Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp önskas, skit i förgasaren

Featured Replies

Publicerat

Lite skit i förgasaren kan väl vem som helst fixa tyckte sambon, men jag tar gärna synpunkter på hur man får bort det vita klegget som blir i förgasaren när den stått i några år.

post-10445-0-75419300-1370786719_thumb.j

Publicerat

Det där var det värsta jag sett,hur är det möjligt.

Nåja en bra ul-tvätt klarar det.

Publicerat

Hur? Enkelt, lite vatten här och var, låt stå en vinter eller två. Klart.

T

Publicerat

Den där har hängt för länge alt för fuktigt, ättiksvatten rekomenderas !

Publicerat

Brukar man inte använda sej av regeln "lika löser lika"?

Mitt tips är alltså bensin...

Skickat från min LT18i

Publicerat

Hade börjat med och skrapa bort det värsta, sen tvättat med lite diesel/bensin eller liknande. Sen blåst med tryckluft och ev lite bra bromsrengöring. Så där blir det bara om man låter förgasaren stå med bensin i undervintern. Gör rent era förgasare när ni vinterförvarar så slipper ni vår problemen...

Publicerat
  • Författare

Den där har hängt för länge alt för fuktigt, ättiksvatten rekomenderas !

Tog ett tag innan polletten trilla ner, Ja den behöver inte möras mer :biggrin:  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Tja hur är det möjligt.

Förgasaren sitter på min gamla tävlingsmoppe som sambon tycker bara tar plats i garaget. Hon fick in moppen längst in i garaget för två år sen, Nu har jag grävt fram den för att visa sommarjobbaren det finns mer att hämta i hans moppe.

Har fått bort det mesta men jag tror att det sitter skit i chokekanalen. när jag fyller den med vätska och blåser med tryckluft stannar vätskan kvar. 

Nåja en bra ul-tvätt klarar det.  VAD ÄR DET?

Hade lite liv i motorn förut men ska köpa ett nytt stift innan jag fortsätter med startförsök.

Publicerat

Tja hur är det möjligt.

Förgasaren sitter på min gamla tävlingsmoppe som sambon tycker bara tar plats i garaget. Hon fick in moppen längst in i garaget för två år sen, Nu har jag grävt fram den för att visa sommarjobbaren det finns mer att hämta i hans moppe.

Har fått bort det mesta men jag tror att det sitter skit i chokekanalen. när jag fyller den med vätska och blåser med tryckluft stannar vätskan kvar. 

Nåja en bra ul-tvätt klarar det.  VAD ÄR DET?

Hade lite liv i motorn förut men ska köpa ett nytt stift innan jag fortsätter med startförsök.

Det vita är oxid från metallegeringen i förgasaren som uppkommit pga fukt i bensinen och dagens värdelösa bensin...

Så ett råd till alla: töm tankar och förgasare på era motorfordon/redskap innan ni parkera dem... Det vi fyller i tankarna i dag är inte vad det varit!!

Publicerat

Ul-tvätt=ultraljud.

Publicerat
  • Författare

Ul-tvätt=ultraljud.

misstänkte att det var nåt sånt. får väl slå sommarjobbaren på tummen med släggan så kommer det kanske lite ultraljud från honom

Publicerat

Om det är ett rakt smalt rör kan ett tips vara och ta en tråd från en stål borste och försöka få igenom... De är tunna, starka och lite bågiga så de skrapar skit bra...

Publicerat

Lite skit i förgasaren kan väl vem som helst fixa tyckte sambon, men jag tar gärna synpunkter på hur man får bort det vita klegget som blir i förgasaren när den stått i några år.

attachicon.gifförgasargegg.jpg

:ohmy:  :ohmy:  :ohmy:

Hur har man lyckats med att få så mycket skit i förgasaren???

Publicerat

Hur har man lyckats med att få så mycket skit i förgasaren???

Blir så av sig själv med hjälp av vatten och dålig bensin tyvärr.. :sad:

Publicerat

Blir så av sig själv med hjälp av vatten och dålig bensin tyvärr.. :sad:

Ok! Aldrig under mina år så har jag sett något liknande trots att jag har slaktat flera förgasare av olika modeller.

Publicerat

Ok! Aldrig under mina år så har jag sett något liknande trots att jag har slaktat flera förgasare av olika modeller.

Behöver oftast stå mer än en säsong för det ska inträffa, men det krävs att man får vatten i bensinen med. Fast det är ju inget svårt med lite kondens i tanken...

Publicerat

Ok! Det var väl mer vanligt för med kondens i tanken än i dagens bränsle.

Publicerat

Ok! Det var väl mer vanligt för med kondens i tanken än i dagens bränsle.

Fast dagens bensin är konstig, det blir så här i förgasarna rätt ofta nu om de stått något år. Skit är det i vart fall och membran och sånt blir lätt förstört av modern skit bensin med.

Publicerat

Ok! Här finns det då ingen bil ståendes i ett år el. så. Ja, det vet jag att membran tar stryk vid mycket skit i bränslet.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått bort det mesta av klegget i förgasaren. Verkar vara kvar i någon tomgångskanal, men vem kör på tomgång :biggrin:

http://youtu.be/xDTPTONG5Ko

Publicerat

Det där såg ut vara en mysig maskin och köra, kört kompisen s väl trimmade puch maxi. Lite läskigt när den kommer igång först runt 35-40km/h och sen ökar hejdlöst upp mot 70km/h. Inte direkt så kraftiga och stabila de där små maxina...

Publicerat

Efter trettio år av amatörmässig och professionell skruvning samt tusentals kluvna förgasare har jag aldrig sett nåt SÅ jävligt med bensin, ny eller gammal. Däremot kommer det lätt och fort om man kör på sprit och/eller vissa oktanhöjare - och då kan det vara rätt kraftiga korrosionsangrepp när man väl får rent... Är det metanol mår även gulmetallen illa, såpass att munstycksbyten kan behövas.

Alltså allvarligt: det finns en avtappningsskruv på flottörhuset. Använd den.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Det där såg ut vara en mysig maskin och köra, kört kompisen s väl trimmade puch maxi. Lite läskigt när den kommer igång först runt 35-40km/h och sen ökar hejdlöst upp mot 70km/h. Inte direkt så kraftiga och stabila de där små maxina...

Ja den har jag och kompisen haft otroligt roligt med. vi tävlade på gokartbanor runt om i (södra) Sverige. Motorn som sitter i nu är den första vi byggde. när vi bestämde oss för att bygga en ny bromsade vi motorn, 13,7 små ponnysar. vi märkte med en gång att den senare motorn var betydligt starkare så den blev aldrig bromsad.

Man märker att motorena inte riktigt är byggda för att plocka ut så mycket effekt. När vi sprängt tredje kopplingskorgen bestämde vi oss för att byta till en crosskoppling. En vinter senare och vi var klara för att sätta samman motorn. När vi satte dit kopplingskorgen och primärdrevet märkte vi att vevaxeln hade vridit sig vid raset. vi släppte verktygen och gick därifrån och har inte tittat på den sen dess. jag tror det var våren 2005.

Ang. stabilitet. det enda som är original är ramen som dessutom är förstärkt. 

Publicerat
  • Författare

Efter trettio år av amatörmässig och professionell skruvning samt tusentals kluvna förgasare har jag aldrig sett nåt SÅ jävligt med bensin, ny eller gammal. Däremot kommer det lätt och fort om man kör på sprit och/eller vissa oktanhöjare - och då kan det vara rätt kraftiga korrosionsangrepp när man väl får rent... Är det metanol mår även gulmetallen illa, såpass att munstycksbyten kan behövas.

Alltså allvarligt: det finns en avtappningsskruv på flottörhuset. Använd den.

-- Mats

VAD FALLS?? VILL MIN HERRE PÅSTÅ ATT JAG KÖRT PÅ ICKE TILLÅTET DRIVMEDEL... DET VAR DET FRÄCKASTE.

men det klart att vi provade lite allt möjligt i början. Oktanbooster, Antiknack och tävlingsbränsle. Dock har vi inte kört på annat än 98 oktan under 2000 talet. 

Publicerat

98 oktan innehåller vanligen mindre etanol, vilket ger mindre problem... Men det såg förjävligt ut.  :sick:

Skulle jag gissa så skulle jag sagt "E85, utan tvekan". I våras städade jag ur ett par Dell'Orto som stått med sån skit över vintern, de såg ut som din... Tror fan att det hade möglat också.  :smile:

-- Mats