Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad rekommenderar ni för kulvapen till mig som är nybakad?

Featured Replies

Publicerat

Som en del kanske har läst så är jag ju numera medlem i jägarkåren :) :) :)

Har redan innan funderat på vilken typ av kulvapen jag skulle vilja ha. Men inte kommit fram till något klokt beslut. Inte lätt att veta när det finns så många att välja på... Får goda råd av maken också men vill gärna ha fler (inte makar , utan råd)

Ni nu som har en massa erfarenhet och kunskap kanske skulle kunna råda mig till något??

Följande vet jag i alla fall;

1)vill ha ett tättskjutande vapen

2)INTE klass 1, sen är jag ganska flexibel, men inte klass 4 heller

3) Pris upp till 5000,-

4)skönhet är inte fel...

5) jakt som jag främst kommer ägna mig åt är : hare, räv, (rå), gås, duva och grävling

6) Kombi ?

Jag har skjutit lite med makens 22Hornet och den gillar jag verkligen.

Har Ni några tips till mig?

Cecilia

• Svar 55
  • Visningar 6,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Beror väll lite på vad du tänkt jaga för något.

En 222:a skulle jag kunna rekomendera. Nästan obefintlig rekyl, relatift rak kulbana. Går att hitta riktigt fina 222:or för 5000kr.

Men som sagt det beror på vad du ska jaga.

Publicerat

Sako gör väldigt trevliga 222'or som brukar finnas för ungefär 3000-4000kr inte helt sällan med kikarsikte.

Inte allt för dyr ammunition, rolig kaliber med "studsarkännsla" och närmast obefintlig rekyl.

För den vanlige jägaren behöver man inte stirra sig blind på massa olika konstruktioner osv, utan köp ett vapen du tycker om och känns rätt, du förstår vad jag menar när du hittat en du gillar  ;)

Publicerat

MMMM sako vixen i 222, smäcker, trevlig.

Hade du inte ratat bort klass 1 så kunde en tikka modell 65 i 6,5X55 vara ett vettigt alternativ.

Publicerat

Hej Cecilia och välkommen!

Jag hade köpt en kulbössa(Sako vixen) i 222 rem och en hagelbrakare du nämnde kombi och det skulle vara ett alternativ förstås och då en Tikka M77K kaliber 12 och 5,6x52R snygg, lätt och bra precision, nackdelen är att en kombi har ganska trång borrning på hagelpipan och bara ett skott av varje, ibland vill man ha 2 på hagel, då är vi inne på en drilling och en snygg sån för 5000:- kan bli svårt men en riktig make hjälper dig säkert med resten ;)

Ska du smyga och sitta på pass en 222rem blir mitt råd.

Publicerat

Hej Cecilia och varmt välkommen hit!

Precis som de flesta andra rekommenderar jag dig att hitta en Sako Vixen i 222 rem. Att hitta dessa bössor för en rimlig penning brukar inte vara särskilt svårt. En av de allra trevligaste varianterna är helstocken, jag har en bekannt som jagat med en sådan liten skönhet i över 30 år och hans lilla helstockade 222:a är det sista vapen han skiljer sig ifrån.

Men det är ganska stor skillnad mellan en duva och en råbock i storlek, en kaliber som är optimal till det ena viltet är knappast optimal i andra änden av skalan. 222 rem är ju i princip den klenaste kalibern som är tillåten till rådjur men samtidigt riskerar du att få ordentligt sönderskjutna duvor med en 222:a.

Kanske har maken något lämpligt i garderoben för att komplettera ditt val? Bortsett från att du inte får skjuta klass2 vilt med en 22 Hornet är det en väldigt trevlig liten kaliber men den kan vara lite lurig att få att skjuta bra. Nu kanske du eller maken är handladdare och då brukar det gå att få 22 hornet att skjuta OK.

Henrik

Publicerat

Skulle jag vara efter en klass 2 skulle jag nog titta på en 243.

Mindre vindkänslig och bra kulbana.

Kompisen hade en Ruger 1:a i 243 och den sköt nästa hål i hål.

Publicerat

För det första så skjuter min hornet fint med i princip allt. Men när du ska jaga rå så faller den ju bort automatiskt... Såvida du inte brotchar upp den till K-hornet som ska gå att stressa upp i klass 2. Leta isf efter en gammal brno eller sako.. http://www.fritidvildmarksliv.se/ har då en zkw 465 inne och den är i jäkligt bra skick. Blev sugen på köpa trots att jag redan har en likadan :)

Själv är jag sugen på en gammal sako i 7x33 men handladdar man inte så är det nog inget bra val..

Mest förnuftiga är väl ändå en 222rem.. Finns en vixen, en Hunter och en Riihimaki på F&V. Alla väl under dina 5000kr

Publicerat

Hela ditt inlägg skriker .222Rem eller .223. Eftersom ni inte handladdar hemma och du vill skjuta lite smått vilt också så blir det väl .222 som ju är lite långsammare och därmed snällare men även den kanske är i häftigaste laget för duvor mm. Provskjut bössan så att den klarar Normas 4-grams "rådjurspatron", den är helt underbar och förvandlar .222:an till en "fullvuxen" patron.

Nu anar jag att ditt inägg är ett förtäckt rop på hjälp från din man, som inte har någon .222:a längre utan bara den... fula... patronen .223 (i en idiotmysig bössa, skall medges).  ;D ;D ;D

Publicerat

.222 är kanon. Där finns det fabriksladdad ammo för rådjur och lite lättare ammo för tjäder,orre, hare eller annat roligt. Ger en bra kulbana om den nollas på 150 m men är lite vindkänslig.

Publicerat

Du kan ju även kika på länkarna nedan om Du hittar något intressant.

http://www.begagnadevapen.com/

www.nollkoll.tk och under affärer. Hos en del firmor finns det foton med också.

Lycka till!

:D

Publicerat

När min fru tog jägarexamen köpte jag en sako Hunter lättviltsmodell till henne i 222... Numera har hon en .22 Hornet och en klass 1, så 222:an är till salu. Vill du bara ha EN bössa så är 222:an det givna valet, och naturligtvis den lätta Huntern som är mkt smidigare än Vixen (förutom den vi har till salu här på sidan finns andra också). Annars skulle jag ha satsat på en Hornet (sako såklart...) eftersom du satt rådjur inom parentes och sedan köpa en lagom klass 1 som klarar rådjur och större vilt du kanske vill jaga så småningom. Sedan behöver du kanske en Hagelbrakare kal 12 eller 20. Är du rekylkänslig så köp en halvautomat - viktigast är att bössan passar dig (måtten). Lycka till!

Publicerat

hej !!! jag håller med om att en 222a eller en 223a är kanske den rätta medicinen för dig , men  istället för en sako så rekomenderar jag en remington 700BDL. det är en bössa man inte ska glöma bort , dom skjuter sällan dåligt har en greppvänlig stock och dom är lättskjutna och framförallt så är dom är mycket prisvärda i begangnat tillstånd ,det finns mängder med saker till just remington , alla sorts fästen man kan tänka sig, olika kolvar mm . ska själv byta min vixen mot en remington i framtiden  ;D

Publicerat

Hej

För dom viltarter du nämner så tycker jag spontant att det är en bra hagelbössa du behöver.

Och där kan man hitta bra begagnat för 5000 kr. Dock får du inte ha för höga krav på skönheten.

Men nu var det ju en studsare du var ute efter.

Jag tycker personligen att du ska hoppa över kombibössan om max priset får vara 5000 kr.

Det går nog att hitta begagnat där också, men knappast något smidigt och elegant.

När det gäller studsare så finns det mycket att välja på för 5000 kr. Du ska absolut köpa ett begagnad studsare.

Tikka, äldre Sako, Remington 700 är nämnda och är också bland dom bästa funktionellt och precisionsmässigt.

.222Rem har enligt mig bara två fördelar: relativt billig ammunition och att den oftast skjuter bra.

Men det är å andra sidan två bra fördelar.

Men jaktligt sett finns inga fördelar alls med .222:an enligt min mening - men det är som sagt min åsikt.

Sen det viktigaste av allt - kikarsiktet!  Lägg MINST lika mycket pengar på siktet som på bössan (om du inte redan har ett sikte alltså)

Har du inget sikte som väntar så köp ett sånt för dom 5000 kronorna och spar ihop ett par tusenlappar till en beg. studsare.

Hoppas jag inte krånglat till det för dig nu  :)

Lycka till

mvh Danne

Publicerat

Hej !!

Skulle nog satsat på en 222, bättre beg. mycket trevlig kaliber. Kombi ?? Helt klart ett mycket användbart vapen, ( jagar mest med det själv, förutom vid purch mm. ) Skulle nog ändå först satsat på en bra kulvapen samt en spridare ( hagel ) innan jag satsat på en kombi

Lycka till med valet !!

Publicerat

Vill tacka er alla för fina råd! Har berättat för maken vad ni råder mig till och han säger -" de här killarna vet vad de snackar om!!" Han är djupt imponerad. Det är jag också, över era goda råd och er vilja att hjälpa!!

Jag har noterat alla olika förslag och tar med mig dem till uppsala (Svante Nilssons)!!

Tacksamma hälsningar

Cecilia

Som en del kanske har läst så är jag ju numera medlem i jägarkåren :) :) :)

Har redan innan funderat på vilken typ av kulvapen jag skulle vilja ha. Men inte kommit fram till något klokt beslut. Inte lätt att veta när det finns så många att välja på... Får goda råd av maken också men vill gärna ha fler (inte makar , utan råd)

Ni nu som har en massa erfarenhet och kunskap kanske skulle kunna råda mig till något??

Följande vet jag i alla fall;

1)vill ha ett tättskjutande vapen

2)INTE klass 1, sen är jag ganska flexibel, men inte klass 4 heller

3) Pris upp till 5000,-

4)skönhet är inte fel...

5) jakt som jag främst kommer ägna mig åt är : hare, räv, (rå), gås, duva och grävling

6) Kombi ?

Jag har skjutit lite med makens 22Hornet och den gillar jag verkligen.

Har Ni några tips till mig?

Cecilia

Publicerat
Jag har noterat alla olika förslag och tar med mig dem till uppsala (Svante Nilssons)!!

Vernerst hålls jägaren o jägarinnan om dom tänker åka till Svantes? Uppland? :)

Publicerat
Vill tacka er alla för fina råd! Har berättat för maken vad ni råder mig till och han säger -" de här killarna vet vad de snackar om!!" Han är djupt imponerad. Det är jag också, över era goda råd och er vilja att hjälpa!!

Tacksamma hälsningar

Cecilia

Det är bra att du vet vad du vill när du åker dit för han har en förmåga att prata sig varm för det han vill bli av med och jag lovar argumenten är ovanliga och otroliga, säg inte hur mycket du ska köpa för och håll koll på slutsumman, bestäm dig inte på 2 veckor utan ha bössan på prov och tänk igenom köpet, jämför sen med vad du har hemma och andra.

Berätta gärna vad du hittat och har du frågor ställ dessa här, ganska säker på att du får ett bättre svar och kom ihåg 2 saker!!! SAKO och 222rem ingenting annat annars kan du komma hem med en 458min eller en 22lr från Kina

Publicerat

PS. Det står en Blaser Kipplauf .22 Hornet hos Svante Nilssons, men den kostar förstås lite mera... DS

Publicerat

Vi bor i Huddinge, strax söder om stockholm. Ses på Svantes??

Vernerst hålls jägaren o jägarinnan om dom tänker åka till Svantes? Uppland? :)
Publicerat
Vi bor i Huddinge, strax söder om stockholm

Wääää, det är ju halvvägs till Skaune ju... ;D

Publicerat

Varför INTE en klass 1 ???

Hokus pokus dyker det upp tillfälle då du behöver det....

:)

Publicerat

Länna vapen har kanske inte lika mycket men närmare för en första dräggel tur.

Publicerat

Näää inte klass 1 än för mig. Av den enkla anledningen att jag inte ser mig själv jaga klass 1-vilt än på ett tag samt att jag gillar att skjuta träffbilder. Det blir väl både dyrare och sämre rekylmässigt med klass1? Jag är inte så känslig för rekyl, men nog måste det väl påverka träffbilderna lite?

Jag vill kunna skjuta mycket och länge alltså ;D ;D ;D

Varför INTE en klass 1 ???

Hokus pokus dyker det upp tillfälle då du behöver det....

:)

Publicerat
Näää inte klass 1 än för mig. Av den enkla anledningen att jag inte ser mig själv jaga klass 1-vilt än på ett tag samt att jag gillar att skjuta träffbilder. Det blir väl både dyrare och sämre rekylmässigt med klass1? Jag är inte så känslig för rekyl, men nog måste det väl påverka träffbilderna lite?

Jag vill kunna skjuta mycket och länge alltså ;D ;D ;D

Med tanke på björnens snabba tillväxt och utbredning så kan det kännas tryggt att ha ett klass 1-vapen i närheten som är ens eget.  ;):D Rätt som det är så kan Du ha nalle-puh bakom huset.  ;)