Jump to content

Jaktsidans Östlaikaklubb

Recommended Posts

Få väll kontra lite här då. För det finns ju lite folk här med östsibirisk laika också =)

Bilder och jaktberättelser vore väldigt trevligt att skriva om i denna tråd. Även lite funderingar från färskingar och rutinerade är ju välkommet :=)

Helt enkelt en tråd full me östlaikamaterial =)

• 1 month later...
lsjonsson

Börja inte med dessa valpbilder nu igen! :ohmy:

Man får ju den här fruktade valpsjukan då. :thumbsup:  :cool:  :yes:  :whistling:

Han ha varit helt underbar dessa två dagar. Lär väll bli mer fart på han så småningom :)

lsjonsson

Ja, det förstår jag mycket väl. Det är alltid kul med en ny valp i huset. :wub:  :wub:  :wub:

Idag ha Barr fått en hel mård. lite läskigt i början men sen vart de lite slit och skall :)

lsjonsson

Du får gärna filma el. ta lite foton medan valpen håller på. :thumbsup:

Det är ju alltid trevligt med film el. foton. :yes:

Ja, jag har ju Barrs ohängde bror, Bellman. Han har hittills skött sig väldigt bra och är väldigt nyfiken och ganska självständig på något vis. Tyvärr var man ju dum nog i höstas och sålde bort alla skjutna mårdar då jag inte hade tänkt skaffa valp i år och tänkte väl att det skulle va rätt enkelt att fixa nya men det får tydligen vänta till hösten. Jag tog dock med mig ett skinn jag hade hängandes hemma från förra årets skörd som jag tänkte att alla valparna skulle få lukta på. Viktor kan intyga att det inte var mycket kvar av det skinnet efter ca 10 minuter. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig men men, sånt är livet. 

Siggy-Stardust

Någon skrev på ett forum någonstans att Östlaikan är direkt olämplig som
nybörjarhund. Har ni några tankar om detta? Är Östlaikan extra olämplig
om man är lite rookie eller hur ligger det till?

Min är iallafall snäll när han sover!!!

Postad bild

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

• Like 1

Laikorna är hundarnas svar på sportbilar. Jämtar och gråhundar är som Volvos. Tråkiga och välbeprövade.

Har du noll erfarenhet av hundar sedan innan? Läs lite om rasen och prata med folk som har dem. PM funktionen är suverän och det går att fråga profiler inom rasen om det mesta. De är bara glada att förmedla sin kunskap och hjälpa dig på vägen.

Siggy-Stardust

Laikorna är hundarnas svar på sportbilar. Jämtar och gråhundar är som Volvos. Tråkiga och välbeprövade.

Har du noll erfarenhet av hundar sedan innan? Läs lite om rasen och prata med folk som har dem. PM funktionen är suverän och det går att fråga profiler inom rasen om det mesta. De är bara glada att förmedla sin kunskap och hjälpa dig på vägen.

Jo, Laikor är jag helt grön på. Jag har haft Labrador retriever tidigare men skulle vilja öka jakttillfällen med hund.

Tack för bra tips, ska definitivt kolla upp med Laikafolk. Det finns ju en laikaklubb som verkar mycket aktiv.

eing9911

Jag är inne på min fjärde östlaika nu och innan dess hade vi en jämte-östlaikablandning som vi tog över efter svärfar när han gick bort. Jag är lite kluven angående det påståendet att de är olämpliga förstahundar. De är annorlunda mot andra raser på en del punkter men de är extremt lyhörda och lätt att styra i den "riktning" man vill, både på gott och ont. Får man tag på en individ som det är mycket motor i så kan de kanske vara lite svåra för en nybörjare men annars tror jag det är lugnt. Men de kräver mycket jakt. Så man måste ha den möjligheten att kunna vara ute med dem ofta.

• Like 1
strävhår

Nu är lilla Barr hemma :). bli nog många fina äventyr tillsammans :)

Barr, coolt namn !
  • Like 1

Ha bara haft finnspetshane innan. de va en riktig odåga att ha hemma tills han vart 2 år. så nu när ja haft barr i snart en vecka är ja väldigt glatt överraskad. han är väldigt lugn och trygg, även hos alla kompisar jag hälsat på. tiken och hanen till barr va också lugn och trygg. så ska man välja valp så ska man nog kika mkt på tiken då valparna präglas mkt på hennes mentalitet tror jag.. kan som sagt inte uttala mig jaktmässigt då ja inte haft nån vuxen laika än. men de laikor i byn som jag träffat ha varit väldigt cool och lugn.

För att sammanfatta min osammanhängande text. va inte rädd att skaffa en östlaika :). bara man är noga med valet. Lycka till!

Siggy-Stardust

Tack zorox.
Det är väl egentligen som med de flesta jaktliga raser att de självklart krävs
mental och fysiskt träning i olika nivåer.

Hur tycker du det är med grundlydnaden. Jag menar, hur gick det med
den i början? Du skrev att han varit en odåga, vilket de flesta unghundar
kan vara.

Jo. de ja märkt me laikan är att min iaf håller bra kontakt med mig redan nu när han är drygt två månader. Säger ja nej och eventuellt tar han lite lätt i nackskinnet så lyssnar han. finnen fick ja säga till 20 ggr innan de börja gå in. de är mer stressade och livliga hundar. och man ska inte tala om den förbannade pissningen inne vilket verkar va typiskt finnspetshanar. ha ju som sagt bara haft en finnspets och nu en laikavalp. men ja märker redan skillnader. sen är de säkert individer. ne ja rekommenderar starkt en laika om du vill ha en härlig allroundhund som du slipp leta när jakten är slut. bara du är noga med valpvalet så kommer du nog inte ångra dig. in på laikaklubben och läs så du är 100% redo och bra påläst till valpen kommer.

Siggy-Stardust

Jo. de ja märkt me laikan är att min iaf håller bra kontakt med mig redan nu när han är drygt två månader. Säger ja nej och eventuellt tar han lite lätt i nackskinnet så lyssnar han. finnen fick ja säga till 20 ggr innan de börja gå in. de är mer stressade och livliga hundar. och man ska inte tala om den förbannade pissningen inne vilket verkar va typiskt finnspetshanar. ha ju som sagt bara haft en finnspets och nu en laikavalp. men ja märker redan skillnader. sen är de säkert individer. ne ja rekommenderar starkt en laika om du vill ha en härlig allroundhund som du slipp leta när jakten är slut. bara du är noga med valpvalet så kommer du nog inte ångra dig. in på laikaklubben och läs så du är 100% redo och bra påläst till valpen kommer.

Steg 2. Mot Laikaklubbens hemsida för läsning. :smile:

Mycket tack för svaren!

• 1 month later...

Han växer!!! Ett klipp från träningen i Norge den 6/6:

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

• 7 months later...