Publicerat Maj 21, 201312 yr Ska bygga ett jakttorn på vår lilla mark. Min budget är 0 kronor. Jag är fattig arbetslös så jag lägger hellre pengar på ammunition! Tänkte lägga upp lite av mina idéer här och därefter motta innovativa lösningar från er experter Tanken är ett enmans-torn med tak och vindskydd bakåt. Ett par tallar som fått sätta livet till under vårt skapande av en tält/grillglänta(är även där tornet ska stå) ska få agera ben. Tänkte mig fyra ben med lite vinkel utåt och sen en plattform där på och sen bygga resten. Målet är att plattformen ska vara 2 meter över marken. Idag var jag iväg till en bekants firma och hämtade lite engångspallar som ska få agera byggmaterial. Har i princip fri tillgång på dessa engångspallar därifrån så jag får hämta mer om det behövs. Jag tänkte bygga allt i sektioner hemma i garaget då jaktmarken är ett jävla berg så delarna ska kånkas upp för hand. Stockarna/benen finns redan på plats där uppe såklart. Visst man kan såga egna plankor ur tallarna men nu gör vi såhär
Publicerat Maj 21, 201312 yr Om jag vore dig skippar jag tallen och satsar på gran då denna håller mycket längre mot vätan annars är det bara fantasin som sätter gränser. iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare Om jag vore dig skippar jag tallen och satsar på gran då denna håller mycket längre mot vätan annars är det bara fantasin som sätter gränser. iPad Tapatalk HD Bra idé, finns en dunge med granar runt 15cm i diam som behöver gallras, kanske räcker? Blir ju lite belastning med 60-80 kg plattform och 80 kilo jägare. Man har ju sett gamla torn på smala granslanor men det ser lite rangligt ut.
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare Andvänd inte pallarna som golv i tornet bara ,, Varför inte? Tänkte bygga ihop en förstärkt golvplatta av två olika pallar. Sen kanske jag reglar upp lite under med nått starkare virke jag hittar i garaget, som kan vila på de fyra pelarna
Publicerat Maj 21, 201312 yr Varför inte? Du kommer ofelbart att ramla igenom, obehagligt många decimeter Winchesterpipa kommer att ta din oskuld och dina jaktpolare ringer inte ambulans förrän de fotograferat. Mycket. I olika vinklar. Med stor erfarenhet av pall skulle jag säga att halvpallarna överst duger, de 120x80 plus sjöfartspallen du tog brukar brinna bra ifall nån är frusen på passet. -- Mats
Publicerat Maj 21, 201312 yr Författare Du kommer ofelbart att ramla igenom, obehagligt många decimeter Winchesterpipa kommer att ta din oskuld och dina jaktpolare ringer inte ambulans förrän de fotograferat. Mycket. I olika vinklar. Med stor erfarenhet av pall skulle jag säga att halvpallarna överst duger, de 120x80 plus sjöfartspallen du tog brukar brinna bra ifall nån är frusen på passet. -- Mats Hehe, Ja det är just halvpallarna jag tänkte ha till golv, betydligt bättre virke i dom De andra tänkte jag ha till att bygga upp runt om med, så det blir ju ingen vidare belastning på dem, om man inte somnar mot kanten.
Publicerat Maj 22, 201312 yr EmilL, tornen vi sätter upp på våra marker är ungefär sådana som du beskriver att du vill bygga. Du kan ju komma förbi och kika hur vi har byggt om du har lust, finns precis utanför din kommungräns.
Publicerat Maj 22, 201312 yr Författare EmilL, tornen vi sätter upp på våra marker är ungefär sådana som du beskriver att du vill bygga. Du kan ju komma förbi och kika hur vi har byggt om du har lust, finns precis utanför din kommungräns. Hade ju varit utmärkt för att få lite idéer och inspiration! Vilken del av kommungränsen?
Publicerat Maj 22, 201312 yr Detta är en populär post. Hehe, Ja det är just halvpallarna jag tänkte ha till golv, betydligt bättre virke i dom De andra tänkte jag ha till att bygga upp runt om med, så det blir ju ingen vidare belastning på dem, om man inte somnar mot kanten. Bra. Annars hade jag tänkt tipsa om att demontera kornet och fetta in pipan väl. -- Mats
Publicerat Maj 22, 201312 yr Författare Bra. Annars hade jag tänkt tipsa om att demontera kornet och fetta in pipan väl. -- Mats Tur att man inte har varmintpipa
Publicerat Maj 22, 201312 yr Författare Skippa dämparen också.. /Cris Såna där nymodigheter har jag inte råd med så det är inget att oroa sig över
Publicerat Maj 22, 201312 yr Glöm för all del inte att ta ur bössan ur vapenfodralet också innan du kliver upp ;-) iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 22, 201312 yr Skippa dämparen också.. /Cris En Stalon i posteriören skulle nog kännas, som pojken sa... Nu förstår jag också ollonrundningen på Vmac-dämparna. Schultz & Larsen har mycket lämpligt döpt följande dämpare till "Hardcore": Ribbed - for your pleasure. -- Mats
Publicerat Maj 22, 201312 yr Fläns...gänga...kulor...bädda...bakladdare... Hjälp. Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat Maj 22, 201312 yr Författare Glöm för all del inte att ta ur bössan ur vapenfodralet också innan du kliver upp ;-) iPad Tapatalk HD Vapenfodralet brukar jag lämna i bilen
Publicerat Maj 22, 201312 yr Författare Schultz & Larsen har mycket lämpligt döpt följande dämpare till "Hardcore": Ribbed - for your pleasure. -- Mats FYFAN, hahahahaha
Publicerat Maj 23, 201312 yr Författare Imorn ska jag ut till Älgflugornas Herre och söka torn-inspiration, några bra idéer och lösningar ska man nog kunna få Har bestämt mig för att avvakta lite tills jag kommer över bra virke! Det ska ju vara ett torn som består Pallarna får bli panel utanpå en kraftigare stomme. Tornet ska förutom "panel" kläs med lite fina mattor så det smälter in lite i naturen. Och då behöver det inte vara så estetiskt byggt under mattan. Blir tjock matta på golvet också så man kan tappa lite patroner och termosar utan att det låter
Publicerat Maj 23, 201312 yr Tornet ska förutom "panel" kläs med lite fina mattor så det smälter in lite i naturen. Och då behöver det inte vara så estetiskt byggt under mattan. Blir tjock matta på golvet också så man kan tappa lite patroner och termosar utan att det låter Jag höll precis på att skriva något snuskigt om ditt privata insynsskyddade torn, men jag lyckades hejda mig i sista stund. Lycka till med tornet, jag ser fram emot att höra, inte se, höra resultatet /Cris