Publicerat Maj 21, 201313 yr Författare Sluta överanalysera allt och skjuuuuuuut Sir, YES sir Allvarligt talat så börjar det bli hög tid att få hem sikte och fästen nu så att man kan komma igång att börja skjuta och träna bara 87 dagar kvar till bockjaktpremiär
Publicerat Maj 21, 201313 yr Varför ligga på marginalen? Vilket man lär göra om man håller "mitt i". Dessutom vill jag inte skjuta in på typ 140m för att man ska kunna hålla "mitt i" ut till 200m. Utan jag vill skjuta in "mitt i" på 100m och sedan vill jag kunna kompensera så att det tar där jag håller. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Helt klart göra som man trivs bäst med såklart.
Publicerat Maj 21, 201313 yr Varför inte både och samtidigt, funkade för mig på 850 meter, skruva så långt det går, räkna ut hur mycket som saknas och håll över Japp, kallas nödlösning
Publicerat Maj 21, 201313 yr Jag är nöjd med mitt 4,5-30x50. Lät mig övertygas av både George som säljer dem och "Ray-Ban" som skrivit testen på www.kronjakt.se Med mitt MCZ-II riktmedel är det mycket lätt att kompensera i höjd för olika avstånd när måtten anges i cm och det är riktigt lätt att hålla reda på 2,5 cm, 5 cm och 10 cm. Vill jag skruva har jag iof inget zero-stopp och 1/8 MOA gör att man får tänka lite extra. Men med en lathund så går det ändå ganska bra. Dock är riktmedlet så klockrent att jag inte behöver skruva något ut till 300++. Optiskt är det absolut bättre än de Bushnell elit, Minox och Nikon monarch som jag haft. Har hört att de förhoppningsvis kommer med ett 4,5-28x56 med metriska rattar också. Kolla på den här sidan och på "pictures" http://www.tavcso.hu/?o=termek&te=DO4-30x50II&n=en http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/41404-nytt-kikarsikte-bushnell-eller-delta/#entry679874
Publicerat Maj 22, 201313 yr Författare Tack för input Johan, Kommer nog att gå på Burrisen ändå. Hoppas att det ska bli bra. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 23, 201313 yr Författare Kommer en man ikväll och köper BMXen av mig, så nu kan msn börja kolla på anonser på allvar Har mailat på Burrisen på blocket, dock utan svar. Så som det ser ut just nu så har jag 3000kr att röra mig med. Väntar jag med att köpa till nästa månad så kan jag nog ha fått ihop 4000kr. Fortsättning följer Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare Det blir nog ett Delta trots allt. För att citera Exabit i vårt samtal igår "vad kan gå fel?" Nä helt riktigt, vad kan gå fel. Känns som ett bra budgetval. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 24, 201313 yr Asg en Weaver med annat namn o eventuellt innehåll, intressant/Christian
Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare Asg en Weaver med annat namn o eventuellt innehåll, intressant/ChristianSka jag tolka det som något bra eller dåligt? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 24, 201313 yr hehe det är samma fabrik som Weaver köper sin kikarsikten ifrån med flera andra,jag har själv två weaver med exakt samma features som Deltat i klippet. Mina sitter på en 17machII och min 223,används bara i dagsljus eller upplyst miljö och på korta håll,funkat perfekt med hundratals fällda byten på sina samveten. Dock spelar optiken i en halvtaskig klass,skulle inte välja dom en morgon med soldis,motljus,dimma eller taskigt ljus pga dålig upplösning,inte heller skulle jag vilja ha dom på bana då det blir jobbigt för ögat i längden att kolla genom dålig optik,för mitt långhållskytte skulle dom duga som pappersvikt för att inte mina papper skall blåsa iväg. Detta oaktat så gillar jag dom för det första som skrevs /Mike
Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare Pratade med George på Astrosweden för en liten stund sedan för att få hans syn på saken. Givetvis rekomenderade han Delta (hade inte väntat mig något annat). Han gav lite för och nackdelar och vi var väll överens i sak om att 1/8 MOA nog inte är optimalt på ett sikte som ska användas praktiskt i skogen. I stundens hetta när bocken är skjuten och man är i extas så kan det vara lätt att glömma att vrida tillbaka justeringen, ska man då behöva ratta 1,5 varv så är det lätt att hamna fel. Tillbaka på ruta ett igen mao. Delta känns ganska svalt. Burris känns hett men kräver beställning från staterna för att hamna i rätt härad av priset. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?p=1909674#p1909674 ????? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 24, 201313 yr http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?p=1909674#p1909674 ????? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Inte koll vilken modell detta är men rätt säker att det är trevligare optik än deltan
Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare Inte koll vilken modell detta är men rätt säker att det är trevligare optik än deltan "Problemen" med dessa gammla B&L och Elite sikterna är snarast att de är nästan lika långa som geväret självt Men har för mig annars att det brukar vara OK optik. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 24, 201313 yr "Problemen" med dessa gammla B&L och Elite sikterna är snarast att de är nästan lika långa som geväret självt Men har för mig annars att det brukar vara OK optik. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Stämmer nog bra inte optimalt att montera på typ Vixen eller andra lås där ringarna sitter tätt. Ett våldsamt överhäng framför ringen käns inte så optimalt på en bössa som skall tåla att hanteras
Publicerat Maj 24, 201313 yr Snävt justerområde och osäkert med klickvärdet-kan vara 1/8,dyrt dessutom för att vara minst 15 år gammalt och av mellanklasskvalitet,jag hade passat. /Mike
Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare jag hade passat. /Mike Så fick det bli Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 24, 201313 yr Får väl citera mig själv från tidigare i denna tråd... Been there, done that med en B&L 6-24x40 1/8 moa. Optiken är ok, men glöm den när det skymmer, riktmedlet är inte heller nåt som funkar när ljuset är sämre. Den är som sagt väldigt lång också. Justerrattarna är inte på nåt sätt tröga utan vrider sig ganska lätt, och man hamnar förr eller senare på fel varv. Varvsindikeringen är svår att se. Som sikte för bänk-banskytte är den trevlig. För jakt enligt dina ändamål, välj nåt annat.