Publicerat Mars 6, 201313 yr Tja! Har i nuläget en Sako vixen som småviltspang och i det stora hela så är jag nöjd med bössan. Dock så känns det som att det är lite av en kompromiss, tacksam att handladda men sådär lagom spännande kaliber. Planen är att behålla Sakon som enbart rådjursbössa och skaffa mig en Tikka T3 Varmint i cal 204 Ruger som skall tjänstgöra som rävracer. Har sökt en hel del om det här kitet men kan inte hitta några större recensioner om det. Det lilla jag läst verkar lovande dock, enligt Hornady ska den skicka iväg 40 grains v-max i ca 1200m/s vilket skulle innebära att inskjuten med 2 cm överslag på 100 m skall den gå mitt i på 200 och på 300 m gå ca 11 cm lågt. Någon som har några erfarenheter om detta paket? Tanken är att det ska toppas med ett Zeiss victory diavari 3-12*56.
Publicerat Mars 6, 201313 yr Detta är ju fan spännande! Denna tråd kommer att följas nogsamt.. jag är isf mer inne på att bygga om Vixen, nirvana vore en bössa med Sako Quad stuk i .204.. Men skit i det, Tikka var det! Mvh!
Publicerat Mars 6, 201313 yr Författare Japp en tråd räcker gott och väl, är något fel på luren tror jag. Jo jag har gått i funderingarna att bygga på sakon men vill nog behålla 222:an då jag har lediga platser i skåpet. Kollade med en återförsäljare av Tikka och dom ska ha 11400:- för varmint versionen vilket jag tycker låter rimligt. Men vill hursomhelst veta mer om kaliber, köp blir det nog oavsett men vore skönt att höra lite åsikter först.
Publicerat Mars 6, 201313 yr Ett vixenlås är i minsta laget för 204 ruger. Hylsan är ju 47mm. visserligen små kulor men det blir tajt.... Mvh Mangan.
Publicerat Mars 6, 201313 yr Detta är ju fan spännande! Denna tråd kommer att följas nogsamt.. jag är isf mer inne på att bygga om Vixen, nirvana vore en bössa med Sako Quad stuk i .204.. Men skit i det, Tikka var det! Mvh! du har ju t/c centers dimension iom att jag antar det är pipbytare du är efter är själv jäkligt sugen på den kaliber och funderar på just dimension mest pga att man kan ladda friskt och enkelt lätt byta pipa nackdelen är att kolven ser ut som "hej och kom å hjälp mej" men det borde komma nya eftermarknadskolvar eftersom tiden går
Publicerat Mars 6, 201313 yr Författare Ett vixenlås är i minsta laget för 204 ruger. Hylsan är ju 47mm. visserligen små kulor men det blir tajt.... :)Mvh Mangan. Ulf Linderoth byggde sin 204 på en Vixen om jag inte minns fel.
Publicerat Mars 6, 201313 yr Köp en drilling å garminpejl istället Affe;) drevrävar å gryträvar hinner du endå inte träffa med studsarn...
Publicerat Mars 6, 201313 yr Underbar kaliber .204 ruger du ångrar dej inte! sen är det ju samma sak som .222mag i princip vilket är en otroligt fin kaliber
Publicerat Mars 6, 201313 yr Om du ska bygga o göra det enkelt för framtida handladdning så kanske en strypt 223 hylsa hade varit något enklare o ha o göra med? 20 tactical va namnet va? Badger har förvisso rätt han
Publicerat Mars 7, 201313 yr Författare 204 blir det helt klart och tanken är att jag kommer att gå på köpeammo det första året för att sedan börja handladda inom en överskådlig framtid. Sen vore det ju kul att höra hur kulorna beter sig i vilt och då framförallt hur pass vanligt det är med genomskott, för jag vet att med 222:an så krävs det oftast mot skott för att garantera att v-maxen ska stanna i den lilla räv kroppen och jag inbillar mig att den högre farten i 204:an bidrar till värre effekt i räven men mindre risk att kulan vill gå igenom. Sen vore det kul att veta vad man kan vänta sig för precision och även hur pass vindkänslig kalibern är.
Publicerat Mars 7, 201313 yr På tuben finns det en hel del filmer på skottverkan med 204an. Rätt så spektakulärt faktiskt.
Publicerat Mars 7, 201313 yr Ska inte sno Walles tråd men jag säljer nog Vixen isf och köper en Tikka T3 lite i .204. Har aldrig blivit riktigt sams med kolven på vixen. Mvh!
Publicerat Mars 7, 201313 yr Fn hippen det var ju just det en sådan som jag kände att det var rätt att föreslå även för Anton, en T3 Lite i 204 med en lagom tub på samt dämp är en helt sjukt fin rigg enligt mig. Att bygga en 204 R på ett vixen lås är verkligen inte optimalt, oklart vad Lindroth byggt sin på så är vixen låset kort redan för 223 Rem, med 222 Rem Mag hylsa och långa kal 20 kulor så blir utrymmet obefintligt. /CHristian
Publicerat Mars 7, 201313 yr Lindroth's bygge är på en Sako. Onekligen intressant kaliber! Lycka till /Cris
Publicerat Mars 7, 201313 yr Mycke vettigare med 20 Tactical i ett vixenlås. Eller varför inte 17 fireball... Mvh magnus.
Publicerat Mars 7, 201313 yr Mycke vettigare med 20 Tactical i ett vixenlås. Eller varför inte 17 fireball... Mvh magnus. Absolut om man begränsar sig till det låset, för eget vidkommande skulle en T3 låda om än något överdimensionerad trots allt vara att föredra, med allt vad fördelar med köpeplugg bär med sig framför att köra på ett vixenlås och en 20Tac, detta skriver jag trots att jag själv för lite mer än 15 år sedan svor på att jag skulle äga just en sådan, snart. /Christian
Publicerat Mars 7, 201313 yr Författare Må så vara att Vixen inte är optimal att bygga på men den skall hursomhelst inte få vara delaktig i detta utan den blir kvar som den är och som riktad rådjurspuffra. Sen är jag lite osäker om kalibern har blivit klassad i Sverige än. Vet att för några år sedan var det tal om antingen klass 4-3 men det känns som antingen klass 3 eller 2 är där den borde hamna? Måste fan kolla upp detta, sen Christian så kommer pangen att utrustas med Dämpare, vet inte hur pass illa det är odämpat men det känns inte som ett alternativ.
Publicerat Mars 7, 201313 yr Fabriksammunition finns med klass 3 prestanda idag. /Mike och laddar du själv så fixar du klass 2 om pipan stabiliserar 55 gr kulor
Publicerat Mars 10, 201313 yr Här finns lite info. Blir det en klass trea igen så blir det nog en 20 vartarg. http://www.6mmbr.com/20caliber.html
Publicerat Mars 10, 201313 yr och laddar du själv så fixar du klass 2 om pipan stabiliserar 55 gr kulor Problemet blir väl att hitta kulor i kalibern som väger tillräckligt för att kvala in till klass 2? Henrik
Publicerat Mars 10, 201313 yr http://www.longrangehunting.com/forums/f31/20cal-55gr-berger-varmint-61648/ http://www.bergerbullets.com/products/varmint-bullets/ http://vapex.e-line.nu/svSE/Konsumenter/Handladdning/Kulor/Gevars_Kulor/20_(-204) Det stora bekymret i tillvaron förefaller vara att T3:or är 1:12 i pipan och den aktuella kulan mfl kräver 1:8 stigning. Som med många udda kalibrar eller kulor krävs det nog främst framförhållning för att hitta/köpa in dem. Med T:3 ute som kandidat om man vill ha klass 2 prestanda är det enklaste/bästa att sikta in sig på enligt mig, en begagnad Sako 75 i kal 222/223 dessa har utrymmet att hantera kalibern och göra det snyggt efter en ompipning. Damn it, nu blir jag helt varm inombords och nej det beror inte på mitt Roboi te, jag längar till små hylsor och gulliga kulor med sjukt mycket POOOF-effekt i. /Christian
Publicerat Mars 10, 201313 yr Problemet blir väl att hitta kulor i kalibern som väger tillräckligt för att kvala in till klass 2? Henrik nope ett ickeproblem som sagt kulor finns men bara om twisten accepterar kulvikten
Publicerat Mars 10, 201313 yr Författare Personligen spelar det mindre roll vilken klass bössan ligger i men för att underlätta montering av Dämpare så hade den ju gärna fått gå under klass 2. Sen tror jag att det inte skall vara något problem att luska fram en licens även om det är klass 3. Har iaf kollat naturvårdsverket och där fanns den ej med. Ringde handläggaren och hon ville få in licens ansökan först för att därefter skicka frågan till NVV för att få det bekräftat i vilken klass dom skulle lägga den typ. Kommer att skicka in ansökan i slutet på April så får vi se vad dom kommer fram till. Men spontant så även om Tikkan inte grejar dom tyngre kulorna i teorin så klarar den ju dock av kraven på klass 2 vad gäller kulvikt och antal levererade joule. Hursom, mina planer är att skicka iväg 40 grains v-max med bössan och det torde vara rätt giftig rävmedicin.