Publicerat Mars 20, 201313 yr Den praktiska hanteringen- Kräver omsorg, eftertanke, insikt om hur omgivningen kan se på saken ( enligt en källa på RS är de bilder som florerar på nätet inte äkta och från den nu aktuella skyddsjakten, jag varken kan eller vill ägna tid åt att utreda det), Håller med...det skall skötas snyggt! Sen är jag också brydd över 'mognadsgraden' av kalven på bilden. Jag tycker fostret ser aningen stort ut för att vara ca 2½ månad före kalvning!? Hos hjortdjur sker en väldigt stor tillväxt av fostren sista dräktighetsmånaden!
Publicerat Mars 20, 201313 yr Lite osmakligt att skjuta djur så långt fram i dräktigheten, men vad jag fattat så var det ju kor dom hade skyddsjakt på, eller har jag fel? Däremot skulle jag gärna idiotförklara den som lämnar fostret liggande till allmän beskådan, det är RIKTIGT osmakligt.
Publicerat Mars 20, 201313 yr Däremot skulle jag gärna idiotförklara den som lämnar fostret liggande till allmän beskådan, det är RIKTIGT osmakligt. Det jag funderar på är om någon rotat igenom slaktresterna och dragit fram älgfostret för att skapa den ilska mot jägarkåren som vi ser på FB mm... Jag vet faktiskt inte riktigt varifrån bilderna kommer.... Sedan kan man fundera på andra saker också. Samma bild skulle kunna vara tagen efter ett trafikeftersök, men spridas på detta vis för att smutskasta jakten och de som utövar den.
Publicerat Mars 20, 201313 yr Jag har några saker emot denna skyddsjakt. Till att börja med så borde den inte behövas. Vi har inte så jätte snabba förändringar i älgpopulationen. Det borde gå att sköta detta bättre med den ordinarie avskjutningen. Det är ju faktiskt så att dessa älgar har orsakat skogsskador i ett antal månader extra för att man inte hade en bättre planerad avskjutningsplan under ordinarie jakt tid. Köttet är dessutom normalt sett av sämre kvalitet nu än i Sept/Okt. Detta är min första största och viktigaste synpunkt i ärendet! Om situationen med för stora betesskador lokalt har uppkommit pågrund av fenomenet med vandringsälg så är jag än mer tveksam. I så fall har man inte koll på hur situationen ser ut utslaget på ett större område, vilket innebär att man skulle kunna åstadkomma väldigt stora skador på populationen och skjuta ner antalet älgar långt under de förvaltningmål man satt upp. Jämför gärna med att det finns platser där man har svårt att förstå att vissa flyttfåglar skulle kunna vara utrotningshotade när de kommer förbi deras lilla ö i tusental... På sådana platser måste man först ta till en rad andra åtgärder innan man börjar skjuta allt för friskt. Personligen tycker jag att man dessutom borde ta några "vargmiljoner" och forska om alternativ för våra vandringsälgar istället. Jag säger alltså inte att man skall lämna markägaren på just den plätten åt sitt öde. Utan att man skall kombinera lämpliga avskjutningsplaner med andra åtgärder. Och att det krävs mer forskning/stöd för vad dessa andra åtgärder skall vara.
Publicerat Mars 20, 201313 yr Författare Jag har några saker emot denna skyddsjakt. Till att börja med så borde den inte behövas. Vi har inte så jätte snabba förändringar i älgpopulationen. Det borde gå att sköta detta bättre med den ordinarie avskjutningen. Det är ju faktiskt så att dessa älgar har orsakat skogsskador i ett antal månader extra för att man inte hade en bättre planerad avskjutningsplan under ordinarie jakt tid. Köttet är dessutom normalt sett av sämre kvalitet nu än i Sept/Okt. Detta är min första största och viktigaste synpunkt i ärendet! Om situationen med för stora betesskador lokalt har uppkommit pågrund av fenomenet med vandringsälg så är jag än mer tveksam. I så fall har man inte koll på hur situationen ser ut utslaget på ett större område, vilket innebär att man skulle kunna åstadkomma väldigt stora skador på populationen och skjuta ner antalet älgar långt under de förvaltningmål man satt upp. Jämför gärna med att det finns platser där man har svårt att förstå att vissa flyttfåglar skulle kunna vara utrotningshotade när de kommer förbi deras lilla ö i tusental... På sådana platser måste man först ta till en rad andra åtgärder innan man börjar skjuta allt för friskt. Personligen tycker jag att man dessutom borde ta några "vargmiljoner" och forska om alternativ för våra vandringsälgar istället. Jag säger alltså inte att man skall lämna markägaren på just den plätten åt sitt öde. Utan att man skall kombinera lämpliga avskjutningsplaner med andra åtgärder. Och att det krävs mer forskning/stöd för vad dessa andra åtgärder skall vara. Tror det fans en annan tråd som berör om det var nödvändigt med skyddsjakten.... Här ville jag mer ha synen på etiken och moralen, när man skjuter dräktiga kor. Jag konstaterar bara att det är skyddsjakt beviljat, sen ville jag veta varför det är mer fel att skjuta dräktiga kor nu, än i tex Oktober.
Publicerat Mars 20, 201313 yr Personligen anser jag att när man behöver ta till skyddjakt på djur är det ett misslyckande. Skyddsjakt är ett finare ord för människans exploatering. Våra vilda djur verka duga när semestermånaderna infaller( klirr i statskassan från turister) Däremellan kan visst djuren dra åt he-te. Foster eller inte- älgen är ett av sverigen förnämsta djur, och ska behandlas med respekt.
Publicerat Mars 20, 201313 yr Och jag tycker att det är värre nu pågrund av att nu har de redan ställt till med skada i skogen. Alltså etiskt/moraliskt fel. Även om det kanske inte var av samma anledning som de flesta andra negativa siktar in sig på. Sedan tycker jag nog att man skall städa undan lite bättre efter sig. Dock så vet vi väl inte riktigt hur mycket det letats och vänts på åtlar och räntor innan man fått fram de nu cirkulerande bilderna...
Publicerat Mars 20, 201313 yr Kunde inte låta bli att blogga om det: http://lipoptena.blogspot.se/2013/03/straffspark-for-jakthat.html
Publicerat Mars 21, 201313 yr Du får fråga henne. Enligt J&J är det hon som har tagit bilderna Har fotograferat döda älgfosterNu har en kviga och två dräktiga älgkor fällts och kvar i snön låg deras döda foster. Elsebeth Wälivaara har tagit bilder på dem.– Det är vansinnigt att jaga över huvud taget den här tiden på året, med meterdjup snö och när korna är dräktiga. Jag blev så beklämd när jag såg resultatet på slaktplatsen. Det handlar om foster som är stora som en liten hundvalp och som lever när älgen dödas, säger Elsebeth Wälivaara till Västerbottens-Kuriren.http://www.facebook.com/elsebeth.walivaara Det jag funderar på är om någon rotat igenom slaktresterna och dragit fram älgfostret för att skapa den ilska mot jägarkåren som vi ser på FB mm... Jag vet faktiskt inte riktigt varifrån bilderna kommer.... Sedan kan man fundera på andra saker också. Samma bild skulle kunna vara tagen efter ett trafikeftersök, men spridas på detta vis för att smutskasta jakten och de som utövar den.
Publicerat Mars 21, 201313 yr Undrar om jaktmotståndarnas vargar låter bli dräktiga älgar? Fostret dör precis lika bra inne i livmodern som kalven utanför. Så jag har inga betänkligheter om det. Nyttan i detta fall är nått annat. Ett samhälle som tillåter abort på mänskliga foster ska inte ha någon åsikt om dödande av dräktiga vilt hondjur. Ni som har FB, lägg in bilder på aborterade människofoster. Gör det ännu värre, räkna ut biomassan på alla för tidigt skjutna älgkors foster och jämför med biomassan på preventivmedel aborterade människfoster. Kan bli livat.
Publicerat Mars 21, 201313 yr Det jag funderar på är om någon rotat igenom slaktresterna och dragit fram älgfostret för att skapa den ilska mot jägarkåren som vi ser på FB mm... Jag vet faktiskt inte riktigt varifrån bilderna kommer.... Sedan kan man fundera på andra saker också. Samma bild skulle kunna vara tagen efter ett trafikeftersök, men spridas på detta vis för att smutskasta jakten och de som utövar den. Jag är själv jägare och skulle inte ens drömma om att smutskasta jägarkåren. Skyddsjakt på högdräktiga älgkor är inget jägarintresse, det är ett renodlat markägare-skogsbolagsintresse. Jakten sker för att skydda tallplantor! Slaktplatsen där bilden togs upptäcktes en av viltvårdsområdets tillsyningsmän som tog några bilder med mobiltelefon. Vi var tre personer som åkte till slaktplatsen för att dokumentera med en bättre kamera. Självfallet har fostrets befriats från fostersäcken. Du är skyldig mig en ursäkt för dina förfalsknings-och konspirationsteorier utan grund. Elsebeth Wälivaara Styrelseledamot inom Örträsk Viltvårdsområde.
Publicerat Mars 21, 201313 yr Jag är själv jägare och skulle inte ens drömma om att smutskasta jägarkåren. Skyddsjakt på högdräktiga älgkor är inget jägarintresse, det är ett renodlat markägare-skogsbolagsintresse. Jakten sker för att skydda tallplantor! Slaktplatsen där bilden togs upptäcktes en av viltvårdsområdets tillsyningsmän som tog några bilder med mobiltelefon. Vi var tre personer som åkte till slaktplatsen för att dokumentera med en bättre kamera. Självfallet har fostrets befriats från fostersäcken. Du är skyldig mig en ursäkt för dina förfalsknings-och konspirationsteorier utan grund. Elsebeth Wälivaara Styrelseledamot inom Örträsk Viltvårdsområde. Det verkar ändå som du anknyter till jakten i din text (jag har endast läst det som länkats till denna sidan) Det är vansinnigt att jaga överhuvudtaget på den här tiden på året!!! dina ord! Om du inte kan drömma om att smutskasta jägarkåren för något som skogsbolagen styr över så har du i varje fall gjort det i vaket tillstånd och dessutom med bilder i sociala medier. Kanske är en ursäkt och förklaring på sin plats ?
Publicerat Mars 21, 201313 yr Det är i de allra flesta lägen oetiskt i allra högsta grad att jaga,skjuta eller slakta högdräktiga djur,detta är en självklarhet hos normalt fungerande jägare eller djuruppfödare,dock finns undantag när ett akut läge uppstår såsom sjukdom eller skada och då menar jag inte skada på planterad tallskog!!Tyvärr styr nog profiten hos skogsbolagen mer än hänsynen till natur, miljö och etik. Har också en liten gnagande misstanke om det kan vara så att bolagen stöttar vargspektaklet eller är allt kommet ur skattekistan??i vilket fall lika tokigt!
Publicerat Mars 21, 201313 yr Som jag skrev i andra tråden, älgkor skjuter man inte över nyåret så är det bara!
Publicerat Mars 21, 201313 yr Författare Som jag skrev i andra tråden, älgkor skjuter man inte över nyåret så är det bara! Vargar ska inte skjutas, dom ska vara fredade så är det bara! Samma retorik, samma typ av oförmåga att ta in fakta. Endast en högst irrelevant känsla styr varför det bara är så. Vi har herr Krall här och det han beskriver tidigare i tråden, i andra forum tex på jägareförbundets debatt. Skriver en vet om hur vanligt det är att vi jagar dräktiga djur (http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Debatt/Debatt-Svenskjaktse/Debatt-Algkor-draktiga-redan-i-oktober/), tex vildsvin som kan vara dagar från att få kultingar. Så med det fakta som vi har tillgång till (tex att slaktdjur får gå till slakt tom 1 månad innan dräktighetstiden går ut) så borde eg vara logiskt och rimligt att vi kan skjuta dräktiga kor tom iaf sista Mars på samma sätt som några veckor efter brunsten. För inte så länge sedan var det oetiskt att skjuta kalvar..... Vi bör nog alla fundera till lite nu och då för att motivera varför vi tycker si och så om etik och moral. Sen kan man ju alltid komma fram till samma slutresultat, kanske baserade på känslor eller att man tycker att ett djur är vackert, så allt fakta är av underordnad betydelse.
Publicerat Mars 21, 201313 yr Vargar ska inte skjutas, dom ska vara fredade så är det bara! Samma retorik, samma typ av oförmåga att ta in fakta. Endast en högst irrelevant känsla styr varför det bara är så. Det var nog den sämsta jämförelsen på forumet det här året, men lugn det är långt kvar till nytt år
Publicerat Mars 21, 201313 yr Jag är själv jägare och skulle inte ens drömma om att smutskasta jägarkåren. Skyddsjakt på högdräktiga älgkor är inget jägarintresse, det är ett renodlat markägare-skogsbolagsintresse. Jakten sker för att skydda tallplantor! Slaktplatsen där bilden togs upptäcktes en av viltvårdsområdets tillsyningsmän som tog några bilder med mobiltelefon. Vi var tre personer som åkte till slaktplatsen för att dokumentera med en bättre kamera. Självfallet har fostrets befriats från fostersäcken. Du är skyldig mig en ursäkt för dina förfalsknings-och konspirationsteorier utan grund. Elsebeth Wälivaara Styrelseledamot inom Örträsk Viltvårdsområde. Det var en fundering grundad i hur bilderna kommit att användas och inte någon konspirationsteori. Såg för övrigt att även Evald Hellgren står som fotograf på några bilder i omlopp. Problemen kvarstår, både det kring det etiska i själva jakten och den i mitt tycke onödiga ammunition som jakthatarna har fått via dessa bilder
Publicerat Mars 21, 201313 yr Är det ingen alls som jagar älg här i slutet på Feb mån? ex. hur mycket växer ett foster på 20dagar, är rentav nyfiken bara?..Kanske Dr krall kan svara på. Sen jagas det ju dovvilt och dräktiga gyltor som bär foster i sig.. Men där är det annat givetvis ingen skyddsjakt där inte.. och som svar på frågan om jag själv skulle skyddsjaga älgen i Mars mån..nä icke alls.
Publicerat Mars 21, 201313 yr Är det ingen alls som jagar älg här i slutet på Feb mån? Inga kvar o i ca 80 cm snö. Älgjakten tog slut 25/11-12.
Publicerat Mars 21, 201313 yr Författare Det var nog den sämsta jämförelsen på forumet det här året, men lugn det är långt kvar till nytt år Må så vara Jag har ofta varit i argumentation med vargförespråkare och jaktmotståndare. Vissa är bara kategoriskt emot, utan att kunna presentera hur dom tänker och varför dom har intagit den ställningen dom har. Sådana personer går det inte att nå fram till, utan det är lätt att få intrycket att dom är "från en annan del av Köping". Men det finns även vissa som presenterar ett genomtänkt synsätt där dom kan visa på att dom vägt in olika faktorer och på så sätt kommit till sitt ställningstagande. Dessa personer kan jag känna stor respekt för, även om dom inte delar min uppfattning. Samtidigt så kan jag lära mig många nya saker och få andra infallsvinklar och i vissa fall tom helt eller delvis ändra åsikt i en fråga pga att någon annan kan visa på sitt sätt att se på saken. Om man själv vill att någon ska lyssna på vad jag vill, då ser man gärna att motparten tar in det man vill framföra. Då är det rimligt att man själv också lyssnar och tar in det den andre säger och kanske redogör varför man inte kan dela dennes uppfattning...... Där av jämförelsen...... Det är bara så
Publicerat Mars 21, 201313 yr Elsebeth och den som står som fotograf, Evald H, har ett företag (ideverkstaden) där man tillverkat fällor som sålts och marknadsförts för att fpnga vildsvin. Hur många kultingar har blivit modrslösa då dessa fällor använts och det efter att grisen skjutits visat sig vara en sugga med dragna spenar eller där suggan varit full av kultingar. Att fällan dessutom blivit klassad som ogitlig pga att det saknades tillräcklig ventilation och att den framkallade för mycket stress hos de fångade djuren gör ju inte saken bättre. Det är tydligen ok att sitta i Norrland och sälja fällor som på ett högst oetiskt och olagligt sätt skapat lidande för massor med grisar i södra sverige men när det sker en laglig skyddsjakt på älg på hemmamarken där det skjuts älgkor som är dräktiga då passar det att beklaga sig i media. Dubbelmoral? Fast gynnar det den egna plånboken och man slipper se eländet så kanske Elsebeth tycker det är ok.
Publicerat Mars 21, 201313 yr På det här forumet behöver man inte be om ursäkt för teorier och funderingar som kommer upp i trådar så länge man inte går över gränsen och halkar in på personangrepp och i de fallen så ska man anmäla den person som gjort övertrampet till oss moddar så tar vi hand om saken. Detta kan inte anses vara ett sådan fall. Jämta - moderator
Publicerat Mars 22, 201313 yr Är det ingen alls som jagar älg här i slutet på Feb mån? ex. hur mycket växer ett foster på 20dagar, är rentav nyfiken bara?..Kanske Dr krall kan svara på. Sen jagas det ju dovvilt och dräktiga gyltor som bär foster i sig.. Men där är det annat givetvis ingen skyddsjakt där inte.. och som svar på frågan om jag själv skulle skyddsjaga älgen i Mars mån..nä icke alls. Personligen skjuter jag inga rågetter, dovhindar mm efter nyår av anledningen att de är dräktiga. Avskjutning sker då bara på kalv. Det gäller ju att tänka framåt. Man borde klara av sina hondjur tidigare på säsongen. Så borde alla jägare resonera. Jag tycker det är bedrövligt att jaga älgkor med välutvecklade foster med grunden att de förstör tallplantor. Kräver man det har man totalt misslyckats med den vanliga jakten och älgförvaltningen. Min besvikelse går ut över 1) skogsbolagen 2) jägarna som ställer upp. 3) människor som tycker det är helt ok. iPad Tapatalk HD