Publicerat Juni 16, 201313 yr 98 oktan innehåller vanligen mindre etanol, vilket ger mindre problem... Men det såg förjävligt ut. Skulle jag gissa så skulle jag sagt "E85, utan tvekan". I våras städade jag ur ett par Dell'Orto som stått med sån skit över vintern, de såg ut som din... Tror fan att det hade möglat också. -- Mats Fram tills Statoil införde Miles bränslet hade de ingen sprit i 98 oktanen, nu finns det ingen som säljer spritfritt bränsle längre... Och knappt några som säljer 98 som behövs i alla gamla tvåtaktare, och fyrtaktare, båt motorer gräsklippare och you name it. Ja även äldre bilar. Man kan undra varför införandet av E10 kom av sig??? Kan det ha och göra med att då var alla mackar tvungna att tillhanda hålla 98 också och att de precis byggt bort de pumparna och ersatt dem med etanol-skiten!
Publicerat Juni 17, 201313 yr När jag körde motocross körde vi på den då vi körde inomhus. Maskinen mådde väldigt bra och avgaserna blev man inte trött i huvudet av så jag gillar den. Funkar även bra i motorsågen och man blir mindre trött i huvudet när man kör mycket.
Publicerat Juni 17, 201313 yr Bensinen försämras inte på samma vis som dagens pumpbensin, den håller och stå i maskin över säsongen och funkar och starta på vid nästa tillfälle. Tyvärr itne säkert att det du tankat på macken gör det...
Publicerat Juni 17, 201313 yr Fram tills Statoil införde Miles bränslet hade de ingen sprit i 98 oktanen... Johodå, det hade de visst - långt innan de officiellt blandade i. Miles har vi inte testat ännu, men vi kör labprover på regelbunden basis och Statoil tankar jag på endast under pistolhot. Favoriten var när vi började bygga E85-motorer och några av kunderna hade problem med prestandan utan att vi kunde replikera det vare sig i bänk eller bil, slutligen testade vi bränslet de kört på (Statoil): två olika prov visade 14 resp. 31% vatten, det vi själva tankat lokalt i en ren dunk var 17%. Fast turborovorna gick som saaataaan på det... -- Mats
Publicerat Juni 18, 201313 yr Oh fan, för enligt säkerhetsdatabladet har de inte haft sprit i förrän nu i samband med miles lanseringen.. Tja frågan får då bli, var handlar man "riktig" bensin?? V-Power innehåller ju med sprit..
Publicerat Juni 18, 201313 yr Shells bränslen är de bästa vi provat, V-Power är förstavalet men även deras vanliga 98 ger bra med effekt och lägre förbrukning jämfört med andra. Vad Statoil håller på med vet jag inte, men deras bensin kräver en helt annan justering än Shell, OK m.fl. och ger likafullt lite lägre effekt. Alkoholhalten i våra prover har varierat mellan noll och tjugotvå procent redan på den tiden det skulle vara max fem, idag ligger spannet från fem till femton. Jag snackade med kompisen igår och vi lär inte skicka in nåt prov på Miles, bromsbänken har redan visat att det är skit. Och innan nån kommer med invändningen att jag har fel "för bensinen kommer från samma ställe", så: bensinen fraktades av samma bolag - från olika cisterner och raffinaderier... -- Mats
Publicerat Juni 18, 201313 yr Hur ar det egentligen med det dar svindyra alkylat branslet? Battre? Det självklara valet i motorsågar, gräsklippare och andra småmaskiner som förvaras längre tider. Det är dessutom mycket snällare mot membran o.d. så totalkostnaden blir inte lika hög som inköpspriset kan antyda... Har du möjlighet att tanka från pump så blir det tveklöst MYCKET billigare med alkylat. Som tidigare nämnts är avgaserna betydligt trevligare också. -- Mats
Publicerat Juni 18, 201313 yr Det självklara valet i motorsågar, gräsklippare och andra småmaskiner som förvaras längre tider. Det är dessutom mycket snällare mot membran o.d. så totalkostnaden blir inte lika hög som inköpspriset kan antyda... Har du möjlighet att tanka från pump så blir det tveklöst MYCKET billigare med alkylat. Som tidigare nämnts är avgaserna betydligt trevligare också. -- Mats Man slipper framför allt den gummiaktiga smaken i munnen av tvåtaktsoljan med, med en motorsåg i nävarna är alkylat tveksamt trevligast och andas in!! Många Husqvarna service ställen har Aspen på tapp...