Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutning

Featured Replies

Publicerat

Eller så åker du till Huddinge, du kan skjuta in din bössa även som icke medlem alldeles gratis.

Kontrollera bara att det finns något organiserat skytte den dagen du skall skjuta in.

(Syns på hemsidan http://www.hjvf.se)

Med vänlig hälsning Stefan

• 2 months later...
Publicerat

Tänkte höra med er hur ni gör när ni skjuter in bössorna. Väntar ni tills pipan har svalnat mellan skotten eller kör ni på? :P tänkte om det kanske blir olika träffbilder med en varm pipa och en kall?

/David

Publicerat

Tänkte höra med er hur ni gör när ni skjuter in bössorna. Väntar ni tills pipan har svalnat mellan skotten eller kör ni på? :P tänkte om det kanske blir olika träffbilder med en varm pipa och en kall?

/David

Min hinner aldrig bli så varm att det skulle kunna påverka.

Publicerat

Jag börjar med att ta ut slutstycket och sätta bössan på en bänk med någon form av skjutstöd så att den kan stå själv. Sedan riktar jag in loppet mot någonting långt bort  >200m det kan vara en talltopp en sten i någon backe som utmärker sig eller vad som helst som syns och inte skyms av loppet på det avstånd man befinner sig. Därefter så kikar jag i kikaren utan att röra vid bössan eller flytta den från riktpunkten och kollar var korset är. Men nu får du tänka baklänges. Om korset är under vad som syns i loppet så kommer kulan att gå högt. Korset till höger bössan skjuter till vänster och tvärtom. Skruva nu så att centrum på målet befinner sig i centrum på loppet och korset marginellt under riktpunkt. Nu har du grovinställt vapnet och kommer att träffa ett A4 papper på 100m om du varit noggrann. Provskjut ett skott och mät hur mycket det felar i sida och i lod. Har du ett kikarsikte med cm skala så skruva antal knäpp rakt av och har du moa så dividera med 0,7 och skruva det antalet knäpp. som avvikelsen är. Skjut ett skott till och finjustera. Nu ska det vara klart! Kontrollskjut tre-fem skott och kolla så att inga konstiga fenomen uppstår som kan påvisa något fel med stockning eller annat.

Publicerat

Ja jag håller med. Är det någon som vet nånstans i Sthlm / söder ut som man kan kolla med.

Tyrved i sorunda. Ställ dig i kö drick en kopp kaffe rulla fram en ny tavla 10 kr.

S.