Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

204 Ruger, erfarenheter någon?

Featured Replies

Publicerat

Kanon att få den i klass 3 då får den åka med i skoter pulkan,då kan man få med den upp till fjälls för rävlock.

Publicerat

när det ändå är uppe - gäller det som står på licensen eller den kula man faktiskt skjuter? tänkte på dispans för terrängfordonstransport m.m.?

Publicerat

Det är vapnets klassning som gäller. Var det ammunitionen som avsågs så kunde man jaga ripa med 50BMG då helmantel automatiskt blir klass 3. Första skrivningen i regelverket så stod det kulammunition i klass 3 fast det är ändrat till vapen i klass 3 och minns jag inte fel så har man för säkerhets skull lagt till max kaliber 22.

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag har en T3 i kal .204:a, den skjuter vansinnigt bra med Hornady's fabriksladdade 32grs V-Max kronograferad till 1150 m/s i en 20tums pipa...

Med vänlig hälsning

Tommy

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Låter ju helt klart lovande, är väl huvudsakligen 32:orna som jag hoppas mest på. Blev inte sådär satans positivt överraskad när jag lämnade in licensen, jag skulle nämligen få bössan först i oktober!Hade ju varit smutt att hinna med rävarna i höst men nu får den iaf testas skarpt under vinterns rävvak.

Publicerat

Hejare till rävkaliber!! .222mag som den baseras på klämmer 40gr v-max i 1170. Vilket är en fin sak det också. Finns väl antagligen mera köpesammo till .204 men jag älskar att handladda så jag överlever nog!

Publicerat

Har du sökt på ett specifikt vapen Walle? Kollat så pangen verkligen finns? Annars är risken att Sakos leveranstider vida överstiger polisens licenshandläggningstider.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Det skulle vara lugnt, ringde och bokade vapnet först genom återförsäljareren och sedan skrevs den öppna licensen. Tror att öppen licens bara gäller i 6 månader så hade leveranstiden varit längre än så hade det blivit problem. Hur som, äckligt lång väntetid men enligt Sako är det en såpass ovanlig kaliber och då fick man tydligen räkna med det...

Publicerat

Den samlade erfarenheten av Sako Sweden antyder att ditt största problem lär bli att få fram bössan  :sad:

Publicerat

Fick vänta ett halvår på en Tikka T3 .223 trots att allt var standard (öppna riktmedel, ingen gänga, 1/8'').

Men det är inget jag sörjer idag :)

Publicerat

Väntade 8 månader på en T3 super varmint s/s i 308 win. Varmint kunde jag få direkt. Väntade på en beretta i 14 månader dök aldrig upp?

Kompisen har väntat 7 månader på en sako 85 i 6,5x55.

Tror inte du får se någon bössa innan 10 månader tyvär:-( men hoppas jag har fel?

S.

Publicerat

Tipsar om Sunes jakt och fritid på Åland. Tror ni kan spara lite på att snacka med han när det gäller Sako och Tikka.

Publicerat
  • Författare

Äsch, det där får lov att lösa sig med lite charm från min sida. Snackade med licenstanten nyss och hon skickade licensen igår. Självklart fick jag den på klass 2 så nu skall det beställas dämpare.

Publicerat

Grattis! Då har du bara det stora hindret kvar.. Sako Sweden! Tror Sunes Jakt är ett hett tips ärligt talat..

By the way.. om ngr dagar erbjuds det rikligt med skyddsjakt ute hos vår gemensamme vän  :cool:  :cool:

Publicerat

Grattis! Då har du bara det stora hindret kvar.. Sako Sweden! Tror Sunes Jakt är ett hett tips ärligt talat..

By the way.. om ngr dagar erbjuds det rikligt med skyddsjakt ute hos vår gemensamme vän  :cool:  :cool:

Framförallt priset från Sunes är bra. Då jag var på Virå å sköt kolla jag med instruktörn där som skulle ha en Grissly och det skilde 5-6k.... Black Bear:n jag köpte var mellan 6-7k billigare hemma på holmen jämfört med Swe.

• 4 months later...
Publicerat

Schnyggt! :thumbsup:

Publicerat

Men fan va läckert!! I princip så kan du nu skjuta allt du kan se nattetid med blotta ögat i gott ljus, galet!! Du har kommit dit jag velat, allt som nästan känns skjutbart i dåligt ljus är skjutbart och det går att hålla mitt i.. Läckert!

Publicerat
  • Författare

Löp och köp gubben ;) Ska dra på dämpare och sen även byta kikare innan snön faller. Sen tror jag att min första sanna förälskelse är i hamn.

Publicerat

Helt bortsett från att flackskjutningen inte är så himla imponerande är det fortfarande det lilla problemet med vinden. Avstånd är busenkelt att mäta och kompensera för, vinden är det som fuckar upp tillvaron även för supererfarna fältskyttar...

I sexånhalvan laddade jag 95 gr V-Max till jämnt 1000 m/s. Inskjuten 2 cm högt på 100m så går den 22,5 cm lågt på 300 m, 3 m/s rak sidvind ger 15 cm vindavdrift. En 32 gr V-Max i 1150 m/s droppar inte ens 3 cm mindre, men den driver 24 cm...

Noga räknat (15,1 resp. 24,3) är det 61% mer vindavdrift.

Men som f.d. ägare till en .220 Swift så förstår jag tjusningen med riktigt snabba pilar i lågrekylerande bössor: man ser träffen i kikaren. ;-)

-- Mats

Publicerat

Det är inte alltid så men ofta så har man ingen vind att ta hänsyn till nattetid.. 

Läckert oavsett! Du missade ett hyggligt kråkrace i helgen gubben  :biggrin: