Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handstrålkastare olagligt med vapen i bilen?

Featured Replies

Publicerat

Tror gör man i kyrkan!

Fakta är fakta. Instämmer med mats till 100%

Den informationen  han delger ovan är den informationen jag fick utbildning på och den följer jag!

Sen dom som vill lämna verktyget i bilen gör det men det är fortfarande inget brott att ta med.

Publicerat

Ok, mats har troligen rätt men gäller detta även på ica?

Kan jag ha med kniven in på konsum om jag är slaktare och använder en 40cm läng kniv, kan jag ha med samma kniv in i tingsrätten om jag nu just har slaktat och ska vittna i nått mål?

Kan jag ha samma kniv med in  på bion om jag skulle se en film på hemvägen?

Jag anser att det måste finnas en anledning till att INTE lämna kniven i bilen.

Jag förstår inte varför snickaren måste ha med morakniven in på ica!

Eller  mats när blir det straffbart att bära kniv för en snickare?, är det först när han skär halsen av någon på ica?

Eller blir det bara dråp då?

Som sagt inget ont vill bara veta!

Publicerat

Spelar ingen roll om du är snickare eller vad du har för kläder på dig, det är anledningen till att du har kniven på dig som spelar roll. Du får inte ha kniven på dig i bilen heller utan legitima skäl och får således heller inte ha den liggandes i bilen som står parkerad utanför Ica utan att faktiskt ha en vettig anledning. Knivlagen gäller i övrigt i princip allt, såväl hammare, skrivmejslar, virknålar och allt annat du kan använda som vapen.

För en gångs skull så har förnuftet segrat då man har stiftat en lag helt enkelt. 

Publicerat

Ozzian är det inte bättre att du ger fan i snickarens fru ?

Publicerat

OK, nöjd nu då!

Publicerat

Vet att en karl blev fälld för brott mot knivlagen då han bar samekniv i bältet på Jokkmokks marknad. Vederbörande var hemmahörande i Kåbdalis som är en by mitt i ingenstans ovanför Älvsbyn. Jag tror inte att han hade en tanke på annat än torrkött och korv om han ens tänkte på att den hängde där som den gjort alla andra 364 dagar det året så helt säker får man inte vara.

Publicerat
  • Författare

ozzian har fel - lagen finns för att polisen ska kunna plocka vapen från bus, inte verktyg från vanligt folk. Vanligt folk som inte har för avsikt att använda verktygen som vapen kan helt lagligt ha dessa på sig var faan som helst - punkt.

Jag återger en av mina konversationer med en nyexad lagens väktare efter att jag stövlat in på Statoil efter jakten, med korvkniven dinglandes i bältet:

Konstapel Blåbär: "Tycker du att det är lämpligt?"

Jag: "Vad?"

Blåbär: "Ja, att gå in här med en kniv?"

Jag: "Jo, jag förstår att det kan verka lite, men letar jag i fickorna så finns det nog tre-fyra till."

Blåbär: "Eh... Va?"

Vid det här laget hade moppemuschens kollega redan börjat skratta lite försiktigt...

Jag: "Jag sa att jag HAR fler, du behöver inte vara orolig - en norrlänning går inte ut naken."

Blåbär: "Va?!?"

Jag: "En fällkniv i vardera benfickan och en Leatherman i bältet, utöver korvkniven."

Blåbär: "Jaha, så knivlagen är inget du hört talas om."

Jag: "Jodå, den känner jag väl till. Gör du?"

Kollegan skrattar inte längre försiktigt...

Blåbär: "Vad fan menar du med det? Jag JOBBAR med sånt här!"

Jag: "Spar brösttonerna, min vän... Lagen ifråga inleds som följer: Denna lag gäller knivar, andra stick- och skärvapen samt andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv och hälsa - eller hur?"

Blåbär: "Ja, precis!!! Så..."

Jag: "...SÅ om jag inte har som föresats att begå något brott mot liv och hälsa kan jag inte omfattas av denna - punkt. Lagen finns för att du och dina kollegor ska kunna avväpna farliga människor som begår brott, inte trakassera hederliga medborgare - därav dess luddiga skrivning. Den är inte inriktad mot knivar specifikt, utan mot allt som Pelle Pundare kan tänkas beväpna sig med - skruvmejslar, knogjärn, kofötter, hammare eller vad fan du vill - men INTE verktyg som laglydiga medborgare använder till legitima syften."

Blåbäret är vid denna tidpunkt högrött generad, rodnaden påhejad av hans äldre kollegas gapflabbande...

Blåbär: "Eh... Asså..."

Jag: "Alltså är vår konversation avslutad. Om du ursäktar mig ska jag betala min Cola, vill du fortsätta diskussionen kan du vänta tills jag är klar."

De gick.

-- Mats

Underbar historia och om den är ordagrant återgiven imponeras jag över ditt spontana svaromål. Det gäller att veta vad man talar om. Personligen väntar jag bara på att få lägga ut en harang gällande mitt lätta EU- släp på bilen vid nästa poliskontroll då jag har rätt tung kärra och bara B-kort men icke desto mindre klart för mig vad som gäller där.

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Nej, jag har INTE begått ett brott. Ingen gråzon, inget paragrafridande tolkningsutrymme utan klart som midsommarsolen i Jukkasjärvi - inget brott.

Om du tvivlar kan du göra som domstolen och vända dig till förarbetena, där det med all önskvärd tydlighet framgår att normal användning och bärande av diverse verktyg inte omfattas av Knivlagen. Eller läsa på polisens hemsida, där de i viss mån klargör förhållandena: http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/

"Exempel på undantag från förbudet:

• militär som till uniform bär kniv
  • hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv
  • svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg."
Dessa är några exempel av många, faktum kvarstår att lagen är specialbeställd med det enda syftet att polisen ska kunna omhänderta potentiella våldsverkares för ändamålet avsedda redskap - inte de verktyg som vi laglydiga använder på så vis som konstruktören tänkt sig.

-- Mats

Kan inte SJF verkar för att de lägger till...

"Jägare som för sin jaktutövnings bedrivande tvingas stanna på Statoil och ta en korv med sylskarp Eka Swingblade i bältet"

;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Förundrad jag tar själv hellre med bössan på konsum än låter den ligga i bilen 

givetvis i fodral eller väska känner mig som en gangster efter ha läst den här tråden  :whistling:

Publicerat

Fan man har ju knatat in på Polisstationen flera gånger med storkniven i bältet och inte fan har de haft nå invändningar emot det, och andra sidan är man ju den hederliga typen utav människosläktet :)

Publicerat

Vet att en karl blev fälld för brott mot knivlagen då han bar samekniv i bältet på Jokkmokks marknad. Vederbörande var hemmahörande i Kåbdalis som är en by mitt i ingenstans ovanför Älvsbyn. Jag tror inte att han hade en tanke på annat än torrkött och korv om han ens tänkte på att den hängde där som den gjort alla andra 364 dagar det året så helt säker får man inte vara.

Det finns inte en enda chans i helvete att han blivit fälld om han var nykter och skötsam - inte EN enda chans.

Googla gärna på rättsfall så får du se:

"...dömdes för rån, misshandel och brott mot knivlagen"

"...dömdes för grov vårdslöshet i trafik, olovlig körning, narkotikainnehav och brott mot knivlagen"

",,,dömdes för misshandel, olaga hot och brott mot knivlagen"

"...dömdes för misshandel, våldtäkt, rån och brott mot knivlagen"

"...dömdes för narkotikabrott, hot mot tjänsteman, våld mot tjänsteman och brott mot knivlagen"

...osv, ad nauseum

-- Mats

Publicerat

Tyvärr så är inte juridik någon exakt vetenskap. Jag har googlat och försökt hitta händelsen men hittar ingen källa. Som jag förstått så fälldes vederbörande för att han hade kniv i bältet på allmän plats av polis som var från "storstan" och inget sades om fylleri eller något annat som föranledde ett ingripande. Men som sagt det finns alltid tre sanningar, Din, Min och Sanningen.

Publicerat

Jag är helt övertygad om att det finns en anledning till att du inte hittar nåt: det har aldrig hänt.

-- Mats

Publicerat

Tyvärr så är inte juridik någon exakt vetenskap. Jag har googlat och försökt hitta händelsen men hittar ingen källa. Som jag förstått så fälldes vederbörande för att han hade kniv i bältet på allmän plats av polis som var från "storstan" och inget sades om fylleri eller något annat som föranledde ett ingripande. Men som sagt det finns alltid tre sanningar, Din, Min och Sanningen.

Det finns ALDRIG 3 sanningar finns bara sant och falskt sen kan det finnas tre versioner!

Möjligt att han vart omhändetagen med knivlagen som grund men att han är fälld för enbart kniven. jag är benägen att hålla med mats "igen". 

Sen var väl tråden om handstrålkastare i bil, kniven blev ett större sidospår

Publicerat

OK- det här kan vara knepigt att ta till sig för en del, ingen fälls för att han har kniven i fickan eller bältet, i praktiken oaktat var det är någonstans om vederbörande har normalt hyfs och social kompetens,

det är busets knivar man vill åt och den korkade nog att käfta med farbror blå, inser man att blå är från stor staden och lite bakom så är man snäll mot blå, man ber honom inte dra åt.

Det fanns/finns någon snyft historia på RS om en 19-åring som de stoppade, hittade en kniv i sidodörren på bilen och tog rubbet för, dvs kk, vapen och dömde för brott mot knivlagen, så långt är det synd om killen. Grävde man sedan lite i saken kom det fram att han buskört innan, att bilen inte var besiktigad och hade körförbud, att grabben hade ett antal tidigare "intermezzon" med blå och att han inte betedde sig väl då heller.

Kontentan var efter viss utredning i tråden att det inte alls var en tycka synd om grabb, det var en skitunge som borde tänka sig för bättre. /Christian

Publicerat

Jag brukar vara rätt snabb på att kriticera polisen när de gör något fel eller konstigt. Sedan kanske jag inte har riktigt samma syn på vad som är fel och konstigt som många andra. (Tycker t.ex. inte att det är något konstigt med senaste tidens uppmärksammade skjutningar.)

Men det är än mer OT. Så om vi återgår till kniven även om den också är OT så måste jag ge polisen beröm. Jag har aldrig sett eller lyckats hitta några fall då polisen misbrukat den här lagen. Det har säkert skett, men inte så att jag lyckats hitta det. Jag har själv varit ute i gränslandet en gång för länge sedan.

Vi var på en fest med Vikinga tema. Jag hade med mig ett rökt rådjurslår. (Eller kanske en bog minns inte säkert) Gjorde klar succe när jag gick runt och skar bitar av denna och bjöd damerna på... Gjorde så mycket succe att några av damerna tyckte att vi skulle dra vidare till Palais (Om Jonnson kanske minns det stället) Sagt och gjort och min filékniv åkte in i innerfickan på jackan som lämnades in i garderoben.

Någon timme senare stängde stället och vi skulle därifrån. Utanför stod farbror blå och undrade varför jag hade med mig en dylik kniv ut på stan. Jag blev givetvis lite ställd eftersom jag tänkte att f-n vad klantigt av mig det här kommer inte gå bra! Men berättade precis som det var och att jag inte planerat att gå vidare från vikingafesten men att damerna  (som stod några meter bredvid) var för svåra att motstå. Varpå poliserna tyckte att OK men skynda er på hem nu ;-) ;-)

Det var alltså den nivån av "legitim användning" man behövde ligga på för att klara sig undan med en kniv på stan.

Kanske vairt annorlunda om man varit "kännd" av blå för fel saker...

// Henrik

Publicerat

Ok, mats har troligen rätt men gäller detta även på ica?

Kan jag ha med kniven in på konsum om jag är slaktare och använder en 40cm läng kniv, kan jag ha med samma kniv in i tingsrätten om jag nu just har slaktat och ska vittna i nått mål?

1 På ICA- att ta med in eller att det finns på ICA, oaktat vilket är det inget brott om det är ett befogat innehav- de flesta normala förstår innebörden av detta

2 Med in på Konsum, helt ok att ta med in, inte ok att vifta med, samma som ovan med tillhörande kommentar

3 Med in i rätten, nej det är ett skyddsobjekt med särskilda säkerhetsregeler, ingen får ta med vapen in där utöver den särskilt auktoriserade personalen och plisen

Kan jag ha samma kniv med in  på bion om jag skulle se en film på hemvägen?

4 Se ovan, det kan man visst det, men det är lika olämpligt och olagligt att visa den och eller att vifta med den, att ha med den som kockar/slaktare har i en knivväska är inget brott, btw de flesta av oss passerar hemmet innan vi går på bio, få av oss gör det arbetsklädda

Jag anser att det måste finnas en anledning till att INTE lämna kniven i bilen.

5 Var hittar du det momentet i lagstiftningen, självfallet är det som så att om man har bil går det bra att lägga kniven/utrustningen där och det blir svårare att visa att det är/var befogat att ha med kniven någonstans om man haft möjlighet att lägga från sig den säkert, allt detta enbart om det skett något i övrigt, man kan inte hitta på lagstiftning bara för att man gillar att argumentera det är förbehållet en del andra forumpersonligheter

Jag förstår inte varför snickaren måste ha med morakniven in på ica!

6 Nej, men det kräver inte lagen heller att just du skall göra, det räcker med att man går från bygget på lunchen till ICA eller går in om på vägen hem, det är helt i sin ordning, det är ett befogat innehav

Eller  mats när blir det straffbart att bära kniv för en snickare?, är det först när han skär halsen av någon på ica?

7 Det var ett tämligens löjligt exempel och ett som jag tar anstöt av, nu är det iofs mer än tio år sedan men jag har stått med en kollegas blod på mina händer utanför Åhlens en sen kväll i februari 2003, han avled på väg till Karolinska, men för att ge dig ett verklighetstroget exempel, ett du borde känna igen, leffe pundig går in på ICA och snattar, när han åker fast visar det sig att han bär kniv, han fälls för båda brotten, utan tvekan, han har inget befogat innehav. 

Eller blir det bara dråp då?

8 Det blir med största sannolikhet mord, då vapnet medförts till platsen om det inte går att påvisa annan omständighet på påverkar frågan och förtar ett uppsåtligt brott

Som sagt inget ont vill bara veta!

9 Du borde veta/kunna/tillämpa detta på dina fem fingrar på vänster handen, detta är väkteri 101 inget hokuspokus, du skall inte ha en fråga eller en tvekan om detta.

Magnus- se ovan för svar, 

för det fall att det går att stänga kapitlet om detta larv nu, kom ihåg, befogat innehav, inte ens massa bortförklaringar, utan var ärlig, bråka inte med blå, lyd och var trevlig så kommer det aldrig att bli bekymmer. 

/Christian

Publicerat

Jag vill också påpeka att jag INTE anklagar Nils för lögn, jag säger bara att det inte hänt som han fått det berättat för sig - eller inte hänt öht.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Ok tråden har spårat ur....någon kanske ska starta en egen gällande att bära kniv i olika sammanhang på allmän plats olagligt eller ej?

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Ok tråden har spårat ur....någon kanske ska starta en egen gällande att bära kniv i olika sammanhang på allmän plats olagligt eller ej?iPad Tapatalk HD

Är inte både det och huvudämnet rätt så färdigdiskuterade? ;)