Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu är det tillåtet att använda ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Ljuddämpare till en .22LR kommer du inte att få tillstånd för. Inte heller i klass 3, bara klass 1 och 2. Innehav av en ljuddämpare kräver tillstånd annars utgör det ett brott mot vapenlagen och alla licenser ryker samt att fängelse kan bli aktuellt, så det är inget för amatörer. En smed som är vapenhandlare som har ljuddämpare i sitt tillstånd kan naturligtvis fixa en sådan.

Publicerat

Mr Fiberclass, antar att svaret var riktat till mig? Jodå jag har inga problem att få licens för ljuddämpare i klasserna 3-4 då jag har nedsatt hörsel sen födsel och papper på det. Så inget är så ont att det inte för något gott med sig  :)

Publicerat

Det var ju både bra och dåligt! RPS kommande föreskrifter skall dock enligt "väl underrättad källa" alltjämt trots hörselskada vara mkt restriktiva mot dämpare i klass 4.

Publicerat

Lät ju mindre bra det, undra hur damen hos oss ser på den saken?

Även om nu ljuddämpare inte är det vackraste man kan hänga på en bössa, så uppskattar jag möjligheten att ta tag i problemet där det uppkommer. Efterhand kommer jag mest troligen utnyttja möjligheten att dämpa samtliga kulvapen. Att ha nedsatt hörsel är inte så farligt så länge en hörapparat kan kompensera det hyggligt, men vad händer sen?

Visst man kan bära hörselskydd, men om man redan bär hörapparat vill du inte gärna klänga på ännu en elektronisk pryl på öronen, ljudet blir inte precis vad man kan önska sig.

Beslutet om att tillåta samtliga, att införskaffa ljuddämpare var nog det vettigaste som gynnat oss jägare på evigheter.

Publicerat

Egentligen är jag vel lite liten för att fatta eftersom jag bara är tretton men jag har lite blandade känslor angående ljuddämpare inom jakt. Det är ju bra på så vis att man kan skydda både den egna och den eventuella jaktkamraten/hunden som är med i jakten. Men, jag tycker att det inte är bra om det stämmer som någon här ovanför skrev att det kan försämra precisonen. Dessutom kan det ju faktiskt öka tjuvskytterisken. Jag menar man kan ju inte veta om nån obehörig jagar på ens mark när man inte hör skotten! Och hörselskydden blir ju bara bättre och bättre och dessutom, om man nu tenker som nån skrev att ne kasar upp när de stöter i kolven, vilket jag tror är ganska vanligt, så finns det ju sånna små (vanligtvis) gula ploppar man stoppar in i öronen. Skulle det var sån kris med ljuddämpare då?? Om det nu är det så tycker jag att man ska vara försiktig med vad man säljer, och vem man säljer det till!!

Publicerat

Tror nog att många jägare kommer att skaffa ljuddämpare, vem har inte haft lite mört i armen när man har skjutit några skott med (30-06) :P

Publicerat

ja jag tror nog att man mest köper ljuddämpare för  öronens skull.....tål man inte rekylen så finns det alltis mjukare bakkappor