Publicerat April 12, 201313 yr Tjena! Tänkte kolla med er här på forumet vet något om märket "Krupp" gevär som är till bra pris för min plånbok men jag vet inget om detta märke så tänkte höra med er om era erfarenheter kring detta märke. Mvh NIklas Ps : Var osäker vilken tråd jag skulle lägga detta i.
Publicerat April 12, 201313 yr Krupp är ingen vapentillverkare utan en ståldito som tillverkade pipstål åt diverse europeiska firmor. Med andra ord: mer info, tack. ;-) -- Mats
Publicerat April 13, 201313 yr Författare Krupp är ingen vapentillverkare utan en ståldito som tillverkade pipstål åt diverse europeiska firmor. Med andra ord: mer info, tack. ;-) -- Mats Okey där ser man haha var på " http://www.staffansvapen.se/vapen/begagnat/jaktvapen/kula/65x55/krupp-65x552.html " som väckte mitt intresse men tack Mats för infon att krupp inte är vapen tillverkare. Mvh Niklas
Publicerat April 13, 201313 yr Författare Okey där ser man haha var på " http://www.staffansvapen.se/vapen/begagnat/jaktvapen/kula/65x55/krupp-65x552.html " som väckte mitt intresse men tack Mats för infon att krupp inte är vapen tillverkare. Mvh Niklas Hitta detta precis: "1862 började Krupp använda sig av den brittiska Bessemerprocessen som första företag på kontinenten. Fried. Krupp hade fått framgång genom de stora satsningar på järnväg som inleddes. Företagets symbol härrör från denna tillverkning. Det som skulle ge de riktigt stora inkomster var satsningen på vapentillverkning. Preussen blev storkund och när Preussen enat de tyska staterna till Tyska riket 1871 blev Krupp leverantör till den nya stormakten som satsade stora resurser på militären. Krupp blev mest kända för sin utveckling av kanoner som förevisades på världsutställningar. En annan viktig del i den militära produktionen var marinens beställningar." - Wikipedia
Publicerat April 14, 201313 yr Mmm, och som sagt: de har inte tillverkat nån 6,5x55 - eller nån annan jaktbössa för den delen. Vad de tillverkat i övrigt är jag hyfsat orienterad om, liksom jag är om europeiska gevärstillverkare. Tack för spydigheten och lycka till med infosökandet, från mig får du ingen mer hjälp. -- Mats
Publicerat April 14, 201313 yr Perfekt att efter 3 inlägg köra den attityden <br /><br />Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2<br /><br />
Publicerat April 14, 201313 yr Detta är en populär post. Vaknat på fel sida nu igen? Hur jag än läser den här tråden kan jag inte hitta några spydigheter överhuvudtaget - bara en fråga från en glad amatör(?).
Publicerat April 14, 201313 yr Vaknat på fel sida nu igen? Hur jag än läser den här tråden kan jag inte hitta några spydigheter överhuvudtaget - bara en fråga från en glad amatör(?). Tror Mats sneade till på att ts skulle visa sig duktig genom att citera från Wikipedia som ibland kan ha väl haltande information. Tror Mats kände sig på gränsen till kränkt då det verkar som om ts inte tog hans första svar på allvar utan fortsatte att kika runt efter bristfällig info trots att han redan satt på facit? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat April 14, 201313 yr Är man ny här så är det inte lätt att veta att Mats ÄR Wikipedia ! En kopp kaffe så.
Publicerat April 14, 201313 yr Jag ser inget fel med att citera Wikipedia för att dela med sig av lite fakta. Sen att nån tycker att han blivit skriven på näsan så är det ju hans problem.
Publicerat April 14, 201313 yr Har man så ömma tår så kanske man inte behöver sträcka ut fötterna hela tiden.
Publicerat April 14, 201313 yr Rikard, jag sitter på en mängd kunskap - införskaffad genom snart 40 års läsande i böcker, hängande på forum, samtal med kunniga människor, egna fysiska efterforskningar och förstås även Google, Wikipedia m.m. Denna samlade kunskap står det mig fritt att dela med vem jag vill - eller inte. Skriven på näsan eller kränkt är jag icke, men i detta fall önskar jag TS lycka till med att få informationen från andra eftersom jag uppfattade hans dubbla referenser till min okunskap som ett tydligt tecken på att mina åsikter inte var önskvärda. -- Mats
Publicerat April 14, 201313 yr Jag ser inget fel med att citera Wikipedia för att dela med sig av lite fakta. Inte jag heller. Det är inte frågan. -- Mats
Publicerat April 14, 201313 yr Krupp var (och kanske är än??)en av de största vapentillverkarna i Europa,speciellt under Hitler eran,de tillverkade en stor mängd kanoner och om jag inte har helt fel stridvagnar och andra "dödsbringande maskiner"hur Krupp koncernen var uppdelat i stålverk kontra vapentillverkning,det kan jag däremot inte svara på,men visst var dom vapentillverkare om dom sedan tillverkat handeldvapen såsom pistoler,gevär och kulsprutor,det låter jag vara osagt! Dessutom var det en av de största industrierna under Nazi tiden som använde koncentrationsfångar som arbetskraft,som de senare har fått mycket kritik för
Publicerat April 14, 201313 yr Har man så ömma tår så kanske man inte behöver sträcka ut fötterna hela tiden. Storlek 46½. Svårt att undvika. -- Mats
Publicerat April 14, 201313 yr Tänkt på det här med Krupp,har nånstans i bakhuvet för mig att jag sett pipor som varit stämplade med typ"KruppStahl"så det kan mycket väl va som Mats säger att de tillverkat pipor åt andra tillverkare,ugnefär som när man köper en kniv tex.i Tyskland så nog fan står det Solingen på den.Både Solingen och Krupp är ju kvalitetsmärken,som det mesta som kommer från Tyskland(öl tex!)
Publicerat April 14, 201313 yr Lägg på några kronor och köp en riktig bössa istället för det där dravlet
Publicerat April 14, 201313 yr Tänkt på det här med Krupp,har nånstans i bakhuvet för mig att jag sett pipor som varit stämplade med typ"KruppStahl"så det kan mycket väl va som Mats säger att de tillverkat pipor åt andra tillverkare,ugnefär som när man köper en kniv tex.i Tyskland så nog fan står det Solingen på den.Både Solingen och Krupp är ju kvalitetsmärken,som det mesta som kommer från Tyskland(öl tex!) Det ÄR som Mats säger, ja. Hittade ett hagelgevär med hanar för ett år sedan. Hos handlaren var den märkt med Krupp på informationslappen men efter en del efterforskning så slog jag med flera fast att det högst troligt var en belgare med kruppstämplade pipor. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat April 14, 201313 yr Jag drog iaf iväg ett PM till TS för klargörande... Vi får se. -- Mats
Publicerat April 14, 201313 yr Detta är en populär post. Har man så ömma tår så kanske man inte behöver sträcka ut fötterna hela tiden. Nja - nu får jag jag nog ta broder Mats i litet försvar här..... Min första tanke när jag såg Wikipedia lapningen "detvar en fräck jävel....".Ber man om hjälp och får hjälp tackar man inte för det genom att trycka ett Wiki-korkat citat i trynet. Av tre skäl: 1 man försöker själv först, sedan ber man om hjälp. 2 alla vet att Wiki finns, dvs man behöver aldrig referera till dem 3 Wiki är långt i från en sanningssägare, i 8 fall av 10 tar det dig från "idiotnivån" till "korkad", i ett fall 10 har Wiki fetfel och i ett enda fall har Wiki något seriöst att komma med. Om TS tillhör den moderna svensken som blivit utsatt för ett grymt experiment av skolan drivet av dessa hopplösa världsförbättrande pedagoger med ring i näsan, Rättvisemärkt batiktröja och fotriktiga skor som tror att skolans främsta uppgift är skapa världsmedborgare som går i rättvisemärkta fotriktiga skor, och skriver om det påsociala medier än att lära eleven något. Man får ju hoppas att dessa intellektuella dödgrävare tycker det är ok när de drabbas av bukspottkörtelcancer att de ordineras en diet av kruskakli och massage med esoteriska oljor. För det var vade stackars läkaren lyckades googla fram som passande behandlingsmetod för han fick aldrig lära sig att Wiki inte innehåller all världens kunskap och att det finns en enorm skillnad på "kunskap" och "åsikter". T
Publicerat April 14, 201313 yr Har man så ömma tår så kanske man inte behöver sträcka ut fötterna hela tiden. Nja - nu får jag jag nog ta broder Mats i litet försvar här..... Min första tanke när jag såg Wikipedia lapningen "detvar en fräck jävel....". Ber man om hjälp och får hjälp tackar man inte för det genom att trycka ett Wiki-korkat citat i trynet. Av tre skäl: 1 man försöker själv först, sedan ber man om hjälp. 2 alla vet att Wiki finns, dvs man behöver aldrig referera till dem 3 Wiki är långt i från en sanningssägare, i 8 fall av 10 tar det dig från "idiotnivån" till "korkad", i ett fall 10 har Wiki fetfel och i ett enda fall har Wiki något seriöst att komma med. Om TS tillhör den moderna svensken som blivit utsatt för ett grymt experiment av skolan drivet av dessa hopplösa världsförbättrande pedagoger med ring i näsan, Rättvisemärkt batiktröja och fotriktiga skor som tror att skolans främsta uppgift är skapa världsmedborgare som går i rättvisemärkta fotriktiga skor, och skriver om det påsociala medier, och att lära eleven något. Man får ju hoppas att dessa intellektuella dödgrävare tycker det är ok när de drabbas av bukspottkörtelcancer att de ordineras en diet av kruskakli och massage med esoteriska oljor. För det var vade stackars läkaren lyckades googla fram som passande behandlingsmetod för han fick aldrig lära sig att Wiki inte innehåller all världens kunskap och att det finns en enorm skillnad på "kunskap" och "åsikter". T Bra talat PMT Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat April 14, 201313 yr Tycker fortfarande att herrskapet överreagerar. Jag uppfattar inte alls TS på samma sätt som ni verkar göra. Men det kvittar iof sig.
Publicerat April 14, 201313 yr Författare Jag missuppfattade Mats. Trodde han ville ha Info så jag skickade det jag hittade, dvs från wiki. Men som mitt andvändarnamn säger - jag är en NY jägare och har därför inte speciellt mycket erfarenheter och kunskaper om saker och ting. Därför sökte jag hjälp här, då jag har gjort flera eftersökningar själv utan resultat. Ps: Hur tar man bort inlägg tänkte då på det jag skrev till Mats med wikipedia infon etc. Mvh Niklas
Publicerat April 14, 201313 yr Jag ser inget fel med att citera Wikipedia för att dela med sig av lite fakta. Sen att nån tycker att han blivit skriven på näsan så är det ju hans problem. Tycker fortfarande att herrskapet överreagerar. Jag uppfattar inte alls TS på samma sätt som ni verkar göra. Men det kvittar iof sig. Det finns de som tror att Sion den vises protokoll är ett äkta och ytterst sant dokument med. Wiki duger för håglösa högstadieelever och duon Juholt/Waidelich , att komma med " ha ha, du hade rätt för det står så här på Wiki " är en intellektuell förolämpning som bara funkar i vuxen ålder på nämnda duo. Inom parantes subtraherade den duon från mänsklighetens samlade intellekt varje gång de öppnade munnen. Det tycker jag inte Mats gör, förr precis exakt tvärt om. Sök först, fråga sedan. Och ge fan i att torka folk i trynet med fjollopedia. För handen på hjärtat - det hade ju knappast varit ett under om det fanns en tillverkare som hetat Krupp, vi har ju Husqvarna, britterna BSA osv osv osv. Och om det hade fjollopedia förmodligen inte haft den blekaste aning i så fall...... T