Publicerat Maj 21, 201312 yr Det är mycket vanligt att billiga varmintkikare inte går att att använda på de högsta förstoringarna. För enkel optik och fladdrig parallax. Men jag har upplevt det även på något dyrare fabrikat. Själv hade jag knappt hört talas om Deltas kikarsikten, men det kan säkert vara värt att testa en.
Publicerat Maj 21, 201312 yr Vad är maxpris? Vilka egenskaper är ett absolut måste? För många kompromisser för att köpa en tub blir sällan bra... /Mike
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare Vad är maxpris? Maxpris runt 3500-4000kr. Vilka egenskaper är ett absolut måste? Så hög förstoring som möjligt. Låg jämte polaren "W" i helgen och när jag hade skjutit mina 5skott fick jag spotta genom hans Zeiss 6-24 på 200 och 300m för där hade jag problem att tyda träffarna i mitt 2,5-10. Dessutom tycker jag att det är svårt att rikta på 2-300m med bara 10x förstoring. Parallaxjustering känns som en god ide. Utöver det så har jag inte så många fler krav. För många kompromisser för att köpa en tub blir sällan bra... /Mike Det är jag fullt medveten om, även om min text med ett desperat rop på hjälp kanske inte riktigt visar att jag förstår Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare Det är mycket vanligt att billiga varmintkikare inte går att att använda på de högsta förstoringarna. För enkel optik och fladdrig parallax. Men jag har upplevt det även på något dyrare fabrikat. Själv hade jag knappt hört talas om Deltas kikarsikten, men det kan säkert vara värt att testa en. Min förhoppning är att hitta undantaget som bekräftar reglen Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 21, 201312 yr Ok. I den prisklassen finns bara parallax på objektivet och billiga kikare som Danne skriver har oftast en dåligt fungerande sådan med ett undantag. Vill man se något på 300m så ska man inte gå ner till 16ggr,nästan alltid så får jag spotta åt kompisar som har under 20ggr på sina tuber när vi är på banan 1/4 moa klick är det enda du kommer hitta (eller 1/8-gud förbjude!) Skyddshuvar kommer du inte heller ifrån men å andra sidan kan du använda strecken som holdover. Om jag hade varit i dina skor så hade jag köpt denna. http://theopticzone.com/products-page/rifle-scopes/burris/burris-fullfield-ii-rifle-scopes/burris-fullfield-ii-6-5-20x50-ballistic-mil-dot-matte/ Om du räknar med 399$ x8.50 så kommer du ruskigt nära slutpriset (tull och moms) dvs 3400:- /Mike Burris har funkat skitbra för mig och de jag haft har parallaxen fungerat på.
Publicerat Maj 21, 201312 yr Ursäkta om jag verkar grinig, men varför detta prat om att "klicka tillbaka rätt antal klick"? Varför räkna klick överhuvudtaget? Det finns ju en skala på ratten som man lämpligen sätter till noll på det aktuella inskjutningsavståndet (vanligen 100 meter). När man sen skjuter på 300 så skruvar man upp tills skalan säger 5 MOA eller vad det nu kan vara (i mitt fall 1,2 mil). När man sen skjutit färdigt skruvar man ner ratten till 0. Klart! Man behöver inte räkna ett enda j---a klick
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare Ursäkta om jag verkar grinig, men varför detta prat om att "klicka tillbaka rätt antal klick"? Varför räkna klick överhuvudtaget? Det finns ju en skala på ratten som man lämpligen sätter till noll på det aktuella inskjutningsavståndet (vanligen 100 meter). När man sen skjuter på 300 så skruvar man upp tills skalan säger 5 MOA eller vad det nu kan vara (i mitt fall 1,2 mil). När man sen skjutit färdigt skruvar man ner ratten till 0. Klart! Man behöver inte räkna ett enda j---a klick Förstår precis hur du tänker mannen. Har själv aldrig tänkt på det innan, men kommer göra det from nu Problemen kommer väll om det krävs mer än ett varv på ratten för det aktuella avståndet. Lätt att tappa bort sig, kanske? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 21, 201312 yr En stor nackdel med 1/8 klick är att kikaren får ett mycket snävt justerområde. Med 1/4 klick går det alldeles utmärkt att räkna moa istället för mil. /Mike
Publicerat Maj 21, 201312 yr Förstår precis hur du tänker mannen. Har själv aldrig tänkt på det innan, men kommer göra det from nu Problemen kommer väll om det krävs mer än ett varv på ratten för det aktuella avståndet. Lätt att tappa bort sig, kanske? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Jo, absolut. Men jag är skeptisk till att du kommer gå mer än ett varv på 300 meter. Fast helt säker kan man ju inte vara förstås. Annars håller jag med Dr Mike i att 16x är i minsta laget för att se kulhålen på 300 meter. Har du 20-24x funkar det däremot rätt klockrent. Men nu var det ju jakt som gällde primärt så jag förstår hur du tänker med 4-16x
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare Ok. I den prisklassen finns bara parallax på objektivet och billiga kikare som Danne skriver har oftast en dåligt fungerande sådan med ett undantag. Vill man se något på 300m så ska man inte gå ner till 16ggr,nästan alltid så får jag spotta åt kompisar som har under 20ggr på sina tuber när vi är på banan 1/4 moa klick är det enda du kommer hitta (eller 1/8-gud förbjude!) Skyddshuvar kommer du inte heller ifrån men å andra sidan kan du använda strecken som holdover. Om jag hade varit i dina skor så hade jag köpt denna. http://theopticzone.com/products-page/rifle-scopes/burris/burris-fullfield-ii-rifle-scopes/burris-fullfield-ii-6-5-20x50-ballistic-mil-dot-matte/ Om du räknar med 399$ x8.50 så kommer du ruskigt nära slutpriset (tull och moms) dvs 3400:- /Mike Burris har funkat skitbra för mig och de jag haft har parallaxen fungerat på. Tackar för det. Även i mitt fall så har ju Burris Fullfield II siktet fungerat fint och jag har inget i övrigt att anmärka på. Kan du och jag haft en djävlar tur Mike? Ska se om man kan pruta ner den som ligger på blocket. Ser fräsh ut. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 21, 201312 yr Har haft flera burris och har inget att anmärka på något av dom. Var länge sen jag kollade på billiga kikare med 1/8 klick och av vad jag kan se nu så verkar utvecklingen gått framåt med avseende på justerutrymmet,i stort sett likvärdigt med 1/4 moa och mil. /Mike
Publicerat Maj 21, 201312 yr Ursäkta om jag verkar grinig, men varför detta prat om att "klicka tillbaka rätt antal klick"? Varför räkna klick överhuvudtaget? Det finns ju en skala på ratten som man lämpligen sätter till noll på det aktuella inskjutningsavståndet (vanligen 100 meter). När man sen skjuter på 300 så skruvar man upp tills skalan säger 5 MOA eller vad det nu kan vara (i mitt fall 1,2 mil). När man sen skjutit färdigt skruvar man ner ratten till 0. Klart! Man behöver inte räkna ett enda j---a klick Skoj att någon ser skogen bland alla träd Billiga hörförstorande är rätt hopplöst mitt råd är att söka begagnat det är enda chansen att få något vettigt för 3-4000 Sedan tycker jag man ska pruta på funktioner om man söker prisvärda kikare, variabla,zerostop,belysning mm känns smart att välja bort då
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare Förstår precis hur du tänker mannen. Har själv aldrig tänkt på det innan, men kommer göra det from nu Problemen kommer väll om det krävs mer än ett varv på ratten för det aktuella avståndet. Lätt att tappa bort sig, kanske? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Jo, absolut. Men jag är skeptisk till att du kommer gå mer än ett varv på 300 meter. Fast helt säker kan man ju inte vara förstås. Annars håller jag med Dr Mike i att 16x är i minsta laget för att se kulhålen på 300 meter. Har du 20-24x funkar det däremot rätt klockrent. Men nu var det ju jakt som gällde primärt så jag förstår hur du tänker med 4-16x Man kanske inte kommer upp i ett helt varv nej. I övrigt håller jag helt med Mikes uttalanden han gjort för "man kan inte få för mycket förstoring". Det kan alltid vara bra att kunna "dra på" för att se knappar till horn på bockarna osv. Kommer nog att satsa på ett Burris Fullfield II 6,5-20. Då kan jag både klicka och köra med den ballistiska granen (ifall det skulle bli brådskande). Vet att vi har diskuterat det förut Rikard och då kom vi fram till att man nog bör hålla sig till att antingen klicka ELLER hålla av. Men jag har börjat att kunna se en liten lucka i min förra ståndpunkt. På mina hemmamarker vet jag ju vart djuren brukar komma och där har jag numera lasrat upp hållen och dyker där upp ett krisande läge så vet man och då är det bara till att hålla av. Ut till runt 200m men längre håll än så vill jag inte skjuta på när det är stressigt. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 21, 201312 yr Vet att vi har diskuterat det förut Rikard och då kom vi fram till att man nog bör hålla sig till att antingen klicka ELLER hålla av. Varför skulle man begränsa sig till antingen eller? Jag klickar lika ofta som jag skjuter holdoff med mina mil-dot kikare,ingen som helst skillnad i träffsannolikhet eller träffprocent. Med ett sånt här enkelt kort på armen så kan du välja antingen eller blixtsnabbt,just detta är för min 260 med 107gr smk i 960m/s. /Mike
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare Varför skulle man begränsa sig till antingen eller? För att minnimera feltänkande? Jag klickar lika ofta som jag skjuter holdoff med mina mil-dot kikare,ingen som helst skillnad i träffsannolikhet eller träffprocent. Med ett sånt här enkelt kort på armen så kan du välja antingen eller blixtsnabbt,just detta är för min 260 med 107gr smk i 960m/s. /Mike Tack för tipset och bilden. En sådan lapp får det bli i en sådandär mobilstrapp till armen Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 21, 201312 yr För att minnimera feltänkande? Tack för tipset och bilden. En sådan lapp får det bli i en sådandär mobilstrapp till armen Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Förklara hur feltänkandet skulle gå till? skjuter man holdoff så gör man det,klickar man så gör man det,fattar inte hur det kan bli fel? /Mike
Publicerat Maj 21, 201312 yr Behövs det klickas/hållas av med 243:an ut till 200 på ett rådjur ? Tillochmed normas berömda tegelsten håller sig inom marginalen med vettig inskjutning som jag ser det.
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare För att minnimera feltänkande? Tack för tipset och bilden. En sådan lapp får det bli i en sådandär mobilstrapp till armen Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Förklara hur feltänkandet skulle gå till? skjuter man holdoff så gör man det,klickar man så gör man det,fattar inte hur det kan bli fel?/Mike Minns inte riktigt hur jag resonerade då (exabit kan du fräsha upp mitt minne?) men har för mig att tankarna gick i stil med att man bör fokusera på ettdera sättet för att bli riktigt bra på det istället för att bli halvbra på båda. Sedan är det ju givetvis så att det beror på hur man går in för det. Jag kommer gå in för att bemästra "holdoff" ut till 200m och klicka ut till 300m, sedan känner jag mig hyggligt nöjd. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 21, 201312 yr Ok. Ni tänker för mycket,keep it simple och använd bägge-inget svårt alls. /Mike
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare Behövs det klickas/hållas av med 243:an ut till 200 på ett rådjur ? Tillochmed normas berömda tegelsten håller sig inom marginalen med vettig inskjutning som jag ser det. Varför ligga på marginalen? Vilket man lär göra om man håller "mitt i". Dessutom vill jag inte skjuta in på typ 140m för att man ska kunna hålla "mitt i" ut till 200m. Utan jag vill skjuta in "mitt i" på 100m och sedan vill jag kunna kompensera så att det tar där jag håller. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 21, 201312 yr Minns inte riktigt hur jag resonerade då (exabit kan du fräsha upp mitt minne?) men har för mig att tankarna gick i stil med att man bör fokusera på ettdera sättet för att bli riktigt bra på det istället för att bli halvbra på båda. Det är så jag minns det och så jag resonerar också. Antingen blir man bra på det ena eller det andra. Att blanda friskt känns som en "invitation to disaster". Men vad vet jag?
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare Det är så jag minns det och så jag resonerar också. Antingen blir man bra på det ena eller det andra. Att blanda friskt känns som en "invitation to disaster". Men vad vet jag? Då minns jag rätt Jag ska ge det ett försök iallafall, bara jag får tag i ett Burris FF 6,5-20 till rätt kurs Jag kanske kommer krypande sen och då kan du säga "vad va det jag sa "
Publicerat Maj 21, 201312 yr Sluta överanalysera allt och skjuuuuuuut Om man inte tror sig om att kunna behärska holdover och klick så har jag ett tips......öppna riktmedel /Mike
Publicerat Maj 21, 201312 yr Varför inte både och samtidigt, funkade för mig på 850 meter, skruva så långt det går, räkna ut hur mycket som saknas och håll över