Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad rekommenderar ni för kulvapen till mig som är nybakad?

Featured Replies

Publicerat
Med tanke på björnens snabba tillväxt och utbredning så kan det kännas tryggt att ha ett klass 1-vapen i närheten som är ens eget.  ;):D Rätt som det är så kan Du ha nalle-puh bakom huset.  ;)

Jovars, man lär ha ögonen öppna runt Sergelstorg... :D :D :D;)

• Svar 55
  • Visningar 6,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Skall man köpa fabriksladdat är tyvärr många klass 2-laddningar lika dyra som klass 1. 5,6X52R är rätt dyr i förhållande till 6,5X55 tex. Mitt råd är att köpa antingen en Tikka M55 i 222 Rem. eller ännu hellre en Tikka M65 i 6,5X55. Anledningen att ta en 6,5:a (som duger utmärkt till klass 2-jakt) är att ammunitionen är hyfsat billig, det finns stort sortiment och att 6,5:orna är väldigt billiga just nu. Blyförbudsnojjan har gjort 6,5X55 nästintill osäljbar så det är köparens marknad just nu. Tikka M65 är dessutom den bästa studsare som Tikka gjort. Om du dessutom ändrar dig och vill prova på att jaga klass i-vilt så går ju det dessutom bra med 6,5:an..Åtminstone ett tag till..

Publicerat
Jovars, man lär ha ögonen öppna runt Sergelstorg... :D :D :D;)

Ja, det kan jag tänka mig. ;D

Publicerat

En bra .308  kan du ha till allting samnt skjuta träffbilder med.... ;) ;D

Den är inte bäst till ngt men superbra till det mesta  ::) ;D

Publicerat

Cecilia...be din make att väda sig om....så, har han gjort det nu...OK ;D, Du skall ju givetvis ha en .243win...klockren patron för allt klass2 vilt...skjuter flackt och fint...bra precision (iaf min)...ingen märkvärdig rekyl alls...hyffsat billiga skott och sist men inte minst, inte lika vindkänslig som en 222 eller en 223...

Men annars kan du ju köpa en 223, på så sätt får du ju tag i billiga skott...din makes skott ;D...

/Fredde

Publicerat
Du skall ju givetvis ha en .243win...klockren patron för allt klass2 vilt...skjuter flackt och fint...bra precision (iaf min)...ingen märkvärdig rekyl alls...hyffsat billiga skott och sist men inte minst, inte lika vindkänslig som en 222 eller en 223...

/Fredde

Vet inte om jag riktigt vill hålla med där  :D

Min skjuter också jäkligt bra, men köpeskott finns det inte mycket att hurra för. Funkar inte normas 80 grains fmj så finns det inte så mycket att välja på i helmantelväg.

Sen vill jag väl inte säga att 243win har billiga skott... Jag höll på bli ruinerad innan jag började handladda  ;)

Men sist och inte minst så vill jag hålla med om att det är en mycket trevlig kaliber och jag är inne på min andra.

Publicerat
Vet inte om jag riktigt vill hålla med där  :D

Min skjuter också jäkligt bra, men köpeskott finns det inte mycket att hurra för. Funkar inte normas 80 grains fmj så finns det inte så mycket att välja på i helmantelväg.

Sen vill jag väl inte säga att 243win har billiga skott... Jag höll på bli ruinerad innan jag började handladda  ;)

Men sist och inte minst så vill jag hålla med om att det är en mycket trevlig kaliber och jag är inne på min andra.

Både lapua och Norma har ju FMJ ammo...sen laddar Norma bode Rhino och Oryx till rådjuren...en vanlig blyspets finns väll också, Lapua laddar sin Mega och även några andra kulor... sen finns det andra som laddar sina kulor i 243...t,ex speer, även hornady laddar sin V-max till 243...Jag skulle säga att det finns så det räcker med köpe ammo till 243 ::)...se själv:http://www.vapex.se/webshop/index.php?cPath=265_266_543_433 ;) ;)

sen billigt och billigt...beror väll på vad man tycker är billigt...håller inte dryga 300 spänn för 20 smällar så farligt...20 skott räcker lääänge, iaf för mig...går ju 5-6 stycken till inskjutning...resten till jakt, och med det antalet vilt man skjuter / år så räcker dom otroligt länge ;)

Mvh Fredde

Publicerat

Jo jag vet att lapua också har en helmantel men jag har inte hört någon som fått dom att skjuta bra :P..

Du har rätt i att 300 kr inte är så jättefarligt men jag brände iväg 4 askar på en vecka... Då börjar det kännas

Publicerat
Jo jag vet att lapua också har en helmantel men jag har inte hört någon som fått dom att skjuta bra :P..

Då har du hört en nu då...den sköt bättre än Normas FMJ i min bysse...mycket bättre ;D

annars är Hornady FMJ en klockren kula...med en annan laddning bakom sig så hade den stora potential 8)

Blev lite OT...sorry :-[....

Publicerat

Japp får också be om ursäkt för vårat lilla snedsteg  ;D

Får väl ge mig och hålla med om att 243win är ett utmärkt val.. Finns förövrigt en riktigt fin ruger #1 243win på fritid och vildmarksliv

Publicerat
Vill tacka er alla för fina råd! Har berättat för maken vad ni råder mig till och han säger -" de här killarna vet vad de snackar om!!" Han är djupt imponerad. Det är jag också, över era goda råd och er vilja att hjälpa!!

Jag har noterat alla olika förslag och tar med mig dem till uppsala (Svante Nilssons)!!

Tacksamma hälsningar

Cecilia

"Cecilia...be din make att väda sig om....så, har han gjort det nu...OK Grin, Du skall ju givetvis ha en .243win...klockren patron för allt klass2 vilt...skjuter flackt och fint...bra precision (iaf min)...ingen märkvärdig rekyl alls...hyffsat billiga skott och sist men inte minst, inte lika vindkänslig som en 222 eller en 223...

/Fredde"

OJ! Nu lär somliga få lite gråa hår här  ;D ;D ;D

Men va fan, maken säger ju att vi vet vad vi snackar om så tja.. om Fredde o jag är rörande överens om Comforten så har vi bevisligen gott omdöme. Om vi då är lika rörande överens om .243win så bevisar ju vårt goda ömdöme att detta är ett klokt val!

I rest my case!

Usch va elak jag blivit  ;D

Mvh!

Publicerat

Du Fredde, alltså jag måste bara säga att shit, vad du är kunnig! Jag betänker din ganska ringa ålder här också, hur har du hunnit lära dig allt?

Föddes du med en bössa i handen?

Var ditt första ord "halvautomat"?

Dina första lekar var jaktlekar?

Det första du snidade i trä en lockpipa?

Jag förstår att det här är ditt största intresse men jag är djupt imponerad av allt du kan och så tycker jag att du är väldigt snäll som tipsar mig och gaddar ihop dig med mig mot han "kulvapenfantasten" som jag är gift med ;D ;D

Kram på dig!

C

Både lapua och Norma har ju FMJ ammo...sen laddar Norma bode Rhino och Oryx till rådjuren...en vanlig blyspets finns väll också, Lapua laddar sin Mega och även några andra kulor... sen finns det andra som laddar sina kulor i 243...t,ex speer, även hornady laddar sin V-max till 243...Jag skulle säga att det finns så det räcker med köpe ammo till 243 ::)...se själv:http://www.vapex.se/webshop/index.php?cPath=265_266_543_433 ;) ;)

sen billigt och billigt...beror väll på vad man tycker är billigt...håller inte dryga 300 spänn för 20 smällar så farligt...20 skott räcker lääänge, iaf för mig...går ju 5-6 stycken till inskjutning...resten till jakt, och med det antalet vilt man skjuter / år så räcker dom otroligt länge ;)

Mvh Fredde

Publicerat

äääääh du ska inte lyssna så mycket på hipshot. Han har hästsvans, tweed, knickers, röker pipa och dricker konstiga drycker, dessutom har jag hört att han har slips på vissa jakter (dessutom har han nyss blivit pappa och inte fått sova ordentligt på länge)  :o  ;D Fredde ska du inte heller lyssna på eftersom han håller med Hipshot  ;)

Förövrigt förstår jag inte varför man väljer 243 framför 6,5X55. I mina ögon är 6,5 perfekt till det du ska ha den till. Låg rekyl, finns massor av billiga å bra bössor i kalbern samtidigt som det finns jaktmatch och en del drös med fabriksammo att välja mellan. Ofta är också 6,5 lättare att få att skjuta bra med många olika ammunitionstyper har jag hört (obs hörsägen, kanske någon kan bekräfta)

Nu är jag ju ingen studsartyp och har ganska ringa erfarenhet men eftersom ja e så förbaskat snygg så har ja rätt ändå  ;D

Publicerat

Jag håller med lite i dom flesta inläggen.

222 tänkte jag direkt då jag läste din "kravspec", läste den sedan igen och såg att du  hade lite mindre vilt på listan också och då blir jag lite mer fundersam. Hur många jagar duva med 222?

Jag har haft en 222:a som sköt som en dröm, jag hade tänkt ha den till toppjakt men hittade ingen vettig laddning som inte slog sönder fåglarna till oigenkänlighet :'(

Det har diskuterats en del om 6,5X55 och 243, riktigt fina kalibrar till den jakt du vill ägna dig åt (6,5:an funkar fint på duva utan att slå sönder) men då har vi ju området du ska jaga i, Stockholm? inte helt okomplicerat att släppa iväg en 6,5:a i det området då man jagar duva?

Jag vettetusan om jag inte hade satsat på en 22H till allt på din lista utom rådjuren, den är "snäll" mot viltet utan att slå sönder speciellt (men det vet du ju redan) obefintlig rekyl och ganska "förlåtande" på grund av sin korta räckvidd. Köp en beg. Leupold 3-9 och sätt på den bössan, en bra kikare utan att vara för dyr och finns på Blocket tätt som oftast.

Spara sedan ihop pengar till en beg. Sako Vixen i 222 som du kan ha till att jaga rådjur med. Vid den jakten som jag förmodar oftast är purch kan man lättare planera säkra skottvinklar i god tid innan det är dags att skjuta.

Lycka till med bössköpet! Och även jag måste tillägga att spring inte och köp första bästa bössa som du tycker om utan kräv att få provskjuta innan du lämnar ifrån dig slantarna!

Publicerat

DÄR är ju ett argument som är svårt att bortse från!!

Tackar för goda råd!!

Nu är jag ju ingen studsartyp och har ganska ringa erfarenhet men eftersom ja e så förbaskat snygg så har ja rätt ändå  ;D
Publicerat

Tack för bra funderingar och förklaringar och tips!

6,5 ska jag allvarligt överväga vid senare tillfälle men inte nu, av flera skäl.

Focus har jag på klass 2 eller 3 nu.

hittade en liten "pärla" hos Svante Nilsson häromdagen, en Mannlicher SL med snälltryck i kal 222 med vridmontage (det ska tydligen vara lite cool för mannen blev lite fuktig i ögonen) och en liten Burriskikare.

Den gillade jag faktiskt! Medan vi var där var det så många intryck så gillandet kom lite mer när vi åkt därifrån :)

Din rekommendation med 22H är jag helt med på! Jag har vid flera tillfällen försökt få maken att skriva över sin på mig, den ääälskar jag. Det är en Anschutz 1430 med snälltryck.  Men ammon är väl lite dyr till den? Laddar inte själva ju.

Funderar vidare :)

Tack igen!

/Cecilia

Jag håller med lite i dom flesta inläggen.

222 tänkte jag direkt då jag läste din "kravspec", läste den sedan igen och såg att du  hade lite mindre vilt på listan också och då blir jag lite mer fundersam. Hur många jagar duva med 222?

Jag har haft en 222:a som sköt som en dröm, jag hade tänkt ha den till toppjakt men hittade ingen vettig laddning som inte slog sönder fåglarna till oigenkänlighet :'(

Det har diskuterats en del om 6,5X55 och 243, riktigt fina kalibrar till den jakt du vill ägna dig åt (6,5:an funkar fint på duva utan att slå sönder) men då har vi ju området du ska jaga i, Stockholm? inte helt okomplicerat att släppa iväg en 6,5:a i det området då man jagar duva?

Jag vettetusan om jag inte hade satsat på en 22H till allt på din lista utom rådjuren, den är "snäll" mot viltet utan att slå sönder speciellt (men det vet du ju redan) obefintlig rekyl och ganska "förlåtande" på grund av sin korta räckvidd. Köp en beg. Leupold 3-9 och sätt på den bössan, en bra kikare utan att vara för dyr och finns på Blocket tätt som oftast.

Spara sedan ihop pengar till en beg. Sako Vixen i 222 som du kan ha till att jaga rådjur med. Vid den jakten som jag förmodar oftast är purch kan man lättare planera säkra skottvinklar i god tid innan det är dags att skjuta.

Lycka till med bössköpet! Och även jag måste tillägga att spring inte och köp första bästa bössa som du tycker om utan kräv att få provskjuta innan du lämnar ifrån dig slantarna!

Publicerat
Föddes du med en bössa i handen?

Var ditt första ord "halvautomat"?

Dina första lekar var jaktlekar?

Det första du snidade i trä en lockpipa?

Jag förstår att det här är ditt största intresse men jag är djupt imponerad av allt du kan och så tycker jag att du är väldigt snäll som tipsar mig och gaddar ihop dig med mig mot han "kulvapenfantasten" som jag är gift med ;D ;D

Kram på dig!

C

I princip...Farfar är jakttokig (men han har tyvärr slutat jaga) och Farsan har varit jakttokig, nu är han inte lika tokig...kanske för att jag f.o.m att jag var typ 10 år har surrat non-stop med han om jakt och vapen/kalibrar ;D ;D

Har varit med på jakt från det att jag var 3 år (satt i ryggsäcken :D) Har bara missat 2 jakttillfällen under alla år, det var pga att jag var hos dåvarande flickvännen, och då passade farsan på att fara å jaga.......men lite har man iaf snappat upp under årens lopp....åsså har jag sommarjobbat förut på Fritid & Vildmarksliv här i Piteå...där lärde man sig ett och annat :D

Bara roligt att få hjälpa till och ge tips! :)

/Fredde

Publicerat
hittade en liten "pärla" hos Svante Nilsson häromdagen, en Mannlicher SL med snälltryck i kal 222 med vridmontage (det ska tydligen vara lite cool för mannen blev lite fuktig i ögonen) och en liten Burriskikare.

Den gillade jag faktiskt! Medan vi var där var det så många intryck så gillandet kom lite mer när vi åkt därifrån

Det låter som en fin bössa men glöm inte att provskjuta den först!

Skjuter inte maken med Hornet:en så är det ju givetvis det billigaste alternativet för dig, bara att låna ;D Skjuter den sedan hyfsat med Sellier & Bellot så är det ju inte såå förbaskat dyr amunition trots allt.

Får man fråga vad Svante hade tänkt sig för mannlicher:n?

Publicerat

Nu är jag dålig på olika mannlicher-modeller men min mod L hade iaf plastmagasin och plastunderbeslag. Beslaget sprack ganska omgående och ett nytt inhandlades för 1100kr  :o :o :o... Så mitt råd är att leta vidare ifall det är plast.. Annars går det kanske att låte någon tillverka ett underbeslag i metall men det blir nog inte så billigt.

En annan detalj på min mannlicher var att alla låsklackar satt bak på slutstycket. Inga problem om du inte handladdar men min bössa sträckte hylsorna något fruktansvärt. 4 omladdningar och sen var det bara kassera hylsorna. Helkalibrering varje gång med efterföljande svarvning var inte roligt.. Dock är ju 222rem en snällare patron än 243win så hylssträckningen kanske inte blir så brutal.

Men förövrigt var det en trevlig och lätt bössa men jag skulle inte skaffa en igen..

MVH Jonas

Publicerat

Ok.. Dp ska du inte heller lyssna på, människan har förlorat sig i historien och låst in sig på ett dammigt bibliotek. Han borde egentligen hänga upp en skylt under sin signatur.."Åter om 4 år" eller nåt :-)

Då ska Hipshot göra avbön..

Nej vänta, måste dementera en grej! Dp svamlade om tweed! Det ser jag som en personlig kränkning, har inte ett twedd...plagg tänkte jag skriva men fan vet om inte sixpenskepsen som jag hade på vårt bröllopp är av tweed material? Men ok förutom just den kepsen så äger jag inget i tweed! Det är viktigt att framhålla..

Men åter till tråden.. Som många andra sagt, enligt din kravspec så är det 222 du ska ha eller 223 om du så vill, det spelar ingen roll. Du nämnde något mindre vilt och då funkar den kalibern utmärkt. Om du mer eller mindre uteslutande ska jaga räv och rådjur så hade jag nog vidhållit .243 men i detta sammanhang är jag inte helt fundamental :-)

Satsa på manlichern.. efter Benellin  ;D ;D

Mvh!

Publicerat

Så jag får väl gå mot strömmen o vidhålla med en dåres envishet....köp en klass 1,lek med laddningar o kulor så har du fullt upp sedan att diskutera detta oxå på detta eller andra forum...

Allvarligt talat,en klass 1 är inte så farlig som du tror,egentligen är en vanlig sex o halva eller treiiti noll sex,bara en löjlig kliber som duger till det mesta,i alla fall i Sverige. Inte är den speciellt rekylsparkande heller, har 2 barn,den ena är 10 den andra är tolv,dom skjuter det mesta från nämnda kalibrar till bössa o lutfgevär.

Du har så mycket att vinna på att skaffa dej en allround vapen nu i början,sen om man har tid o pengar + intresse kan man börja lattja med di udda :)

Själv har jag en hel del vapen,dock klarar jag det mesta med min 30.06 o nån bössa i 12 eller 20

Skjuter jag vilt??? nä, inte så mycket som mina kompisar.. :)

Publicerat

Köpte själv idag en Tikka mod 65 i just 6,5X55 tanken är allround, räv, rådjur, gås, fågel mm

Mycket bössa för pengarna minsan  ;D

Publicerat

Hustrun här har börjat fundera på en Tikka T3. Den kommer nu i vänsterutförande så det kanske kan vara något..

Wifie.. om du söker klass 2 eller 3 så häng på din make där, han har björnkoll på kalibrarna. 222 eller 3 spelar ingen roll. Du kan ganska lätt hitta ett vapen i dessa kalibrar som är supersmidigt och lätt, ingen besvärande rekyl som påverkar skyttet.

När du i en framtid börjar fundera på klass I så tänkte jag flagga för .270 Winchester! Det är samma hylsa som 30-06 men strypt till 6,9 mm. Den är trevlig att skjuta med och ligger i kraft någonstans mellan 6,5x55 och 30-06. Vänta dock till efter valet, kalibern KAN ligga i riskzonen om det (gud förbjude) blir fortsatt rödgrön röra i lekstugan i tokholma.

Mvh!

Publicerat

Som sagt, hästsvans, pipa, tweeed osv.  ;D

Nä lyssna du på hippen han är så nära yrkesjägare man kan komma utan lön tror jag  :)

Publicerat
Wifie.. om du söker klass 2 eller 3 så häng på din make där, han har björnkoll på kalibrarna. 222 eller 3 spelar ingen roll. Du kan ganska lätt hitta ett vapen i dessa kalibrar som är supersmidigt och lätt, ingen besvärande rekyl som påverkar skyttet.

Mvh!

Vi har diskuterat rätt mycket nu efter alla kloka inlägg av er, och det verkar som .222 är den hetaste kandidaten.

Alla klass1 kalibrar går bort eftersom jag har gett mig själv (och mina gäster) permanent klass1-förbud på min småviltsmark.

Eftersom vi inte handladdar så är ammokostnaden viktig då mycket tid kommer att tillbringas på skjutbanan.

Eventuellt så får inköpet vänta tills Hunt och Widforss har sina höstauktioner.

/Micke