Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handstrålkastare olagligt med vapen i bilen?

Featured Replies

Publicerat

Brukar emellanåt åka och studera djur med bilen. Tycker det är rätt trevligt i skymning och mörker. Även för att inventera djur på mina jaktmarker. Har tidigare haft en enkel ficklampa men köpte ikväll en handstrålkastare i samband med skytte på Virå. 1295 kr och 12V, bra klös i den :-)

Frågan som uppstod var om det kan anses olagligt att ex efter avslutat vildsvinsjakt på åtel en sen natt åka runt med bilen och lysa på djuren när jag har vapen i bilen. Skulle man bli stoppad av polisen kan de ju misstänka förberedelse till jaktbrott. Kan inte se något problem om bössan inte är med men även om den är det och givetvis inte är laddad så ligger den ju i bilen och jag lyser på ett fält med en stark strålkastare kan ju någon nitisk undra vad jag gör där just då med en lampa....även om mitt skäl är helt oskyldigt.

Ponera att bössan ligger i skuffen? Förändrar det mitt juridiska dilemma?

Är det skillnad på om jag lyser på min jaktmark eller någon annans?

Jag har alltid pannlampa med mig liksom eftersökslampa (grön) som egentligen också kan användas. Allt är ju tillgängligt men det betyder ju inte att man förbereder något jaktbrott att skjuta djur i mörker.

Senast i kväll stannade jag på en parkeringsficka för att tala i mobilen.....hade heckpacken monterad på bilen och efter några minuter rullar en boende i närheten upp och undrade vad jag höll på med....jag talar i mobilen sa jag och då var det lugnt men han trodde kanske jag skulle tjuvjaga.....

Någon som har synpunkter i ämnet och kan utveckla.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Intressant frågeställning - får se om Chris eller annan kanske har lite input i frågan.

Jag har själv kört runt en hel del på kvällarna ffa under den mörka tiden på året med 12 V strålkastare på grusvägar och kollat efter djur. Folk undrar nog vad f-n man pysslar med, men det är ju deras problem ;)

Förberedelse till jaktbrott känns långsökt tycker jag - med laddad bössa i bilen är det givetvis lite annorlunda. Annars borde det väl vara förberedelse till jaktbrott när man handlar ammo i affären också? :ph34r:

Men låt oss höra vad di lärde har att säga om saken.

Publicerat

Det skulle verkligen vara skit om detta ens kunde tänkas vara förberedelse till jaktbrott fast... Världen håller ju på att bli helgalen så fan tro't!  :sad:

Publicerat
  • Författare

Uppenbart säljs det rätt många handstrålkastare varje år och de flesta kanske med 12V som många lyser från bilen med men just jag tror just att sammanhanget kan vara avgörande....

Ex en hantverkare går in på McDonalds med sin morakniv i snickarbyxorna, gör han sig då skyldig till brott mot knivlagen? Troligtvis inte men om en jägare går in med med camoställ och en fet stickkniv så är sammanhanget fel....

Att sitta i en bil och tittande djur på dagtid med vapen i bilen är ju ytterst normalt förekommande. Skillnaden är att det kanske ser fel ut i sammanhanget att lysa med en fet strålkastare på ett fält, i synnerhet, om det inte är ens eget jaktbara fält.

Jag skulle ju personligen fundera på vad som är i görningen om en kille med camo, pickis och en bössa i bilen glider sakta förbi mina marker och lyser med en fet strålkastare.

Men jag vill gärna höra hur fler resonerar.....

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Det kan nog vara lite känsligt att köra runt och lysa på andras marker, men på dina egna skall det väl inte vara några problem.

Var med på en jakt där en gris sköts precis i sista stund innan det mörknade och när vi hittat den så var det kolsvart. För att klara av urtagningen så satte vi upp en 12V handstrålkastare i ett magnetfäste på en av våra bilar. Detta är ca 150 meter från en lite större väg. Helt plötsligt så tvärnitar en bil uppe på vägen, backar tillbaka och kör ner på grusvägen där vi står. Det var farbror polis som undrade vad vi höll på med. Men efter att ha snackat ett tag och visat upp licenserna så var det inga problem. Den ena skämtade till och med om att vi tjuvjagat då det låg en urtagen råbock bak i bilen med lampan. 

Publicerat
  • Författare

Som jag misstänkte, det handlar ju om sammanhanget man befinner sig i. Om jag åkte ut och lös på ett fält på Trolle Ljungby skulle jag vara i fel sammanhang. Mitt syfte är ju att inventera min egna marker, på väg till eller från grisvak. Har ju en hel del välbesökta fält så här års och framförallt älg, gris och kron är ju tämligen nattaktiva. Om jag åker runt och lyser kl 1 på natten med bössan i fodral eller i skuffen så skulle det ju vara osannolikt att få någon misstanke ens utfärdad. Allt kan ju förklaras.

iPad Tapatalk HD

• 2 weeks later...
Publicerat

Ex en hantverkare går in på McDonalds med sin morakniv i snickarbyxorna, gör han sig då skyldig till brott mot knivlagen? Troligtvis inte men om en jägare går in med med camoställ och en fet stickkniv så är sammanhanget fel....

En hantverkare som har arbetskläder på sej och kniven i slidan hängandes i skärpet är inte ett vapen utan ett verktyg på allmän plats i samband med eller till och från arbete. borde vara lika med jaktkläder och kniv om du är på väg till eller från jakt. 

Publicerat

En hantverkare som har arbetskläder på sej och kniven i slidan hängandes i skärpet är inte ett vapen utan ett verktyg på allmän plats i samband med eller till och från arbete. borde vara lika med jaktkläder och kniv om du är på väg till eller från jakt.

Är du säker på detta?

Varför ska han ha med sig kniven in i en butik?

Självklart oskyldigt men enligt mig ett brott mot knivlagen!

Jag tror inte hen fälls i domstol ioförsig, men ett brott är det!

det är så lätt att lämna kniven i bilen!

Publicerat

Jo om hantverkaren handlar i butiken och inte arbetar där!

Publicerat

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål Departement Justitiedepartementet L4 Utfärdad 1988-05-05 Ändring införd t.o.m. SFS 2000:148 Källa Regeringskansliets rättsdatabaser Senast hämtad 2010-10-21

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

S2.pngFörbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

S3.pngStickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).

Publicerat

Se 2'a stycket.

Publicerat

Så läser även jag lagen!

Men om snickaren går in på ica för att köpa mjölk så är hen inte i tjänst eller?

Publicerat

och det lär inte vara befogat att bära kniv?

Publicerat

Kniven tillhör yrkesutrustningen, på samma sätt som kniven tillhör jägarens utrustning.

Ser inte problemet.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

jo hen har inte anledning att bära kniv på ica när hen köper mjölk!!

Men jag vet att alla gör det men varför jo dom vet inte lagen!

Överdrivet så är det samma sak om jag går in på ica med en stor macheta, för att jag hade innan jobbat med att slå ner sly.

eller

jag tog med bössan som har hängt på axlen i 4timmar, när jag bara skulle köpa mjölk!

MAO

. jag tror inte snickaren blir fälld för att ha kniven på sig på ica MEN det är olagligt!

Publicerat

MEN det är olagligt!

Tror du har fel.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

Det är väl det där med övriga omständigheter som gör att såväl jägare som snickare får springa in på Ica med en kniv om man är påväg hem från jobbet eller jakten, olagligt lär det inte bli förrän det är tveksamt varför man bär runt på kniven eller om det står klart att den ska användas vid brott. 

Publicerat

Som vanligt finns det folk som kan se fan i stjärnkikaren (långdrag med om, men, kanske, utifall????)

Jag, åker från jobbet med erforderlig arbetsklädsel och kniv. ICA ligger mellan arbetsplatsen och hemmet. 

Min arbetsgivare kräver erforderlig arbetsklädsel samt utrustning och har ingen ombytesmöjlighet på plats utan har med mej utrustningen hem liksom kläder.

Ser inte detta som ett problem utan en möjlighet att handla på vägen. huruvida jag är i tjänst då eller inte styrs av andra avtal såsom kollektivavtal mm.

Geväret FÅR man inte ta med in på ICA eller Mc Donalds däremot kniven om den klassas som verktyg.

Jag personligen har både jaktkläder som blåbyxor som arbetskläder och det hänger kniv i bägge.

Ovanstående inlägg är kort och fyller nödvändig information.

Publicerat

Helt underbar historia :)

Publicerat

hmm inte övertygad!

Jag tror att du begår ett brott då du har kniven på ica men om du blir fälld för detta betvivlar jag!

då du inte har ett uppsåt att använda kniven!

Varför tar polisen kniven i beslag på en snattare om han inte har använt den för snatteriet?

och fältjägaren... varför kan du inte dra ur kniven ur slidan och lämna den i bilen?

om jag har varit på eftersök på trafikskadat vilt så lämnar jag väl bössan i bilen utan slutstycke!

Publicerat

Jo MATs. förutom uppsåtet som är rätt viktigt sä kan jag då gå in i en butik med kniv och fundera på knivrån om jag har snickarbyxor men ej om jag har jeans?

Publicerat

observera att jag inte vet men tror och vill veta!

Publicerat

Nej, jag har INTE begått ett brott. Ingen gråzon, inget paragrafridande tolkningsutrymme utan klart som midsommarsolen i Jukkasjärvi - inget brott.

Om du tvivlar kan du göra som domstolen och vända dig till förarbetena, där det med all önskvärd tydlighet framgår att normal användning och bärande av diverse verktyg inte omfattas av Knivlagen. Eller läsa på polisens hemsida, där de i viss mån klargör förhållandena: http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/

"Exempel på undantag från förbudet:
  • militär som till uniform bär kniv
  • hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv
  • svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg."

Dessa är några exempel av många, faktum kvarstår att lagen är specialbeställd med det enda syftet att polisen ska kunna omhänderta potentiella våldsverkares för ändamålet avsedda redskap - inte de verktyg som vi laglydiga använder på så vis som konstruktören tänkt sig.

-- Mats