Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu är det tillåtet att använda ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Ljuddämpare lagligt vid jakt

Norrbotten 9 aug 08:50

Redan från och med höstens älgjakt kommer det att bli tillåtet för jägare att använda ljuddämpare på sina gevär. Ljuddämparna kommer att räknas som en licenspliktig vapendel men enligt den ansvarige vid Rikspolisstyrelsen kan alla som ansöker räkna med ett positivt beslut, skriver Västerbottens-Kuriren. Syftet med beslutet är att förebygga hörselnedsättningar hos tusentals jägare.

Vad anser ni om detta?

Publicerat
Ljuddämpare lagligt vid jakt

Norrbotten 9 aug 08:50

Redan från och med höstens älgjakt kommer det att bli tillåtet för jägare att använda ljuddämpare på sina gevär. Ljuddämparna kommer att räknas som en licenspliktig vapendel men enligt den ansvarige vid Rikspolisstyrelsen kan alla som ansöker räkna med ett positivt beslut, skriver Västerbottens-Kuriren. Syftet med beslutet är att förebygga hörselnedsättningar hos tusentals jägare.

Vad anser ni om detta?

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?to...icseen#msg48609

Kom igen när Du kommer med färska nyheter. ;)

Publicerat
  • Författare

Jag får väl erkänna att jag var lite osnabb där...MEN, det kan vara kul att höra vad alla jägare anser om detta och hur ni tror att det påverkar jakten och skyttet.

Publicerat

Tror inte det kommer att ha så stor inverkan på jakten. Men på skyttet tror jag det kommer att få en bra effekt, hur många ggr har man inte varit på skjut banan och åkt hem halft lomhörd när man skjutit med älgstudsarn. Kommer helt klart att söka licens på ljuddämpare. ;D

Publicerat

Har du hört talas om hörselskydd? Funkar utmärkt på skjutbanan...

För jakt funkar också de flesta elektroniska hörselskydd bra. Ett stort plus för ljuddämparna är dock då man jagar med ställande hund som trädskällare och vid älgjakt - då slipper hunden drabbas så mkt.

Nackdelen är utseendet och vikten. Precisionen kan bli både bättre och sämre.

Publicerat
  • Författare

Tydligen ska det även finnas dämpare till hagelgevär också, någon som sett dessa eller rent av testat dem?

Publicerat
Har du hört talas om hörselskydd? Funkar utmärkt på skjutbanan...

För jakt funkar också de flesta elektroniska hörselskydd bra. Ett stort plus för ljuddämparna är dock då man jagar med ställande hund som trädskällare och vid älgjakt - då slipper hunden drabbas så mkt.

Nackdelen är utseendet och vikten. Precisionen kan bli både bättre och sämre.

Jo nog har jag hört talas om hörselskydd, har även ett antal x. Men varje gång jag skjuter så pressar jag alltid av höger hörsellkåpa.

Naturligtvis är det bra för hundarna tänkte inte ens så långt, fast jag har 2st själv. ::) ??? ::)

Publicerat

Kommer säkert köpa en dämpare nån vacker dag, inte bara för att man får utan för att det ju är en bra idé.

Men man kommer inte ifrån att det i min mening är hiskeligt fult och att dom kostar sina slantar. Invensterar hellre i ammunition och använder mina kåpor som vanligt.

Publicerat

Jag förespråkar skarpt ljudämparen, ska gå och ansöka på en gång!!  :D

Publicerat

Någon som vet om det finns något förbehåll i detta utomordentliga initiativ, tänker mest om det finns någon nedre kalibergräns för användande av ljuddämpare? Man var ju tidigare, från myndighetshåll, rädd att tjuvjakten skulle öka om man var släpphänt med licenserna.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Det ska bli intressant att se hur priserna kommer att påverkas av detta (ljuddämparna) nu blir det väl fler återförsäljare antar jag. Men samtidigt kanske de även bör kunna serva och montera dem antar jag.

Publicerat

Mycket prat om att det duger med hörselskydd. Men jag för min del använder dämpare för att skona dom som bor runt om där jag jagar och det skulle bli fan så mycket dyrare att köpa höselskydd till alla dom än att montera en dämpare !  Eller ?

Publicerat
Någon som vet om det finns något förbehåll i detta utomordentliga initiativ, tänker mest om det finns någon nedre kalibergräns för användande av ljuddämpare? Man var ju tidigare, från myndighetshåll, rädd att tjuvjakten skulle öka om man var släpphänt med licenserna.

Raggarö

Intressant fråga tycker jag också, te x skulle jag gärna vilja stoppa ljuddämpare på 22 wm, finns möjligheterna??

Publicerat

De ljuddämpare som man kommer att kunna köpa kommer inte att innebära att skotten inte låter något. Endast klass 1 och 2 kommer man att få använda dämpare till så tji för .22LR, .22 WM mm klass 4 och 3-vapen. Tanken är just att man inte vill ha tyst jakt och en dämpad klass 1 låter som en klass 3 ungefär. Så grannarna får inte bo för nära om man skall skona dem från buller...

Publicerat

Det är ju bra med ljuddämpare för många kan ju lida utav tinnitus o sedan så är det ju ett bra skydd i mot hörselnedsättning .

Sedan om man nu vill kosta på sin studsare 3 till 5 tusen för att få den monterad är ju upp till var o en men själv så skulle jag vilja skaffa en till 9,3x62an men man får v'l v'nta ett tag till iaf  ;D .

Publicerat

Jag måste nog ställa mig lite frågande till detta med ljuddämpare på jaktvapen och under praktisk jakt?::)

Hur många i detta land kan påvisa att dom fått nedsatt hörsel alt tinnituss av skott avlossade under praktisk jakt ???

/Vänligen

Publicerat

Jag ska söka licens på en dämpare så fort man får.

Har inte så långt till finland och där är en ljuddämpare billigare än i Sverige.

Vet nån var man kan få tag i en Sako TRG ljuddämpare med medföljande rekylbroms, man behöver inte gänga pipan om man har en sån.

Publicerat

Hoppas priserna sjunker för ljuddämpare också, då kommer jag montera dämpare. Då jag har nedsatt hörsel kan jag tydligen få licens ner till klass 4, något jag kommer utnyttja. Om inte annat på ren jävelskap enbart för att jag kan och får. Behovet är inte lika noga på en 22lr anser jag, då man sällan upplever skadligt högt buller som vid t,ex 6.5x55.

Någon som snappat upp information om priser? Funderar på en ev import från finland då jag bor nära gränsen och både kvalité och pris sägs vara bättre där.

Mvh Jonas

Publicerat
Jag måste nog ställa mig lite frågande till detta med ljuddämpare på jaktvapen och under praktisk jakt?::)

Hur många i detta land kan påvisa att dom fått nedsatt hörsel alt tinnituss av skott avlossade under praktisk jakt ???

/Vänligen

Det räcker med en smäll för att få nedsatt hörsel och ja tinnitus om du har oflyt. Så den praktiska nyttan på klass 1 vapen är mycket stor. Alltför många tjuriga gubbar som vägrar använda hörselskydd och "ändå hör perfekt..." ::)

Publicerat

Vi ska ju inte heller äventyra våra fyrbenta vänners hörsel, här gör ljuddämparen stor nytta.

• 2 weeks later...
Publicerat

Träffade en gång på en kille när jag skulle skjuta in bössan för årets jakt som hade en ljuddämpare på en 308:a, samma kaliber som jag brukade då. Jag blev mäkta imponerad av avsaknaden av rekyl och ljud. Han sade dock att skotten drog så mycket att han fick köpa ett kikarsikte med bredare register för att få in skotten på tavlan. Då måste det väl vara ngt fel. Jag jagar bara med en kaliber nu och om man måste skjuta in bössan varje gång man tar av ljuddämparen så avstår jag nog den investeringen.

Publicerat

Självklart får du ett annat träffläge med respektive utan ljuddämpare! Ett absolut måste att skjuta in efter att man skruvat av eller på dämparen!

Publicerat

Jag hade en Husq 1640 i 6,5x55 med dämpare. Där satt träffläget ca 12-13 cm lägre och någon cm till vänster med dämparen jämfört med utan dämpare. Någon inverkan på precisionen hade det inte med den bössan/dämparen, ca 35-40 mm 5-skottsgrupper normalt sett både med och utan dämparen. Bössan vad bäddad och hade frilagd pipa.

Utseendemässigt och ergonomiskt/balansmässigt sett var en ljuddämpare på en lätt 1640 en total katastrof trots att det var en lätt aluminiumdämpare.

På en sporter i .308, eller en varmintbössa i en kaliber som tål kort piplängd kan en dämpare däremot vara hur bra och praktisk som helst.

Publicerat

Pratade igår med handlaren om en dämpare till kal 22. han ville bara ha ca1000kr för dämparen och 300kr för jobbet  :)

Får se om man slänger på en till studsaren också..

Publicerat

Har en polare som är sugen på att göra ljuddämpare. Tro mig, han är riktigt bra.

Någon som vet vilka tillstånd som behövs för detta....

Är det samma som för vapensmeder?