Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skarpsprungen stövare som inte väcker?

Featured Replies

Publicerat

vad ska man välja för rasen om man vill ha en skarpsprungen stövare som inte väcker? varför jag inte vill ha en hund som väcker är för det är väldigt opassande vid mårdjakt, grävlingsjakt och lojakt. ni kan även lägga upp parningar som kommer komma nästa vår! jag kan tänka mig i princip alla stövar raser!

Publicerat

Titta på en American foxhound om det är den typen av jakt du har tänkt ha den till.

Publicerat
  • Författare

jo helt klart ett intressant val men det är ju alltid en chansning att ta från en liten ras som man inte kan någonting om inte för att jag kan någonting om andra stövar raser men där finns det ju jaktprovs historier att gå på i alla fall..

Publicerat

Finns många raser som inte väcker. Hellre en hund som väcker och jagar än tvärt om .finns en nära dig som har ett riktigt bra exempel på dyr hund som inte kan jaga;)Men läser man via Facebook osv är den ruggig

Publicerat
  • Författare

du har helt rätt fc om en hund som väcker och jagar är bättre än tvärt om men då det finns dem som jagar på det sätt jag vill så vill jag ha en sånn! :)

Publicerat
  • Författare

man kan sammanfatt det så här! jag vill ha en hund som jagar inte driver det vill säga hunden ska driva för att komma ikapp villebrådet! kanske inte mest taktiskt på räv om man vill ha långa drev alla dagar men jag har varit med om 5 timmars drev med en sådan hund några gånger det slutar ganska ofta som så att man slipper använda bössan!

Publicerat

Är inget att sträva efter Jameson.

Publicerat

Är inget att sträva efter Jameson.

Nähä... Så numera är löskäftade, långsamma hundar det enda man får sträva efter...

Publicerat
  • Författare

det krävs inte mycket för en 25 kilos hund att nypa en räv! klart att det hade varit bättre om det blir ståndskall men vad fan ska man göra liksom?

Publicerat

Finns många raser som inte väcker. Hellre en hund som väcker och jagar än tvärt om .finns en nära dig som har ett riktigt bra exempel på dyr hund som inte kan jaga;)Men läser man via Facebook osv är den ruggig

Du har även chans att få en bra foxhund om du väljer efter MERITERADE föräldrar och inte lyssnar på hörsägen ,för det har jag sett o märkt att om man inte kan gå jaktprov med sin hund så har man heller ej det rätta förtroendet för hunden ifråga. Visst finns det extremt bra hundar oxå som inte har gått jaktprov men procenten bland de ostartade är mycket liten och om man är intresserad av hundar o avel så borde det ligga i varje ägares intresse att bevisa att hunden är duglig för avelsarbete(ifall man har tänkt använda den i avel) :thumbsup: . För detta gäller samtliga raser och finns ingen bortförklarning ifall man är intresserad. Största delen av parningarna på a-foxen i Finland är oxå på mest omeriterade tikar och sånt är mest för att tjäna en liten slant tyvärr och om man fortsätter med detta kommer foxhunden oxå tyvärr att dö ut inom x antal år.

Publicerat
  • Författare

jag tittar just nu på finne hamilton a-fox och intressanta blandraser.

finne + bra dokumenterad jaktlust! bra skall spårnoga på kalla slag! - väckning premieras hos rävhundar, 90 % är har hundar, inte känd för att vara riktigt sanbb!

hamilton + bred ras dokumenterad jaktlust och känd för att vara lite snabbare och hårdare i skallet än andra nordiska raser. - 90 % harhundar inte byggd lika atletisk som tex finne eller a-fox

a-fox-snabbhet rovintresse/skärpa när det kommer till mer än räv. hård iskallet! - har blivit lite av en trend att ha amerikanska hundar där av många skit parningar! svårt att hitta intressanta parningar! ojämna! rätta mig om jag har fel? jag har bara läst om dessa när det kommer till räv/andra rovdjur däremot har jag jagat hare med flera finnar!

Publicerat

jag tittar just nu på finne hamilton a-fox och intressanta blandraser.

finne + bra dokumenterad jaktlust! bra skall spårnoga på kalla slag! - väckning premieras hos rävhundar, 90 % är har hundar, inte känd för att vara riktigt sanbb!

hamilton + bred ras dokumenterad jaktlust och känd för att vara lite snabbare och hårdare i skallet än andra nordiska raser. - 90 % harhundar inte byggd lika atletisk som tex finne eller a-fox

a-fox-snabbhet rovintresse/skärpa när det kommer till mer än räv. hård iskallet! - har blivit lite av en trend att ha amerikanska hundar där av många skit parningar! svårt att hitta intressanta parningar! ojämna! rätta mig om jag har fel? jag har bara läst om dessa när det kommer till räv/andra rovdjur däremot har jag jagat hare med flera finnar!

Välj vilken ras som passar dig bäst ,det råd jag vill ge att vara noga med föräldradjuren så har du stor chans att få en bra jakthund o extremt noga skall du vara ifall du väljer en a-fox för det finns för många som avlar på skit där pga nymodighetens behag tyvärr :sleep: Se åtminstone till att tiken är jaktchampion och hanen oxå är meriterad MVH J.S

Publicerat
  • Författare

mest troligt blir det väl att ta från finland då ni verkar ha kommit längre inom både a-fox och finnstövare när det handlar om rävhundar! helst skulle jag ta en blandras där man har direkt info om hur hundarna jagar då en inkomst som består av ett studiebidrag inte direkt gör en fet! visst har ni lägre priser på valpar i finland?

Publicerat

jag har en finntik med dom egenskaper du söker. Tyst på slag o dom första hundratalet metrar drev när hon ligger precis i hasorna på räven. Vinddrivare så länge det går, om det går, vittringsförhållande varierar ju. Hon har dock aldrig tagit eller ställt någon oskadad räv. Men mycket grytjakt blir det.       Ingen  optimal stövarjakt men i kombination med en duktig grythund är det effektivt. Med rätt räv o rätt förhållande (lättsprunget för räven) kan man få långa o buktande drev. Vi har inte mycket lo här(än) så där är hon ett oskrivet blad.

Publicerat

Den ras man inte behöver skryta upp tror jag mest på..

Finns nu ett antal hundar som fått 100 rävar på drev för sig som jag tycker är ett signum att dom är bra,hundar som inte behöver snackas upp eller inte..

Tyvärr väldigt ointresserad själv att avel och förstår vissa vill tjäna pengar på det,men motpolen kommer alltid vara finnas hos mig mot dom..

Publicerat

När du nu är så blyg FC så får vi som jagat med dampdjuret hjälpa till.

Visst är jycken din ett solklart ämne för avel, men har man inte intresset så är det ju bara så. Tror nog dock att uppfödaren gärna skulle se ett par jaktprov, men då får han ju först våga sig till Sverige :wink: .

post-1031-0-35517500-1363450116_thumb.jp

Publicerat

Nähä... Så numera är löskäftade, långsamma hundar det enda man får sträva efter...

"men jag har varit med om 5 timmars drev med en sådan hund några gånger det slutar ganska ofta som så att man slipper använda bössan!"

Lugn å fin nu korpen, var detta jag inte tycker man skall sträva åt. Att hunn ska dräpa oskaddatvilt.

Publicerat
  • Författare

klart att man inte ska sträva efter sånnt men ska man ha en hund som har modet och skärpan att skälla tex björn riktigt bra så tror jag nog att du får en hund som biter ihjäl räv på köpet... hur som så är ju självklart ett bra val men det är ganska svårt att hitta en riktigt intressant parning där också.

Publicerat

Det är milsvid skillnad på att våga jobba med björn och dräpa vilt! Att det skulle vara ett signum för en bra hund är nog en grav feltolkning av skärpa och mod. Det är aldrig okej att en hund avslutar själv på oskadat vilt.

Publicerat

Skaffa då en blandning mellan en  stövare och nån spetsras, där borde du få det du söker. Har en kompis som har en sådan och driver i 25-30 km/h när den driver och skallar ändast vid synkontakt...helt värdelöst om den vore min stövare, med effektiv då den springer ifatt rävarna om dom inte går i gryt fort. Men dom går oftas i gryt fort.

vad ska man välja för rasen om man vill ha en skarpsprungen stövare som inte väcker? varför jag inte vill ha en hund som väcker är för det är väldigt opassande vid mårdjakt, grävlingsjakt och lojakt. ni kan även lägga upp parningar som kommer komma nästa vår! jag kan tänka mig i princip alla stövar raser!

Publicerat

Skaffa då en blandning mellan en  stövare och nån spetsras, där borde du få det du söker. Har en kompis som har en sådan och driver i 25-30 km/h när den driver och skallar ändast vid synkontakt...helt värdelöst om den vore min stövare, med effektiv då den springer ifatt rävarna om dom inte går i gryt fort. Men dom går oftas i gryt fort.

Rätt mig om fel,sånna hundar får man sällan mer vilt för då dom brukar äga egenskaper på söka dåligt..

Mkj-jo man ska gå jaktprov för det är bästa,men min är inte helt ren på fuldjur alltid, sen har det alltid varit nå skit i vägen så jaga för ett jaktprov och lägger mina surt förärvda slantar på bra jakter hellre  :wink:

Publicerat

Min stövartik var i yngre år precis det du söker, dvs väckte aldrig ett jäkla påstik då hon fick upp och drev väldigt hårt. (räv) Men underligt nog så skallade hon väldigt mycket på grävling vilket gjorde att dom oftast han under nått innan hon fick fast dom,med några få undatag där hon ställde dom mot nått träd. Hon testades inte på lo som ung så där kan jag inget säga om vad hon gjorde, men på äldre dagar så vid test så väckte hon inte på lon. Numera så väcker hon precis så lagom som jag önskat på räv. :)

Publicerat

Rätt mig om fel,sånna hundar får man sällan mer vilt för då dom brukar äga egenskaper på söka dåligt..

Behöver inte rätta dig...är precis så det är med den hunden. ;)

Publicerat
  • Författare

skriv ut dem fördelar och nackdelar som finns med finnstövare är ni snäll ni som äger/jagat mycket med rovjagande finnstövare? samma med fox och alla andra raser

Publicerat
  • Författare

Det är milsvid skillnad på att våga jobba med björn och dräpa vilt! Att det skulle vara ett signum för en bra hund är nog en grav feltolkning av skärpa och mod. Det är aldrig okej att en hund avslutar själv på oskadat vilt.

nu har jag jagat lite björn men dem gånger då hundarna har visat upp en enorm skärpa så har björnen stått bättre! och en hund med den sortens skärpa nyper mest troligt räv! jag säger inte att det är bra men det ena ger det andra! det krävs inte så mycket mod av en hund att bita ihjäl en räv