Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutning

Featured Replies

Publicerat

Tacksam för hjälp / idéer.

Har köpt mina första gevär. Nu ska dem skjutas in. Det är ett 30.06 och ett .22lr

Har väl sådär läst mig till hur man bör göra.

Men är tacksam för mer tips.

Det jag även undrar över är om någon har idé på vart man utför detta enklast. Är inte medlem i någon skytteklubb ännu.

Tackar på förhand för tips :)

Publicerat

enklast är ju på skjutbanan i en bra skjutstol

så medlemskap i närmsta klubb rätt bra

Publicerat
  • Författare

Jo tanken har slagit mig. Dock kostade det en del. Inträde 1200:- och årsavgift 400:- Mao. Dyyyr utskjutning där :(

Publicerat

Jo tanken har slagit mig. Dock kostade det en del. Inträde 1200:- och årsavgift 400:- Mao. Dyyyr utskjutning där :(

vaaaa??? jag betalar 150 kr plus 200 för nyckel

antar du bor runt nån storstad ??

Publicerat

De är väl inga pengar om det är en bra bana och organisation runt ikring.

Tänkte dig istället en skitbana som är halvt igenvuxen, saknar tavelställ, har en racklig skjutbänk och otillgänglig för 150 kr per år.

Skickat från mobilen

quote name="Andreas668" post="690610" timestamp="1362177824"]

Publicerat
  • Författare

Jo visst är det så. Nu var det mer bara för inskjutningen jag letade. Och i det fallet kändes det dyrt. Såg även att den är stängd till april. Så inte ett alternativ tyvärr :(

Publicerat

Skjut in vapnet med den skjutställning du tror att du kommer använda mest.

Testskjut därefter i andra ställningar och notera träfflägesändringar.

Kan skilja en del i träffläget mellan ex skottstolsskytte och liggande skjutställning.

Publicerat

Låter ut vansinnigt dyrt att betala 1600:- för att skjuta in bössan. Finns förmodligen budget alternativ där du kan skjuta in, träna lite och bli bekant med dina grejer. Sök...

/R

Publicerat

Wow! Dyrt döö! Jag är med i en mkt fin klubb utanför Norrköping. Kostar 400 kr per helår. Där finns finns älgbana, pistolbana, skeet, trap, 3 klubbhus etc.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Ja jag håller med. Är det någon som vet nånstans i Sthlm / söder ut som man kan kolla med.

Publicerat

För att åtegå till temat konkreta tips för inskjutning, om du aldrig har skjutit in och ska börja från skratch så kan det löna sig att vara lite förberedd och genomtänkt. Det är lätt att skjuta upp många kronor innan man är på pappret där framme.

Har du fått kikarna monterade när du köpte grejerna eller ska du göra det själv? Jag tänker inte fördjupa mig i montaget men det är viktigt att det är spänningsfritt och 100% skottfast.

Det gär säkert att göra på många sätt, men jag brukar ta ut slutstycket och kika genom pipan, skruva kikaren till riktmedlet sammanfaller med det jag ser i pipan. Det är lite pilligt för det kan vara svårt att rigga upp bössan så man inte ruckar på den när man skruvar på kikaren. Här hemma har jag en grannes flaggstångsknopp på 140 meter som brukar få tjänstgöra som siktespunkt, med bössan liggandes på köksbordet med benstöd.

Med lite träning så går det att få ganska exakt så att man bara behöver skruva in det sista efter ett par skott i skjutbänken.

Är du osäker när du väl kommit till skjutbanan så börja med ett ganska stort papper och en enkel klisterlapp mitt på.

Du ska vara helt medveten om att det inte är någon självklarhet att skjuta täta grupper från skjutbänken, det kräver en hel del träning innan man kan prestera snygga treklöverhål, om det ens är möjligt, beroende på utrustningen. Det jag menar är att du inte ska misströsta om du sprider skotten upp mot 10 cm på 100 meter, ta det lugnt och koncentrera dig på en bra avfyrningsteknik, har du någon som kan hjälpa dig med det är det jättebra.

Att det kan skilja i träffläge beroende på stöd och skjutställning är helt riktigt, men jag tycker personligen det är lite överkurs om man är helt ny, det kan man ta i nästa omgång när man lärt känna sin utrustning och har några askar jaktmatch med erfarenhet. Däremot är det naturligtvis bra att träna på olika skjutställningar redan från början, men dra inte för stora växlar på träfflägesförändring pga rekylupptagning och skjutställning, det är andra osäkerhetsfaktorer som spelar större roll för en nybörjare.

Lycka till

Publicerat
  • Författare

Stort tack för alla tips :)

Publicerat
  • Författare

Kikaren är monterad i butik. Så hoppas och förutsätter att det är korrekt gjort. Det är bara småpillet efter som jag ska göra :)

Publicerat

Tänk på om du använder stöd så får ex inte remmen eller fästet hindra rekylen. Pipan får aldrig röra något heller. Resultatet blir spridning av skott. Jag brukar skjuta 3 skott, gå fram, justera, 3 skott osv. En kall och en varm pipa skjuter olika liksom en urdragen och inte rengjord.

Publicerat

Tänk på om du använder stöd så får ex inte remmen eller fästet hindra rekylen. Pipan får aldrig röra något heller. Resultatet blir spridning av skott. Jag brukar skjuta 3 skott, gå fram, justera, 3 skott osv. En kall och en varm pipa skjuter olika liksom en urdragen och inte rengjord.

Jag har haft stor nytta av "självmarkerande" inskjutningstavlor från USA. VId kulhålet slår det upp en färgfläck (fluo-orange eller röd) som man kan se från skjutvallen (åtminstone på 100 m) så slipper man springa fram och tillbaka för att kolla träffbilden, spar mycket tid. Jag har av märkena "VisiShot" och "Shoot NC" finns i butiker i Sverige.

Har i en gammal skytte bok läst om ett enkelt sätt att skottställa kikaren men vet inte om det är kopplat till gamla kikare som inte centrerar riktmedlet?

Man sköt ett skott, sen skruvade man riktmedlet  så att det låg på träffpunkten, nästa skott bör då ta där man siktar.

någon som har erfarenhet av det?

Publicerat
  • Författare

Tack för all hjälp. Var igår och sköt in och det gick helt ok.

Sköt på 80m då det ej var öppet på 100m.

Ställde in så den gick över typ 2-3 cm på 80m vilket väl borde ge typ spik på 100m och det är så jag ville ha det.

Höll på ett tag och tänkte sedan göra klart nästa helg men finliret. Då är även 100m öppet.

Det lustiga även var att jaktmatch och oryx gick typ exakt lika :)

Någon som har erfarenhet av dem kulorna som finns på xxl? finns ju billiga typ fiocchi eler nått och partizan. Kanske inte att jaga med men att skjuta in och träna med...

tack för tipset ovan ang tavlan, låter rätt skönt. någon som vet vatr i sthlm man kan köpa?

Publicerat

Partizan funkar sådär i min 30-06, men den går ju att hamra på pappälgen med. Men när du skriver "kanske att skjuta in med", hoppas du är medveten om att det kan skjilja ganska mycket mellan olika ammo och att Partizan och Fiocchi ammon är helmantlad ammo som ej expanderar, således ej menad att använda till jakt på klövvilt etc där det krävs expanderande kula. Man skjuter in med den ammo man ska jaga med,helt enkelt, om det som du skriver inte skjijer nåt mellan Oryx och jaktmatch är det bara att gratullera! Perfekt!

Publicerat

Beroend vad du menar med söder om stockholm så har du södertörns skjutbana Tyrved. Finns 80m älgbana viltmål o-trap n-trap skeet och lite improviserad sporting. Tror det kostar en 200ing. Tavlorna kan du nog köpa hos WB eller huntyard.

Publicerat

Wow! Dyrt döö! Jag är med i en mkt fin klubb utanför Norrköping. Kostar 400 kr per helår. Där finns finns älgbana, pistolbana, skeet, trap, 3 klubbhus etc. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Dvardala is tha best :)

Publicerat

Låter nästan som Haninge, stämmer det?

I såna fall kan jag hjälpa dig om det fortfarande är aktuellt.

Bara att skicka ett pm.

Med vänlig hälsning, Fitz

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Ibland är det bra att läsa färdigt tråden... :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Hehe :) jo. Ska ju som sagt iaf skjuta in den lite tajtare är tanken. Blev ju inte helt 100%

Hur tänkte du ang Haninge Fritz?

Publicerat

Tack för all hjälp. Var igår och sköt in och det gick helt ok.

Sköt på 80m då det ej var öppet på 100m.

Ställde in så den gick över typ 2-3 cm på 80m vilket väl borde ge typ spik på 100m och det är så jag ville ha det.

Höll på ett tag och tänkte sedan göra klart nästa helg men finliret. Då är även 100m öppet.

Det lustiga även var att jaktmatch och oryx gick typ exakt lika :)

Någon som har erfarenhet av dem kulorna som finns på xxl? finns ju billiga typ fiocchi eler nått och partizan. Kanske inte att jaga med men att skjuta in och träna med...

tack för tipset ovan ang tavlan, låter rätt skönt. någon som vet vatr i sthlm man kan köpa?

Jag gjorde så här när jag skottställde min Benelli Argo 30-06.

På med nya ringar och kikarsikte.

Köpte på mig 3 st askar Prvi Partizan 30-06 för att rikta in bössa på bana.

I samma veva köpte jag på mig mera Fiocchi 30-06 för att få referenser och allt detta på XXL.

Slutsatsen var att jag träffade en stor 300 meters tavla i början på 100 meter med Prvi Partizan.

Sedan blev det en del skruvande på kikarsiktet men inte riktigt bra samlat, fick spridning på 15-20 cm i början.

Då gick jag till en vapensmed och bad att få kikarsiktet linjerat med deras instrument. Detta går att få gratis som service hos flera men köp gärna något i butiken(brukar inte vara så svårt).

Svaret från vapensmeden var att siktet var så gott som justerat, bara lite till skulle vridas på kikarsiktet.

Ut på 100 m banan igen och prova var skotten tog, nu kocentrerade jag mig på att använda Fiocchin enbart och se det gick att få till 5-7 cm spridning.

Stora saken var att jag använde mig av kompisens skjutstöd iform av tajta säckar med ris nu och Fiocchin. Första gången använde jag mig av frigolit som stöd.

Vid samma test provade jag mina 30-06 Scandium för att få flera intryck, jisses vad Scandium var hårt laddad i jmf med Prvi Partizan och Fiocchi.

Jag fick en samlad grupp cirka 25 cm ovanför med Scandium från där Prvi Partizan och Fiocchin var skottställd med bössan.

För tillfället är jag nöjd med att använda Fiocchin och den kommer jag att använda till älgbanan i vår och elektronälgen.

Det är något billigare att använda Fiocchin med dagens priser på XXL än vad det är med Norma Jaktmatch eller Scandium.

Vill jag för egen del komma ned ännu lägre än dagens  XXL pris 7,45 sek på Fiocchi 30-06 får jag börja handladda. 

Publicerat

Ett tips är att få med en erfaren kompis som KAN skjuta med ut, det är inte alltid det enklaste att göra rätt/skjuta bra när man är nybörjare.

Det är lätt att göra fel som man kanske inte tänker på. Ut och skjut och njut!

Publicerat

Hehe :) jo. Ska ju som sagt iaf skjuta in den lite tajtare är tanken. Blev ju inte helt 100%

Hur tänkte du ang Haninge Fritz?

Siffrorna verkar stämma överens helt enkelt, dvs. inträdesavgiften och årskostnaden.

Mvh. F