Publicerat April 15, 201313 yr Författare Sticker ut hakan med en följdfråga till din snäva budget som kanske låter negativ: om du har snäv budget, hur har du tänkt du ska ha råd att övningsskjuta?? Alla behöver träna mycket,de flesta mer! Speciellt som nybliven jägare! Jag är av den bestämda åsikten att har man inte råd att träna som jägare, då får man spara tills man har råd! Kanske låter negativt, vill inte skrämma bort dig från jakten, absolut inte, men det är vårat ansvar som jägare att komma väl förberedda till jakten. Jo absolut du har helt rätt. klart att jag kommer att försöka öva så mycket som möjligt och har jag inte råd så tänker jag spara pengar så jag har råd att köpa ammo och övnings skjuta. Men är jag osäker på nya bössan när det nu blir jag köper en så kommer jag inte att ta med den ut och jaga. Och jobb är på gång hoppas jag så jag kommer ha den ekonomi som krävs.
Publicerat April 15, 201313 yr För att man skjuter förbannat bra på banan säger inte att man är duglig jägare,det borde du med din erfarenhet,Mats, redan veta.eller har du svetshjälmen och hörselskydden på dig när du är ute med jaktlagen? Och när det gäller stavhopp,så var han den där sambon till Klyft(kommer inte ens ihåg vad han hette,det är väl bevis nog vilka avtryck den pojken har lämnat) jävligt säker på träningar,men när det gällde då klappa mammas pojke ihop totalt och börja böla,eller?
Publicerat April 15, 201313 yr Jag har i alla fall fått helt klart för mig att den som inte duger till att träffa pappälgen inte heller träffar en riktig. -- Flitig eftersökare
Publicerat April 15, 201313 yr Det håller jag fullständigt med dig om Mats,men som en tidigare skribent näst intill avrådde att en ung oerfaren men intresserad kille skulle avstå ett vapen köp pga.en begränsad budget och vänta tills han hade råd till både bössa och ammo.Det var orsaken att jag skrev som jag gjorde,skaffar man sig ett vapen och då särskilt i den kal.så brukar det ordna sig med anskaffning av nödvändig ammo.Hade själv ingen större kassa i början på 70talet,vid mitt första studsarköp,fick dock hjälp både av val av vapen och en viss ekonomisk stöttning av min dåvarande arbetsgivare,heder åt honom,postumt! Det är väl också bättre att komma igång med skjutningen trots litet ammoförråd än att inte skjuta alls! Så,nyjägare,iväg och köp en bössa,men ta då med dig erfarenheterna från tråden.
Publicerat April 15, 201313 yr Författare Det håller jag fullständigt med dig om Mats,men som en tidigare skribent näst intill avrådde att en ung oerfaren men intresserad kille skulle avstå ett vapen köp pga.en begränsad budget och vänta tills han hade råd till både bössa och ammo.Det var orsaken att jag skrev som jag gjorde,skaffar man sig ett vapen och då särskilt i den kal.så brukar det ordna sig med anskaffning av nödvändig ammo.Hade själv ingen större kassa i början på 70talet,vid mitt första studsarköp,fick dock hjälp både av val av vapen och en viss ekonomisk stöttning av min dåvarande arbetsgivare,heder åt honom,postumt! Det är väl också bättre att komma igång med skjutningen trots litet ammoförråd än att inte skjuta alls! Så,nyjägare,iväg och köp en bössa,men ta då med dig erfarenheterna från tråden. Absolut ska jag ta den erfarenheterna jag har fått här av er alla och även kommer jag be nån av de jag brukar följa med
Publicerat April 15, 201313 yr Detta är en populär post. Det var inte meningen att avråda från köp av vapen, bara belysa att det inte är gratis att övningsskjuta. Nu vet ju inte jag var Don Corleone hittar sin superbilliga 6,5 ammo, han får gärna tipsa mig var man kan hitta den! Är förbannat trött på att höra skitprat om att det är så stor skillnad på att skjuta på bana och på riktiga djur, visst är det stor skillnad, men det jag stör mig på så innihelvete är att MÅNGA använder det argumentet för att de inte orkar/klarar/vågar skjuta på banan och visa hur dåliga skyttar de egentligen är. Man måste öva, så enkelt är det, lära sig vapenhantering,bli vän med bössan, lära känna sitt tryck mm, mm. Speciellt som nybliven jägare,det finns inga genvägar! Men visst skjuta stora älgar som står still, det klarar de flesta.
Publicerat April 15, 201313 yr Det finns ingen genväg till en hög skjutskicklighetsnivå,träning och åter träning är enda metoden,att man inte träffar i skogen har med helt andra faktorer att göra och då får man tackla dessa istället. /Mike
Publicerat April 15, 201313 yr Har lådvis med 6.5,men ej tillsalu,som i resten av affärsvärlden,så bygger det på kontakter och eftersom 6,5 och 7.62 har varit en mycket vanlig kal.i detta land.så har det varit mycket enkelt att införskaffa denna ammo. För att svara på ditt påstående om skitprat om "Tavelskyttar"då förstår jag inte riktigt din reaktion?Självklart är det bra att öva,övning ger färdighet,heter det!Men jag har sett alldeles för många så kallade jägare som säkert är duktiga skyttar men ODUGLIGA i skogen när de verkliga nerverna kryper på,du har kanske inte hört det där uttrycket,"älgren"ja det är väl nån typ av björnfrossa eller va fan det nu är,i vilket fall så funkar tydligen inte hjärnan på dom och det skjuts både på gubbar å hundar å annat knytt som inte finns ens.ja det har jag sett tillräckligt av,folk som har hela kläderna fulla av allehanda dekaler å märken hur duktiga skyttar de är,men i skogen skulle dom inte få ha mer än högst en softgun,sen får du ta hur illa upp som du vill,men så ser det ut på många håll.
Publicerat April 15, 201313 yr Så först skriver du att det finns mängder av billig ammo att köpa, det är inget problem........sen skriver du att man måste ha de rätta kontakterna??? Hur ska en nybliven skytt/jägare ha det?? Jag har jagat i förhållandevis många år,tycker mig ha mycket kontakter både i jaktvärlden och skyttevärlden.....jag har inga såna kontakter tyvärr. I min värd finns det tvärtom fler som är odugliga på banan och inte vågar skjuta när folk ser på än vad det finns bra tavelskyttar som är odugliga jägare. Att hjärnan inte funkar på dem kan du väl på fullt allvar inte påstå ha nåt sammanhang med att de är bra att skjuta på bana???
Publicerat April 15, 201313 yr Nä nu har du missuppfattat mig igen,jag tar det en sista gång. Det är inte ett likhetstecken att träffa rätt när man öser bly på banan med att vara i skogen och avlossa ett bra skott på ett levande djur ,då nerver och annat spelar in.Men stärker det ditt självförtroende att ösa bly,så varför inte. Svaret på att skaffa billig 6,5 ammo,är rätt å slätt,den som inte kan det är nog fan född i felan tid,och för den skull så spelar det ingen roll för grundfrågan,där jag självfallet stöttar en ung nybörjare att köpa vapnet,för utan vapen som prio 1,vad fan ska han ha ammom till då? Och efter detta!Alla dessa jävla besserwissar som alltid ska ta upp massa ovidkommande negativa sidor som typ du gör,att han måste spara så han har en hel ammobunker att skjuta upp innan han ens ska tänka på att bli jägare! Om du är så in i helvete trött på trackningen om tavelskyttar så kan du ge dig fan på att jag är mer less på alla duktiga förmaningar av alla" bror duktig",istället för att hjälpa de unga som vill pröva på,men som jag förstår så är du Närking,som min svärson,han flyttade därifrån,för han orka inte med gnället"DET GÅR ALDRIG"som han uttrycker det! Ps.har många kunder i Örebro som inte gnäller!
Publicerat April 15, 201313 yr Vad är det för "mängder av billig ammo" som du menar att det är så lätt att skaffa? Jag har mina aningar, men det kan ju vara bra att veta...
Publicerat April 15, 201313 yr Kanske är du som är född i "felan tid" eftersom du kanske inte hade läsförståelse i skolan.........Läs om,läs rätt i mina tidigare inlägg. Mvh/ en gnällig Besserwisser.
Publicerat April 16, 201313 yr så ja grabbar och gubbar nu har vi fått en förfrågan om hjälp dvs ge råd om en billigare studsare i kaliber 6,5x55 eller 308W så vad har vi för idéer om vad han ska leta efter för att få en relativt bra kvalitet ? husqvarnor 1600 finns för den pengen har jag sett även 640 är nog tänkbar den har väl m/98 lådan om jag inte minns fel dock så är kolven inte den bästa på den modellen tyvärr så fyll på med andra modeller som man bör titta på och även såna man SKA passa sej för
Publicerat April 20, 201313 yr Så man får inte ställa en fråga och sedan ta reda på mer fakta själv för då trampar tydligen alla själv utnämnda vapengurus på tårna!!! Själv tycker jag spydigheterna var mot Nyjägare.
Publicerat April 22, 201313 yr Författare Kolla tikka 55 Oftast bra pris på vettiga bössor Ska kolla det tackar för tipset
Publicerat April 27, 201313 yr Författare Tjena! Har en ny fråga vad har ni för erfarenheter av "Antonio Zoli" gevär är de av bra kvalitet ? Mvh Niklas
Publicerat April 27, 201313 yr är det 1900 kopian du menar så finns det många som är nöjda med den, jag personligen gillar inte ens orignalet.
Publicerat April 27, 201313 yr Författare är det 1900 kopian du menar så finns det många som är nöjda med den, jag personligen gillar inte ens orignalet. Jepp.
Publicerat Maj 13, 201313 yr Författare Tjena Igen! Tänkte höra om lite råd har nu hittat en fin 6.5x55 från Sako, en Hunter. Men är lite osäker på hur jag ska fylla i ansökan om Licens. visst är det 55 som är piplängden? och om det är 5 patroner magasin? Han jag ska ska köpa den av köpte den 1989 om det kan vara till någon hjälp fick ej så specielt mycket info bara tillverknings nr fabrikat och diarienummer. så om nån har nån aning om vilken modell jag menar är jag väldigt tacksam. Mvh Niklas
Publicerat Maj 13, 201313 yr Sakon är ett mycket bra köp om den är fin. Hunter standard i 6,5 har 58 cm pipa och magasinet ska rymma 5 patroner. Ta tillverkningsnumret och kolla på "old models" på Sakos hemsida. Det finns många modellnamn, men din borde heta L61R AV (antar jag).
Publicerat Maj 14, 201313 yr Författare Sakon är ett mycket bra köp om den är fin. Hunter standard i 6,5 har 58 cm pipa och magasinet ska rymma 5 patroner. Ta tillverkningsnumret och kolla på "old models" på Sakos hemsida. Det finns många modellnamn, men din borde heta L61R AV (antar jag). Okey tackar ska kolla upp det direkt
Publicerat Maj 14, 201313 yr Se på sjutton... När jag tittade i min gamla sönderlästa Husqvarna vapen katalog från -86, så står det minsann att Sako Hunter hade 56 cm pipa då
Publicerat Maj 15, 201313 yr Författare Se på sjutton... När jag tittade i min gamla sönderlästa Husqvarna vapen katalog från -86, så står det minsann att Sako Hunter hade 56 cm pipa då haha okey vilken timing Tack så mycket