Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hagel halvautomat eller bock?

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar lite kring hagel.

Jag vet inte men har tittat på beretta a300 och a400 dom halvautomat.

Men vet ibte bock lockar lite det med men kan man få samma kvalité som berettorna till samma pris?

A300 ligger på 9900kr ny a400 kan jag köpa för 14-15000kr ny

Vad har ni för bra svar bock i samma pris? Några förslag?

Publicerat

Varför köpa nytt? Skulle alla dagar i veckan eller året för den delen hellre köpa en beg. bock än en ny halvauto om det är pengarna det handlar om.

Helt enkelt för att en  bock är bättre /trevligare på nästan all punkter.

Enligt mig är en halvauto bara bra vid följande: Jakt i gömsle (du slipper bryta vapnet) och jaktstigsskytte (mindre rekyl=snabbare andra skott).

Annars vinner en bock på ALLA punkter.

Publicerat

Bock eller auto är en smaksak. Jag ser liksom inga fördelar med en bock. Min a400 har, enligt mig bra balans, och jag skjuter mycket bra med den. Jag gillar att den är lätt och smidig och att jag kan ha 3 skott. Att den inte går att bryta är inget problem. Jag är ändå inte på jakter där jag riskerar att träffa folk som rynkar på näsan för halvisar och det är jag inte ett dugg ledsen för.

MEN, jag kommer att köpa en till hagelbössa och då blir det en klassisk engelsk sbs.. 

Publicerat

NU håller jag inte med Almenson,halvautomater i mina ögon,jävla mekanolådor,har gjort resan från s-s,passerat automaterna som nåt katten släpat in och stannat vid en duglig kvalitetsbock,men av nostalgiska skäl kan jag mycket väl tänka mig en klassisk s-s med hanar,mest för att titta på då alltså! :biggrin:

Publicerat

NU håller jag inte med Almenson,halvautomater i mina ögon,jävla mekanolådor,har gjort resan från s-s,passerat automaterna som nåt katten släpat in och stannat vid en duglig kvalitetsbock,men av nostalgiska skäl kan jag mycket väl tänka mig en klassisk s-s med hanar,mest för att titta på då alltså! :biggrin:

Det är helt ok :) Det vore tråkigt om alla höll med mig för då skulle ju ingen någonsin ha fel...

Publicerat

Ha,ha,ja fy fan va tråkigt!! :yucky: :woot:

Nä nu har frugan ringt å meddelat att hon korkat upp en bordeau,så nu hinner jag inte med er längre :woot:

Publicerat

Då har du inte jagat tillräckligt mycket med en bra automat. Tämligen självmarkerande.

• 2 weeks later...
Publicerat

mn_power, jag funderar på att köpa en a400. Du sa att du kan köpa en ny för 14-15000. De jag sett ligger mellan 17-18000. Får jag fråga var du sett såna priser?

Publicerat
  • Författare

Hos min handlare jag tror jag fick den för 14995 sugen kan höra om erbjudandet finns kvar?

jag har införskaffat mig en a300 för en riktigt bra peng. men klart jag kan höra med honom han hade 3 kvar när jag talade med honom!

Dra ett mail till mig om du är sugen

Mn_power@hotmail.com

är det någon annan som är sugen så kan vi säkert fixa det med!

Publicerat

Med risk att jag upprepar mig,men,NEJ Tack,skulle hellre släpa runt ett Ryskt järnspett än att komma släpande med en typ av mekanolåda fullständigt befriad från feeling å utstrålning,skulle jag bli ställd ändå bli ställd inför detta val så tror jag att jag tar flugstången å går å fiskar istället!

Kan tänka mig att beundrarna av dessa mekanolådor drömmer om att ingå i nån typ av SWAP grupp,där gör dom sig klart bättre! :biggrin:

Publicerat

Tycker valet har mycket med jakt formen att göra. Är väldigt nöjd med min Benelli m2a och fungerar mycket bättre än en bock till de jakter jag bedriver. Duvjakt, kråkjakt,andjakt.. Skjuter även en del lerduvor som träning men går inte på många tävlingar. Skjuter också väldigt bra med det.

För mig är vapnet ett redskap, behöver inte vara vackert i vapen skåpet eller då jag är på jakt.

Med det sagt så kanske en bock trots allt vara ett bättre val för skytte eller gemenskaps jakter, men som sagt beror på användnings området!

Publicerat

Varför antingen eller?

Har en av varje jag.

Släpar aldrig runt min auto men den e ovärderlig som verktyg på tippen, i gömslet samt då vi har ligg gömsle för gåsjakt.

Vid rörlig jakt vill jag absolut ha ett brytvapen!

Själv kör jag Beretta ul o e nöjd men ett svagt intresse för en sida sida i cal 20 bar börjat smyga sig på.

Tror de e GUBBSJUKAN som gör sig påminnd.

Publicerat

Mitt råd om du är ny som jägare och skall/vill komma in i ett jaktlag är att skaffa en bock eller SvS.

Inte nödvändigt vis att dom är bättre utan för vad andra jägare tycker.

Många jägare är väldigt konservativa speciellt om dom är äldre.

När jag fick en av mina marker blev jag först medbjuden på en jakt för att jag hade hund.

Denna inbjudan var inget annat än ett test för att kolla av vem jag var och hur min hund fungerade. Och jag är nästan säker på att jag inte fått vara med i detta jaktlag om jag hade dykt upp med en halvautomat i näven.

Publicerat

Hade tidigare en beggad Benelli halvauto, vilken jag sålde och köpte en bock istället. Men skälet för detta var i grunden att bössan inte passade mig, och därför bidrog till sämre skytte. Men det står absolut i min long-term-plan att komplettera med en halvauto igen, dock utan att göra av med bocken. I många situationer är det ett klockrent val, gärna med syntetkolv som tål ett lerigt gömsle. Och med rem, för de dagar man bara slänger bössan över axeln och går ut en sväng med hunden....

Publicerat

Har automat men skulle vilja byta bort den mot ett brytvapen, just ur säkerhetsaspekten. 

Publicerat

Får man inte vara med i ett jaktlag på grund av att man bär en halvautomat -  ja, då har man hamnat i ett jaktlag full av stolpskott...

Det är väl s.k. "erfarna jägare" antar jag?   ;)

Dvs gubbs med stängda brytvapen eller stängda slutstycken (alltid)  som är fullständigt livsfarliga för sin omgivning.

Ofta med noll skjutskicklighet, men med väldigt bestämda åsikter om allt och alla...

Publicerat

Folk med alltför bestämda åsikter har inte tillräckligt mycket erfarenhet! Och DET, det är ett faktum! ;) Ödmjukhet kommer med åldern...MEN vissa når aldrig dit ens under en livstid :P

Skickat från surfplatta

Publicerat

Jag var ganska fäst i att köpa en a300 förut... men vafan ska du ha en glapp jobbig j-vla halvauto för? Smidig är något man inte kan kalla en halvauto med deras långa lådor och oftast äckliga säkring! Att en bock bryts är bara bra för säkerheten. En pump är väl okej! Förutom att du ska pumpa då. Enda orsaken att ha en halvauto är för bränna skott snabbare! Kanske om du ska jaga duvor i Argentina ska du ha halvauto! Köp bock!

Publicerat

I rest my case... :lol:

Skickat från surfplatta

Publicerat

Samma här...

Det där ständiga dravlet om att brytvapen på något sätt är "säkrare".

Men som sagt, åsiker var det ju...  :happy:

Publicerat

VSB

Jag har ägt och nyttjat flertalet vanliga former av hagelvapen, två svs, varav en kal 16 med hanar, ursäkta tre svs en Husqvarna modell 17C också, en drilling, en hagelbock kal 20 samt nu en Benelli Comfort kal 12.

Säkerheten sitter inte i vapnet, oaktat att en del då anför att det som brytas kan är säkert om det är brutet, med det har jag sett varianter också men visst nog om det. Skyttets resultat sitter i passningen mellan vapen och skytt samt dennes förmåga att faktiskt skjuta, jag blev omedelbart 100 % bättre med min benelli än vad jag varit tidigare, det säger mer om tidigare vapen än Benellin men faktum kvarstår, det är ett bra vapen till och med för flyktskytte, fråga grabbarna i Cordoba om inte annat.

Jag kan skriva med rätt stor insikt i saken att vissa uttalade fördomar om olika former av vapen, till största del handlar om den personer snarare än vapnet/nen i sig. Det finns alltid en pang man själv inte kan tänka sig att ha/äga, men det medför inte att samma sak skall gälla för andra.

Nåväl, det är min uppfattning att man skall välja det vapen man skjuter bäst med och som passar det avsedda ändamålet. /CHristian 

Publicerat

Jag känner att det känns säkrare när man kan visa att vapnet är säkert.

Publicerat

Med att du har pangen bruten då, eller hur?

Det hindrar inte att man har plugg i rören och att oförsiktiga personer med "säkra" vapen pekar ut sig, trillar så pangen slår ihop och går av och en hel massa andra saker/dumheter.

Säkra vapen finns inte, säker vapenhantering finns och skall utövas.

En utvikning, alla här inne har inte gjort militärtjänst, men de som har kanske förstår vad jag menar/skriver, jag har varit med om 0 nada/inga vådaskott på grund av rena vapenfel under hela min tid i grönt, det är enbart när "folk" dummar sig, klantar sig eller i allmänhet uppvisar brist på tankekraft som det har varit/blivit farligt, för det har det blivit vid tillfälle.

Det finns en pletora av sätt att visa att ett vapen är oladdat och sätt att hantera det på ett säkert sätt, det är säker vapenhantering, vapnen i sig är inte mer eller mindre säkra. 

Brytvapen framstår kanske som säkrare och i en social sättning för jakt, dvs den som jag sällan och ogärna är med i så kan andra uppfatta det som säkrare, därmed inte  sagt att det är det. /Christian

Publicerat

Jag känner att det känns säkrare när man kan visa att vapnet är säkert.

Jag tycker det känns säkrare när man har folk runtikring som begriper vad den farliga ändan är, oavsett vad de bär.

-- Mats