Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

BR bygge

Featured Replies

• Svar 52
  • Visningar 8,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu med rätta kikarsiktet. Bifogar bild på första femskottsserien med scenar 90 grs, visserligen bara på 80 meter men lovande!!

• Nja det var ju papper mellan hålen;) Skickat från min GT-P5110

• Tack christian Bloddopet skedde förra helgen i form av en orrhöna på ca 170 m så leken är delvis lämnad!! Har som tidigare skrivits planerat en jubileumsresa med råbocksjakt till Skottland till vår

Posted Images

Publicerat

Lådorna ser väl precis lika ut? Enda skillnaden brukar vara styrhylsan men det är ju inte knutet till lådans beteckning.

Jag har iaf en L579 i 6 BR och den är trevlig i många avseenden!

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Exakt vad eller om det är något som skiljer på själva lådan vet jag inte. Däremot styrhylsan som du säger skiljer och även kolven på en AII som brukar betecknas Hunter har en grymt skön kolv. Min AII som jag byggt 358 W på är tyvärr av det tidigare snittet och har inte "rätta" kolven.

Största anledningen till att jag säger AII är den grymt fula styrhylsan på L-lådorna :tongue:

Publicerat
  • Författare

Håller med

Snygg är den inte!!

/m

Publicerat

...och som alltid när det gäller Sako så gäller inga regler :smile:

Här är min L579, och som synes så sitter den nyare och definitivt snyggare styrhylsan på den:

L579_tang.jpg

I sin senaste skepnad:

image_1_1.jpg

Trevligt vapen är det iaf!

Publicerat

Även min L691 har det modernare och snyggare snittet man ser hos AV-lådan. Och ja - stocken är helt fantastisk :wub:

post-296-0-49878300-1369030957_thumb.jpg

Publicerat

Även min L691 har det modernare och snyggare snittet man ser hos AV-lådan. Och ja - stocken är helt fantastisk :wub:

L691 är ju en senare version än AV så där behöll dom förnuftet (och styrhylsan) i Riihimäki iaf.

Fin bössa!

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat

...och som alltid när det gäller Sako så gäller inga regler :smile:

Här är min L579, och som synes så sitter den

nyare och definitivt snyggare styrhylsan på den:

Vad är det där för stock och var har du fått tag på den?

L579_tang.jpg

I sin senaste skepnad:

image_1_1.jpg

Trevligt vapen är det iaf!

Publicerat

Egentillverkad laminat.

Publicerat
  • Författare

Egentillverkad laminat.

vilket läckert paket :thumbsup:

Publicerat

Du råkar inte ha en extra lite till övers ? ;-D

Publicerat

Tack för det ason :thumbsup:

Hehe, visst har jag en till men den är "tyvärr" gjord för min CZ 453... :wink:

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/33405-nytt-budgetbetonat-stockprojekt/#entry550603

Anledningen till laminatarbetet var att det var omöjligt att få tag på en vettig stock för liggande skytte till Sakon (som ni AII/L579-ägare säkert noterat...). I dagsläget hade jag nog övervägt en McMillan A3-5 eller liknande.

Publicerat

Tack för det ason :thumbsup:

Hehe, visst har jag en till men den är "tyvärr" gjord för min CZ 453... :wink:

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/33405-nytt-budgetbetonat-stockprojekt/#entry550603

Anledningen till laminatarbetet var att det var omöjligt att få tag på en vettig stock för liggande skytte till Sakon (som ni AII/L579-ägare säkert noterat...). I dagsläget hade jag nog övervägt en McMillan A3-5 eller liknande.

Jag har tittat på en MM också men minst ett års leveranstid och mellan 7-10 kkr är lite fläskigt tycker jag. Man kan fila mycket laminat ute i snickarboden för de pengarna... Riktigt snygga är dina stockar. Grymt fint jobb! Vad har du för magasin och hur har du fått dit det?

Publicerat

Jo, väntetiden kan vara lång på McM-stockarna. Man kan ju hålla ett öga på deras "Specials" och se om nåt intressant dyker upp där. Har lite dålig koll på vad de andra tillverkarna erbjuder, t ex Manners, Robertson, PSE etc.

Magasinet är ett original Sako för AII/L579-lådan. Finns avbildat på sprängskissen i Forestermanualen, det var så jag fick nys om att de fanns. Väldigt ovanlig option så det har varit svårt att få tag på information överhuvudtaget angående detta. Tyvärr finns bara själva magasinet att få tag på numera, man behöver lite fler prylar för att få det att funka med underbeslaget och Sakofabriken lämnar inte ut ritningar på delarna. Jag fnulade lite och gjorde delarna själv, plus att jag var tvungen att fila upp underbeslaget en del.

Skrev en liten beskrivning på Sakocollectors forum: http://www.sakocollectors.com/forum/showthread.php?5418-Sako-L579-quot-Foreser-quot-.243-amp-.308-Detachable-Magazines&p=28569&viewfull=1#post28569

Om man ska vara helt ärlig så är det ju en smula galenskap att bygga en dylik rigg på en AII/L579, finns ju mycket lämpligare val som ger mer för pengarna. T ex en Tikka T3, man kan ju leva med lång låda till en tung rigg.

Publicerat
  • Författare

Jo, väntetiden kan vara lång på McM-stockarna. Man kan ju hålla ett öga på deras "Specials" och se om nåt intressant dyker upp där. Har lite dålig koll på vad de andra tillverkarna erbjuder, t ex Manners, Robertson, PSE etc.

Magasinet är ett original Sako för AII/L579-lådan. Finns avbildat på sprängskissen i Forestermanualen, det var så jag fick nys om att de fanns. Väldigt ovanlig option så det har varit svårt att få tag på information överhuvudtaget angående detta. Tyvärr finns bara själva magasinet att få tag på numera, man behöver lite fler prylar för att få det att funka med underbeslaget och Sakofabriken lämnar inte ut ritningar på delarna. Jag fnulade lite och gjorde delarna själv, plus att jag var tvungen att fila upp underbeslaget en del.

Skrev en liten beskrivning på Sakocollectors forum: http://www.sakocollectors.com/forum/showthread.php?5418-Sako-L579-quot-Foreser-quot-.243-amp-.308-Detachable-Magazines&p=28569&viewfull=1#post28569

Om man ska vara helt ärlig så är det ju en smula galenskap att bygga en dylik rigg på en AII/L579, finns ju mycket lämpligare val som ger mer för pengarna. T ex en Tikka T3, man kan ju leva med lång låda till en tung rigg.

känns som det finns lite bekymmer när man kan fnula lite själv med grejorna. Kul att läsa om en problemlösare!!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Lådan funnen för min del

blir en Sako AII:a i kaliber 308. Licensansökan inlämnad!! :smile:

/m

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Hej igen

Så var bössan färdig då. Blev en Sako AII 308 som blev donator. Ompipad med en Lothar Walther #1400 pipa med 8 twist och nedkapad till 50 cm och gängad. Pipa, låda, bult och underbeslag mattblånerade. Kolven är en Bo Petterson glasfiberkolv, mkt lätt ca 700 g. Kindstöd hemmabyggt med Kydexplast och kardborre. På bilden sitter ett Leupold 3-9*40 men ett Zeiss Conquest 3,5-10*44 är på ingång.

Jobbet gjordes av smeden Jon Persson uppe i Arjeplog. Mkt sympatisk och trevlig att ha att göra med. Kan rekommenderas alla dar i veckan!!

Break in pågår!!! :smile:  :smile:  :smile::thumbsup:  

/mats

post-1158-0-02419700-1382439368_thumb.jp

Publicerat

Trevligt! Fortsätt att uppdatera tråden när du pangat lite olika kulor i skapelsen :)

/Peter

Publicerat

Vart köper man en sån kolv?

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

köpte beggad av Mr Tackleberry i grannforumet. Tror han pettersson är Umebo dock.

Publicerat

köpte beggad av Mr Tackleberry i grannforumet. Tror han pettersson är Umebo dock.

Bosse Pettersson är en bänkskytt från obbola (som just nu skjuter vm i Australien) han har gjort några stockar och är bra på det tycker jag.
  • 2 weeks later...
Publicerat

Nu med rätta kikarsiktet. Bifogar bild på första femskottsserien med scenar 90 grs, visserligen bara på 80 meter men lovande!!

Nja det var ju papper mellan hålen;)

Skickat från min GT-P5110

Publicerat

Bosse Pettersson är en bänkskytt från obbola (som just nu skjuter vm i Australien) han har gjort några stockar och är bra på det tycker jag.

Jag är lite lur på att gjutformen till just den där stocken ligger hos Torsten i Ådala...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Nja det var ju papper mellan hålen;)

Skickat från min GT-P5110

Jo jag höll ner på ett par skott så det inte skulle se för ihåligt ut ;^)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Provade dra iväg 3 100 grs oryx med samma riktpunkt som scenaren ovan (vänstra bilden) samt provade ett par skott scenar 90 grs liggande från 200 meter (högra bilden)!!

Håller med dig Mats, känns som onödigt mkt papp mellan hålen :smile:  :smile:  :thumbsup:

post-1158-0-16415000-1384874889_thumb.jp

post-1158-0-97631300-1384874901_thumb.jp