Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Användade av stick kniv

Featured Replies

Publicerat

Har ett blad som jag smide från en rasp för nått år sen och hade tänkt sätta ett långt skaft på den. Men så hittade jag ett gamalt knivskaft i en låda och den passade. Så då blir det en stick kniv i stället för grisspjut.

Kollade runt på nätet efter bladform och det verkar som stick kniv har blivit inne. Alla säljer dom. Är det grisjakten som har skapat detta? Har det blivit ett mode  att ha med sig ett långt stickvapen?

Jag har alltid skjutit ett avfångningsskott om viltet fortfarande är i liv när jag kommer fram. Gör man inte så mer?

Och får en att fundera över attityder. Vi är väldigt mot slakt utan bedövning i dagens samhälle. Men ett påskjutet vilt är inte så där väldigt bedövat. Men ändå så börjar massor av jägare att karva i dom.  Är det nån skillnad mot slakt utan bedövning egentligen?

Ett spjut har ju sin användning i trängre utrymmen där det kan vara svårare att ha med bössan skottberedd. Och man har lite avstånd till tex. galtens betar. Där kommer kniven till korta :) Jag har alltid anvät en fällkniv till att ta ur och flå. Har aldrig sett behov av speciella knivar för olika användningar.

Hur görs det ute i skogarna idag? skott eller kniv?

Publicerat

De beror väl helt och hållet på situationen. Jag föredrar ett skott framför kniven men det finns ju gånger då det helt enkelt är omöjligt att skjuta tex om de är flera hundar runt ett skadat vilt eller om djuret är så dåligt så hunden försöker avliva själv, då kan ett stick göra processen kortare!

Då jag har en hund som går att prata med försöker ja få hunden att flytta sig om hon ligger för nära för att sen avliva med bössan!

Publicerat

Har själv använt kniv för avslut sen början av 80 talet...

Ämnet ältat på olika jaktforum i flera år, sök och du ska finna, Antingen på nått forum eller kanske i dit eget minne ;)

Krutvapen i första hand, när det inte går av säkerhetsskäl för hundar, folk och omgivning är kniv det andra valet.

Rätt använd är den effektiv.

Fel hantering då är det djurplågeri...

Även för kort kniv ställer till det... kniven måste ha sån längd att den når in till vitala organ men der räcker bra med typ 16cm blad.

Klarar mig faktiskt rätt bra med en vanlig morakniv, den där gröna med plasthandtag.

Grisspjut... tja tycker man det är kul att bära på ytterligare en meter lång grej förutom bössan så varsegod :cool:

Dödar gör givetvis ett spjut rätt placerat, men som sagt, om det är så smidigt att bära på kan ju diskuteras.

Eller för den delen komma åt med om grisen står jävligt till.

En arm med en kniv är rörligare i flera led än ett spjut.

Men för att använda blankvapen så kräver det att grisen är någolunda upptagen/fasthållen eller inmobil om man nu vill görat hyfsat säkert...

Publicerat

Vi är väldigt mot slakt utan bedövning i dagens samhälle. Men ett påskjutet vilt är inte så där väldigt bedövat. Men ändå så börjar massor av jägare att karva i dom.  Är det nån skillnad mot slakt utan bedövning egentligen? 

Förklara gärna för mig vad du menar? Låter som du skriver att många jägare börjar passa djuret innan det är riktigt avfångat? Det har jag väldigt svårt att tänka mig.

Publicerat
  • Författare

Förklara gärna för mig vad du menar? Låter som du skriver att många jägare börjar passa djuret innan det är riktigt avfångat? Det har jag väldigt svårt att tänka mig.

Du tolkar åt skogen :)

Vad jag menar är om det har blivit mode att sticka istället för att skjuta. Där menar jag att skillnaden mellan att slakta med ett snitt och att avfånga med ett snitt är liten.

De som svarat skriver att sticket används istället för skott när det inte är möjligt med skott. Ungefär så, jag också skulle göra om situationen uppstår.

Men sen finns det dom som sätter ut filmer på stickande där det helt utan tvekan är perfekt för ett skott. Dessa individer funderar jag över.

Publicerat

Du tolkar åt skogen :)

Vad jag menar är om det har blivit mode att sticka istället för att skjuta. Där menar jag att skillnaden mellan att slakta med ett snitt och att avfånga med ett snitt är liten.

De som svarat skriver att sticket används istället för skott när det inte är möjligt med skott. Ungefär så, jag också skulle göra om situationen uppstår.

Men sen finns det dom som sätter ut filmer på stickande där det helt utan tvekan är perfekt för ett skott. Dessa individer funderar jag över.

Ja, dom kan man juh fundera över. 

Vissa vill jaga dom med kniv, för det är juh mer macho.  Personligen tycker jag bara dom har liten kuk, om man måste hävda sig på det viset.

Men kniven har väll börjats användas mer, och mer, juh mer gris som blir inblandat i jakten. 

Om jag spekulerar, (vilket jag självklart gör), så gissar jag på att det kolla rätt friskt på hur man jagar grisar utanför sverige.

Sen om det är bättre eller sämre sätt, eller bara annan jakt kultur, kan vi åxå spekulera i.

Eftersök, är en annan femma.

Publicerat
  • Författare

Det man ska jaga med kniv är björn :tongue:

Publicerat

Håller med alla föregående.

Dock kan jag inte förstå en sak - Vad är egentligen skillnaden med ett skott i lungan och en kniv i lungan? Vissa djur, tex älg, kan springa rätt långt efter en lungträff. Det är bara en teori, men jag är kanske helt ute och cyklar?

Jag har bara avlivat en liten, skadad gris med kniv då hunden satt i halsen på den. Den dog i samma ögonblick som jag stack den.

Publicerat

Rätt använd är kniv nästan lika effektiv som skott.
Fördelen med att ha med en kniv är ju EFTER ett taskigt skott avliva i ett läge där vapen inte är möjligt att använda

Nackdelarna med kniv är att man skickar lite fel signaler till hunden, man sticker, backar några steg och grisen dör i hundens käft

Sånt triggar en hund grymt och kan få tråkiga följder

• 2 months later...
Publicerat

Skit i kniv och slösa lite ammo istället! MYCKET mer effektivt. Enda gången är om jag vill ha troffe som jag väljer kniven före bössan.

Publicerat

Fipe,

Nu tror jag inte man skall överdriva effekten men,,,

Det finns undersökningar som tyder på att blodtryckfallet sker betydligt snabbare vid sönderskurna blodkärl än vid söndertrasade.

En kula trasar sönder mer och stora blodådrar har en förmåga att "snörpa av" om de utsätts för kross/slitskador.

Att förlora medvetendet av blodtrycksfall är inte det samma som att dö. Döden tar oftast lite längre tid även om djuret kan ha fallit ihop väldigt snabbt efter "sticket". 

Så långt är detta knappast något kontroversiellt uttalande. Men när man sätter det i sammanhanget att diskutera hur effektivt en modern jaktbåge med storvilltspets dödar så finns det många gamlingar som fortfarande har svårt att tro på det... Dock intressant att du upplever en skillnad.

Publicerat

Förmodligen enbart jag som anser detta, men det ältas en väldigt massa om detta med att sticka,

använd med omdöme och efter behov är det otroligt bra/smidigt/etiskt korrekt och därtill mycket mindre stressande för både vilt och knivbärare,

försök med felaktiga prylar, dåligt omdöme/kunskap/förmåga är med mindre ord, skit och förkastligt.

Visst är det enkelt?

Det enda jag kan se som är tveksamt med bruk av kniv är att det medialt sätt har en stark potential för att vridas negativt av jaktmotståndare.

Redigerad efter den eftertänksamma Musköts inlägg, tack. /Christian

Redigerad med Christian N

Publicerat

Ja nu kan vi ju köra ett varv till...

Publicerat

Ja eller så justerar jag ovanstående lite efter att jag nu har fått ventilera lite, Puh. /Christian

Publicerat

Förmodligen enbart jag som anser detta, men det ältas en väldigt massa om detta med att sticka,

använd med omdöme och efter behov är det otroligt bra/smidigt/etiskt korrekt och därtill mycket mindre stressande för både vilt och knivbärare,

försök med felaktiga prylar, dåligt omdöme/kunskap/förmåga är med mindre ord, skit och förkastligt.

Visst är det enkelt?

Det enda jag kan se som är tveksamt med bruk av kniv är att det medialt sätt har en stark potential för att vridas negativt av jaktmotståndare.

Redigerad efter den eftertänksamma Musköts inlägg, tack. /Christian

Jag då som har "påstodd stor erfarenhet".

Faktan bakom mitt uttalande var att jag är säker på att 99% av alla jägare snabbare sätter en kula i skallen än att försöka få ett läge att sticka djuret. Givetvis är inget av det fel då det leder till exakt samma sak men jag tror att många inte bemästrar en kniv lika bra som en bössa.

Samt att "topic" frågan löd: Hur görs det ute i skogarna idag? skott eller kniv?

Publicerat

Tro gör man förslagsvis inom ramen för den egna religionen,

var och en svarar för sin egen etik och hantering av avlivning av vilt, enkelt och klart.

i övrigt har du enligt mig fel, det är ett väldigt svårt skott, de här mot huvudet på ett liggande klövvilt, generellt sätt är de inte stilla med skallen och väntar snällt på nåden. En del andra pregnanta frågeställningar finns också, vars är hunden om det är drevjakt, med flera andra.

Hade du skrivit att man sätter en smäll till i kroppen på viltet hade jag köpt argumentet rakt av, det gör de flesta bättre än brukar kniven, men då behöver de inte göra det.

I skogen hanteras detta som ovan, för att det finns dem som inte klarar av att föra diskurs om det, 

tråkigt, en liten men förmodligen eggande sidonotering i både england såväl som tyskland ingår stick som en del i deras motsvarighet till jägarexamen. Britterna främst för avblödningen och germanerna av samma skäl som vi, de har inte motsvarande okunskap där. /Christian

Publicerat

Tro gör man förslagsvis inom ramen för den egna religionen,

var och en svarar för sin egen etik och hantering av avlivning av vilt, enkelt och klart.

i övrigt har du enligt mig fel, det är ett väldigt svårt skott, de här mot huvudet på ett liggande klövvilt, generellt sätt är de inte stilla med skallen och väntar snällt på nåden. En del andra pregnanta frågeställningar finns också, vars är hunden om det är drevjakt, med flera andra.

Hade du skrivit att man sätter en smäll till i kroppen på viltet hade jag köpt argumentet rakt av, det gör de flesta bättre än brukar kniven, men då behöver de inte göra det.

I skogen hanteras detta som ovan, för att det finns dem som inte klarar av att föra diskurs om det, 

tråkigt, en liten men förmodligen eggande sidonotering i både england såväl som tyskland ingår stick som en del i deras motsvarighet till jägarexamen. Britterna främst för avblödningen och germanerna av samma skäl som vi, de har inte motsvarande okunskap där. /Christian

Okey, då tycker vi väldigt olika helt enkelt. Jag tycker själv att det vore en väldigt bra idé att ha med sticktecknik i examen.

Det skulle dock inte bli någon diskution av det alls då vilket jag själv tycker är lite tråkigt för då hade alla som fått gått genom sticktecknik förmodligen användt det vid tillfälle istället för en kula.

Publicerat

Helt oförståligt för mig, föredrar du att det är konflikter?

Med tanke på förutsättningarna på mycken jakt i mellan och södra sverige tror jag inte att något alls skulle ändras.

Som känt är det sällan tillåtet att lämna passet/tornet ( till och med farligt på en del ställen) och då de flesta knivar inte når längre än armen+ bladet är det tillbaka till att göra avlivningen med kula även om avsikten varit en annan, vilket jag iofs inte tror, det är ett fåtal som faktiskt har kapaciteten till det som omtalas. /Christian

Publicerat

Helt oförståligt för mig, föredrar du att det är konflikter?

Med tanke på förutsättningarna på mycken jakt i mellan och södra sverige tror jag inte att något alls skulle ändras.

Som känt är det sällan tillåtet att lämna passet/tornet ( till och med farligt på en del ställen) och då de flesta knivar inte når längre än armen+ bladet är det tillbaka till att göra avlivningen med kula även om avsikten varit en annan, vilket jag iofs inte tror, det är ett fåtal som faktiskt har kapaciteten till det som omtalas. /Christian

Konfliker och diskutioner är för mig två helt olika saker.

Nej givetvis får man inte fler lägen att skicka ett djur bara för att man fått teckniken. Men där emot tror jag ju inte att folk lika ofta skulle göra det på felsätt och välja bössan i dom lägen där den lämpar sig bättre. 

Publicerat

Att ta med stickteknik i jägarexamen hade varit riktigt bra enligt mig :thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

kör motorsågen bara bööömbööömmmm!! 

Publicerat

tycker defenitivt att man ska få lära sig att använda kniven på kurserna, att ha kunskapen är alltid bra och sedan får man använda sig av den om man vill.

Publicerat

Jag i min enfald trodde att jägarexamen kommit så långt att man oxå lär ut avlivning utan krutvapen...

Gällande allt vilt dårå.

Publicerat

Jag i min enfald trodde att jägarexamen kommit så långt att man oxå lär ut avlivning utan krutvapen...

Gällande allt vilt dårå.

Är nog upp till kursledaren som så mycket annat. Jag har alltid med det under eftersöksavsnittet.

Skall inte sänka andra kursledare som inte gör det, man kan inte vara expert på allt och det finns andra delar i litteraturen där jag är lika vilse erfarenhetsmässigt.

Publicerat

Jag föredrar helt klart att använda bössan till avfrågning. Men det är som tidigare skrivits inte i alla lägen som det är lämpligt. Antingen så har man hundar som rör sig i riskzonen eller så kan det vara så att djuret ligger på ett berg eller i ett stenrös mm. Detta kan vara en direkt fara både för hundföraren, skyttar och allmänheten. Min åsikt är alltså använd bössan i samtliga fall då det kan göras på ett säkert sätt. I övriga fall använd kniven eller stöt på o få ett nytt stånd o hoppas att det står bättre till. Ta aldrig en risk o stick ett djur som du inte känner dig säker på att kunna sticka på ett säkert sätt. Din/hundarnas säkerhet är viktigare än om djuret får leva några minuter längre för att du chansar o skjuter/sticker i ett osäkert läge. // Per