Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nekad licensansökan

Featured Replies

• Svar 118
  • Visningar 25k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Per Gustafsson
    Per Gustafsson

Fråga bara. Hur fan kan man åka dit för att ha kört utan bälte 10 gånger!? Borde man inte fatta att det är lämpligt att ha det på efter 5-6 gånger?

• Du får ingen bössa. Orsaken därtill är ditt beteende och din nonchalans inför lagen, inte nån "petig handläggare".   Det ovan är ett torrt konstaterande, inget annat.   -- Mats

• Per Gustafsson
    Per Gustafsson

Hela tråden har kört i diket. Lås den för denna diskussion kommer fortsätta tills döddagar! Ingen är ofelbar i trafiken inte ens Hoel! Nu har jag skrivit mitt i denna tråd.

Posted Images

Publicerat

Licensansökan är helt glasklart!!

angående bälte. Jag åkte med kompisen som skulle köra ut bröd till grisarna. 5-6 grader varmt och lätt regn. Helt plötsligt är det glashalt i ca 30 meter på helt rak väg. Bilen börja sladda åt vänster och vi dunkar i motsatt dike hårt och snurrar ett varv åt höger. Bilen stannar på hjulen igen tvärs över diket. Det mesta som låg mellan framsätena ligger spritt utanför bilen på höger sida. Förarens glasögon hittar vi till slut precis innanför höger bakdörr. Nu hade vi tur att kupén snurrar där diket är som djupast.

Vi hade bälte.

Mina skador:

ont i höger armbåge i några dar, bestående tinnitus (kan ha funnits även innan, men krachen gjorde mig uppmärksammad på det)

Förarens skador.

rött vänster öra. stel nacke i några dagar, gipsad handled i 14 dagar pga smärta i tumme.

post-10445-0-08023700-1370124097_thumb.j

post-10445-0-28483100-1370124124_thumb.j

• 6 months later...
Publicerat

blev nekad för en lob min första nånsin firmafest på väg hem efter 1,5 år ringde jag handläggaren o fråga om det var någon ide att ansöka igen o han sa att det skulle nog vara lugnt var alldrig straffad eller någon annan förselse innan.

poengtera jag var 42 år o alldrig åkt på en lob innan lite väl hårt tycker jag.

men nu är man betrod fick licencerna o har nu 3 bössor i vapenskåpet  :smile:

Publicerat

Ursäkta språket, men det var då ett jävla moraliserande i den här tråden. För övrigt tycker jag det är på sin plats att TS blev nekad licens (Jag undrar vad de där andra tre förseelserna var, gällde alla att köra med obes fordon? Har man tio trafikförseelser i form av att köra utan bälte och framförallt tre som gäller att köra med obesiktigat fordon är det bara att acceptera att man inte kommer anses ha god vandel), men självklart är man inte i praktiken per automatik olämplig att inneha vapen bara för att man har som vana att inte ha bälte på sig, åtminstone inte så länge det är i framsätet man sitter.

Då anser jag att det är betydligt allvarligare att ha som vana att köra för fort, eftersom man då utsätter annan person för fara. Jag håller inte för osannolikt att åtminstone någon av alla forummedlemmar som uttalat sig fördömande om TS har för vana att köra åtminstone något för fort, och jag tycker det är ganska självklart att det är moraliskt mindre klandervärt att konsekvent underlåta att använda bälte i framsätet (Och inte utsätta någon annan än sig själv för ökad risk) än att konsekvent köra ens fem kilometer i timmen för fort (Och utsätta sina medtrafikanter för en liten ökad risk). Jag skulle inte gå så långt som att påstå att någon som som regel kör fem km/h för fort per automatik är olämplig att inneha vapen. Och jag tror att många skulle hålla med mig om det. Om det krävs att man inte i någon situation har som vana att bryta mot lagen för att vara en  lämplig vapenägare finns det nog inte många lämpliga vapenägare i detta land. Själv går jag t ex ofta mot röd gubbe när det inte kommer något fordon på vägen jag ska korsa vilket vad jag förstår är olagligt, dock ej straffbart. 

Jag skulle vilja uppmana alla som var så snabba att fördöma TS att tänka igenom vad TS har gjort (Vad gäller att köra obältad - det är inte att köra med obesiktigad bil som fördömts hårdast (Om ens överhuvudtaget), trots att det har potentialen att utsätta annan person för ökad risk) och vad handlandets etiska komponent är, vad detta har för implikationer och vad ett koherent etiskt resonemang får för konsekvenser i andra situationer (Sedan kan man säkert komma fram till att det är värre att ha som vana att köra obältad än att köra fem km/h i timmen för fort ändå, men jag har just nu svårt att se hur en sådan hyfsat koherent mängd med moraliska värderingar ser ut).

För övrigt tycker jag det är mer behagligt att köra med bälte än utan, obältat känns ovant och lite konstigt. Men jag vet en person som jag har hört vägrade köra med bälte i ett antal år efter lagen om bältestvång infördes (Själv anser jag att det i det fallet var ett uttryck för en inte helt osund förbudskritisk ådra), som dessutom var vapenägare. Ve och fasa!

Publicerat

Allt handlar väl om att man notoriskt bryter mot lag trots att personen i fråga blivit straffad. Det tyder väl på brist av respekt gentemot Sveriges lagar. Jag hade osökt frågat mig som handläggare vart personen i fråga drar gränsen för lagöverskridelser. Helt korrekt att bli nekad.

Publicerat

Jag kan bekräfta regeln med ett undantag.

Jag hade fått låna mammas bil och var hos min flickvän, det var ett riktigt yrväder och jag var tvungen att åka hem med bilen.

Ung och dum som man är sitter man och pillar på stereon och när jag sedan kollar upp ser jag en tall ligga över vägen, jag hinner precis slänga mig över liggandes mot passagerarsätet innan tallen klipper vindrutan och taket, blev liggandes i bilen innan nån gubbe hade ringt dit ambulans och brandkår. Hade jag haft bälte hade det vart slut. Hade jag gett fan i stereon hade mamma haft sin bil...

Hursom, att åka utan bälte är dumt.

Publicerat

Man kan ju åtminstone tänka på de personer som måste städa upp efter de som krockat utan bälte, även om man inte bryr om sig själv. Det blir om inte annat trevligare för medtrafikanterna om personer omkommer i bilen än i delar ute på vägen.

Om det nu är obekvämt att köra bil utan bälte kanske det också är obekvämt med klass 1 rekyl på älgjakten så man tar 222:an istället. Respekterar man inte trafiklagarna, vad säger då att man skall respektera jaktlagen?

Publicerat

Folk är mer rädda för o bli av med bössorna än körkortet.

Publicerat

Folk är mer rädda för o bli av med bössorna än körkortet.

Du får ha bilen kvar om körkortet ryker, men ryker licensen så ryker bössorna. Däri ligger skillnaden.....

/T

Publicerat

Bara för man inte blir påkommen betyder inte det man inte gör dumma eller olagliga saker.

Först när man blir påkommen som det kan få konsekvenser rent lagligt - innan blir det mest moraliska konsekvenser för en själv och eventuellt andra och det är just när det drabbar andra som det tråkiga börjar. Drabbar det en själv är det ju egentligen skit samma för det är man själv som har åstadkommit det.

Mvh / Johannes

Publicerat

Bara för man inte blir påkommen betyder inte det man inte gör dumma eller olagliga saker.

Först när man blir påkommen som det kan få konsekvenser rent lagligt - innan blir det mest moraliska konsekvenser för en själv och eventuellt andra och det är just när det drabbar andra som det tråkiga börjar. Drabbar det en själv är det ju egentligen skit samma för det är man själv som har åstadkommit det.

Mvh / Johannes

Givetvis, tror inte det finns nån som aldrig kört för fort eller glömt bältet, men tror ju knappast att trådskaparen endast kört utan bälte 10ggr och haft oturen att åka dit alla gånger, eller varje gång han åkt dit för obes,bil. Han är en jävla slarver rent utsagt och ska inte ha vapenlicens.

Publicerat

Exakt. TS har kanske inte åkt dit när han kört för fort utan bälte i sin obesiktigade bil, men det betyder inte att han inte gjort det.

-- Mats

Publicerat

Jag kör ganska ofta för fort, men aldrig inom tätbebygtområde. Med har även relativt ny bil med blanktpapper (Saab 93x biopower). Har också kört mycket cross, lite banbil då och då och sen har även far kört rally så kan haft den bilen på isen några ggr och lekt med samt mina egna busbilar jag haft. Givetvis har jag alltid bältet på mig och lastar inte bilen med en hylla eller annat som kan flyga runt vid tvär inbromsning. Jag lägger mig inte heller i röven på någon utan håller avstånd. Anledningen till att jag ofta kör för fort är att jag pendlar mkt på större vägar och för länge sedan tappat tjusningen i att åka i bilar som har mindra än 350hk.

Kan med 100% säkerhet säga att jag kör bättre/säkrare bil i 150km/h än vad min flickvän, mor, svärmor och svärfar gör i 90km/h, då är bromssträcka, väjningsförmåga och allt annat inräknat.

Publicerat

Inte för att jag har så mycket att komma med i den här tråden men hur fan lyckas man bli stoppad tio ggr av plisen???? :woot:    + tre förseelser till vad de nu är?

Bara det måste ju vara en större bedrift, vet ju dock inte tidsperioden på förseelserna i och för sig  men ändå. 

Har själv haft körkort i 22 år och blivit stoppad 2 ggr. Det kan ju kanske förklaras med att man mestadels åker på små grusiga skogsbilvägar av någon outgrundlig anledning  :tongue:   Och nej inte för att bilen är belagd med körförbud  :wink:

Publicerat

Oj såg nu att trådskaparen inte har varit aktiv seden 130531 

Publicerat

Inte för att jag har så mycket att komma med i den här tråden men hur fan lyckas man bli stoppad tio ggr av plisen???? :woot:    + tre förseelser till vad de nu är?

Bara det måste ju vara en större bedrift, vet ju dock inte tidsperioden på förseelserna i och för sig  men ändå. 

Har själv haft körkort i 22 år och blivit stoppad 2 ggr. Det kan ju kanske förklaras med att man mestadels åker på små grusiga skogsbilvägar av någon outgrundlig anledning  :tongue:   Och nej inte för att bilen är belagd med körförbud  :wink:

Litet samhälle och få poliser som känner igen personens bil och då stannar den pga rutin? =)

Publicerat
Jag kör ganska ofta för fort, men aldrig inom tätbebygtområde. Med har även relativt ny bil med blanktpapper (Saab 93x biopower). Har också kört mycket cross, lite banbil då och då och sen har även far kört rally så kan haft den bilen på isen några ggr och lekt med samt mina egna busbilar jag haft. Givetvis har jag alltid bältet på mig och lastar inte bilen med en hylla eller annat som kan flyga runt vid tvär inbromsning. Jag lägger mig inte heller i röven på någon utan håller avstånd. Anledningen till att jag ofta kör för fort är att jag pendlar mkt på större vägar och för länge sedan tappat tjusningen i att åka i bilar som har mindra än 350hk.

Kan med 100% säkerhet säga att jag kör bättre/säkrare bil i 150km/h än vad min flickvän, mor, svärmor och svärfar gör i 90km/h, då är bromssträcka, väjningsförmåga och allt annat inräknat.

Juvenilt struntprat! Det är såna som du som är farliga på vägarna. RIKTIGA tävlingsförare brukar köra lugnt och fint är min solklara erfarenhet...för de har ofta erfarenhet vad farten ställer till med.

Publicerat

.

Publicerat

Jag har bilar som kör ifrån de mesta men kör inte hur som helst för det.

Jag var med om en olycka där jag fick mycket stryk, det var i 50 knyck!

Behöver jag gasa på finns det en nerlagd flygplats o köra på. Jag är inte ofelbar o jag kommer ofta upp i 10-20km för fort men brukar komma på mig själv fort o saktar ner.

Får jag välja kör jag i 90 på motorvägen, de blir inte så tröttsamt för ögonen.

Sen har jag full förståelse för att pendelsträckor är aptråkiga.

Publicerat

Kör man i tillåten hastighet så räcker en tråkig maskin på 100hk bra :)

Publicerat

Även tävlingsförare har tydligen sträckor att pendla :D

Publicerat

Juvenilt struntprat! Det är såna som du som är farliga på vägarna. RIKTIGA tävlingsförare brukar köra lugnt och fint är min solklara erfarenhet...för de har ofta erfarenhet vad farten ställer till med.

Nja, lite nyans ska nog finnas där också...

Jag är själv gammal tävlingsförare i ett antal olika discipliner och har kraschat tillräckligt samt lite till för att veta vad man ska undvika, precis som de flesta jag tävlat med genom åren. Farliga saker är otillräckligt avstånd (som alla Svensson håller), fel körställning (som alla Svensson har), ingen som helst beredskap i någonsom helst situation (som alla Svensson saknar), ingen som helst träning i bromsning, undanmanövrar o.d. annat än eventuellt halkbanan då de tog körkort för hundra år sen (som ingen Svensson har) och för hög hastighet i förhållande till omständigheterna (som alla Svensson håller) - inte hastigheten i sig.

Om jag summerar alla vägkrascher som de tävlingsförare jag känner deltagit i kommer jag upp i en handfull, av dessa är ingen orsakad av mig eller mina polare - tvärtom har jag åtskilliga gånger själv undvikit eller suttit i bilar framförda av tävlingsförare som undvikit olyckor just för att jag/de kan framföra en bil på ett säkert sätt och kan hantera fordonet när det börjar barka åt helvete. Samtidigt har jag åkt med i fullkomligt onödiga krascher pga för kort avstånd, för dålig beredskap, fel bromsteknik (fisbromsning plus lättande på trycket när ABSen går igång) och ren panik, eftersom de aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig övat.

Jag har bilar som är i mekaniskt oklanderligt skick: bromsarna servas minst två gånger per år, däcken är bra och rätt pumpade, slitdelar byts innan de påverkar bilens uppträdande, ljuset är uppgraderat och eftersom jag inte kör med fem år gammal bromsvätska så funkar även mina ABS-system som det är tänkt. Med dessa perfekta bilar blir jag, som mycket duglig chaufför, ALLTID omkörd när det är mörkt, blött, halt, snörök eller dimma av samma personer som inte håller sig för goda för att mästra mina 110 km/h på samma 90-väg under en ljus, folktom sommarnatt.

Med det sagt så är det förbannat sällan jag kör för fort. Är det bra förhållanden så trycker jag in farthållaren i skyltfart, eller den lägre fart som krävs för att hålla avstånd till framförvarande, och under sämre förhållanden anpassar jag farten efter dessa - vilket kan innebära 50 km/h på en 110-väg, istället för de 105 som Svensson tycker är rimligt med sina Feltemalampor i sönderrostade strålkastare... Åker jag hoj kan jag sträcka ut lite på nån långraka emellanåt, men ALLTID med helveteskukjävla bautamarginal - och det, min vän, är VANSINNIGT mycket säkrare än morsans dimkörning.

-- Mats