Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handikapsfrågor

Featured Replies

Publicerat

Eftersom jag varit med om en olycka och blivit lite justerad har jag lite frågor....Hur löser folk som har en arm det med skyttet, borde va en del som sett någon och det kanske till och med kan va någon på forat som är enarmad som har tips?

Mvh Ingemar

Publicerat
  • Författare

Vilken halvautomat är driftsäkrast?

Publicerat
  • Författare

.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

lite frågor innan vissa svar

hur menar du med "justerad" och är det under kort tid eller varaktigt ?

vilken typ av jakt avser du att bedriva   

vissa använder olika stöd och andra använder den oskadade armen som stöd och skjuter med olika lösningar

handlar mest om vilket handikapp du har

när det gäller vilken automat som har bäst driftsäkerhet så svarar jag den som vårdas regelbundet

iofs så skulle jag köpa en bar eller en helix men tvivlar att dom är dom driftsäkraste

Publicerat

lite frågor innan vissa svar

hur menar du med "justerad" och är det under kort tid eller varaktigt ?

vilken typ av jakt avser du att bedriva   

vissa använder olika stöd och andra använder den oskadade armen som stöd och skjuter med olika lösningar

handlar mest om vilket handikapp du har

när det gäller vilken automat som har bäst driftsäkerhet så svarar jag den som vårdas regelbundet

iofs så skulle jag köpa en bar eller en helix men tvivlar att dom är dom driftsäkraste

Helix är en snabb rakrepeterande bysse, men väldigt trevlig.

jag skulle tittat på sauers 303 heter den nog, enligt mig enda valet, nja första valet :smile:

Jag själv har ju valt bort automater för jag har fått för mig att dom inte skjuter lika tätt som en vanlig, men det är jag det!

Och har man bara en arm så måste .... NÅ du kan ju repetera med samma hand som du trycker av med väl?

Då är det nog en fördel kanske med dessa rakrepeterarna?

helix, blaser mauser och tror det var browning som kommit med en ny där du bara drar bakåt, framåt fixar bössan själv!

Jag ska själv få till en blaser 93a med en grs stock men den är i 270 wsm som kanske inte är det optimala för prickskytte då rekylen är snärtig men den får du gärna prova när den är färdig.

Publicerat

ah sauer 303 var den jag menade

Publicerat
  • Författare

Jag har idag ingen funktion i vänster arm alls den är helt lam men har förhoppningar om att jag ska få tillbaka en hel del men det kommer nog ta tid och kan inte räkna med att jag har någon hjälp av armen det här året. Jag äger tre st jämtar som jag jagar med så det är den jakten jag framför allt bedriver.

Publicerat
  • Författare

Jag har en blaser nu men det blir för omständigt att repetera. Om man inte har ett bra skjutstöd då förstås...

Publicerat
  • Författare

Saurn verkar fin ska kolla upp den och se om jag kan provskjuta lite.

Skulle va intressant att veta om det finns skjutstöd, eller om det blir för omständigt och enklare att bara använda terrängen som skjutstöd

Publicerat

aj fan hmm hade varit en enkel sak om du hade bedrivit stillasittande jakt med ett lämpligt stöd att ha med dej men ska du jaga älg som hundförare så blev det mycket jävligare med lämpligt stöd  du råkar inte ha nån stabil jaktintresserad person i lagom längd som är skottfast ?

det kan funka att använda terrängen men som du sa du är i princip enarmad just nu gör det mesta jäkligt svårt med en bra hantering av vapnet

ska fundera lite och kolla på vissa grejer  kan ta nån dag tyvärr

Redigerad med killer_mouse

Publicerat

Då är som sagt sauern den du ska titta på.

det finns ju skjutstöd som går från livremmen och upp till där vänsterhanden håller om kolven men då måste du ju kunna ha handen där!

Lycka till!

Publicerat

Borde kanske inte nån lätt tex bygel vara att föredra? Lite bökig omladdning men smidig att manövrera med en hand till anläggning än en tung bössa? Med vänlig hälsning, hoppas du blir återställd

Publicerat
  • Författare

Ja det kanske kan va värt att testa bygel :) jo jag ska nog bli bättre iaf men dom spår ingen snabb återställning, och helt återställd blir jag nog inte. Bara kotorna repat på sig så man törs ut och panga så får man nog bättre uppfattning hur man ska göra.

Publicerat
  • Författare

Kanske man kan anpassa kolven också med ett bättre typ pistolfattning det kanske hjälper till bra nog?

Publicerat
  • Författare

Är det skillnad på driftsäkerheten på olika kalibrar på halvautomater?

Publicerat

Är det skillnad på driftsäkerheten på olika kalibrar på halvautomater?

nja vetefan  visst finns ju vissa kalibrar som skitar ner mer men jag tror inte att det är speciellt märkbar skillnad

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Hej nu när jag håller på att bygga mig ett bra skjutstöd så fick jag en rätt bra idé (tror ja ;-)) om jag skaffar ett sånt där harris eller liknande borde det inte gå att ta bort ena benet, fjäder ev något mer (?) och så vips har jag en lagom Skjutstav att sätta i mot midjan som jag kan fälla in mot bössan när jag går ?

Vilka ben stöd ska jag köpa isf? Mvh Ingemar

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Publicerat

En tanke som slog mig är att ett z-aim kanske kan modifieras så det funkar för dig?

// gAsToN

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Tittade på den, verkade stabil iaf och kanske fungerar bra? känns som att det är rätt dyr någon som testat?

Publicerat
  • Författare

Ska kolla lite om det går att montera på sauern....

Publicerat

annars så finns det lite olika stöd som fäst i midjan typ onny

Publicerat
  • Författare

Jag förstår inte hur jag ska få stödet upp till bössan när jag ska skjuta, du kan ju testa knyta bak armen bakom ryggen och försöka skjuta med ett stöd som sitter i midjan :-)

stödet måste va fäst i bössan på något sätt!

eftersom jag jagar i ett näst intill sterilt område så innebär det att jag ska "Tombära" bössan så mycket att den måste va rätt smidig att bära, jag tyckte stödet från zaim såg rätt smidigt och kanske kan va något att bygga på iaf :-)

Publicerat

Kika på möjligheterna att montera ett pistolgrepp på bössan sedan satsa på en lätt halvautomat så blir det väldigt mycket enklare att skjuta med en hand. Tror det finns undantag för halvautomater med pistolgrepp om man är såpass justerad att det helt enkelt inte funkar på annat vis men vet inte hur det ser ut efter en viss norrman tyckte det var en bra ide att gå bärsärk med ganska precis ett sådant vapen.

Publicerat
  • Författare

Ja just kanske något jag ska titta på något sådant sen, vilken halv automat tänker du på som är lätt i klass ett?

Publicerat

just fan armen är nästan helt obrukbar tänkte inte på det lessen för det :sad:

vetefan om jag inte hittade en nästan ultimat lösning

http://www.adaptiveoutdoorsman.com/bst-40.html