kära Blaser pajar ihop, återkallas av fabriken (inte helt osannolikt för det har hänt förr), eller att du drattar sönder kolven eller ngt annat, eller helt enkelt bara vill byta kikare eller ammunition, behöver du en till bössa i reserv så att du kan jaga överhuvudtaget just när din Blaser inte är tillgänglig. Sedan kan det ju hända att en kompis behöver låna en bössa... Sedan är det ju inte alla som vill skjuta rådjur, än mindre hare och ripa tex med en .300 fullbumpa... Och för elaka björnar och grisar (för att inte tala om bufflar mm utomlands) är det ett ofrånkomligt faktum att sådana dör snabbare och säkrare efter en träff av en grövre kaliber typ .375 och uppåt. Det handlar alltså om att anpassa vapnet, kalibern och riktmedlen efter det vilt och den jaktform man bedriver. En .300 med en vettig kikare duger till mycket men är inte mest lämpad för allt... Vill man då ha vapen som är bäöst till allt kan man tänka sig att ha och använda många!
Publicerat September 29, 200619 yr Käre Jimbo, jag vill inte på något sätt påskina att du skulle vara vare sig enformig eller tråkig snarare tvärt om. Du har framstått som både förvånansvärt humoristisk och trevlig (för att vara sneseglare ) och jag har alltid uppskattat våra diskussioner såväl på nätet som i verkliga livet. Dessutom vore det ytterligt förmätet av mig att diktera för dig hur din vapengarderob skall se ut, bland annat därför att jag helt enkelt inte fullt ut känner till hur du bedriver din jakt (även om jag är väl medveten om att ni skjuter både kron,älg och rådjur i valköttätarnas rike). Men jag vet till exempel inte hur mycket småvilt du jagar, ripa, gäss, räv till exempel sedan finns det väl en del jaktformer i hos "norskarna" som är ovanliga här hemma som till exempel säljakt etc... Min reflektion gällde det enformiga i att bygga upp sin vapengarderob kring 7 st fiberclass i diverse klass 1 kalibrar, en viss redundans måste givetvis finnas i garderoben men jag tror inte att dina fiberclass är av så undermålig natur att du verkligen behöver 7 stycken för att vara säker på att ha en klass 1 bössa till ditt jaktbehov? ;D ;D Jag vet att du har stort förtroende för dina fiberclass (och det kan jag förstå för det ÄR en trevlig bössa) men till och med Mr Fiberclass himself har ju numera vidgat sina vyer och börjat intressera sig för andra bössor så kanske skulle du också kunna ta det steget. Vi är säkert många som kan hjälpa till att hålla dig i handen om det känns osäkert . Som jurist är man van vid analogier och om vi skulle applicera ett analogitänkande på din vapengarderob och då jämföra den med din "vanliga" garderob så skulle väl en garderob med 7 st frackar(eftersom jag är på mitt allra bästa humör får dina grovarbetande fiberclass med hänsyn till förestående bröllop symboliseras av frackar), en uppsättning Lederhosen (mauser m66) och en lodenkostym (kontinental DBS/dubbelstudsardrilling) i och för sig vara väldigt "intressant" men kanske inte riktigt optimal 8) 8) Samtidigt är det ju givetvis så att "vill ha" är det allra bästa argument man kan tänka sig för att skaffa sig nya bössor, och dessutom ett argument som jag eller nån annan aldrig kan ifrågasätta. Samma sak är det med min eventuella fallblockare, den är till 100% ett utslag av "vill ha" och vare sig kan eller skall förklars med rationellt tänkande (även dbs faller till viss del in i denna kategori). Jag har ju tidigare pratat om min egen garderob och som vanligt utgår jag från min egen situation när det gäller vilka bössor man skaffar sig men för egen del blir det fem studsare. en klass 4 i 22LR, en klass 2 i 6x45, tre klass 1 i 308win. 8x57 IRS och 375 H&H samt en hagelbrakare kaliber 12/70 (med option på att skriva över en eller ett par bössor på hustrun om en dbs i 450/400 eller en Hagn fallblockare skulle uppenbara sig) Lev väl så hörs vi ASAP, Henrik
Publicerat September 29, 200619 yr 31/5 2005 Min optimala garderob är så nära den jag har som man kan komma.Sako Finfire warmint 22lr med ljuddämpare (jo jag har licens), för övningsskjutning samt småvilt. Brno ZWK 465 i 22H uteslutande för jakt på vinterripa. Tikka Continental 6,5X55 för bäver, toppfågel samt rådjur Husqvarna 9,3X62 för dom lite större..... Hagelbock, Beretta 686 med kapad pipa för jakt med stående fågelhund. Halvauto, Beretta A300 för änder och gäss. Blir det några förändringar i garderoben så blir det ett extra pipset till 686:an med utbytbara choker samt att halvauto:n kanske får stryka på foten för en drilling. Edit.. Förändringar i garderoben! Det blev A300:an som fick stryka på foten för en 686 UL eftersom jag ville ha en bössa med utbytbara choker. Kom aldrig riktigt överens med halvauto:n då den var så pass mycket längre och klumpigare än 686:an och jag aldrig riktigt kunde skjuta riktigt bra med den. Nu hoppas jag till att börja med kunna lyfta över pipan från UL:en till min gamla 686:a och använda den under resterande jakten i höst. I vinter så blir det snickerier på kolven till den så att den passar mig bättre. Övriga förändringar..... Continentalen skjuter som en gud men är lite väl tung för toppjakten.... finns det någon intresserad så är den till salu eller bytes mot en annan (lättare) välskjutande 6,5:a i bra skick.
Publicerat September 29, 200619 yr Den FÖRSÖKER jag bygga...men det går trögt....har letat ett speciellt vapen i snart 2 år...kom på den geniala idé att "om jag skriver att jag "VILL HA/KÖPA en Sako TRG-S i kaliber 375" i tråden där man diskuterar bla en optimala vapengarderoben alternativt i forumet" VAPEN" där tråden behandlar just den typ av vapen jag söker"......jaaa...vilken bra idé.... ....men ICKE SA NICKE ....här blir mitt inlägg föflyttad av någon moderator (på samma sätt som på andra vapenforum- skäl som gjort att folk övergett den siten). Hur tänker då moderatorn...ja kanske - OJ en medlem som lagt sin annaon fel...honom/henne ska vi hjälpa eller "- ytterligare en slarver som inte fattar att man ska skriva dessa önskemål under köpes....." men riktigt så var ju inte min tanke...min tanke var att "VÄCKA en tanke hos någon som har något av de vapen (som skulle kompletera upp min ÖNSKEGARDEROB) som tex SAKO - TRGs, SAKO Fiberclass - Sako Safari, för att dessa skulle känna att DERAS möjlighet att byta till SIN drömgarderob skulle underlättas...dvs skapa en Win-Win. Ojoj vad mitt utlägg skenade iväg men jag måste erkänna att jag blir lite irriterad...ett tips kanske skulle vara att skicka ett PM..."du har lagt din köpenanons under en annan tråd...är det ett misstag som du vill att jag ska ändra...tex.." nåväl.. JAG VILL HA EN TRG-S/Fiberclass/Safari i 375HH....SÄLJ DIN !!!....så kommer jag ett steg ytterligare närmare MIN optimala garderob !! ----------------------- *undrar just var detta inlägg kommer att flyttas....den handlar ju ändå om MIN optimala vapengarderob*
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Författare TRG-S finns (sist jag kollade) bara att få i .338 lapua och .30-378 Wby numera. Jag höll själv på att köpa en sådan en gång i .375 men ångrade mig.
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Bäste Herr Fiberclass ! Ditt inlägg gör mig oerhört glad men samtidigt väldigt konfunderad, då jag vet att du är mycket kunnig inom detta gebit. Var och hur är dessa kaliblar för trg-s tillgängliga?? Har pratat med Sako Sweden och dom säger att denna modell ej längre tillverkas ( dom har förvisso sagt fel tidigare ) Har dessutom snackat med Sune på Åland och lagt en bevakning där men han trodde det inte han skulle få in "många" av den (hoppas han minns detta bara) Jag vill iallafall ABSOLUT ha denna i kaliber 375 så till den milda grad att jag kan tänka mig att köpa en i 338 och pipa om den ( är det det enda jag behöver göra tro? samma låda för alla kaliber?) Jag BER dig Mr fiberglass att OM du ser en trg-s så MEDDELA MIG. hälsningar //varmint
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Författare Det är bara att hålla utkik hos handlare och på annonssidorna så hittar du en snart. Tror jag såg en TRG-S i våras nånstans men kommer inte ihåg var. Gör som jag brukar - ring runt till sveriges alla vapenhandlare och fråga...
Publicerat Oktober 3, 200619 yr hej Varmint! Jag har en TRG-s i kal. 375 H&H den är väldigt trevlig på den sitter en swarovski pvi 1,5-6x42 det är en bössa jag kan rekomendera varmt. jag gillar TRG-s väldigt mycket, så mycket att jag har fyra stycken en i 6,5x55, en i 7mm Rem Mag., en i .308W med shilen ssm pipa snart en ytterligare pipa i 6mm BR. och så 375:an. //Mattias
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Författare En uppdatering av drömgarderoben kanske vore på sin plats! Återigen med bara 6 vapen, men med lite pipset mm extra... Sako Classic .270 Win + Zeiss 6-24x56 belyst för vakjakt på rådjur, hjort och räv Sako Fiberclass .300 Win Mag + Zeiss 3-12x56 belyst för vakjakt på gris samt högviltjakt då skotthållen kan bli långa -Växelsats .458 Win Mag för eftersök Krieghoff Hubertus kipplauf 7x57R + Zeiss 5-15x42 för smygjakt på allt klövvilt samt räv -Extra pipset .22 Hornet + Zeiss 5-15x42 för allehanda småvilt samt ripa i fjällen Krieghoff Optima drilling 2x20-76/8x57JRS + Zeiss 1,1-4x24 för småviltsjakt med möjlighet på klövvilt -Extra dubbelstudsardrillingpipset 2x8x57JRS/20-76 + Zeiss 1,1-4x24 för drevjakt på klövvilt samt småvilt -Extra bockdrillingpipset 22 Hornet/8x57JRS/20-76 + Zeiss 2,5-10x42 belyst för trädskällarjakt med möjlighet till älg eller björn, samt nattvak på räv mm Krieghoff Classic dubbelstudsare svs 9,3x74R + Zeiss 1,5-6x42 för drevjakt på klövvilt samt älg och björnjakt med ställande hund -Extra pipset .470 NE för afrikaresan med farligt vilt på agendan Krieghoff Classic hagelgevär svs cal 20-76 för all fågeljakt samt annan ren småviltjakt Vi får se vad det blir i slutändan...
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Den optimala vapengardroben har våra finska grannar, dvs. inga begränsningar.. ;D Vill man ha 14 gamla schletna belgare så får man ha det..Frihet från klåpande byråkrater väger tyngst.. ;D
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Jimbo, som sagt det kan vara bra att diversifiera sig lite grann och det gjorde du verkligen i ditt sista inlägg. Klart att jag förstår vikten av att ha en eller ett par praktiska "allvädersbössor" det ligger nära till hands att den första växelsatsen till min trippel blir en "fusk fiberclass" som Ola säger. Men en 6.5/270 classic, en 30-06 fiberclass och en 375H&H Safari passar min personliga smak mycket bättre ;-) Om du sedan kompletterar med ett par brytvapen av lämplig typ är din garderob ännu mer "optimal" i mina ögon... Precis som du påpekar är det den krassa fiskala verkligheten som styr våra liv :-[ annars hade förmodligen allas våra vapengarderober sätt lite annorlunda ut. Det är därför man ibland är hänvisad till att dagdrömma Men det verkar som att vi blir fler och fler som försöker kombinera ihop några cylinderrepetrar med ett par brytvapen för att uppnå en garderob med harmoni.. Som en liten parentes kan jag nämna att Chapuis är ett intressant fabrikat som blandar riktiga höjdare med sorgliga måndagsexemplar... Men om du hittar en bra Chapuis har du ett jättetrevligt vapen. Ha det! Henrik
Publicerat Oktober 14, 200619 yr Fan,måste uppdatera lite ;D 1. Min Anchutz i 22 mag fast med plastkolv (Om det kan uppbringas) Leupold VX1 3-9x40 2. Min Remington 870 Police även med en extra policepipa (är beställd) 3. Remington 700 police LTR 308 med en trevlig kikare på, gärna Leupold upp till 16X skulle sitta smäck 4. Winchesters nya bygelrepeter i 44 Mag (Den som är delbar) ingen kikare på denna men bra öppna riktmedel 5. Ruger PC9 halvautomat i 9X19 bara för kul och kanske lite jakt 6. ja niii detta blev svårt, måste ma ha 6 st? ;D sjätte platsen skulle kanske bli en kaliber 50 bössa 7. US M1 carbine 8. Garand 9. Mosin Nagant sniper 10. Ruger mini 14 11. Enfield 12. Svensk armemauser i orört skick 13. Äkta tysk mauser från ww2 orörd.
Publicerat Juni 8, 201114 yr -Sauer 303 classic xt 9,3x62-Swarovski z6i 1-6x24-zeiss varipoint 3-12x56 -Blaser R8 Black edition 300 WSM+6,5x55-Schmidt&Bender 1-8x24+Swarovski x6i 2,5-15x56 -Sako quad 22 lr+ 17 hmr-Meopta 4-16x44 -Blaser F3 12/76 -Benelli beccacia 12/76 -Beretta 471 silver hawk 20/76 MVH Gustav!!
Publicerat Juni 11, 201114 yr * Sauer 200 STR i 6,5x55 * Husqvarna 1640 9,3x62 * .22 lr * Beretta Silver Hawk svs kaliber 12 alt. kaliber 20 * Kombi 12-70/6,5x55 Min drömgarderob består endast utav 5 vapen, kanske gör det mig lite tråkig
Publicerat Juni 12, 201114 yr Det finns många märken och modeller men min önskegaderob skulle innehålla nåt åt detta hållet. - Marlin Guide gun 45-70 med rödpunktsikte i snabbfäste och en kikare 3-9 förstoring. Kikarna skall vara monterade så man även kan använda öppna riktmedel. -Repeterstudsare med pipbytesystem kal 6,5x55 och 9,3x62. 2 kikarsikten till varje kaliber, 1-4 och 3-12 förstoring med belysning -Drilling med 2 pippaket, ena med 2 hagelpipor och en kula och en dubbelstudsardrilling. Rödpunkt och 2-7x33 kikare till varje pipa. -Marlin 39A 22lr med snabbfäste för kikare 3-9 förstoring plus öppna riktmedel. - Hagelgevär sida/sida, engelsk kolv, stålgodkänd och med ejektor, kal 12. Med dessa vapen behöver jag inte ett sjätte vapen men kanske en klass 2 studsare eller varför inte en sida/sida till, parbössa eller en dubbelstudsare. Nu måste jag bara vinna på lotto för att ha råd med detta paket men det kostar inget att drömma sig bort lite. Mvh Einar