Publicerat Mars 16, 201313 yr Eftersträva å eftersträva... Det är väl som det är om räven blir tagen av hunden på land. Räven har ju alltid ett val... Gryt! Tycker inte att man ska bli skalperad om hunden är så hård så den nyper rävar på drev, visar mer att hunden är av det rätta virket. Händer endå inte varje dag så. Förlvrigt så har jag en glappkäftig långsam hund, endå har katterna klättrat upp i träd efter någon/några km, samt att rävarna brukar krypa ner innan timmen ofta. Jävla skithund..
Publicerat Mars 16, 201313 yr Författare Eftersträva å eftersträva... Det är väl som det är om räven blir tagen av hunden på land. Räven har ju alltid ett val... Gryt! Tycker inte att man ska bli skalperad om hunden är så hård så den nyper rävar på drev, visar mer att hunden är av det rätta virket. Händer endå inte varje dag så. Förlvrigt så har jag en glappkäftig långsam hund, endå har katterna klättrat upp i träd efter någon/några km, samt att rävarna brukar krypa ner innan timmen ofta. Jävla skithund.. ok är det tillfälligheter eller har hunden fått en sån press på katterna så dem träat? vad för ras?
Publicerat Mars 17, 201313 yr Rätt mig om fel,sånna hundar får man sällan mer vilt för då dom brukar äga egenskaper på söka dåligt.. Mkj-jo man ska gå jaktprov för det är bästa,men min är inte helt ren på fuldjur alltid, sen har det alltid varit nå skit i vägen så jaga för ett jaktprov och lägger mina surt förärvda slantar på bra jakter hellre Lägger dina surt förvärvade slantar på bra jakter? Du kan även ha en bra jakt på prov för mig är det mera värd om hunden funkar än att skjuta numera förvisso sprang mellan 20-30 rävar in i hagelsvärmen denna säsong efter älgjakten oxå men det är en bisak när jag var yngre var de väl viktigare med skyttet. Var o jagade med en viss R.Salomonsson i början av 2000 talet han kör med blandningar o skjuter nog kanske mera än största delen på detta forum o jävligt trevlig var han med så nog finns det även blandisar som funkar!
Publicerat Mars 17, 201313 yr O dessutom brukar de entusiastiska jägarna vilja ha hundar från meriterade o bra föräldrar när de söker efter ny valp fast de säger att de inte är intresserade av jaktprov DET TYCKER JAG ÄR KONSTIGT De som vill tjäna pengar på det brukar oftast vara såna som säljer dyra valpar med omeriterade hundar skulle aldrig köpa en sånn hund själv!
Publicerat Mars 17, 201313 yr Författare jag tar hellre en valp från hundar jag eller trovärdiga personer som jag känner har jagat med än alla jaktprov i världen! jag vet några hundar i min närhet som jag skulle hugga av min ena arm för att få äga och skulle kunna betala 15 000 kr för en valp men ingen av dem är meriterade. rovdjursjägare över lag brukar vara ointresserade av just jaktprov. jag skjuter hellre en ungräv i augusti än att ha en etta på jaktprov. en kompis har tagit en foxhound som är uppåt året nu och den verkar gå som tåget så vi får se har man tur kan man kanske få en valp där. annars blir det nog finnstövare för mig också! dem är helt enkelt för bra för att det inte ska vara ett ganska självklart val!
Publicerat Mars 17, 201313 yr Titta mer efter individer än raser, raserna är betydligt mindre enhetliga än vad som oftast påstås... Bra hundar är bra oavsett ras... :-) Att modet att skälla björn hänger ihop med huruvida hunden tar mindre djur själv eller inte är generellt sätt fel, har massvis med exempel att ösa ur från både egna och andras hundar, och vad ja kan se finns inte d minsta lilla samband. Strävhår, ber om ursäkt, feltolkade dej...
Publicerat Mars 17, 201313 yr Författare ok intressant. det känns som att det ena ger det andra men hur som är det inget jag bryr mig om tar den räven så gör den den skäller den ståndskall så är ju det roligare för mig då jag får smyga in och skjuta den! du har helt rätt vad som gäller individer men när man ser det som en individ fråga så blir ju finnstövare genast intressant då dem är flest individer! speciellt på finska sidan.
Publicerat Mars 17, 201313 yr Lägger dina surt förvärvade slantar på bra jakter? Du kan även ha en bra jakt på prov för mig är det mera värd om hunden funkar än att skjuta numera förvisso sprang mellan 20-30 rävar in i hagelsvärmen denna säsong efter älgjakten oxå men det är en bisak när jag var yngre var de väl viktigare med skyttet. Var o jagade med en viss R.Salomonsson i början av 2000 talet han kör med blandningar o skjuter nog kanske mera än största delen på detta forum o jävligt trevlig var han med så nog finns det även blandisar som funkar! För mig är jakten prestigelös för egen del(vill ha en hund som reder min misstag)..Behöver inte hävda mig eller min rasen jag har i koppel idag.Prov kanske jag går men känns som jag kommer välja jaga istället för gå prov faktiskt,om jag inte oxå lyckas muta en domare jag inte nått emot A-foxar utom dom flesta som knullat upp jakter för mig ägt en sådan,även du borde veta det...Vet flera hundar som ägarna lurar folk att ska vara duktiga,igenom lägga ut filmer när dom gör enstaka bra saker.. Robert har bra hundar inge snack om det,men hurvida man kommer vidare på dom låter jag vara osagt, Ps var anmäld till KK men en olycka satte stopp för min medverkan,kanske nästa år åker jag och jagar på skaren istället för jaga katt
Publicerat Mars 17, 201313 yr För mig är jakten prestigelös för egen del(vill ha en hund som reder min misstag)..Behöver inte hävda mig eller min rasen jag har i koppel idag.Prov kanske jag går men känns som jag kommer välja jaga istället för gå prov faktiskt,om jag inte oxå lyckas muta en domare jag inte nått emot A-foxar utom dom flesta som knullat upp jakter för mig ägt en sådan,även du borde veta det...Vet flera hundar som ägarna lurar folk att ska vara duktiga,igenom lägga ut filmer när dom gör enstaka bra saker.. Robert har bra hundar inge snack om det,men hurvida man kommer vidare på dom låter jag vara osagt, Ps var anmäld till KK men en olycka satte stopp för min medverkan,kanske nästa år åker jag och jagar på skaren istället för jaga katt Vi syns nästa år då på KK så får vi ha en riktig inbördes match De flesta brukar vara mera ordentliga av nån orsak när man träffar dom mellan fyra ögon än på internet
Publicerat Mars 17, 201313 yr jag tar hellre en valp från hundar jag eller trovärdiga personer som jag känner har jagat med än alla jaktprov i världen! jag vet några hundar i min närhet som jag skulle hugga av min ena arm för att få äga och skulle kunna betala 15 000 kr för en valp men ingen av dem är meriterade. rovdjursjägare över lag brukar vara ointresserade av just jaktprov. jag skjuter hellre en ungräv i augusti än att ha en etta på jaktprov. en kompis har tagit en foxhound som är uppåt året nu och den verkar gå som tåget så vi får se har man tur kan man kanske få en valp där. annars blir det nog finnstövare för mig också! dem är helt enkelt för bra för att det inte ska vara ett ganska självklart val! Jag har aldrig o kommer aldrig att skjuta en räv i augusti Dom är ju bara halväxta då.
Publicerat Mars 17, 201313 yr Författare ni får gärna länka kennlar som föder upp rävstövare av alla raser och sorter! nästa vår ska jag ta en valp är planen!
Publicerat Mars 17, 201313 yr ni får gärna länka kennlar som föder upp rävstövare av alla raser och sorter! nästa vår ska jag ta en valp är planen! Eftersom du inte var intresserad av att meritera din hund så borde du väl oxå ta valp efter hörsägen? Det blir svårt att köpa efter en bra kombination om du inte är intresserad av prov för det är trotsallt det enda vi har att gå efter.Förutom hundar som man jagat med då!
Publicerat Mars 17, 201313 yr Titta mer efter individer än raser, raserna är betydligt mindre enhetliga än vad som oftast påstås... Bra hundar är bra oavsett ras... :-) Att modet att skälla björn hänger ihop med huruvida hunden tar mindre djur själv eller inte är generellt sätt fel, har massvis med exempel att ösa ur från både egna och andras hundar, och vad ja kan se finns inte d minsta lilla samband. Strävhår, ber om ursäkt, feltolkade dej... Inte så svårt när man skiver som man gör
Publicerat Mars 17, 201313 yr Författare Eftersom du inte var intresserad av att meritera din hund så borde du väl oxå ta valp efter hörsägen? Det blir svårt att köpa efter en bra kombination om du inte är intresserad av prov för det är trotsallt det enda vi har att gå efter.Förutom hundar som man jagat med då! jag är inte intresserad av att gå prov med egen hund jag vill jaga! däremot kan jag spendera flera kvällar i rad genom att läsa provberättelser och liknande! men strunt samma jag vet vad jag vill ha och det visste jag före jag skaffade den här tråden! ni får gärna länka lite kennlar som har rävstövare.
Publicerat Mars 17, 201313 yr jameson116, du är urtypen för uppfödarnas stora dilemma, alla vill ha valp efter meriterade föräldrar,men mycket få vill meritera sina hundar. Jag ska snart para min ena tik (meriterad på både utställning och jaktprov) av hennes tidigare 7 valpar har 2 startat på prov, den ena har jag själv, hur kul är det som uppfödare att säga till valpköparna att endast 2 har gått prov men dom andra jagar bra dom oxå, för det har ägarna sagt Ett annat problem som uppfödare har är när det ska kollas patella, höftleder, ögonlysas mm. Vad tror du ägarna säger? jo det har jag inget intresse av, hunden haltar ju inte eller den ser ju bra Hur ska vi kunna hålla raserna friska och jaktdugliga när valpköpare inte är intresserade? Jag vill ju jaga med min hund, visst, och förmodligen med nästa oxå men ska detta fortsätta så kanske det inte går så bra om ett antal generationer.
Publicerat Mars 17, 201313 yr Författare ja ni har nog missförstått mig jag har en vorsteh och en jämthund jämte han jag gått 5 prov ed hon är jaktchampion och har A höfter! det viktigaste efter att hunden jagar är att den är frisk! vorstehn är 2 och planen är att gå prov med hon till hösten men jag går prov just för att det är viktigt för dem jag har tagit hundarna av! och om den jag tar stövare av vill att jag går ett prov eller 2 så gör jag det men jag hatar det! förresten så har vorstehn också a höfter ( även alla hennes syskon som jag har koll på) så jag är inte helt omedgörlig
Publicerat Mars 17, 201313 yr Hmm. Väldigt individuellt på hunden... har en plott som knappt väcker något å är snabb sprungen. . 4a grävlingar å en lokatt skjuten nu. Och han är 1 år 2månader. Helt värdelös på räv jakt då han krockar i princip med räven å kör den i gryt efter några minuter.. Men en plott ellee en Foxhound?
Publicerat Mars 17, 201313 yr Författare nja plott finns inte med i planerna. foxhound kan det bli om dem parar en hund jag har koll på med någonting intressant! annars ligger finne nära nu! verkar som att dem flesta blir jakthund mer eller mindre