Publicerat December 30, 201312 yr "RIKTIGA tävlingsförare brukar köra lugnt" ? Absolut kör dom lungt men att dom inte kör för fort är en ren lögn. -- Hastighet i samband med att man inte behärskar den är absolut väldigt farligt, men inte hastighet som man behärskar och hastigheten man behärskar är individuellt, inte det som står på en skylt. För det är långt från alla som behärskar 90km/h. Om tjugo år kommer du, liksom jag, inte ha orsakat en enda olycka trots redan då fler mil på vägarna än vad tre till fem Svensson kommer upp i från vaggan till graven. Du kommer fortfarande att köra mer än skyltfart emellanåt utan att döda vare sig dig själv eller andra. Du kommer däremot ha förstått att det inte går att förklara nåt för den som inte vill förstå... Folk i gemen är, för att uttrycka det enkelt, rätt korkade. Korrelationer ska vara enkla för att de ska begripa dessa: Vapen är farliga, de ska förbjudas för då blir det säkert. Man blir tjock av fett, så ge mig en sallad och en mega-Coke. Plus en glass. Hastighet dödar, så man ska inte köra fortare än vad skyltarna säger. De som har lite bättre intellekt kan klara mer avancerade diskussioner och förstå att det "självklara" inte alltid är det - men inte Svensson. Det är inte lönt att ödsla energi på att försöka övertyga nån som redan har alla svar... -- Mats
Publicerat December 30, 201312 yr Detta är en populär post. Åååkej...då var man kategoriserad då...tackarrr...
Publicerat December 30, 201312 yr Jag tror dock att jag kör sämre en kort stund om någon kör i 150 när jag kör i 100. Det är väl också något att ta i beaktande, att man ofta inte är ensam på vägarna. telefonskrivet
Publicerat December 30, 201312 yr Det finns en tanke som förenar alla män i världen oavsett, religion, hudfärg, ålder eller härkomst och det är att alla anser att de kör bil lite bättre än alla andra... Jag anser mig också vara en rätt god bilförare efter att ha kört ambulans i flera år. Jag tror mig inte slå en tävlingsförare på fingrarna vad det gäller att köra fort och kurvtagning o.dyl. Däremot har jag fått en ganska god blick för hur andra beter sig i trafiken och har en beredskap för när t.ex. han i bilen framför mig tvärnitar mitt i vägen eftersom han inte hört sirenerna eller sett blåljusen eftersom han pratat i telefon eller fixat med radion/taxametern. Jag har ju också fått en bra träning i att köra lite på gränsen i olika väglag. Däremot kör jag väldigt sällan för fort och det har framför allt sin grund i att om jag blivit av med körkortet så hade mitt jobb blivit otroligt mycket tråkigare. Plus att jag dels fått "köra av" mig på jobbet och dels kanske vuxit upp lite... Sedan har jag ju även sett en hel del bilolyckor men de har dessbättre inte varit så avskräckande i sig, oftast så har folk gått ur rätt tillknycklade bilar för egen maskin vilket kanske säger mest om vad säkra bilarna är nu för tiden. Men någon dödsolycka har jag varit på och det sitter ju förstås i.
Publicerat December 30, 201312 yr Två saker i tillägg härvid, jag är alltid sämst på Go-cart eller bilspel, typ sämre än sämst, sämre än alla övriga, jag har haft körkort i 20 år, aldrig krockat eller orsakat en olycka. Jag tror mig inte vara en bra bilförare, inte heller agerar jag som om jag vore en sådan, men jag är en relativt säker förare, historiskt sätt. Åter till ämnet utan fördomar eller begränsningar. /CHristian
Publicerat December 30, 201312 yr Två saker i tillägg härvid, jag är alltid sämst på Go-cart eller bilspel, typ sämre än sämst, sämre än alla övriga, jag har haft körkort i 20 år, aldrig krockat eller orsakat en olycka. Jag tror mig inte vara en bra bilförare, inte heller agerar jag som om jag vore en sådan, men jag är en relativt säker förare, historiskt sätt. Åter till ämnet utan fördomar eller begränsningar. /CHristian Du stavade inte ditt nick fel och heter Christina? Skämtåsido, blir glad för att det fortfarande finns folk av det manliga könet som har självinsikt och inte måste vara bäst på allt.
Publicerat December 30, 201312 yr Men vafan, skärp er nu! Låt oss "män" iaf ha bilarna och tro att vi är bra på det! För det är då det enda min sambo inte säger att jag är oduglig på! Vilket iofs även slår tillbaka på att jag faktiskt måste vara ganska grym
Publicerat December 30, 201312 yr Detta är en populär post. Däremot har jag fått en ganska god blick för hur andra beter sig i trafiken och har en beredskap för när t.ex. han i bilen framför mig tvärnitar mitt i vägen eftersom han inte hört sirenerna eller sett blåljusen eftersom han pratat i telefon eller fixat med radion/taxametern. Det är annars där du har den absolut största skillnaden mellan tävlingsförare och Svensson: medvetenheten och beredskapen. Med brasklappen att det är en kvalificerad OT-diskussion vi engagerar oss i... En annan sak som skiljer tävlingsförare från vanliga är antalet mil bakom ratten på vanliga vägar. Tom taxichaufförer kan ligga i lä mot de som flänger landet och världsdelen runt på väg till olika tävlingar. Jag körde femsiffrigt antal mil per år flera år i rad under min aktiva period, låg runt 8 k mil under många år efter det och har i dagsläget passerat 150 k mil - min mor har haft körkort sen 1958 och anser sig ha kört mycket under många år, vilket vi räknade ut till ungefär 40-50 k mil... Lägger man till det att jag kört isbana, busat på grusväg m.m.med samtliga bilar jag ägt - regelbundet - så blir jämförelsen med Svensson lite som en McDonald's-junkie mot Gunde Svan. Det är inte skryt, bara ett torrt konstaterande. -- Mats
Publicerat December 30, 201312 yr Detta är en populär post. Även om man själv är duktig som faen så kan man ha ett fyllo i filen bredvid. Det leder förvisso inte till att man orsakar någon olycka personligen, men det är i sig en rätt klen tröst när farbror doktorn sitter och mumifierar någon av ens lemmar. En anledning att ta det lugnt och hålla avstånd bara, finns roligare sätt att stoppa jaktsäsongen.
Publicerat December 30, 201312 yr Det är annars där du har den absolut största skillnaden mellan tävlingsförare och Svensson: medvetenheten och beredskapen. Med brasklappen att det är en kvalificerad OT-diskussion vi engagerar oss i... En annan sak som skiljer tävlingsförare från vanliga är antalet mil bakom ratten på vanliga vägar. Tom taxichaufförer kan ligga i lä mot de som flänger landet och världsdelen runt på väg till olika tävlingar. Jag körde femsiffrigt antal mil per år flera år i rad under min aktiva period, låg runt 8 k mil under många år efter det och har i dagsläget passerat 150 k mil - min mor har haft körkort sen 1958 och anser sig ha kört mycket under många år, vilket vi räknade ut till ungefär 40-50 k mil... Lägger man till det att jag kört isbana, busat på grusväg m.m.med samtliga bilar jag ägt - regelbundet - så blir jämförelsen med Svensson lite som en McDonald's-junkie mot Gunde Svan. Det är inte skryt, bara ett torrt konstaterande. -- Mats Jag menade ju inte att jämföra mig med tävlingsförare utan mer att skriva vad jag var bra på. Sedan att vi är ot kanske inte är hela världen eftersom ts inte varit aktiv på ett halvår och uppenbarligen är detta något som många vill diskutera. Angående taxichaufförer så känns det som den förargrupp som är sämst på att bedöma sin förmåga. Vet inte hur många gånger jag legat bakom taxibilar som kör typ 40 på 70-väg och vinglar över hela vägen, sedan när man kör om ser man att de sitter och fixar med gps eller taxameter. Sedan är ju taxichaufförer de som är absolut sämst på att flytta sig och släppa gram utryckningsfordon samtidigt som de gärna lägger sig bakom en när man plöjer igenom en bilkö.
Publicerat December 30, 201312 yr Det finns en tanke som förenar alla män i världen oavsett, religion, hudfärg, ålder eller härkomst och det är att alla anser att de kör bil lite bättre än alla andra... Jag anser mig också vara en rätt god bilförare efter att ha kört ambulans i flera år. Jag tror mig inte slå en tävlingsförare på fingrarna vad det gäller att köra fort och kurvtagning o.dyl. Däremot har jag fått en ganska god blick för hur andra beter sig i trafiken och har en beredskap för när t.ex. han i bilen framför mig tvärnitar mitt i vägen eftersom han inte hört sirenerna eller sett blåljusen eftersom han pratat i telefon eller fixat med radion/taxametern. Jag har ju också fått en bra träning i att köra lite på gränsen i olika väglag. Däremot kör jag väldigt sällan för fort och det har framför allt sin grund i att om jag blivit av med körkortet så hade mitt jobb blivit otroligt mycket tråkigare. Plus att jag dels fått "köra av" mig på jobbet och dels kanske vuxit upp lite... Sedan har jag ju även sett en hel del bilolyckor men de har dessbättre inte varit så avskräckande i sig, oftast så har folk gått ur rätt tillknycklade bilar för egen maskin vilket kanske säger mest om vad säkra bilarna är nu för tiden. Men någon dödsolycka har jag varit på och det sitter ju förstås i. Håller med dig jag SunFlower. Klokt skrivet. Jag har ju också tillåtelse att framföra 'utryckningsfordon' om nöden så kräver i jobbet, fått en del utbildning/träning i det, och rattar väl en sisådär 5000 mil i jobbet årligen. Det är så jäkla lätt att 'snabbkörningsbeteende' smittar av sig. Jag betvivlar inte vare sig Hoel's eller I-Mats kapacitet att framföra sina fordon fort OCH säkert (ni tillhör väl de få procenten av oss alla som tror vi kör bättre än andra, som verkligen gör det!? ;-) ). Kruxet är när omkörda medelsvensson 'hetsas' med i trafikrytmen och frestas köra över sin kapacitet. Nä, 'kom ihåg att krama varandra i trafiken' (men ni kanske kramas lika hårt som ni kör bil pojkar!? ;-) ).
Publicerat December 30, 201312 yr Jag menade ju inte att jämföra mig med tävlingsförare utan mer att skriva vad jag var bra på. Sedan att vi är ot kanske inte är hela världen eftersom ts inte varit aktiv på ett halvår och uppenbarligen är detta något som många vill diskutera. Angående taxichaufförer så känns det som den förargrupp som är sämst på att bedöma sin förmåga. Vet inte hur många gånger jag legat bakom taxibilar som kör typ 40 på 70-väg och vinglar över hela vägen, sedan när man kör om ser man att de sitter och fixar med gps eller taxameter. Sedan är ju taxichaufförer de som är absolut sämst på att flytta sig och släppa gram utryckningsfordon samtidigt som de gärna lägger sig bakom en när man plöjer igenom en bilkö. Etnicitetsfråga? (eller klev jag över en gräns nu?...det bjuder jag på i sånt fall )
Publicerat December 30, 201312 yr Dem som tycker sig vara så bra förare att fortkörning är ok. Kan testa det argumentet då farbroblå prickat med lasern
Publicerat December 30, 201312 yr Dem som tycker sig vara så bra förare att fortkörning är ok. Kan testa det argumentet då farbroblå prickat med lasern Jag har redan tidigare slagit fast att jag sällan kör för fort, även om det händer - och ffa hänt. Däremot har jag på alla mina mil aldrig missat en fartkontroll, jag har alltid sett dem i tid - liksom 99% av alla civilbilar. Som sextonåring på motorcykel bromsade jag bort en Traffipax-fotografering också, långnäsa för dem. Medvetenhet och beredskap, som sagt. ;-) Helt allvarligt: ifall man inte ser en polisbil, reflexvästklädda människor och en stor, röd lampa (det sitter en sån fram på laserpickorna) en liten, liten bit fram på vägen så har man åt helvete för dålig uppsikt - oavsett om man kör lagligt eller lite för fort. Nu hjälper det inte i Ö-vikstrakten dock: de hugger första bästa bil och förfalskar sen stationsprotokollet istället för att erkänna att de gjort fel... -- Han som blev stoppad i norrgående körfält men mätt i södergående riktning
Publicerat December 30, 201312 yr Dem som tycker sig vara så bra förare att fortkörning är ok. Kan testa det argumentet då farbroblå prickat med lasern Förresten: argumentet funkar i rätten. Fortkörningsböter klarar man sig inte ifrån, dock åtalspunkten "Vårdslöshet i trafik" som brukar komma vid större fartöverträdelser, om man framfört ett fordon på tvären eller om man framfört det på färre än samtliga hjul... -- Mats
Publicerat December 30, 201312 yr Förresten: argumentet funkar i rätten. Fortkörningsböter klarar man sig inte ifrån, dock åtalspunkten "Vårdslöshet i trafik" som brukar komma vid större fartöverträdelser, om man framfört ett fordon på tvären eller om man framfört det på färre än samtliga hjul... -- Mats Mmm en smart ptrl delger misstanke om dels hastighetsöverträdelsen samt även då vårdslösheten. Den sista beror en hel del på yttre omständigheter med såsom väglag, sikt osv. Jag sitter så på jobbet att jag hanterar alla fordonsstopp med mera här ute på Arlanda. Nu har vi inga boende här i vårt område men väl en jävla massa pendlare varje dag. Men såvitt jag vet så har vi inte rapporterat samma person två gånger.. åtminstone inte sedan jag började jobba. Så lyckas man bli rapporterad 10+ gånger så finns det fler skäl till stoppen. Och dessa kan även ligga en i fatet vid en licensansökan.
Publicerat December 30, 201312 yr Jag vet inte om de "fler skälen" berörts eller om det bara är underförstått att så förmodligen är fallet, men min åsikt ligger nära din - om än dessa skäl kan vara exempelvis halsstarrighet vid ett tidigare tillfälle... Det är inte så poppis att käfta emot vissa. -- Mats
Publicerat December 31, 201312 yr Förresten: argumentet funkar i rätten. Skulle nog formulera det som "kan funka i rätten". Förvisso närmare 30 år sen jag tävlade aktivt, men då blev jag fälld för fortkörning/vårdslöshet trots att jag anförde just det faktum att jag hade väldokumenterad kompetens att framföra motorcykel på asfalt i höga hastigheter. En infekterad relation med dåvarande länstrafikgrupp påverkade förvisso också... Men jag stöder till fullo ditt uttalande om "medvetenhet och beredskap"! Detta är en avgörande faktor, det skriver jag gärna under på. Är man uppmärksam på vad som händer runt omkring och kan "läsa" situationerna ligger man i framkant... vet man dessutom någotsånär hur man hanterar bilen i en onormal/oväntad situation så är man i pole, även om det inte alltid är tillräckligt - vilket också är en bra kunskap att bära med sig. Sen har jag åkt med folk som är väldigt ansvarsfulla jägare, men totalt odugliga på bilkörning - och tvärtom - , så man kanske inte ska dra alltför många paralleller Gott Nytt på er!
Publicerat Januari 2, 201412 yr Detta är en populär post. Jag har skjutit sju miljoner hagelsmällar mot olika mål vid olika förutsättningar och bl.a. Bl.a. Prickskytt i Bosnien Bl.a. Bl.a. Fältskär i amerikanska inbördeskriget osv Så jag vet mycket bättre än Svensson vilka risker som föreligger vid jakt nära bebyggelse så även om Svensson inte får jaga inom detaljplanerat så är det ok om jag gör det för jag är ju så mycket bättre än den där dumma Svensson. Dessutom är jag snyggare! Och precis som i fallet med duktiga bilförare och hög hastighet så är sanningshalten i ovanstående uttalande i det närmaste ovidkommande. Det är ett av myndigheten oönskat resonemang/förfarande. Och sker det för ofta och man inte förstår allvaret efter ett antal ingripanden så har jag full förståelse för att myndigheten skall vara orolig för att resonemanget skall smitta till andra områden och/eller andra personer där det ställer till mer problem!
Publicerat Januari 3, 201412 yr Jag har skjutit sju miljoner hagelsmällar mot olika mål vid olika förutsättningar och bl.a. Bl.a. Prickskytt i Bosnien Bl.a. Bl.a. Fältskär i amerikanska inbördeskriget osv Så jag vet mycket bättre än Svensson vilka risker som föreligger vid jakt nära bebyggelse så även om Svensson inte får jaga inom detaljplanerat så är det ok om jag gör det för jag är ju så mycket bättre än den där dumma Svensson. Dessutom är jag snyggare! Och precis som i fallet med duktiga bilförare och hög hastighet så är sanningshalten i ovanstående uttalande i det närmaste ovidkommande. Det är ett av myndigheten oönskat resonemang/förfarande. Och sker det för ofta och man inte förstår allvaret efter ett antal ingripanden så har jag full förståelse för att myndigheten skall vara orolig för att resonemanget skall smitta till andra områden och/eller andra personer där det ställer till mer problem! Jag tror inte alls du förstår vad vi ens pratar om? Vi pratade inte om vad man får göra och inte får göra eller att duktiga bilförare borde få undantag, utan vi konstaterade att alla är vi olika duktiga på att att köra bil. Vi argumenterade absolut inte för att köra för fort eller att vi uppmanar till det. Som både jag och Mats säger kör vi efter väglag och våra förutsättningar. Vi säger bara att alla har vi olika kunskap och skicklighet. Det gället givetvis allt och inte bara bilkörning. Samma sak som att detta nedan gäller för hur medel jägaren ska skjuta på älg. - Aldrig mot löpande älg. - På kortare håll än 40 meter på gående älg. - På kortare håll än 70 meter på stillastående älg. Jag antar att du ser dig själv iaf lite bättre än medeljägaren? Jag anser mig iaf vara lite bättre på att köra bil är medel bilisten.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Jo jag förstod mycket väl. Förstod du att om man till ert resonemang lägger slutsatsen ( vilket ni i och för sig inte gjort men uppenbarligen trådskaparen) att vissa bilister inte behöver följa vissa regler lika slaviskt som andra så tyder det på en inställning till lag och ordning som myndigheter inte anser lämplig för vapeninnehavare? Sedan gör du fel i sak när du jämför med oskrivna regler. Jämför istället med tex att fälla älg med klass två vapen eller mindre grisar med hagel. Funkar det i händerna på rätt skytt?
Publicerat Januari 3, 201412 yr Jo jag förstod mycket väl. Förstod du att om man till ert resonemang lägger slutsatsen ( vilket ni i och för sig inte gjort men uppenbarligen trådskaparen) att vissa bilister inte behöver följa vissa regler lika slaviskt som andra så tyder det på en inställning till lag och ordning som myndigheter inte anser lämplig för vapeninnehavare? Sedan gör du fel i sak när du jämför med oskrivna regler. Jämför istället med tex att fälla älg med klass två vapen eller mindre grisar med hagel. Funkar det i händerna på rätt skytt? Absolut det håller jag med om, samma regler ska givetvis gälla för alla för att vi ska kunna ha ett fungerande samhälle. Att jag gör fel i sak när jag jämnför en oskriven regel, det tycker jag inte att jag gör. I vårat fall då jag absolut inte pratat om några som helst lagar eller regler utan vad man själv kan hantera. Jag personligen bryter titt som tätt mot både lagar och regler, men däremot tänker jag mig för innan jag gör det. Tex, jag betalar inte i p-huset om jag ska in och köpa mjölk, jag går mot röd gubbe om det inte kommer någon bil, jag dricker ibland alkoholhaltig dryck på offentlig plats m.m. Dvs jag följer inte alltid sammhällets riktlinjer, MEN jag bryter aldrig mot någon lag som utsätter någon för en fara. Så med andra ord tycker jag inte plattan i mattan bara för jag passerar skylten "freie fahrt" och får köra "hur fort jag vill" lagligt. Jag hoppas du gör exakt samma sak.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Ingen är ofelbar, bristen ligger i att veta om att det man gör är felbart men ignorera det. Gå mot röd gubbe och strunta i att betala parkeringen får anses vara nonchalant men förståeligt.