Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygga egen viltkyl för hemmabruk

Featured Replies

Bor i lägenhet och funderar över en sån här insats och köpa ett begagnat kylskåp för 500 pix.

http://www.jaktbutiken.se/produkter/2375/

Någon som provat eller har annat bra tips för möra rådjur och inte allt för stora monstergrisar?

• Replies 78
  • Views 59.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu är viltkylen klar. Tog en 230 V axialfläkt och satte framför ett uppborrat ventilationshål. Ett till hål i nederkant på kylen och myggnät för hålen. Nu gäller det bara att fylla den!

• Ett tips som funkat bra för mej är att sätta en bräda under kylet i framkant så hela skåpet lutar aningen bakåt. ev kondensdroppar i följer taket mot bakväggen och ut i skvallerhålet.

• Mörningstimer, den räknar dygnsgrader. Kostar några 100lappar. Ärligt talat är det inte så noga så länge det inte blir för lite. Man öser aldrig på med kyla i början, "inte under 10 grader de för

Posted Images

Tror du kan komma undan billigare med en vanlig rundstav, eller en bit regel.

fäste för sådant till tex gaderober finns på många ställen.

Borra några hål till ventilationen.

Det dyraste blir väl en fläkt om det nu behövs ?

Några hål nere och i toppen borde väl lösa det utan fläkt ?

• Author

Ja frågan är ju, behöver man en fläkt? Eller rör sig luften per automatik om man har ett hål uppe och ett nere, eller står luften stilla ändå och behöver tex en gammal datorfläkt eller liknande?

Några har köpt någon modell datorfläkt. Typ en sådan som sitter baktill på en stationär dator.

Slakta en gammal dator och ta en chassi, eller nätaggregats fläkt. Drivs på 12 volt och ger garanterat tillräckligt luftflöde, vill man sänka hastigheten så dit med en vrid potentiometer i serie så löser du variabel hastighet...

Vil man ha mindre storlek på fläkten så är det lämpligt och leta i gamla USB-hårddiskar 3,5" eller interna hårddiskvaggor, de hade ofta en fläkt som kylning.

• Author

Hur mycket genomströmning bör man ha som mest/minst? Vill inte torka ut köttet heller :-\

Du bör ju ha viltet hängandes ute tills likstelheten intagit innan du hänger det i en viltkyl/kylrum och sedan om du har möjlighet så ska du bäckenhänga viltet så får du bättre stekar. :thumbsup:

Jag har tenderums sats och en gammal kyl. Funkar utmärkt, har ingen ventilation förutom hålen. Bara tuta och köra.

Hänger ex två rådjur, en dov eller en gris utan problem.

iPad Tapatalk HD

Jag har samma viltkylsats ingen fläkt monterad, funkar kanon  :thumbsup:

• Author

Du bör ju ha viltet hängandes ute tills likstelheten intagit innan du hänger det i en viltkyl/kylrum och sedan om du har möjlighet så ska du bäckenhänga viltet så får du bättre stekar. :thumbsup:

Jag som är rookie, vad är bäckenhänga?

• Author

Jag har tenderums sats och en gammal kyl. Funkar utmärkt, har ingen ventilation förutom hålen. Bara tuta och köra.

Hänger ex två rådjur, en dov eller en gris utan problem.

iPad Tapatalk HD

Jag har samma viltkylsats ingen fläkt monterad, funkar kanon  :thumbsup:

Härligt =) har beställt viltkylsatsen nu, försöker charma till mig ett kylskåp nu. Brukar ni hänga med eller utan päls?

Funderade lite kring själv stången, den ser lite klen ut men om man kan hänga 2 rådjur eller en gris som du säger så låter det ju rätt stabilt :)

Jag har t ex hängt två rådjur ihop, dovhind ensam och ensam gris på slaktvikt 35 kg utan problem. Stången är kraftig och ser man bara till att montera den rätt så är det lugnt. Jag kör mörningstimer och ställer gradantalet på ca 5-6 gr. Hänger 1 vecka men inte under 10 gr första 10-12 timmarna bara.

Har blivit perfekt varje gång men knöligt när jag sköt 3 djur på en vecka. Då fick jag lämna bort 1 ;-)

post-11057-13675073269825_thumb.jpg

iPad Tapatalk HD

Jag har t ex hängt två rådjur ihop, dovhind ensam och ensam gris på slaktvikt 35 kg utan problem. Stången är kraftig och ser man bara till att montera den rätt så är det lugnt. Jag kör mörningstimer och ställer gradantalet på ca 5-6 gr. Hänger 1 vecka men inte under 10 gr första 10-12 timmarna bara.

Har blivit perfekt varje gång men knöligt när jag sköt 3 djur på en vecka. Då fick jag lämna bort 1 ;-)

iPad Tapatalk HD

Ser riktigt bra ut!

Är det 185cm kylskåp du har eller funkar lägre tror du?

//Micke

iPad Tapatalk HD

Ser riktigt bra ut!

Är det 185cm kylskåp du har eller funkar lägre tror du?

//Micke

Har standard skåp, vet ej höjd men normalstort.

iPad Tapatalk HD

• 1 month later...

Jag har gjort liknande. 
Saknar bilder just nu, men skall fota upp när jag kommer ut i garaget...
Suttit en fläkt högst upp som blåser in luft, och ett utblås med luckor som trillar ner när det inte blåset... 
Då jag jobbar med micro-plc:ar så har jag använt en sådan för att kyla ner sakta.
Första dygnet ner till 15 grader, för att därefter sänka ungefär 1 grad / timma tills jag når 5 - 7 grader. 
30 sekunder varje timma så blåser jag in luft. 

Jag har aldrig märkt att ett rådjur eller en gås blir dåligt av att hänga, och då menar jag hänga länge. 
Kör allt kött minst 60 dygnsgrader. 
Då är det så mört så det bara trillar isär nästan :) 

• 11 months later...

Har fått tag på en industri kyl.

då den har fläkt bör de väl räka med utblås?

Fläkten sitter uppe så lämpligast är väll en ventil nere?

kanske räcker att ta bort en bit av listen nere?

Va tror ni?

S.

Ventil nere, fläkt uppe bör funka bra. Fläkten behöver ju inte köra många minuter åt gången för att transportera bort fukten.

Själv funderar jag på om inte en bagerikyl är optimal. Lite större än vanligt kylskåp och med många inställningsmöjligheter för många sorters jäsning etc. Dyker upp billigt då och då på blocket...

Bor i lägenhet och funderar över en sån här insats och köpa ett begagnat kylskåp för 500 pix.

http://www.jaktbutiken.se/produkter/2375/

Någon som provat eller har annat bra tips för möra rådjur och inte allt för stora monstergrisar?

Jag har köpt samma sak, fungerar kanon! Borren man får med är dock usel men det spelar ingen större roll.

• 5 months later...

Efter att jag läst tråden köpte jag också en kyl på blocket (700kr) och ska bygga min egen viltkyl då jag var inte så nöjd med köttets kvalité på sista grisen jag skött plus att jag vill fixa köttet på mitt sätt.

Igår beställde jag kylsatsen och fläkten från tenderum.se och tänkte fråga hur har ni fixat de 4 ventilations hål? Jag tänkte 2 per sida en uppe och en nere...eller hur säger ni? Ska jag borra dem på samma linje höger-vänster?

Tänkte också tillägga att jag har ett förråd i källaren på ca 20kvm, bra ventilerat och med rumtemperatur året om. Bifogar bilder med kylen.

Tacksam för tips!

post-15497-0-39055700-1416438644_thumb.j

post-15497-0-68554700-1416438648_thumb.j

Efter att jag läst tråden köpte jag också en kyl på blocket (700kr) och ska bygga min egen viltkyl då jag var inte så nöjd med köttets kvalité på sista grisen jag skött plus att jag vill fixa köttet på mitt sätt.

Igår beställde jag kylsatsen och fläkten från tenderum.se och tänkte fråga hur har ni fixat de 4 ventilations hål? Jag tänkte 2 per sida en uppe och en nere...eller hur säger ni? Ska jag borra dem på samma linje höger-vänster?

Tänkte också tillägga att jag har ett förråd i källaren på ca 20kvm, bra ventilerat och med rumtemperatur året om. Bifogar bilder med kylen.

Tacksam för tips!

Kylskåp finns gratis på massa köp och sälj sidor, sen är det enda du behöver en fläkt att koppla in, en borr för att göra hål som är ca 30-50mm i diameter, samt myggnät till hålen, ett rostfritt rör (måste ej vara rostfritt) och 2st slaktkrokar.

Nu till din fråga, börja med 2st, öka efter behov (om luftfuktigheten blir för hög). 

Kylskåp finns gratis på massa köp och sälj sidor, sen är det enda du behöver en fläkt att koppla in, en borr för att göra hål som är ca 30-50mm i diameter, samt myggnät till hålen, ett rostfritt rör (måste ej vara rostfritt) och 2st slaktkrokar.

Nu till din fråga, börja med 2st, öka efter behov (om luftfuktigheten blir för hög). 

Ja det finns säkert flera och även gratis varianter att hitta kylskåp men den här var nära till hands och ville inte ha en alltför gammal kyl. :-)

Men det låter bra att börja med två hål och se hur det ser ut med fuktigheten. Tack för tips!

Ett tips som funkat bra för mej är att sätta en bräda under kylet i framkant så hela skåpet lutar aningen bakåt.

ev kondensdroppar i följer taket mot bakväggen och ut i skvallerhålet.

Ett tips som funkat bra för mej är att sätta en bräda under kylet i framkant så hela skåpet lutar aningen bakåt.

ev kondensdroppar i följer taket mot bakväggen och ut i skvallerhålet.

Det kan jag göra. Tack för tips!  :thumbsup: