Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

BR bygge

Featured Replies

Publicerat

Hej på er
vilken av Sakos eller Tikkas äldre lådor skulle ni rekommendera för ett 6 mm br bygge. Målet är ett så kort och nätt vapen som möjligt!!

/mats

• Svar 52
  • Visningar 8,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu med rätta kikarsiktet. Bifogar bild på första femskottsserien med scenar 90 grs, visserligen bara på 80 meter men lovande!!

• Nja det var ju papper mellan hålen;) Skickat från min GT-P5110

• Tack christian Bloddopet skedde förra helgen i form av en orrhöna på ca 170 m så leken är delvis lämnad!! Har som tidigare skrivits planerat en jubileumsresa med råbocksjakt till Skottland till vår

Posted Images

Publicerat

inte lättast men enligt mig prisvärt och mycket bra, sako 75. med en sådan låda kan det hända att man bygger en bössa som man har kvar mycket länge.

Publicerat
  • Författare

lite tugg i andra trådar har ju luftat att äldre sakogenerationer är bättre än 75:orna men där håller du inte med antar jag??

/m

Publicerat

Min 6mmBR är byggd på ett Tikka enkelskotts M55 lås. Funkar fint.

Publicerat
  • Författare

Min 6mmBR är byggd på ett Tikka enkelskotts M55 lås. Funkar fint.

original enkelskott eller ombyggd till enkelskott??

Publicerat

lite tugg i andra trådar har ju luftat att äldre sakogenerationer är bättre än 75:orna men där håller du inte med antar jag??

/m

nej inte alls faktiskt. tror inte jag lagt märke till att det skrivits så heller.

Publicerat

Sako AII hade jag valt.  Funktion/precision är nog samma lika vilken du väljer.

Publicerat

original enkelskott eller ombyggd till enkelskott??

Original. Kommer inte ihåg exakta benämningen på den och är på jobb nu då jag kan inte kolla. Men M55 är det iaf.

Publicerat
  • Författare

Intressant

Visste inte att dom fanns som engelskott. En sådan skulle jag gärna ha

Publicerat
  • Författare

AII lådorna är både 308 och 243 antar jag?? Är de bara på huntermodellerma eller även på forester

Publicerat

Intressant

Är köpt från Sverige då var det gjort för 6PPC men Janne S tog opp det så det skulle passa BR.
Publicerat
  • Författare

Ok

Publicerat

AII lådorna är både 308 och 243 antar jag?? Är de bara på huntermodellerma eller även på forester

Forrester har oftast den äldre lådan L579. Mest en smaksak vilken man vill ha. Gillar själv designen mer på AII.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Intressant

jag tror du kommer att ångra dig om du väljer en enkelskottare, du kan ju lika gärna ladda med ett skott om du vill i ett mag.

Publicerat
  • Författare

Jo det är klart

Har dock en sån där ologisk och oförklarlig crush för enkelskottare. Går ej förklara på ett hållbart sätt. Är bara en känsla liksom!'

En sako varmint singelskottare ät lite av drömbössam men dom finns ju bara i lite knepiga kalibrar för mig som inte är handladdare

Publicerat

Jo det är klart

Har dock en sån där ologisk och oförklarlig crush för enkelskottare. Går ej förklara på ett hållbart sätt. Är bara en känsla liksom!'

En sako varmint singelskottare ät lite av drömbössam men dom finns ju bara i lite knepiga kalibrar för mig som inte är handladdare

Sälj läge... Hehe...

Publicerat
  • Författare

Du kan ju pm:à pris isåfall?

Publicerat

Forrester har oftast den äldre lådan L579. Mest en smaksak vilken man vill ha. Gillar själv designen mer på AII.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Lådorna ser väl precis lika ut? Enda skillnaden brukar vara styrhylsan men det är ju inte knutet till lådans beteckning.

Jag har iaf en L579 i 6 BR och den är trevlig i många avseenden!

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Ok

Sako verkar som ett vettigt alternativ, hur ser ni på remington??

Publicerat

Fungerar, billigare och mer eftermarknadsprylar men samtidigt ett större behov av just sådana för att nå samma nivå./Christian

Publicerat

Min "smed" byggde min XC (ingen BR) på en gammal, nätt Sako. Han är även förtjust i Winchester 70 som grund för ett bygge (blir min nästa). Finns nästan lika mycket delar till dem och de har en bra/bättre säkring tycker han. De är dessutom billigare är Remington 700 som alla vill ha och betalar mer för...

post-2892-0-12047600-1368794453_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Var det en sako varmint??

Publicerat

Det var en Sako varmint. Nu är det ännu mer varmint !!! Tung bartleinpipa från Norma, pelarbäddad och välskjutande... Hur kul som helst.

Publicerat

Min "smed" byggde min XC (ingen BR) på en gammal, nätt Sako. Han är även förtjust i Winchester 70 som grund för ett bygge (blir min nästa). Finns nästan lika mycket delar till dem och de har en bra/bättre säkring tycker han. De är dessutom billigare är Remington 700 som alla vill ha och betalar mer för...

OT men var ha du köpt kolvkamshöjarn?

Publicerat

Jag har inte köpt något utan snott iden från http://www.snipercentral.com/karsten.htm

Såga ut biten i kydexen och forma den i kokande vatten, vanlig vagnsbult och letterskruvar. Borra hål i stocken och på en timme är allt klart. Kostar kanske 120  kr. Lettermuttrar från http://www.maskindelen.se/maskinkomponenter/lettermutter-letterskruv-stal/242 och 2 mm kydex från https://www.nordellknives.com/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=product_info&cPath=124_292&products_id=2366&language=se Jag har även gjort ett i 1.5 mm kydex till 22:an men den blev lite klen. Tycker man skall ha 2mm. Använd handskar när du tar upp kydexen ur det kokande vattnet och formar den över kolven. Grillpincetten var även ett kanonverktyg i tillverkningen. Kan även vara bra att vara två när man borrar kolven så att man håller reda på alla riktiningar sammtidigt och tillsammans. Lycka till!