Publicerat April 23, 201313 yr Går i tankarna att köpa en renodlad drevjaktsbössa för snabba skott på korta håll. Har idag en Sako 85, kaliber .308 och numera gängad med en 14x1 gänga för Stalondämpare. Jag vill inte byta kikare fram och tillbaka eller blanda ammo. Sålunda önskar jag tips på följande: Kaliber .308 Lätt bössa Gängas/gängad 14x1 Kikare 1-5x24i ex Kahle etc Kolvkamshöjning Kompositstock Budget bössa 13-19 tkr Budget kikare 10-15 tkr Tips emottages tacksamt! iPad Tapatalk HD
Publicerat April 23, 201313 yr Rätt enkelt... För dom pengarna finns jävligt mycket att välja på. <br /><br />Dock slår inte många alternativ en beggad R93 toppad med en beggad Swarre Z6, Kahles 5, Zeiss Varipoint eller Trijicon.<br /><br />Kantboll på att du kan köpa en flong ny Blaser istället för beggad.<br /><br />Ja, jag har en. Men faktum är att det är en jävligt kompetent bössa. <br />Ful? Så in i helvete.<br />Själlös? Skojar inte.<br />Gör den jobbet? Ja! <br />Vill jag byta? Nej. <br /><br />Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.<br /><br />
Publicerat April 23, 201313 yr Kan bara hålla med mbbohman! Bästa bössa jag har jagat med! Trots att de sved i plånboken så ångar jag mig inte för fem öre! Har aldrig litat mer på en bössa som jag gjorde på blasern i vintras vilket gjorde att självförtroendet steg och jag tog skott jag aldrig hade skjutit med min CG säsongen innan!
Publicerat April 23, 201313 yr Detta är en populär post. Köp en beretta ds 9,3x74 å skit i dämpare å kikarmög. Öppna RM för drevjakt å två snabba skott är melodin
Publicerat April 23, 201313 yr Köp en beretta ds 9,3x74 å skit i dämpare å kikarmög. Öppna RM för drevjakt å två snabba skott är melodin Klokast hittills, varför tramsa med kikare, dämpare och slutstycke på drevjakt? Skotthållen blir ju som regel Max dubbelt hagelhåll.... T
Publicerat April 23, 201313 yr Jag gillar dyra gluggar, men på en RENODLAD drevjaktspang... Nä. Vi talar dagjakt. Alltså - jag hade satsat på en dubbelstudsare i 9,3x72R och lagt på en Meopta 1-4x22.
Publicerat April 23, 201313 yr ...... Alltså - jag hade satsat på en dubbelstudsare i 9,3x72R och lagt på en Meopta 1-4x22. Ehhh, varför klass 2 på en drevbössa? Och vad Meoptan där att göra? På 30-40 meter är allt vad sikte heter bara ivägen..... T
Publicerat April 23, 201313 yr Kommer med input du inte vill höra............Men jag får inte in i min skalle hur man kan överväga att köpa en 308. till när du redan har en, du är alltså beredd att betala upp emot 35 lax för att slippa byta kikare och ammo????? Du har ju en kanonstudsare redan!!!!!! Finns ju bra snabbmontage att köpa!!
Publicerat April 23, 201313 yr Författare Tack för tips....skälet till kikaren är min förbannade synproblematik. Är närsynt dvs ser dåligt på långt håll och numera även ålderssynt så jag måste ta av brillorna på kort håll, ser suddigt riktigt nära, sedan skarpt på 30 cm och den suddigt igen. Kul? Nä inte direkt. Med öppna riktmedel blir sikte och korn oskarpa trots att målet är skarpt. Med en kikare så kan jag ställa fokus och då funkar det. Dock kan jag inte ha ett Aimpoint då pricken också flyter ut och blir oskarp. Har också brytningsfel till råga på allt och förmodligen grå starr snart också ;-) Skämt åsido ett jäkla skit är det. Blaser i all ära men R93 har ju inget löst magasin eller hur? R8 för dyr. Annars verkar bössorna fina men inte lätta att hitta begagnade. Har funderat på en Sako 85 Finnlight, rätt lätt och med rostfri pipa. Dämparen är till för hunden och för att minska rekylen vilken på en lätt bössa blir värre. iPad Tapatalk HD
Publicerat April 23, 201313 yr Författare Kommer med input du inte vill höra............Men jag får inte in i min skalle hur man kan överväga att köpa en 308. till när du redan har en, du är alltså beredd att betala upp emot 35 lax för att slippa byta kikare och ammo????? Du har ju en kanonstudsare redan!!!!!! Finns ju bra snabbmontage att köpa!! Jo då ingen fara ;-). Är tämligen i brygga redan efter en riktig skitkväll på skeetbanan. Jag kanske är lite feg där men efter att ha sett ett sk snabbmontage fallera och skjuta fel så är jag i grunden skeptisk och skulle troligt skottställa varje gång jag bytte men visst kan man stöta till vilken kikare som helst så argumentet håller inte riktigt. Det är ju ett alternativ och besparar mig en del pengar helt klart. iPad Tapatalk HD
Publicerat April 23, 201313 yr Finns en beggad Merkel KR1 i .308 på Blocket. Riktigt trevlig påk, tror han ville ha ca 13000 för den, vilket låter billigt.
Publicerat April 23, 201313 yr Författare Finns en beggad Merkel KR1 i .308 på Blocket. Riktigt trevlig påk, tror han ville ha ca 13000 för den, vilket låter billigt. Tack för tips! Rak repetering? iPad Tapatalk HD
Publicerat April 23, 201313 yr jag håller med bl,a pmt att du bör nog titta efter en ds och gärna i 9.3x74 hur funkar diverse rödpunktsikten och reflexsikten för din syn ? iom att jag är något mer "liberal" och anser att dom är passande om man inte kan använda dom öppna
Publicerat April 23, 201313 yr Tack för tips! Rak repetering? iPad Tapatalk HD Inte rakrepeter men kort öppningsvinkel. Snälltryck har den också men det är ju inte så intressant vid drevjakt. Men det är en snabbrepeterad och smidig påk med kolvhalssäkring. Har ingen själv men funderar på en Kr1 tracking.
Publicerat April 24, 201313 yr Ser de bara som en fördel att slippa hålla koll på magasin till R93an när man går mycket som hundförare!
Publicerat April 24, 201313 yr Tack för tips....skälet till kikaren är min förbannade synproblematik. Är närsynt dvs ser dåligt på långt håll och numera även ålderssynt så jag måste ta av brillorna på kort håll, ser suddigt riktigt nära, sedan skarpt på 30 cm och den suddigt igen. Kul? Nä inte direkt. Med öppna riktmedel blir sikte och korn oskarpa trots att målet är skarpt........ Lider av samma åkomma själv, men det är inget problem på de avstånden vi talar om här...... Passar kolven så ligger man rätt i siktet och behöver egentligen bara peta in mynningen på målet. Prova så får du se, det är inte mer komplicerat än så. Sedan varför du vill hålla på och klydda med ett slutstycke på drevjakten är för mig en gåta. /T
Publicerat April 24, 201313 yr PMT Det är inte alla som är så drivna i sitt hagelskytte som du är. Vi är ganska många som känner en viss trygghet i att ha det där siktet. Och om man bara har riktigt stort synfält och förstoringen nedställd till 1 så ser jag inga större problem med det. OK jag skulle väldigt gärna arbeta med "hagelteknik" som du beskriver. Men är man som jag en sopa på hagel och dessutom har liknande synproblem som nämnts ovan så är olika typer av gluggar inte någon dålig lösning. Men vi får se. Överväger att se vad en laseroperation kan göra...
Publicerat April 24, 201313 yr Författare 2 skott bara ju....knöligt att ladda om väl? Min 4, helst 6. iPad Tapatalk HD
Publicerat April 24, 201313 yr Författare Kände på en R93 idag och mycket trevlig bössa men i dyraste laget. Dock gjorde Merkel ett starkt intryck måste jag säga och även den dubbelstudsare jag klämde på men den går bort pga 2 skott. Jag forskar vidare.....tipsa gärna om fler bössor. iPad Tapatalk HD
Publicerat April 24, 201313 yr 2 skott bara ju....knöligt att ladda om väl? Min 4, helst 6.iPad Tapatalk HDLika snabbt som brythageln.
Publicerat April 24, 201313 yr 2 skott bara ju....knöligt att ladda om väl? Min 4, helst 6. iPad Tapatalk HD Helt ärligt-hur ofta skjuter du/har skjutit fler skott än 2 i direkt följd på drevjakt? De första skotten skjuter du snabbare än en repeterstudsare, ladda om snabbt lär du dig snart. Men gillar man inte vapentypen så gör man inte! Jag ger mig inte...........-skaffa Optiloc snabbfästen och ett drevsikte till din befintliga 308. Du blir inte besviken!
Publicerat April 24, 201313 yr PMT Det är inte alla som är så drivna i sitt hagelskytte som du är. Vi är ganska många som känner en viss trygghet i att ha det där siktet. Och om man bara har riktigt stort synfält och förstoringen nedställd till 1 så ser jag inga större problem med det. OK jag skulle väldigt gärna arbeta med "hagelteknik" som du beskriver. Men är man som jag en sopa på hagel och dessutom har liknande synproblem som nämnts ovan så är olika typer av gluggar inte någon dålig lösning. Men vi får se. Överväger att se vad en laseroperation kan göra... Driven hagelskytt skulle jag noh inte kalla mig - jag byter bössor för ofta, och testar annan teknik mest hela tiden. Men en habil kulskytt är jag, jag har inga problem med att dra ihop ett guldmärke på en omgång på pappiga älgar. 2 skott bara ju....knöligt att ladda om väl? Min 4, helst 6. iPad Tapatalk HD Tar du en dubbelstudsare med ejektor så lovar jag dig att jag skjuter 4 skott snabbare än de flesta gör med en bultbössa. Och det gör du med efter lite drill och övning..... Och handen på hjärtat - hur många gånger behöver du mer än två pilar i ett svep på drevjakt? Jag har inte behövt det de senaste 10-12 åren. /T