Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare Jag höll precis på att skriva något snuskigt om ditt privata insynsskyddade torn, men jag lyckades hejda mig i sista stund. Lycka till med tornet, jag ser fram emot att höra, inte se, höra resultatet /Cris Ja vadfan ska man annars göra på passet för att hålla kylan och tristessen borta?
Publicerat Maj 24, 201313 yr Ja vadfan ska man annars göra på passet för att hålla kylan och tristessen borta? Jepp, skall du fara å drämma termosar å skott i golvet för jämnan så kan det vara fint med lite annan sysselsättning medans du väntar på att få gå hem.
Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare Jepp, skall du fara å drämma termosar å skott i golvet för jämnan så kan det vara fint med lite annan sysselsättning medans du väntar på att få gå hem. Ja precis det som var min tanke!
Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare Ja imorse var jag ju över till Älgflugornas Herre för lite torn-tittande och kaffe, var helt klart en intressant tornkonstruktion som visar på att det inte krävs "så mycket" för att få till ett stabilt torn. När jag senare på dagen var iväg och köpte plåt så låg det en del rejäla "pallar" utanför, ingen visste något om dem och de hade legat där i några veckor så Forden fick ta emot ännu mer last utöver 300 kg plåt. Dessa pallar känns väldigt stabila och nu föddes idén om ett tvåmannatorn! Provade lite olika varianter med pallarna men insåg att man nog bör göra enbart bottenplattan av pall och sen regla upp en ram som kläs med presenning och matta, för att få ner vikten, men man får ju en liten bild av hur det kan se ut
Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare Ser ju nästan lite hemtrevligt ut Visst gör det! ombonat och fint!
Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare Ser ju bra ut ,, sätt tak på passen så håller passen länge Det är tanken
Publicerat Juni 16, 201313 yr Författare Tjejens päron ska bygga ny altan, den gamla kommer att få nytt liv i skogen
Publicerat Juni 16, 201313 yr Tjejens päron ska bygga ny altan, den gamla kommer att få nytt liv i skogen Kanon där. Min gamla altan blev efter upp oljning en plattform för liggande skytte har bara inte kommit på vilket håll jag ska ligga åt
Publicerat Juni 16, 201313 yr Författare qqq2 2319.jpg Kanon där. Min gamla altan blev efter upp oljning en plattform för liggande skytte har bara inte kommit på vilket håll jag ska ligga åt Hahah, ja det blir svårt att få till en vettig skjutställning om man ligger på rygg du! =)
Publicerat Juli 18, 201313 yr Författare Idag har vi fanemej kommit igång efter många om och men! Blev ett litet kvällspass i skogen med handsåg(annars klagar en viss granne), vi fick ner 4 ypperliga granar och drog fram dom till tornets tänkta placering. Glömde helt av att ta bilder men till helgen fortsätter vi så då kommer bilder
Publicerat Juli 20, 201313 yr Författare Idag knegade vi lite med tornet under förmiddagen, resning och lite uppstagning. Håller för 2 man utan problem, men blir ju ännu stabilare när räcken, panel och tak kommer på. Blir förmodligen en plywoodskiva på golvet också, för att få helt tätt där, sen en matta på för ljuddämpning. Stegen på bilden blir nog den vi använder till tornet, har lite idéer och funderingar angående "ingången" till tornet. Även en bild på utsikten från tornet, en liten glänta vi skapat i en övrigt ovårdad skog (skogen ligger på ett stort berg så man kommer inte åt med maskiner) Gläntan har varit välbesökt av älg och rådjur då späda plantor har skjutit upp efter ökningen av ljusinsläpp.
Publicerat Juli 26, 201313 yr Författare Nu har jag fått på lite panel på "framsidan", börjar kännas som ett torn nu
Publicerat Juli 26, 201313 yr Ser ju riktigt bra ut. Kul med bilder, ska bli roligt att få se slutresultatet.
Publicerat Juli 27, 201312 yr Författare Idag var jag upp o spikade på lite mer panel, saknas 4 brädor men det löser sig. Dörren är redan halvfärdig, bara gångjärn som ska letas fram ur gömmorna Taket blir förmodligen en OSB-skiva med tjärpapp på.
Publicerat Juli 28, 201312 yr Författare Är det bockjakten som hägrar Emil ? Ja det stämmer, den första premiären på "egen" mark med bössa i hand! Fast räven har förtur till blybuffén om han visar sig, gäckade mig hela vintern trots många kalla nätter på ballkongen
Publicerat Juli 30, 201312 yr Författare Ikväll var vi och snickrade lite på tornet! Dörren kom på och takreglar kom upp. Blev för mörkt för bilder men ska nog ut imorn och slänga ihop provisoriskt tak av presenning inför torsdagens räv/grävlingpremiär. När vi stod uppe i tornet och bankade och pratade så brakade det till en bit bort i skogen och ut studsade ett rådjur i full fart tvärs över gläntan, nästan inom hagelhåll (gläntan är liten). Detta bådar gott för 16/8! Såg inga horn men den var liten fast grov i kroppen så det kanske kan sitta ett par knappar mellan öronen på den!
Publicerat Juli 31, 201312 yr Författare Så, idag fick jag upp lite tak och fixade en liten hylla inne i tornet. Om 11 timmar sitter jag där uppe för premiärjakt!
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Författare Nu var jag precis ut i skogen och bar upp en kontorsstol i tornet, så man kan sitta skönt och justera höjden. Kom lite regn så jag plundrade kråkgömslet på presenningar och byggde lite regn/vind/sol/insyns-skydd. Öppningen i framkant är perfekt nu, man ser ut ordentligt, men man slipper kvällssolen i ögonen. La även på lite vaddering på "skjutstödet".
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Nu får vi hoppas det kommer lite vilt i pass mtp allt jobb du lägger ned :-)
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Författare Hehe, ja det hade ju vart kul att få skjuta nått! När grisen väl dyker upp i våran skog så är jag förberedd med ett bra torn
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Jag kom att tänka på en sak. Hur har du det med snedsträvor från torn till marken? Om jag förstod det hela rätt när vi talades vi så var det inte så värst långt till havet och de friska havsbrisarna. Som tornet är byggt nu har du ganska mycket vindfång med press och väggar. Risken, om det inte är väl förankrat (men det kanske det är) är ju att det blåser omkull och det vore ju trist för tornet verkar fint och välbyggt. Det är ju inte ovanligt att man får resa upp torn även om det finns snedsträvor.....
Publicerat Augusti 5, 201312 yr Författare Du det har jag faktiskt funderat på att sätta dit! Man kan ju inte vara nog säker, även om det käns otroligt stabilt. Ska se om jag orkar ta ner lite smågran för ändamålet ikväll, ska ändå ut till marken för lite .22-plink med markägaren Förresten, varför vi valde att inte ha snestagen in mot mitten som ni hade på era torn är för att jag hade en tanke om att bygga ett permanent kråkgömsle under tornet