Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur farlig är en 22lr kula när den dimper ner.

Featured Replies

Publicerat

Har jagat lite inomhus med cci SEGMENTED quiet. (Skyddsjakt) och de har varit otroligt mycket rikochetter.

• Svar 62
  • Visningar 39,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Don:   Det är inte utan anledning som 22LR kallas "King of ricochets" den homogena relativt mjuka blykulan har en otäck benägenhet att studsa mot även ganska mjuka bakgrunder.   Jag jobbar heltid

• jag är ingen mäster på något sätt heller. man har varit intresserad och testat sig fram varsamt. Kulvalet är nästan det viktigaste när det gäller säkerhet map. på utrustning.   när det gäller bana s

• killer_mouse
    killer_mouse

Inte speciellt farligt då kulan tappar mycket kraft iom den skarpa kursändringen sen iom kulan deformeras så ökar ju luftmotståndet radikalt så den bör tappa kraft 

Posted Images

Publicerat
På 2013-04-18 at 08:42 marcus.söderlund sa:

Hur håller sig just 17hmr i längd o farlighet ihop med varandra? Skjuter alltid 17hmr på gårdstaken och inte sådan vacker miljö som mad mike jagar i men väl stinkande koskitar överallt o gårdar runtomkring vart man än vänder sig.

22lr används ej där.

Fx cutlas eller cz 455 i 17hmr brukas då istället.

Undrar detsamma?

Publicerat

En undran? Ska rensa lite svartfågel vad är bäst att nyttja? 22lr med cci SEGMENTED quiet 216 m/s, eller 17hmr 17grains v-max. Kommer skjuta dem på tak nocken. Är ett fält bakom, 973m (enligt Helian) bakom är det hus. Skottvinkeln kommer bli ca 30-35 grader från där jag kan skjuta från. Vad ska jag använda? Hur långt går kulorna vid gynnsamma förhållanden?

Publicerat

Har ingen aning om hur farlig en 22LR är när den dimper ner efter 973m i den vinkeln, men oavsett lär väl husägaren inte uppskatta det på något sätt för du får kallt räkna med att den når fram.

Så, nej.

Går det inte med hagel i stället ?

Publicerat

För att i teorin nå 800 meter med Quiet ammon krävs 171 mils justering. Drop från O på 50 meter är 12 meter, detta är mina data från shooter,

så med min smått vakna tanke, om man skjuter med en kulbanetopp om 12 meter så når kulan 800 meter. Jag har således svårt att se hur man når 900 meter ens i optimal vinkel med aktuell ammo, den har förövrigt ung 10-11 joule i energi på avståndet. /C 

Publicerat

Enkelt att nå över tolv meter när man ska skjuta sittande fågel på taknock.

• 3 years later...
Publicerat

Hade en diskussion med en bekant om att skjuta skräpfågel i träd,Visst måste 17hmr vara mindre farlig när den dimper ner än 22lr? Typ 25-30 skotthåll typ 8-10m höga,  tänker att det är halva vikten

Publicerat
2 hours ago hs_merkel sa:

Hade en diskussion med en bekant om att skjuta skräpfågel i träd,Visst måste 17hmr vara mindre farlig när den dimper ner än 22lr? Typ 25-30 skotthåll typ 8-10m höga,  tänker att det är halva vikten

Men 17hmr är betydligt snabbare vilket ger högre anslagsenegi.

Publicerat
38 minutes ago Mr P sa:

Men 17hmr är betydligt snabbare vilket ger högre anslagsenegi.

Tror anslsgs energi kan uteslutas vid bom. Den går förvisso längre men när den ramlar ner är den halva vikten. Så bör vara mindre risk?

Vid träff är kulan sopor,

Publicerat
3 minutes ago hs_merkel sa:

Tror anslsgs energi kan uteslutas vid bom. Den går förvisso längre men när den ramlar ner är den halva vikten. Så bör vara mindre risk?

Vid träff är kulan sopor,

Det beror på vinkeln du skjuter och vilken hastighet kulan har när den landar. Hastigheten räknas i kvadrat för anslagsenergin, det är den som gör kulan farlig.

Publicerat

Är inte detta en omöjlig diskussion? Om kulan får flyga fritt vid bom så kommer den orsaka mindre skada när den trillar ned givet lägre vikt. Men det hänger på att den fått flyga lääänge skulle jag tro. Men jag håller ändå med dej, bortsett från Segmented så är alla blyklumpar man skickar iväg med 22 lr tyngre och därmed mer otrevliga när de landar.. 

Publicerat

Det krävs inte många joules anslagsenergi för att permanent skada ett öga på ett litet barn som står och tittar på fåglarna i himlen.

Det lilla barn kan vara ditt eget.

Chansa inte på vinklar och hastighet och dåliga ursäkter. Tänk SÄKERT. Då kan inget hända.

• 4 months later...
Publicerat

Därför borde exempelvis RWS Z-Lang vara tillåtet vid bl.a Råkungejakt i träd...