Publicerat Maj 31, 201312 yr Jag vet en som fick i runda slängar 10 000 kr i böter för varken hon el. barnen som hon hade i bilen inte hade på sig bältet. Hon skulle köra dom till fotbollsträningen el. om det var bandyträningen och polisen hade kontroll just den dagen i hennes by. Detta skedde i en mindre by utanför Kalix för några år sedan. Man kan ha roligare för dom pengarna än att betala in till stadskassan. Jag tror inte att hon åker utan bälte numera.
Publicerat Maj 31, 201312 yr Åker du jänkare? Mvh Anders Hj Åker man Jänkare behöver man inget bälte (Iaf om bilen är nog gammal.... Tror det är from -69 som det krävs bälte)
Publicerat Maj 31, 201312 yr Åker man Jänkare behöver man inget bälte (Iaf om bilen är nog gammal.... Tror det är from -69 som det krävs bälte) +1 ...och det gäller alla bilar från 69 o nyare som du behöver bälte till.
Publicerat Maj 31, 201312 yr Åker man Jänkare behöver man inget bälte (Iaf om bilen är nog gammal.... Tror det är from -69 som det krävs bälte) Jag vet det men får böter ändå Rekordet är tre gånger på en kväll i en 59a Mvh Anders Hj
Publicerat Maj 31, 201312 yr Finns bälte så ska det användas, men om bilen är nog gammal så behöver den inte ha bälte installerat. Är en viss skillnad där... (Har aldrig åkt jänkare, men däremot ett gäng gamla bubblor. Samma regler...)
Publicerat Maj 31, 201312 yr Inför att vara elak men enligt svensk lag är du inte lämplig att innehava vapen. Livet är inte rättvist.
Publicerat Maj 31, 201312 yr Detta är en populär post. Inför att vara elak men enligt svensk lag är du inte lämplig att innehava vapen. Livet är inte rättvist. Enligt sunt förnuft är han inte lämplig att inneha vapen. Det är inte orättvist, utan en direkt följd av hans omogna agerande. -- Mats
Publicerat Maj 31, 201312 yr Nu va jag intresserad av erfarenheter inte åsikter.... ....och lämna åsiktsfriheten därhän. Jo tjena B-)
Publicerat Maj 31, 201312 yr Detta är en populär post. Åker man Jänkare behöver man inget bälte (Iaf om bilen är nog gammal.... Tror det är from -69 som det krävs bälte) Hmm, jo, jag ville nog peta lite i detta... Man behöver absolut bälte även i en jänkare eller annan äldre bil men man är undantagen från kravet! Man dör ju inte eller skadas inte mindre bara för att det är en jänkare eller annan bil av sådan ålder att den saknar bälten.
Publicerat Maj 31, 201312 yr Hmm, jo, jag ville nog peta lite i detta... Man behöver absolut bälte även i en jänkare eller annan äldre bil men man är undantagen från kravet! Man dör ju inte eller skadas inte mindre bara för att det är en jänkare eller annan bil av sådan ålder att den saknar bälten. Håller med till 100%! Har man dessutom smällt en gång så vet man att bältet gör nytta. Men man får ett fint streck över bröstet... I det här fallet i endast 40km/h. En hjullastare som backade rakt ut i vägen utan att se att jag kom där. Tog rätt tätt...
Publicerat Maj 31, 201312 yr Att ta på sig bältet är en autonom rörelse. Tänker inte ens på att jag gör det. Men har farbror blå nekat dig på de grunder som du berättat om så kan du nog inget göra mer än vänta. Du har fått svar av en advokat och några med insikt i rättsväsendet och jag är tämligen övertygad om att de vet vad de snackar om. Dags att gå den smala vägen även om det bara gäller bältet, det är ju en skitsak att bli ovän med polisen om. Även jag har varit med om att bli påkörd och vet vilka krafter som släpps lösa. Om du ställer dig på golvet och faller framåt utan att ta emot dig så motsvarar det 7km/h och det är inget du vill göra. Betänk då att kraften som släpps lös ökar kvadratiskt med hastigheten. Massan gånger hastigheten i kvadrat genom två. I nittio så lämnar du benen och höfterna kvar i sätet medan överkroppen fortsätter ut genom rutan om det tar stopp. Med bältet så kan man i alla fall gräva ner dig i ett stycke.
Publicerat Maj 31, 201312 yr Hmm, jo, jag ville nog peta lite i detta... Man behöver absolut bälte även i en jänkare eller annan äldre bil men man är undantagen från kravet! Man dör ju inte eller skadas inte mindre bara för att det är en jänkare eller annan bil av sådan ålder att den saknar bälten. Som gammal brandman.... Bälten är livräddare. Ibland tom att bältet räddar dig från större skador. Men det är i ganska låga hastigheter. Visst överlever du kanske bilkraschen i 90 km/h med bälte, dock brukar livet se väldigt annorlunda ut.... Upp till ca 40 km/h så blir det bara blåmärken mm med bälte på. Utan finns det en tydlig risk att dö. Men när hastigheten ökar så KAN bältet vara en livräddare, men som sagt det brukar ge skador som kommer att förändra livet på ett ogynnsamt sätt. Personligen så skulle jag ha bälte på mig i stadskörning, men om jag fick välja så är jag utan på motorvägen. Jag sitter hellre som en fluga på vindrutan eller tom tar mina chanser med en lufttur ut i terränglådan, än som ett vårdkolli på sjukhem efter en smäll i 110. Dock vill jag tillägga att om du har en bil med kuddar mm, så funkar bälten bättre. Så i en modern bil med kuddar, gardiner, bra krockzoner osv. Då är det helt klart motiverat att använda bälte jämt. Där kan det tom vara dumt att låta bli bältet i låga hastigheter. När kudden smäller och du inte har bälte, riskerar du att bla knäcka nacken redan i låga farter då 2 olika krafter möts på ett ogynnsamt ställe och du åker fram och tillbaks som en flipperkula. Med bälte och kuddar så är det möjligt att kliva ur ett vrak även i maxfarter som är tillåtna i Sverige. PS Ofta är en jänkare ett flaggskepp på 2-2,5 ton gjutjärn. Att tex fronta en småbil eller en mellanklassbil tom vissa fullstora familjebilar, blir det det andra fordonet som hastigt byter färdriktning. Jänken saktar iof bryskt in, men betydligt långsammare än den lättare bilen som jänken krockas mot. I dessa gamla bilar är det en betydligt större chans att bli spetsad på rattstången, eller sitta med motorn i knä, än att överleva med bälte på. DS
Publicerat Maj 31, 201312 yr Detta är en populär post. Jag är inte gammal brandman, men utöver mina egna erfarenheter i tävlingssvängen så har jag träffat många som smällt och överlevt i olika hastigheter på vanlig väg - både genom jobbet (bilmek) och privat, plus en del vänner och bekanta med samma inställning som TS vilka inte klarat sig. Jag har också släpat ut en fysiskt oskadd passagerare och sett resterna av den bälteslösa föraren efter en trädsmäll i vad som måste varit minst 150 blås. Själv har jag provat en timmertrave i ungefär 140 km/h efter att kartläsaren bläddrat två blad istf ett: knäckta nyckelben och ett utpoppat öga på mig, nyckelben och än idag (20 år senare) handikappande fotskador på kartisen. Men, vi lever. Bälte på - alltid. Allt annat är så ini helvete korkat. -- Mats
Publicerat Maj 31, 201312 yr "Bälte på, annars får ni gå!" sa alltid min moster till mig och kusinerna. Idag sitter det i ryggraden. Jag har svårt att tycka synd om TS i detta fall när det handlar om 13(!) förseelser.
Publicerat Maj 31, 201312 yr Jag är inte gammal brandman, men utöver mina egna erfarenheter i tävlingssvängen så har jag träffat många som smällt och överlevt i olika hastigheter på vanlig väg - både genom jobbet (bilmek) och privat, plus en del vänner och bekanta med samma inställning som TS vilka inte klarat sig. Jag har också släpat ut en fysiskt oskadd passagerare och sett resterna av den bälteslösa föraren efter en trädsmäll i vad som måste varit minst 150 blås. Själv har jag provat en timmertrave i ungefär 140 km/h efter att kartläsaren bläddrat två blad istf ett: knäckta nyckelben och ett utpoppat öga på mig, nyckelben och än idag (20 år senare) handikappande fotskador på kartisen. Men, vi lever. Bälte på - alltid. Allt annat är så ini helvete korkat. -- Mats Det är skillnad på 4-punktsbälten i en tävlingsbil och midjebälten i veteranbilar... Sen har jag tyvärr sett en del olyckor med 3- punktsbälten och hög fart. (Som sidospår på enstaka händelser, kan jag nämna om en gång när en bil klippte en älg. Älgen hamnade på rygg på huven och rullade runt så att benen hamnade inne i kupén. Eftersom älgen var vid liv så gjorde den vad den kunde för att komma upp på fötter. Tyvärr var föraren bältad och han kunde inte i tid ta sig undan benen..... Eller varför inte killen som klippte en utsvängande bil på en 110 väg. Bältat och vek ihop sig som en fällkniv "runt" bältet och nickade instrumentbrädan. Vid återupplivningsförsök så var det hjässan som lyftes och inte bröstkorgen..... Sen är det helt osagt om det skulle kunnat sluta bättre i dessa fall utan bälte. Vi vet bara att bältet inte hjälpte dessa. Onekligen har det varit ett otal fler olyckor där bilarna varit skrot och de som åkt endast har klagat över smärtor över bröstet, bäckenet eller nacke men i övrigt rätt fräscha. Men jag har också fått plocka ur en del döda och rejält skadade ur bilar som sett rätt hela ut, Där någon har suttit bältad men förmodligen dragit skallen i vindrutan eller instrumentpanelen. Tyvärr är det sällan/ nära nog aldrig, som vi fick feedback om hur det gick med de skadade senare. Annat än om man senare råkar träffa på personen som kunde berätta själv.) En på jobbet fyllestyrde en Camaro för ett antal år sedan. 4 pers i bilen, ingen med bälte och alla drickande sprit. 160 blås rätt in en grov björk, inga bromsspår. Alla klev ur med på sin höjd något blåmärke.(Och ja, han fick sitta inne för dumheterna!) Statistisk så säger jag inte emot dig. Många gånger hinner föraren bromsa eller på annat sätt få hastigheten reducerad av tex terräng innan det blir tvärstopp. Dom gångerna är det bra med bälte. Det är onekligen betydligt fler som skulle varit borta nu, om dom inte haft bälte. Som du brukar stoltsera med! Det finns nyanser av sanningen. Och varje sanning kan behöva skepsis och kritiskt granskas. Bilbälten kan ibland skada mer än vad dom gör nytta.(Främst i bilar utan kuddar, det är en otrolig skillnad om du är bältad och bilen har kuddar. Har inte varit på en olycka med döda eller svårt skadade i bilar där dom använt bälte och det fanns kuddar...) Hur det än är, så har vi lagar och förordningar som ska följas. Lagen om bälten gäller, för att bälten oftare skyddar än skadar!
Publicerat Maj 31, 201312 yr bältet kan rädda en samtidigt som det kan vara en dödsfälla,, som skrivits av Kias med älgen in i bilen är ett Exempel på hur bältet kan vara en fara,,
Publicerat Maj 31, 201312 yr Har smällt två gånger, båda med bälte och krockkudde, ena gången i ca 30 som förare, då var det ju inget problem alls, andra gången i ca 160-170 kanske mer, då som passagerare, kompisen som körde hade också bälte på sig, kom upp en älg på vägen och vi klippte älgen korsade vägen och klippte en bil på en parkeringsficka och tog sedan ett viltstängsel och in i slyn innan det tog tvärstopp mot en större tall, jag klarade mig med några blåmärken kompisen krympte 4 centimeter men lever än idag även om han lite svårigheter med att röra sig. Sista gången får jag väl anta att krockkudden hade haft ihjäl oss om vi varit obältade men säkert får vi aldrig veta, var några kompisar som satt i bilen som stod parkerad och vi var i bättre skick än dom iaf, vi var på benen i tid att hälsa på dom på sjukhuset, dom var obältade men befann sig i bilen (stod ju parkerade), så totalt i olyckan kan man väl konstatera att dom bältade klarade sig bäst kanske.
Publicerat Maj 31, 201312 yr Är det verkligen någon av er som på allvar jämför riskerna för att skadad pga bältet med chansen att bli räddad av detsamma? Nu är jag ingen älskare av statistik. Men kom igen... Resonemanget att hellre dö än bli ett kolli kan jag ha respekt för även om jag inte håller med om analysen. Men i övrigt känns diskussionen lite löjlig förutom OT... On topic. Jag trodde det var trolltyg...
Publicerat Juni 1, 201312 yr En för detta arbetskamrat till mig frontade en tysk testbil men nu vet jag inte om han hade bälte eller inte men vad jag förstått så satt inte över och underkropp ihop. Om det berodde på de mekaniska skadorna mellan bilarna eller avsaknad av bälte låter jag vara osagt men hur som helst så är det så enorma krafter i rörelse att det är svårt att förstå. Bälte på!
Publicerat Juni 1, 201312 yr Det började som en "övrig fråga om vapen". Kanske dax att starta en ny intresanty tråd runt lägerelden om all säkerhet kring jakten Kan då rekomendera www.trauma.org för bilder och info om allt från trafikskador till skottskador.
Publicerat Juni 1, 201312 yr Bilbälten kan ibland skada mer än vad dom gör nytta. Jag håller verkligen inte med dig där, statistiken håller verkligen inte med dig och det känns som att man får leta väldigt länge och djupt innan man hittar nåt exempel som skulle bevisa din tes. Det är klart att de finns, men kom i-jävla-gen... "Bälte är farligt som faan för min morbror fick in en hackspett i bilen som käkade upp hjärnan på honom. Utan bälte skulle han hunnit ut." En av mina grannar när jag var liten vägrade använda bälte för att han inte ville drunkna ifall han körde ner i älven - det är väl ett av få scenarion där bältet skulle kunna skada, men... Jag har kört ned i en älv, jag har gått igenom isen två gånger och jag har alltid fått lös bältet utan problem. Vad hade jag tjänat på att vara avsvimmad, vilket jag garanterat varit utan bälte? Ditt resonemang påminner om hjälmlagsmotståndarna i USA, som gång på gång tar upp exemplet med en kille som vurpade och smackade bakskallen mot trottoarkanten - de hävdar att de tre centimetrarna hjälm dödade honom, vinkeln på nacken skulle ju varit mindre utan och då skulle han inte brutit den... -- Mats
Publicerat Juni 1, 201312 yr Jag håller verkligen inte med dig där, statistiken håller verkligen inte med dig och det känns som att man får leta väldigt länge och djupt innan man hittar nåt exempel som skulle bevisa din tes. Det är klart att de finns, men kom i-jävla-gen... "Bälte är farligt som faan för min morbror fick in en hackspett i bilen som käkade upp hjärnan på honom. Utan bälte skulle han hunnit ut." En av mina grannar när jag var liten vägrade använda bälte för att han inte ville drunkna ifall han körde ner i älven - det är väl ett av få scenarion där bältet skulle kunna skada, men... Jag har kört ned i en älv, jag har gått igenom isen två gånger och jag har alltid fått lös bältet utan problem. Vad hade jag tjänat på att vara avsvimmad, vilket jag garanterat varit utan bälte? Ditt resonemang påminner om hjälmlagsmotståndarna i USA, som gång på gång tar upp exemplet med en kille som vurpade och smackade bakskallen mot trottoarkanten - de hävdar att de tre centimetrarna hjälm dödade honom, vinkeln på nacken skulle ju varit mindre utan och då skulle han inte brutit den... -- Mats Läs igenom mina inlägg igen! Där sidospåret startade var vid lagen om att du inte behöver bälten i en veteranbil äldre än -69 om dom inte finns monterade. Kan du påstå att den tidens midjebälten utgjorde någon som helst funktion vid lite högre hastigheter? Chansen att räddas av den typen av bälte är och var betydligt mindre än risken att spetsas av rattstången eller att få motorn i knä. Det var en helt annan typ av säkerhetstänk kring bilarna på -40, -50 och -60 talet. Även om säkerhetstänket på allvar började dyka upp på -60 talet så tog det en bra bit in på-90 innan vi började få se bilar som håller en säkerhetsnivå som vi ser idag. Vidare så bröstar du upp dig och slår in öppna dörrar! Då du redan har fått medhåll för dina teser. Dock har jag pekat på undantagen som bekräftar regeln. Det är inget att förneka att dessa händelser finns och händer, men statistiskt över alla olyckor så har jag redan tagit ditt parti och säger att det ÄR säkrare med bälte än utan, även om det ibland kan skada. Hackspett historien är endast osmaklig. Om det var ett försök till humor, så var det fullständigt misslyckat. Kan bara säga att den verkliga händelsen har påverkat de som var på plats och fick reda ut sörjan. Spar blodtrycket och läs vad som skrivs och skapa inte egna innebörder genom att hitta på en helt annan text än det skrivna.
Publicerat Juni 1, 201312 yr Föreslår att vi går tillbaks till vad tråden handlar om i stället T,S o Nekad licensansökan,,
Publicerat Juni 1, 201312 yr Spar blodtrycket... Jodå, det är lugnt för mig. Jag har uppenbarligen missförstått dig, jag är enig i det värdelösa med midjebälte men trodde att du argumenterade för att även modernare trepunktsbälten skadade för ofta för att det skulle vara intressant. Det är uppenbarligen fler än jag som förstått det så. Volvo införde trepunktsbälten 1957 om jag minns rätt. Delbar rattstång kom nåt år senare och - bortsett från amerikanska beläten - så är del/kollapsbar stång i princip standard från mitten av sextitalet och lagkrav från 70-tal, över i princip hela världen. När det gäller jänkarna så har många 70/80/90-talsbilar automatiska bälten som fäster så högt att man riskerar nacken vid en krock (du har säkert sett nåt exempel på det, själv har jag sluppit) och kombinerat med de styva ramarna många av dem har så ska man absolut undvika krockar med solida objekt, bälte eller ej. Nu brukar ju de flesta av de där pråmarna sällan framföras i hastigheter som överstiger cykeldito, så problemet är kanske inte så stort... -- Mats