Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Restaurering av jaktkoja som blev en nybyggnation istället

Featured Replies

Publicerat

Haha ja jag såg den sk kojan, inte guds vackraste skapelse direkt :tongue:

Hehe vi vet hur mycket jobb det var med att riva en husvagn och bygga nytt, tror inte att det blir igen! ;)

• Svar 542
  • Visningar 76,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kojan börjar bli synlig igen efter all snö.    

• Nu är det snart dags att dra fram kojan o färdigställa den efter långvarig sjukskrivning o operation bara snöhögen smälter bort o marken torkar upp. Såhär ljust har vi här uppe nu! Kl. 21.44 togs

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Ja, den var ful som skam! :thumbsup:

Jag vet hur mycket jobb som jag har lagt ner på den här, o inte blir det någon ny här heller. :smile:

Vi skulle ju kunna begära minst 25 000 kr var för våra kojor om han ska ha 3000 kr för den fula skapelsen. :laugh:  :laugh:  :laugh:

Publicerat

Vi satte in två ventiler, en lågt där kaminen ska sitta och en högt upp på andra sidan som man ser i bild. Öppnade dessa nu och man känner att det suger in luft i den nedre så det verkar funka :thumbsup:

Vet dock inte än vad som är bästa lösningen för att öppna och hänga upp fönstren på vid gavel och tyst. Tvivlar på att en jättelångt fönster hasp är en bra lösning, annars får man vaka med öppet fönster och denna kaminen räcker till ändå :smile:

Postad bild

Publicerat
  • Författare

Jag har väl tänkt göra liknande om det inte sugs in lagom med luft genom springa i dörren.

Jag vet inte ännu, för jag är ju inte färdig med den ännu.

Det satt bara en ventil högt när jag köpte den.

Jag vet inte heller vilket som är bäst med fönsterna. Får fundera lite på det. :thumbsup:

Publicerat

Det duger nog men annars är det inget svårt att sättas in om du behöver det. Men du hade väl nyare fönster som man öppnar åt sidan, dom kan man ju öppna tyst och lätt :thumbsup: För försöka klura ut någon lösning :smile:

Publicerat
  • Författare

Ja, det gör det nog! Jag hade 2 uppåt o ett åt sidan om jag inte minns fel.

Ja, man får väl gå o grunna på en lösning nu under vintern. :thumbsup:

Publicerat

Vilken kojtråd!

:tongue: Här finns då all information en blivande kojmakare behöver  :wink:

Men Jonsson ett sådant tålamod!!

Att bygga hela det projektet och sedan vänta till nästa år med att ställa ut den för jakt!!

Jag hade nog kallat in flyget för att lyfta den på plats  :cool:

Kör igång åteln i år så att de vänjer sig så blir nog jakten än bättre nästa år. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jepp!

Ja, det gör det säkert! :thumbsup:

Jag han inte färdigt innan vintern. Vi har -22 just nu. :tongue:

Haha! Det kan jag göra men du får bet. helikoptern. :tongue:

Jag har inte tillgång till några slaktrester nu. 

Det blir inga förrän till hösten när älgjakten sparkar igång. :sad:

Jag funderar på var jag ska ställa den.

Antingen på samma ställe el. om jag ska försöka få upp den till höjden där vi vet att nalle knallar. 

Vi har haft färska björnspår flera gånger o filmat björnen med åtelkamera. :thumbsup:

Publicerat

Jag och andra brorsan var ute och grejade med kojan i lördags medan han som driver bygget tyckte det var för kallt och stannade inne istället :tongue: Skärmarna och stänkskydden monterades(ska målas svarta i vår) och nytt stödhjul och fäste åkte på samt en "trapp" med dörrmatta byggdes och sattes upp. Köpte även klädhängare, matta och allt som behövs för att göra gardiner så att man får insynsskydd när man inte är där :smile: Ska se om jag kan måla ett lager till invändigt och montera klädhängare och städa upp därinne, lister och sånt får vänta tills i vår istället! 5u5yqy2u.jpg

Publicerat
  • Författare

Se där, man måste ha det lite hemtrevligt om man skulle få oväntat besök. :wub:

Den ser fin ut sådär på fotot. :smile:

Publicerat

Haha! Jag får väl lägga in en uppblåsbar madrass till utrustningen :tongue:

Tack :smile: Nu har jag målat tak och väggar med ett lager till och har igång en fläkt på 2kW och det är rena bastun där inne! Får hoppas att man kan reglera värmen bättre sen när man använder gasolkaminen och ev öppet fönster :wistling:

Publicerat
  • Författare

Det kan vara gott att ha inne i kojan som sagt vad. :tongue:

Se där. Det blir bra det.

Det kan bli svettigt om det blir hett på madrassen. :tongue:

Publicerat

Läste tidigare i tråden att du tänker montera solpanel. Kolla in den här sidan på priserna. http//24volt.eu. Men ska du skramla runt på vägarna så kanske du inte ska satsa på de billigaste varianterna. En hundrawattare och ett tvåhundra ampere batteri plus lite ledlampor så lyser kojan som ett ufo när det behövs lyse.

Publicerat
  • Författare

Jag såg det på ett annat ställe det här med solpanel o det var en tanke som slog mig.

Under vintern blir det inte mycket solljus förrän det har vänt o vi kommer in i Feb-mars med lite mer soltimmar än vad vi har nu.

Solen upp idag 09.49

Solen ned idag 12.55

Publicerat

Nej vi har inte så mycket sol just nu men det räcker med någon timme sol på en hundrawattspanel för att det ska ladda batteriet nog för att ge lyse några timmar utan att gå back. Tar du dessutom en MPPT laddare och en 24volts panel så krävs det inte mycket ljus för att den ska börja ge. Säg att du får ut 5A i 2 timmar så har du 10Ah och en 2w diodlampa räcker gott och väl för att lysa upp den kojan den tar inte fullt 0,2A så då kan den lysa 50 timmar konstant på den laddningen. Man måste bara tänka på att panelen ska stå i riktning söder hela tiden. En tunnfilmspanel är lite bättre när det är molnigt då den tar utanför det synliga spektrat även om en vanlig billigare har högre verkningsgrad när solen lyser.

Publicerat
  • Författare

Ok! Det var något åt det hållet som jag hade tänkt mig. 

Tack för den infon Nils. :smile:

Jag ska ta mig en funderare o se vad det går lös på. :thumbsup:

Publicerat

Kopplat in gasolkaminen och premiär kört den för att få bort den brända doften i början. Tyst och jämn värme utan ljus, synd bara att den är så jäkla stor bara :tongue: Luftventilerna fungerar bra efter att ha eldat på i en timme utan något avbrott i detta lilla utrymme så är det godkänt :thumbsup: Gardinerna har kommit upp och det blev riktigt bra och gummimatta installerad i "hallen" och en blå matta på 1.9m, får skarva på med en annan matta för att täcka dom sista 40cm. Även en av kontorsstolarna och en brandsläckare har hittat in så det är inte mycket kvar nu medan man väntar på tjälen och snön! :thumbsup: Just nu blåser det så mycket att kojan vaggar fram och tillbaka men det problemet löser sig nog när vi pallat upp kojan på betong block så fjädringen och däcken inte belastas.

Publicerat
  • Författare

Ett bra steg framåt. :thumbsup: Ja, man måste bränna ut den först. Det blir skönt när den kommer på plats o ni kan börja vaka. :smile:

Mysfaktor 1-5? 5 antar jag. :smile:

Härligt då är det bara att invänta tjäle o snö.  :thumbsup:

Publicerat

Jo det går ju lyckligtvis framåt iallafall :smile: På utsidan ska musskyddet skruvas fast under panelen och gummilisten runt dörren ska på. Man börjar ju bli lite sugen på att vaka räv nu :smile:

Mysfaktorn är väldigt hög i denna kojan, får väl skarva sista biten av mattan med ett fårskinn så blir den ännu högre :tongue: Blev lite orolig, efter att jag tänt kaminen fick samtliga fönster imma, två av dem försvann det efter ett tag men det fönstret vi ska vaka från var imman mellan båda rutorna och försvann inte! Till sommaren ska vi kolla över fönstren men det finns inget man kan åtgärda på det fönstret nu för att slippa imman?

Publicerat
  • Författare

Ja, det är skönt när det rullar på. Man får ju ta sig lite tid så att man tar något steg framåt då o då. :thumbsup: Jag kan tänka mig att det suger rätt bra i rävtarmen på dig o bror nu. :tongue:  :thumbsup:

Hm! Det blir ett problem för sommaren som sagt vad. :sad:

Publicerat

Jo det är skönt när man får tänka efter vad som är kvar att göra :thumbsup: Jo det gör det, visade andra brorsan hur kaminen funkar och han var väldigt positiv och även morsan, hon vill skaffa en som man kan ta fram vid strömavbrott :smile: Jo det är väl det, annars får jag byta plats med något av dom andra fönstren!

Publicerat
  • Författare

Jo det är skönt när man får tänka efter vad som är kvar att göra :thumbsup: Jo det gör det, visade andra brorsan hur kaminen funkar och han var väldigt positiv och även morsan, hon vill skaffa en som man kan ta fram vid strömavbrott :smile: Jo det är väl det, annars får jag byta plats med något av dom andra fönstren!

Visst är det det! Ok! Då vet han hur han ska ställa lågan så att den inte ska slockna. En bekant till mig från tiden på Husqvarna var motorcrossförare o reste runt. 

Han hade kommit till fabriken i Ödeshög. N Gränna. Han hade lagt sig för att sova tills dom kom till fabriken o under tiden så hade gasolkaminen slocknat som han hade i bussen o han hittades död på morgonen när dom andra kom till jobbet. :sad:  :sad:  :sad: Det var ett tungt slag i bekantskapskretsen. :sad: Han hade blivit förgiftad av gasolen o dött. :sad:

Publicerat
Visst är det det! Ok! Då vet han hur han ska ställa lågan så att den inte ska slockna. En bekant till mig från tiden på Husqvarna var motorcrossförare o reste runt.

Han hade kommit till fabriken i Ödeshög. N Gränna. Han hade lagt sig för att sova tills dom kom till fabriken o under tiden så hade gasolkaminen slocknat som han hade i bussen o han hittades död på morgonen när dom andra kom till jobbet. :sad::sad::sad: Det var ett tungt slag i bekantskapskretsen. :sad: Han hade blivit förgiftad av gasolen o dött. :sad:

Fy vad hemskt! :sad::down: Det är mysko med gas och brännare och ventilation, man somnar lätt in utan att man märker det! Som tur är går tekniken framåt och dom flesta gasolkaminer är idag utrustade med syremätare som stänger av den när nivån är för låg. Hade på den i 1.5h utan att den stängde av sig så ventilationen verkar vara tillräcklig :smile:

Publicerat
  • Författare

Fy vad hemskt! :sad::down: Det är mysko med gas och brännare och ventilation, man somnar lätt in utan att man märker det! Som tur är går tekniken framåt och dom flesta gasolkaminer är idag utrustade med syremätare som stänger av den när nivån är för låg. Hade på den i 1.5h utan att den stängde av sig så ventilationen verkar vara tillräcklig :smile:

Ja, det var hemskt! :sad: Ja, man måste hålla stenkoll på den gamla modellen. Ja, det är tur att tekniken går framåt. :thumbsup:

Vi hade även tävlingsverkstaden ovanför våran avd. Man fick se många kändisar som på den tiden körde för Husqvarna. :thumbsup:  :smile:

Publicerat

Knäppte ett par bilder av hur den ser ut inne just nu, gummimattan är dock skiten pga lerig gårdsplan  :tongue:  

Listerna monterar vi till våren och då kommer det se lite bättre ut invändigt men är ändå nöjd med resultatet hittills  :smile:

Kaminen är kanske något överdimensionerad för den lilla ytan men ventilationen är god och den är lätt att tända, tyst och ger knappt något sken. Den står på hjul så man flyttar den lätt när man ska tända den, får testa den i vinter och blir man nöjd kanske man skiter i att montera en vedkamin :thumbsup:  

Bilderna ville tydligen ligga ned så ni får väl vrida på huvudet.

post-6127-0-56266600-1387291335_thumb.jp

post-6127-0-42285000-1387291403_thumb.jp