Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

416 rem mag eller 416 taylor?

Featured Replies

Publicerat

Jag ville i grunden ha en 404 jeffery men då den inte gick i blaser 93 så skulle det bli en 416 rm, men fick tips av per att 416 taylor funkade fint i kompisens bössa!

Vad har ni för erfarenheter?

Jag får ca 675m/s med woddis 410 grains i taylorn och kanske 15m/s mer i rm men till kostnad av mer krut!

detta enligt ql med 45cm pipa!

Publicerat

Nu är det ju ingen Blaser min kompis har utan en Win70.

Taylor hylsan är ju 64mm lång mot RM som är drygt 72mm.

R93 finns ju som 416RM original men det känns som att det blir rätt trångt på längden.

Jag hade ju en R93 i 300WM o redan där börjar det bli lite trångt. Inte så trångt att det störde matningen men det var lite träligt att behöva mata ut alla patroner med slutstycket inställt för att pilla upp dom med fingret som jag gjorde med de andra kalibrarna jag testade i R93an.

Publicerat
  • Författare

ok, finns det mag till taylor?

Hasse har ju gjort pipor till blaser i 416 rm, men vet inte om han gjort i taylor!

Jag har redan börjat funderapå en till grs stock.....

Publicerat

Ett mag till 338, 300WM ja alla vanliga Magnum bör passa Taylor.

Nu ska du lugna dig! Varför 2 GRS? En till kolv men istället en professional ska du ha!

Publicerat
  • Författare

Ha ha

nej gillar inte proffessional.

men jag köper inte innan jag fått hem första byssan!

men jag kan även tänka mig en 6,5a till övning, då blir det 4a pipor och då behöver jag två bössor!

Publicerat

Köp en Luxus då för tusan :P

Publicerat
  • Författare

luxus , nej aldrig!

grs eller helix tror jag på!

Blaser har väl aldrig gjort bra stockar?

Publicerat

Bädda in en Mcmillan eller liknande blind kolv då?

Publicerat
  • Författare

Bädda in en Mcmillan eller liknande blind kolv då?

Menar du att mc millan är bättre än grs?
Publicerat

Menar du att mc millan är bättre än grs?

Jag menar att GRS är en kolv för sportskytte eller jakt efter vilt som för det mesta står still och där avstånden är lite längre än normalt.

I dessa fall använder man inte en 416 eller liknande kaliber. En sådan kaliber ska ha en rak kolv som tar upp rekylen på bästa möjliga sätt och den ska användas till större vilt på kortare avstånd. Därmed tycker jag att det blir helt fel med ytterligare en GRS.

GRS kolven kommer dessutom bli tung o otymplig att bära på. Ska man gå långt med vapnet så blir man snart trött om det är för otympligt.

Publicerat

Hur ska du ha det egentligen velpetter??? :yes:  :whistling:  :rolleyes:  :lol:  :P 

Du är ju lika velig som en annan känd person här på forumet, eller rättare sagt han var. Inga namn nämnda.

Köp dig en äkta Rem Safari i 416 rm och byt stock om du inte gillar remingtons. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jag menar att GRS är en kolv för sportskytte eller jakt efter vilt som för det mesta står still och där avstånden är lite längre än normalt.

I dessa fall använder man inte en 416 eller liknande kaliber. En sådan kaliber ska ha en rak kolv som tar upp rekylen på bästa möjliga sätt och den ska användas till större vilt på kortare avstånd. Därmed tycker jag att det blir helt fel med ytterligare en GRS.

GRS kolven kommer dessutom bli tung o otymplig att bära på. Ska man gå långt med vapnet så blir man snart trött om det är för otympligt.

Jo tung är den men enligt bilderna väldigt rak, eller ljuger bilderna!

Denna är ju tänkt som du säger som en björnbössa men en passbössa, och vanligtvis en vakbössa på gris.

men mest en kul bössa....hoppas inte licenstanten läser detta!

Publicerat

En GRS är nog helrätt mtp vapnets totalvikt OM man väljer 416 RM. Jag hade en Sako 75 Deluxe i 416 RM "ett tag" och den var faktiskt för lätt för den kalibern. Bössan flög bokstavligt talat ur vänsterhanden när jag sköt i bänk. Men det kan givetvis delvis relateras till Sakons inte helt raka stock samt att jag sköt med öppna riktmedel (600-700 gram kikare ovanpå kanske hade hjälpt lite).

Personligen ser jag ganska litet användningsområde för 416 RM i Sverige (lsjonsson håller säkert inte med ;) ) medan Taylorn känns rätt klockren.

Publicerat

En GRS är nog helrätt mtp vapnets totalvikt OM man väljer 416 RM. Jag hade en Sako 75 Deluxe i 416 RM "ett tag" och den var faktiskt för lätt för den kalibern. Bössan flög bokstavligt talat ur vänsterhanden när jag sköt i bänk. Men det kan givetvis delvis relateras till Sakons inte helt raka stock samt att jag sköt med öppna riktmedel (600-700 gram kikare ovanpå kanske hade hjälpt lite).

Personligen ser jag ganska litet användningsområde för 416 RM i Sverige (lsjonsson håller säkert inte med ;) ) medan Taylorn känns rätt klockren.

Ja, användningsområdet för en 416 RM är väl inte speciellt stort här i landet men den gör sitt jobb på dom 2 älgar som jag har skjutit o resultatet blev bättre när jag bytte kula från woodis till a-frame för då stöp den efter 10 m o inte efter ca 150 m som med woodis. :thumbsup:

Jag ska prova och jaga med TSX 350 gr till hösten så får vi se hur det går. Tanken är att få mindre blyutfall i köttet. :smile:

Hur kan motstå en Remington Safari 416 RM till det priset som jag fick på den??? :thumbsup:

Ett sådant erbjudande får man bara en gång i livet. :yes:  :yes:  :yes:

Publicerat

Du kommer tröttna på GRS-kolven, det är som ett släpa runt ett tungt gitarrfodral i skogen...

Publicerat

Du kommer tröttna på GRS-kolven, det är som ett släpa runt ett tungt gitarrfodral i skogen...

Tämligen träffande beskrivning! Jag gillar ändå GRS väldigt mycket och kan tänka mig fler. Men ska jag ha ut 222an på tex trädskälleri och vandra x antal mil så byter jag högst troligt till original Continental-kolven.

Publicerat
  • Författare

Ni är för klena :thumbsup:

Nej om den är för tung så har jag ju helixen som är en perfekt jaktbössa men inte lika kul på vallen!

angående trädskällarjakt måste ju en ruger no 1 vara perfekt?

Publicerat

Ni är för klena :thumbsup:

Nej om den är för tung så har jag ju helixen som är en perfekt jaktbössa men inte lika kul på vallen!

angående trädskällarjakt måste ju en ruger no 1 vara perfekt?

Den gör inte mycket där som inte min Tikka klarar, utom i överanalytikerns värld. Dess kolv passar dessutom som en påse skit till min kropp. ;)

Publicerat
  • Författare

ok, jag tycker no 1 är fin!

Publicerat

ok, jag tycker no 1 är fin!

Fin kanske den är men varför ska man köpa en bössa som man bara kan ladda med en patron i??? :yes:

Bortkastade pengar tycker jag.

Köp den om du ska ha den som prydnad på väggen. :thumbsup:

Publicerat

Fin kanske den är men varför ska man köpa en bössa som man bara kan ladda med en patron i??? :yes:

Bortkastade pengar tycker jag.

Köp den om du ska ha den som prydnad på väggen. :thumbsup:

För att man träffar med första och enda skottet såklart :tongue:

Publicerat
  • Författare

+

Publicerat
  • Författare

särskillt på trädskällarjakt!

Publicerat

Isjonsson, skönt att se 416:n hamnat i ett hem med kärlek. Känns bra oxå att man hjälpt en vän att uppfylka sin dröm.

Mvh Robban

Publicerat

Isjonsson, skönt att se 416:n hamnat i ett hem med kärlek. Känns bra oxå att man hjälpt en vän att uppfylka sin dröm.

Mvh Robban

Visst är det så Robban! :smile: Jag sköter den som ett barn.  :wub: Ja, den har verkligen hamnat i rätt hem. :smile: